Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2010, 00:22   #61
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Ik schat dat in Bolivia 4 op 5, als het niet meer is, wel graag naar school gaat. Moest nu het onderwijsniveau er beter zijn de toekomst zou er goed uitzien.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 04:00   #62
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik schat dat in Bolivia 4 op 5, als het niet meer is, wel graag naar school gaat. Moest nu het onderwijsniveau er beter zijn de toekomst zou er goed uitzien.
Zoals in Bolivia?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 04:11   #63
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Vroeger gingen heel veel leerlingen ook niet zo graag naar school maar hun ouders hadden het verstand om ze aan te zetten om te studeren en inspanningen te doen tot ze iets bereikten dat nuttig was voor hun toekomst.
Nu mag niets meer moeilijk zijn, mogen er geen inspanningen gevraagd worden, is de kennis van om het even wat jaar na jaar minder en minder en probeert men enkel het gezicht te redden door een aap die op zijn achterste poten kan staan ook een diploma te geven. En dan zijn er nog die zelfs daar niet in slagen...
Of moeten we diegenen die tijdens hun schoolloopbaan te lui waren om te gapen proficiat wensen omdat ze wat later beslissen van toch maar eens iets te doen?
En natuurlijk mogen we niet al die gevallen over dezelfde kam scheren. Het is de maatschappij die veranderd is, en niet ten goede.
Niet het verstand, maar het gezag.
Oud 12 oktober 2010, 05:31   #64
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Pas op ik ben zelf zo iemand die dikwijls in het midden staat, of ook technische raad moet geven aan leidinggevenden. Hoe dikwijls dat je het niet verkeerd ziet lopen omdat ze toch maar besluiten hun goesting te doen om hun eigen belangrijkheid te bewijzen... Laatst heeft het hun nog eens bijzonder veel miserie gekost en we zijn nog niet op het einde, de echte shit moet nog maar beginnen.
Ik ben dat overal tegengekomen. Het is een typische management fout: degene die "expert" was in een zeker domein, en om al dan niet goeie redenen gepromoveerd is naar een hogere management positie en dus een groter technisch spectrum onder zich krijgt dan zijn initiele expertise, beseft niet dat hij zich nu als manager en niet meer als expert moet gedragen.

Dat wordt nochtans beschreven in inleidende teksten over management in technische functies, maar dat moeten die mannen natuurlijk niet lezen, die zijn "natuurlijke" managers

Ik heb hetzelfde probleem met mijn baas die wel goed een aspekt kent maar totaal ignorant is van een ander aspekt van het werk van de dienst, en die daar ook geregeld een knoeiboel van oplegt aan de (bekwame) mensen die er de muren van kunnen opkruipen. Het beste in dat geval is van "pedagogisch" op te treden, en hem proberen "zelf" een beter idee te laten hebben dat we hem net uitgelegd hebben

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 oktober 2010 om 05:32.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 05:54   #65
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Anders schuiven we alle schuld in de schoenen van de leerkrachten..
Ohnee, ik wil ze gerust ook in de schoenen van de ouders, de leerlingen zelf en heel het onderwijssysteem schuiven. Tenslotte wringt het schoentje niet op één bepaald vlak.
Ik gaf hier alleen aan wat de klachten zijn van die 18-jarigen in onze school. En daar kan ik voor een groot stuk inkomen.
En er is maar één oplossing voor: een mentaliteitsverandering bij iedereen.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 06:14   #66
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Vroeger waren de mensen minder geneigd om kritiek op het onderwijs te geven.
Toen kregen die kinderen gewoon wat petsen.

Kinderen werden toen als kinderen behandeld, en ouders wisten beter.

Nu is het blijkbaar een epiphanie dat kinderen niet graag naar school gaan.

Wel, suck it up, later gaat ge nog veel minder graag naar uw werk gaan.

En dan hebt ge nog meer uren en veel minder vakantie.
Oud 12 oktober 2010, 06:43   #67
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht

Meer en meer werknemers die werken tegen hun zin. Op den duur gaan ze nog echt met onvoorwaardelijke basisinkomens moeten werken...
Oud 12 oktober 2010, 07:01   #68
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ongelukkige jongeren - ongelukkige volwassenen - ongelukkig leven..

