Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 oktober 2010, 18:08   #61
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Oh nee, dat had u juist. De ketter Marcion erkende het hele Oude Testament niet.

Maar zijn "evangelie" is niet het oudste, het is gewoon een verdraaiing van het Evangelie volgens Lucas.
Nu ja, dat was niet waar het mij om ging, het ging mij er om dat er christelijke sekten waren die er zeer diverse opvattingen op na hielden, waardoor zij slechts delen van het NT accepteerden.

Overigens moest de canon van het OT nog worden vastgesteld, de joden hadden daar zelf niet veel behoefte aan en de christenen wisten er geen raad mee, afgezien van een aantal delen zoals de Thora en de Psalmen natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Piero : 11 oktober 2010 om 18:12.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 18:16   #62
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Dit gaat jou niets aan. Vormt de bijbel voor jou enige autoriteit?
Als ik iets ontken, dan doe ik het niet zomaar zonder bewijs want dit is dom. Ik ontken op basis van de bijbel (waarin ik zelf moet geloven) en sinds deze bijbel voor Inno een bewijs is, ontken ik op basis van een bewijs. Maar jij hebt niets in deze discussie te zoeken,
Dit klopt toch niet met wat je hieronder schrijft?

Citaat:
Dit kan gedeeltelijk waar zijn want volgens mij is de bijbel niet volledig authentiek, de eerste versie werd niet eens in de taal van Jezus geschreven.
Je bent een grapjas porpo.
Oud 11 oktober 2010, 18:36   #63
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Volgens mij is de bijbel Gods woord.

Het is helemaal niet tegenstrijdig aan de bijbel. Het stopt ook niet bij de bijbel, het gaat verder.
Als dat het enige boek is wat je ooit gelezen hebt is dat begrijpelijk.
Oud 11 oktober 2010, 18:38   #64
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Als dat het enige boek is wat je ooit gelezen hebt is dat begrijpelijk.
Hehe, ja alle christenen lezen maar 1 boek. Al de rest verbranden we.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 19:17   #65
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hehe, ja alle christenen lezen maar 1 boek. Al de rest verbranden we.
Nu mag dat niet meer, maar vroeger wel.
Oud 11 oktober 2010, 19:32   #66
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Nu mag dat niet meer, maar vroeger wel.
Er waren veel andere boeken die we ook lazen.

Maar er zijn inderdaad echt boeken die verbrand moesten worden.

Laatst gewijzigd door Albrecht : 11 oktober 2010 om 19:32.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 21:38   #67
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij is de bijbel Gods woord.
Volgens mij ook, natuurlijk. Als ik hier over de versies van Bijbel, die we vandaag hebben, spreek, dan heb ik het over geschriften die niet authentiek zijn. Waarom? Ik weet niet, jij ook niet en niemand, wie deze geschreven heeft, en de eerste versie werd niet eens in de taal van Jezus 'Alajhi Salaam geschreven.

Ik kan dus niet, en ik mag het ook niet, beweren dat er geen Gods woord in zit, en ik kan ook niet beweren dat er niets toegevoegd/verwijderd is.

En ik weet zeker dat de drie-eenheid, erfzonde in de theologische zin mbt verlossing door vleesgeworden God en beëindiging van openbaring, er niet in zit.

http://www.youtube.com/watch?v=UJhPaSXVrKI
Citaat:
Het is helemaal niet tegenstrijdig aan de bijbel. Het stopt ook niet bij de bijbel, het gaat verder.
Wat is er niet tegenstrijdig aan de bijbel, en wat bedoel je met "het gaat verder" ??
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 21:48   #68
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Porpo zeg maar ronduit dat wij niet weten wie de bijbelboeken geschreven hebben ..
Wat gaat dit jou aan? Dit is het onderwerp van discussie.
Stel, he, dat Paulus de stichter van de het christendom is, en dan? Wat concludeer je? De basis van meningsverschil tussen jou en wij (die geloven in God de Schepper Ontwerper, openbaring en dag des oordeels) ligt lang niet in het geloof wie de stichter van christendom is, zogenaamde ""reïncarnatie"" in de islam of de authenticiteit van de bijbel !!! Jouw discussie hierover is nutteloos, doelloos en onzinnig.

Je ontvangt thuis een brief van het bedrijf TivoRR namens de directeur Bart De Waal. Er ontstaat een discussie tussen jou en jouw vrouw. De vrouw is van mening dat de brief niet door Bart De Waal is verstuurt, en jij zegt van wel. Heeft deze discussie enige betekenis terwijl jouw vraag niet eens in TivoRR gelooft..??

De discussie moet eerst gevoerd worden over het bedrijf en vervolgens haar eigenschappen (bestaan, de wil om brief te schrijven, de kennis om dat te doen, vermogen om dat te kunnen, autoriteit om brief te versturen, ..) !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bestaat het subjectief?
Bestaat het objectief?
Bestaat het subjectief en objectief?