Tof idee dat u hebt van het leven
Oud 12 oktober 2010, 07:02   #69
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Wat een oplossing kan zijn voor sommige studenten maar niet voor de grote hoop! Vandaag of gisteren gelezen dat universiteiten studenten die na een paar jaar lanterfanten met dat systeem zonder echt vooruit te geraken gewoon weigeren de volgende keer dat zich willen inschrijven...
Die CVO's zijn wellicht een goede oplossing voor sommigen, maar het is de taak niet van het onderwijs om kant en klare "stielmannen" af te leveren!
Wat zou dat geven moest er niets anders meer zijn dan CVO's?
Nu, er moet een verscheidenheid aan onderwijssystemen zijn, daar gaan we niet over discuteren.

En ja, de leerkrachten moeten hun houding veranderen.
Gisteren kregen we op het CVO zo een vervanger uit het dagonderwijs.
Heeft les op het KDG.
Die paljas kwam binnen en begon zijn lesje af te rammelen.
Nu zitten wij maar met 3 man sorry, 2 man en 1 vrouw, in die les.
De jongste is 35 jaar. We hebben hem zelfs heel beleefd gevraagd om terug buiten te gaan en opnieuw binnen te komen, maar dan zoals het hoort.
Om te beginnen met een goede avond te zeggen en zijn naam te vertellen.
Dan hebben we hem moeten duidelijk maken dat hij niet bezig was met een voordracht om een symposium, maar les moest geven.
Die man was aan het einde van zijn lessen zelf verbaast dat lesgeven ook aangenaam en gezellig kan zijn.

En jawel, voor een deel van de scholen is de opdracht weldegelijk het afleveren van stielmannen. Voor andere scholen is het de opdracht om mensen af te leveren met een basiskennis van de stiel en een algemene basiskennis, voor andere om mensen af te leveren met een maximum aan theoretische kennis en een basis aan stielkennis.

Aan blokbeesten heeft de industrie niets.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 07:18   #70
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:

Kinderen horen oa meer buiten te komen en te spelen om gelukkig te kunnen zijn , dat de vlaamse holbewoners eens op excursie gaan naar de scandinavische landen en daar het onderwijssysteem eens gaan bestuderen ze kunnen er hopen van bijleren.
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 07:20   #71
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Ohnee, ik wil ze gerust ook in de schoenen van de ouders, de leerlingen zelf en heel het onderwijssysteem schuiven. Tenslotte wringt het schoentje niet op één bepaald vlak.
Ik gaf hier alleen aan wat de klachten zijn van die 18-jarigen in onze school. En daar kan ik voor een groot stuk inkomen.
En er is maar één oplossing voor: een mentaliteitsverandering bij iedereen.
Het probleem zit inderdaad niet alleen bij de scholen en het onderwijzend personeel.

Het begint al bij de geboorte, waar kinderen tegenwoordig meer tijd doorbrengen bij onthaaldiensten dan bij de ouders, die moeten gaan werken om rond te komen.
Dan heb je de kleuterklassen, waar ze nu al bezig zijn met de kinderen van 3 en 4 jaar te leren lezen en schrijven en vreemde talen te leren, want de school wil een goede naam hebben. Ondertussen zijn de ouders bezig met de hoogste eisen te stellen aan hun kinderen, want zij willen er mee kunnen pronken dat ze reeds op hun 6 jaar volleerde muzikanten zijn en topballerina's of topsporters.
Vanaf hun 1ste jaar basisonderwijs eisen ouders en leerkrachten dat ze primussen zijn die niet minder dan 95% behalen in school.
Ondertussen worden de kinderen ook nog eens gedwongen om een 2de muziekinstrument te leren bespelen en aan sport of danswedstrijden deel te nemen.

Op hun 10de moeten kinderen zelfstandig kunnen leven en perfecte leerlingen zijn en een beroemdheid in hun sport en als acteur of muzikant.

Onze maatschappij geeft kinderen geen kans meer om kinderen te zijn, ook daar zitten grote problemen.

Eens kinderen dan in het secundaire onderwijs komen, worden ze verplicht de zwaarste studies te starten want de ouders willen kunnen pronken met hun oogappels en willen alleen het beste voor hen.
Je kan hen toch moeilijk studies laten volgen waarbij ze vuil worden.
Ondertussen moeten deze 12/13jarigen wel volledig op eigen benen kunnen staan, want de ouders moeten zich na hun werk kunnen ontspannen en kunnen werken aan hun sociale contacten.
Het is dus een maatschappelijk probleem.
Oud 12 oktober 2010, 07:21   #72
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
ongelukkige jongeren - ongelukkige volwassenen - ongelukkig leven..

Tof idee dat u hebt van het leven

Ongelukkig haatspuiend kereltje ook he ... zo lopen er spijtig genoeg wel wat meer rond ....
Oud 12 oktober 2010, 07:28   #73
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het probleem zit inderdaad niet alleen bij de scholen en het onderwijzend personeel.

Het begint al bij de geboorte, waar kinderen tegenwoordig meer tijd doorbrengen bij onthaaldiensten dan bij de ouders, die moeten gaan werken om rond te komen.
Dan heb je de kleuterklassen, waar ze nu al bezig zijn met de kinderen van 3 en 4 jaar te leren lezen en schrijven en vreemde talen te leren, want de school wil een goede naam hebben. Ondertussen zijn de ouders bezig met de hoogste eisen te stellen aan hun kinderen, want zij willen er mee kunnen pronken dat ze reeds op hun 6 jaar volleerde muzikanten zijn en topballerina's of topsporters.
Vanaf hun 1ste jaar basisonderwijs eisen ouders en leerkrachten dat ze primussen zijn die niet minder dan 95% behalen in school.
Ondertussen worden de kinderen ook nog eens gedwongen om een 2de muziekinstrument te leren bespelen en aan sport of danswedstrijden deel te nemen.

Op hun 10de moeten kinderen zelfstandig kunnen leven en perfecte leerlingen zijn en een beroemdheid in hun sport en als acteur of muzikant.

Onze maatschappij geeft kinderen geen kans meer om kinderen te zijn, ook daar zitten grote problemen.

Eens kinderen dan in het secundaire onderwijs komen, worden ze verplicht de zwaarste studies te starten want de ouders willen kunnen pronken met hun oogappels en willen alleen het beste voor hen.
Ondertussen moeten deze 12/13jarigen wel volledig op eigen benen kunnen staan, want de ouders moeten zich na hun werk kunnen ontspannen en kunnen werken aan hun sociale contacten.

Je hebt voor de volle 100% gelijk , ik moet er enkel aan toe voegen dat wij de grens van het menselijke aan het overschrijden zijn ... het gevolg zal zijn nog meer depresieve mensen en nog meer zelfmoorden . Er zijn voorbeelden genoeg dat het anders en beter kan.
Oud 12 oktober 2010, 07:42   #74
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je hebt gelijk.

Mijn 14-jarige wilde zelf naar het aso die ene richting gaan volgen, wilde zelf naar de scouts.
Alleen klaagt hij nu verschrikkelijk op zijn school. Het is te moeilijk, te lastig, te saai bij momenten, soms is het dan weer te gemakkelijk naar zijn goesting. Het is voor pubers vaak ook nooit goed.

In feite moet hij niet zo veel doen, hij moet gewoon zien dat zijn werk klaar is en dan kan hij beschikken over zijn vrije tijd, hoe hij die invult is zijn zaak (voor het overgrote deel toch).
Maar als je al een hele dag moet aandachtig zitten luisteren in een klas 8u aan een stuk, kan ik mij wel heel goed voorstellen dat je daarna geen zin meer hebt om thuis nog pakken lessen te verwerken en huiswerk te maken.
Sommige dagen gaat dat heel vlot, andere dagen wil hij gewoon niks anders doen dan voor die pc/tv hangen.
Mij kan het niet verdommen wat hij wordt of welke richting hij studeert, het moet iets zijn dat hij graag wil doen. Wat ik wel vind is dat jongeren te vroeg keuzes moeten maken. Welk kind van 12 heeft nu eigenlijk al een heel duidelijk beeld van hoe het zijn/haar toekomst ziet?
Ik ken andere gevallen waar de druk van thuis uit immens hoog is en enkel het eindresultaat telt en waar de kinderen geen moment van rust of persoonlijke qualitytime hebben voor zichzelf.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 08:13   #75
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Je hebt gelijk.