Nee, eerst over een mogelijke kennis over het begrip "bestaan" enz.

Heeft het bedrijf autoriteit om een brief te sturen?

En hetzelfde over Bart de Waal.

Anders ben je met onzin bezig in jouw discussie met jouw vrouw.

Laatst gewijzigd door porpo : 11 oktober 2010 om 21:54.
Oud 11 oktober 2010, 23:00   #69
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat gaat dit jou aan? Dit is het onderwerp van discussie.
Stel, he, dat ...
Porpo, je hebt echt een verkeerde indruk van mij. Ik ben maar een eenvoudige ziel en ik kan deze geleerde uiteenzetting niet begrijpen. En mijn vrouw begrijpt het ook niet.

Laatst gewijzigd door Piero : 11 oktober 2010 om 23:01.
Oud 12 oktober 2010, 07:44   #70
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Porpo, je hebt echt een verkeerde indruk van mij. Ik ben maar een eenvoudige ziel en ik kan deze geleerde uiteenzetting niet begrijpen. En mijn vrouw begrijpt het ook niet.
Over zulke onderwerpen zijn mijn vriendin en ik het meestal roerend eens: BS.
Oud 12 oktober 2010, 11:03   #71
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat is er niet tegenstrijdig aan de bijbel, en wat bedoel je met "het gaat verder" ??
De Traditie. Het leven stopt niet bij de bijbel. Het gaat verder via de traditie en de Kerkelijke leer.
Oud 12 oktober 2010, 16:50   #72
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je ontvangt thuis een brief van het bedrijf TivoRR namens de directeur Bart De Waal. Er ontstaat een discussie tussen jou en jouw vrouw. De vrouw is van mening dat de brief niet door Bart De Waal is verstuurt, en jij zegt van wel. Heeft deze discussie enige betekenis terwijl jouw vraag niet eens in TivoRR gelooft..??

De discussie moet eerst gevoerd worden over het bedrijf en vervolgens haar eigenschappen (bestaan, de wil om brief te schrijven, de kennis om dat te doen, vermogen om dat te kunnen, autoriteit om brief te versturen, ..) !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bestaat het subjectief?
Bestaat het objectief?
Bestaat het subjectief en objectief?

Nee, eerst over een mogelijke kennis over het begrip "bestaan" enz.

Heeft het bedrijf autoriteit om een brief te sturen?

En hetzelfde over Bart de Waal.

Hier moet niet over gediscuteerd worden. Bestaat het bedrijf TivoRR? We zullen dat vlug weten, we nemen de gouden gids en zoeken het op. Blijkt het te bestaan dan is dat een objectief gegeven. En nu maken we een afspraak met directeur Bart De Waal lijkt dit mogelijk te zijn is er geen enkele reden om daaraan te twijfelen nog is er behoeft tot geloof. Als dit gegeven vergelijkbaar is met het bestaan van God is er ook niet veel behoefte tot discussie want dan vragen we gewoon aan diegene die heilig overtuigt is van zijn bestaan om daar een afspraakje met te maken met God en dan zullen we wel zien of het een objectief of subjectief gegeven is! Met andere woorden dit is een totaal absurde vergelijking.
Oud 12 oktober 2010, 17:05   #73
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Hier moet niet over gediscuteerd worden. Bestaat het bedrijf TivoRR? We zullen dat vlug weten, we nemen de gouden gids en zoeken het op. Blijkt het te bestaan dan is dat een objectief gegeven. En nu maken we een afspraak met directeur Bart De Waal lijkt dit mogelijk te zijn is er geen enkele reden om daaraan te twijfelen nog is er behoeft tot geloof. Als dit gegeven vergelijkbaar is met het bestaan van God is er ook niet veel behoefte tot discussie want dan vragen we gewoon aan diegene die heilig overtuigt is van zijn bestaan om daar een afspraakje met te maken met God en dan zullen we wel zien of het een objectief of subjectief gegeven is! Met andere woorden dit is een totaal absurde vergelijking.
Hartelijk dank voor uw uitleg. Ik hoop dat porpo het ook goedkeurt.
Oud 12 oktober 2010, 17:20   #74
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Traditie. Het leven stopt niet bij de bijbel. Het gaat verder via de traditie en de Kerkelijke leer.
Dit snap ik echt niet, bedoel je dat de traditie en de kerkelijke leer een bron van het leven is?

Beste Inno, ik ontken niet dat er tradities zijn die drie-eenheid volgen, en ik ontken het bestaan van deze leer bij bepaalde kerken ook niet. Evenmin ontken ik unitarisme, JG, protestantisme, arianisme en andere vroegere (monotheïstische) en latere tradities.