Mijn 14-jarige wilde zelf naar het aso die ene richting gaan volgen, wilde zelf naar de scouts.
Alleen klaagt hij nu verschrikkelijk op zijn school. Het is te moeilijk, te lastig, te saai bij momenten, soms is het dan weer te gemakkelijk naar zijn goesting. Het is voor pubers vaak ook nooit goed.

In feite moet hij niet zo veel doen, hij moet gewoon zien dat zijn werk klaar is en dan kan hij beschikken over zijn vrije tijd, hoe hij die invult is zijn zaak (voor het overgrote deel toch).
Maar als je al een hele dag moet aandachtig zitten luisteren in een klas 8u aan een stuk, kan ik mij wel heel goed voorstellen dat je daarna geen zin meer hebt om thuis nog pakken lessen te verwerken en huiswerk te maken.
Sommige dagen gaat dat heel vlot, andere dagen wil hij gewoon niks anders doen dan voor die pc/tv hangen.
Mij kan het niet verdommen wat hij wordt of welke richting hij studeert, het moet iets zijn dat hij graag wil doen. Wat ik wel vind is dat jongeren te vroeg keuzes moeten maken. Welk kind van 12 heeft nu eigenlijk al een heel duidelijk beeld van hoe het zijn/haar toekomst ziet?
Ik ken andere gevallen waar de druk van thuis uit immens hoog is en enkel het eindresultaat telt en waar de kinderen geen moment van rust of persoonlijke qualitytime hebben voor zichzelf.
Voor sommigen is die keuze maken inderdaad te vroeg, langs de andere kant, zie je meestal wel al op 12 jarige leeftijd of iemand handig is, of het meer van zijn hoofd moet hebben, interesse heeft voor techniek of niet, misschien graag in kookpotten roert of liever met proefbuisjes gaat knoeien...

En na het secundair hoeft daarom uw keuze nog niet verkeerd geweest te zijn, ... ik ken er een paar die electronica gestudeerd hebben en die nu iets totaal anders doen. Ik heb ook niet gestudeerd voor deze job, maar zou ik de job willen doen waarvoor ik gestudeerd heb, ... ik weet het niet ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 08:14   #76
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Je hebt voor de volle 100% gelijk , ik moet er enkel aan toe voegen dat wij de grens van het menselijke aan het overschrijden zijn ... het gevolg zal zijn nog meer depresieve mensen en nog meer zelfmoorden . Er zijn voorbeelden genoeg dat het anders en beter kan.
Ach, vorig weekend had ik hier zelfs grote ruzie met mijn 19jarige dochter.
Want zij wilde naar een pretpark en daarna een film gaan kijken met haar vrienden.
Toen deze tegen haar zei dat ze moest kiezen en ze evengoed thuis een film konden kijken, was het grote rel, want ik hinderde haar in haar sociale contacten.

Het antwoord dat ze toen kreeg was heel kort en duidelijk, "Je gaat gewoon nergens heen dit weekend, maar blijft thuis".
Toen ze haar vrienden opbelde om hen te vertellen dat ze niet buiten mocht, stonden ze hier en waren er verschillende die blij waren dat ze nergens heen moesten, want dan hielden ze nog wat geld en tijd over voor andere zaken dan die dure pretparken en cinema.
Want dat sociale contacten onderhouden kost hen toch veel geld en ze moesten toch hard werken om hette verdienen.

Tijdens het weekend hebben ze dan nog gezamelijk hier aan het studeren geweest en aan elkaar de lessen uitgelegd.
Op zondagavond kreeg ikte horen dat het één van de leukste weekenden was geweest die ze ooit hadden gehad. Gewoon gezellig samen niet veel doen en zich zonder zorgen thuis amuseren was duidelijk een nieuwe ervaring voor deze jongeren.
Ze maakte zelfs lol met het voederen van dieren en het zagen van hout.
Maar ja, de druk was weg, want ze moesten niet tegen elkaar op presteren en elkaar overtreffen in het uitgeven van geld. En moesten niet kijken naar de tijd om overal op tijd te geraken.
En ze moesten zichzelfs geen zorgen maken of ze wel goed en juist gekleed waren, want ze droegen toch allemaal een werkoveral, die vuil en smerig mocht worden.
Gewoon een weekendje zonder druk en zorgen was een godsgeschenk voor hen. Iets dat nog maar weinig mensen kennen in onze maatschappij.
Oud 12 oktober 2010, 08:22   #77
Bhairav

Standaard

19 jaar? Dan doet ze toch wat ze wilt? Of hebt gij dan zo grote psychologische vat op haar?
Oud 12 oktober 2010, 08:26   #78
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Voor sommigen is die keuze maken inderdaad te vroeg, langs de andere kant, zie je meestal wel al op 12 jarige leeftijd of iemand handig is, of het meer van zijn hoofd moet hebben, interesse heeft voor techniek of niet, misschien graag in kookpotten roert of liever met proefbuisjes gaat knoeien...