Ik zeg alleen dat de drie-eenheid, erfzonde in de theologische betekenis en beëindiging van openbaring met Jezus PBUH, geen bijbelse leer is.
Oud 12 oktober 2010, 17:22   #75
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit snap ik echt niet, bedoel je dat de traditie en de kerkelijke leer een bron van het leven is?

Beste Inno, ik ontken niet dat er tradities zijn die drie-eenheid volgen, en ik ontken het bestaan van deze leer bij bepaalde kerken ook niet. Evenmin ontken ik unitarisme, JG, protestantisme, arianisme en andere vroegere (monotheïstische) en latere tradities.

Ik zeg alleen dat de drie-eenheid, erfzonde in de theologische betekenis en beëindiging van openbaring met Jezus PBUH, geen bijbelse leer is.

De kern is te vinden in de bijbel. De kerkelijk leer loopt naast de bijbel die beide eenzelfde leidraad voor het leven en voor het geloof zijn.
Oud 12 oktober 2010, 17:31   #76
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan is een discussie over de schrijver van de brief gestuurd door TivoRR nutteloos en doelloos. Dat is mijn punt. Er moet eerste gediscuteerd worden over TivoRR, is het echt een bedrijf of is het een bepaald computerprogramma dat de brief toevallig heeft kunnen genereren en jouw naam plus jouw adres toevallig ook, of of of .. Als jullie akkoord gaan dat het een bedrijf is, dan is de discussie over de brief nog steeds nutteloos. Je zou gaan discussiëren over de eigenschappen van TivoRR, is een organisatie met een hiërarchie waarbij er een directeur nodig is? Daarna de autoriteit van dit bedrijf, dan pas Bart De Waal of hij echt bestaat en of hij de directeur is en dan over zijn eigenschappen en autoriteit en uiteindelijk de communicatie, bevoegdheid en authenticiteit van de brief (incl. verzending).

Deze discussie is hypothetisch om de logica van hiërarchisch objectief discussiëren te illustreren. In de realiteit, geschiedenis en filosofie toont aan dat hierbij eerst een discussie over kennis (bron & waarde) en gemeenschappelijke uitgangspunten noodzakelijk is. Indien nee, dan ben je bezig met byzantijnse discussies.

Laatst gewijzigd door porpo : 12 oktober 2010 om 17:31.
Oud 12 oktober 2010, 17:37   #77
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hartelijk dank voor uw uitleg. Ik hoop dat porpo het ook goedkeurt.
Als je iets te zeggen hebt, dan zeg je het rechtstreeks tegen mij zodat ik jouw woorden kan beoordelen en bekritiseren. Zoals je misschien al weet, ik zit hier niet met iedereen te discussiëren.

Ga je hier bijvoorbeeld akkoord met de veronderstelling dat het objectieve bestaan van een bedrijf te meten is met een telefoonboek?
Oud 12 oktober 2010, 17:38   #78
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De kern is te vinden in de bijbel. De kerkelijk leer loopt naast de bijbel die beide eenzelfde leidraad voor het leven en voor het geloof zijn.
Nee, beste collega.
Er bestaat in de Bijbel geen kern van die drie fundamenten, en ook geen teksten die interpreteerbaar zijn om daaruit die fundamenten te concluderen.
Oud 12 oktober 2010, 17:47   #79
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, beste collega.
Er bestaat in de Bijbel geen kern van die drie fundamenten, en ook geen teksten die interpreteerbaar zijn om daaruit die fundamenten te concluderen.
Tuurlijk wel. Wij hebben dat zo geïnterpreteerd, de Kerk heeft dat zo gedaan en dat is voldoende, dat u iets anders ziet is normaal, je bent een moslim. Als ik in de koran zou kijken zou ik waarschijnlijk andere dingen zien dan u, of anders interpreteren dan u want het is mijn religie niet.
Oud 12 oktober 2010, 18:00   #80
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(...) volgens mij is de bijbel niet volledig authentiek, de eerste versie werd niet eens in de taal van Jezus geschreven.
Volgens mij is porpo niet volledig authentiek; de eerste versie bevindt zich ergens in de openbaring van een pedofeet (vzmh).

En dat de taal van Jezus, het Aramees, niet die van de bijbel is, tja porpo, dat komt ervan als je te veel naar de muezzin op zijn bajonet, ik bedoel minaret, luistert: dan kun je misschien nog wel eens een klok horen luiden, maar waar zou die klepel nou hangen? De joodse bijbel is vrijwel volledig in het Hebreeuws, (de oudere stadia van) een zustertaal van het Aramees geschreven, en het NT in het Grieks. Wel bestaat er een Aramees evangelie, de zgn. Peshitta, die evenals de Griekse evangeliën op een verdwenen Aramese grondtekst teruggaat.

En van evenveel deskundigheid getuigen je opmerkingen over de verschilpunten met de mohammedanerij: wat christelijke begrippen zoals drievuldigheid/drieëenheid enz. betekenen, daar heb jij geen flauw vermoeden van!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be