En na het secundair hoeft daarom uw keuze nog niet verkeerd geweest te zijn, ... ik ken er een paar die electronica gestudeerd hebben en die nu iets totaal anders doen. Ik heb ook niet gestudeerd voor deze job, maar zou ik de job willen doen waarvoor ik gestudeerd heb, ... ik weet het niet ?
Ach, ik ben er 50 en weet nog steeds niet wat ik nu eigenlijk echt wil doen als blijvende job in mijn leven. Het enige dat ik met zekerheid weet, is dat ik gewoon wil genieten van wat het leven en deze aardbol te bieden heeft.
En dat is veel te veel om er slechts 1 zaak uit te kiezen.
Laat de jongeren het leven dus nemen zoals het komt en vervul verder je taak als ouder naar best vermogen zonder druk op je zelf of je kinderen te leggen en leer hen zich niets aan te trekken van de meningen van derde over hun levenswijze, zolang ze genieten, elkaar respecteren, niet bestelen en geen monotoom leven leiden is alles in orde.
Leer ze dat er een tijd van werken, een tijd van denken, een tijd van rouwen, een tijd van opofferen en een tijd van spelen en ontspannen, maar dat er vooral een tijd moet zijn dat ze van de maatschappij en haar prestatiedrang verlost zijn nodig is.
Oud 12 oktober 2010, 08:26   #79
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach, vorig weekend had ik hier zelfs grote ruzie met mijn 19jarige dochter.
Want zij wilde naar een pretpark en daarna een film gaan kijken met haar vrienden.
Toen deze tegen haar zei dat ze moest kiezen en ze evengoed thuis een film konden kijken, was het grote rel, want ik hinderde haar in haar sociale contacten.

Het antwoord dat ze toen kreeg was heel kort en duidelijk, "Je gaat gewoon nergens heen dit weekend, maar blijft thuis".
Toen ze haar vrienden opbelde om hen te vertellen dat ze niet buiten mocht, stonden ze hier en waren er verschillende die blij waren dat ze nergens heen moesten, want dan hielden ze nog wat geld en tijd over voor andere zaken dan die dure pretparken en cinema.
Want dat sociale contacten onderhouden kost hen toch veel geld en ze moesten toch hard werken om hette verdienen.

Tijdens het weekend hebben ze dan nog gezamelijk hier aan het studeren geweest en aan elkaar de lessen uitgelegd.
Op zondagavond kreeg ikte horen dat het één van de leukste weekenden was geweest die ze ooit hadden gehad. Gewoon gezellig samen niet veel doen en zich zonder zorgen thuis amuseren was duidelijk een nieuwe ervaring voor deze jongeren.
Ze maakte zelfs lol met het voederen van dieren en het zagen van hout.
Maar ja, de druk was weg, want ze moesten niet tegen elkaar op presteren en elkaar overtreffen in het uitgeven van geld. En moesten niet kijken naar de tijd om overal op tijd te geraken.
En ze moesten zichzelfs geen zorgen maken of ze wel goed en juist gekleed waren, want ze droegen toch allemaal een werkoveral, die vuil en smerig mocht worden.
Gewoon een weekendje zonder druk en zorgen was een godsgeschenk voor hen. Iets dat nog maar weinig mensen kennen in onze maatschappij.
Allee uw straf was in het water gevallen,...
Oud 12 oktober 2010, 08:28   #80
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
19 jaar? Dan doet ze toch wat ze wilt? Of hebt gij dan zo grote psychologische vat op haar?
Zolang ze onder uw dak leven zijt ge toch wel baas zeker Bhairav misschien dat gij uw ouders op zo een manier hebt weten te manipuleren dat dat anders was, maar bij mij zou dat toch ook niet pakken zulle.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be