Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 22 oktober 2010, 00:52   #61
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Dat zijn geen BVs maar WCs. Wallons (In)Connus. Hun aantal grenst aan nul.
JC Vandamme, Gebr. Rochus, etc...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 22 oktober 2010, 05:43   #62
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Worden 'wij Vlamingen' aanzien als onnozelaars ?

En jij, groene jongen, twijfelt daaraan ?

Wel, laat me eens weten wat je van het volgende denkt:

Volgens de officiële uitslagen van Binnenlandse Zakken
( http://www.elections2010.belgium.be/..._CKR00000.html en andere pagina's) is behaald
voor de Kamer van vv,
door de groenen: 285.999 stemmen, wat hen 5 zetels geeft;
door de ecolo-boys: 313.047 stemmen, wat hen 8 zetels geeft.

Dat maakt dat voor één zetel, groen moet trachten 57.200 Vlamingen te verleiden;
terwijl ecolo maar moet trachten om 39.131 francofonen een bolleke moet doen kleuren.

Hoe voel jij je daarbij ?

Ik denk dat de groenen daarbij denken: "gelukkig maar dat onze franstalige afdeling gemakkelijk zetels kan halen", anders hadden wij niks meer in de pap te brokken
patrickve is offline  
Oud 22 oktober 2010, 06:49   #63
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Worden 'wij Vlamingen' aanzien als onnozelaars ?

En jij, groene jongen, twijfelt daaraan ?

Wel, laat me eens weten wat je van het volgende denkt:

Volgens de officiële uitslagen van Binnenlandse Zakken
( http://www.elections2010.belgium.be/..._CKR00000.html en andere pagina's) is behaald
voor de Kamer van vv,
door de groenen: 285.999 stemmen, wat hen 5 zetels geeft;
door de ecolo-boys: 313.047 stemmen, wat hen 8 zetels geeft.

Dat maakt dat voor één zetel, groen moet trachten 57.200 Vlamingen te verleiden;
terwijl ecolo maar moet trachten om 39.131 francofonen een bolleke moet doen kleuren.

Hoe voel jij je daarbij ?
Doe geen moeite, schoof. Groen!-e jongens en meisjes zijn er nog steeds van overtuigd dat Franstaligen superieur zijn aan Vlamingen, dus vinden ze dat gerechtvaardigd.
Zwartengeel is offline  
Oud 22 oktober 2010, 06:50   #64
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
JC Vandamme, Gebr. Rochus, etc...
Vandamme is geen Waal, maar een Brusselaar...
Zwartengeel is offline  
Oud 22 oktober 2010, 07:12   #65
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Lijkt me volledig logisch.

Alhoewel.... E. Wally is niet te versmaden, vooral om van een constipatie af te geraken
ah? jij geeft dus toe dat er een kloof is tussen Vlaanderen en Wallonië? das ook de eerste keer!
Oud 22 oktober 2010, 07:18   #66
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Het is vrij simpel hoor. De 6 partijen willen het zonder de N-VA doen, op herhaaldelijk aandringen van de N-VA.

het scenario van de volgende weken/maanden/jaren:
- Vandelanotte constateert dat het zeer moeilijk zal worden om met deze 7 een regering te vormen, maar ziet wel mogelijkheden, mits nog wat tijd.
- installering van een "interim-regering", als ze dom zijn bij de N-VA, met hun gedoogsteun, anders zonder hun. ondertussen parkeren we de staatshervorming in een soort Costa, met zeer dure eden aan Franstalige kant "dat ze het deze keer menen".
- er gebeurt iets op economisch-sociaal vlak en de interimregering wordt een volwaardige regering.
- na 4 jaar constateren we dat er dan toch geen staatshervorming is gekomen en dat BHV nog altijd niet gesplitst is. De N-VA zit al lang in de oppositie, wordt al die jaren door zowel de andere partijen, de vakbonden, de pers, de cultuurmensen, enz... gedemoniseerd, geridiculiseerd, soit ze krijgen de zwarte piet.
Oud 22 oktober 2010, 07:28   #67
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Magnette is een onnozelaar!
Dit zou ik niet te snel zeggen.

Het voorstel van Magnette was wel eerst goed onderzocht en een goed overwogen voorstel.

Duitsland is namelijk een land dat bestaat uit deelstaten en waar de plaatselijke politici evenveel macht hebben als de landelijk.
Daarnaast is Duitsland een land waar de federale overheid de armere regio's ondersteund.

Voor Franstalig België is het juist de enige manier om te overleven als het niet langer op Vlaamse centen kan rekenen en het is voor de Belgische Franstalige politici de enige manier om hun kost nog te kunnen verdienen en een deel van hun macht te behouden.
Als Walonnië bij Frankrijk gaat, dan verdwijnen de Belgische Franstalige politici naar de achtergrond en zijn ze nog marionetten van Parijs.

Als Parijs dan zegt "spring", mogen zij enkel nog vragen "hoe hoog" en blijven springen tot de gewenste hoogte hebben bereikt.
Jantje is offline  
Oud 22 oktober 2010, 07:38   #68
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Het is vrij simpel hoor. De 6 partijen willen het zonder de N-VA doen, op herhaaldelijk aandringen van de N-VA.

- Vandelanotte constateert dat het zeer moeilijk zal worden om met deze 7 een regering te vormen, maar ziet wel mogelijkheden, mits nog wat tijd.
- installering van een "interim-regering", als ze dom zijn bij de N-VA, met hun gedoogsteun, anders zonder hun. ondertussen parkeren we de staatshervorming in een soort Costa, met zeer dure eden aan Franstalige kant "dat ze het deze keer menen".
- er gebeurt iets op economisch-sociaal vlak en de interimregering wordt een volwaardige regering.
- na 4 jaar constateren we dat er dan toch geen staatshervorming is gekomen en dat BHV nog altijd niet gesplitst is. De N-VA zit al lang in de oppositie, wordt al die jaren door zowel de andere partijen, de vakbonden, de pers, de cultuurmensen, enz... gedemoniseerd, geridiculiseerd, soit ze krijgen de zwarte piet.
Dat is een scenario waar sommigen -cough-ABVV-cough- van dromen maar ik heb mijn bedenkingen. Zelfs Leterme bedankt voor de eer en gezien het laatste resultaat van een Vlaamse minderheidsregering + geen staatshervorming bedankt CD&V normaal ook voor die eer (niet onmogelijk dat ze zo dom zijn maar goed...). Hoe willen ze in dit scenario de financiëring van de federale staat en Brussel regelen btw? Daarvoor heb je ofwel de NV-A ofwel steun van O-VLD en MR nodig en denken dat die naar de pijpen zouden dansen van een linkse regering die continu voorstellen neemt tegen hun ideologie...
Gwyndion is offline  
Oud 22 oktober 2010, 07:45   #69
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik denk niet dat de CD&V een tweede maal in dezelfde val zal lopen.
Trouwens ik verwacht ook niet dat de SP.a dit zal aandurven.
Het gevaar dat ze bij de volgende verkiezingen zelfs de kiesdrempel niet meer halen is te groot.

Trouwens ook de PS gaat dit senario niet aandurven, de kans op een volksopstand in Vlaanderen tegen een dergelijke regering en haar beslissingen is te groot.

Er moet door de volgende regering namelijk zwaar bespaard worden en/of nieuwe belastingen ingevoerd worden.

Dit doen met een federale regering met een Vlaamse minderheid, zouden in Vlaanderen wel eens heel harde reactie kunnen uitlokken.

Brussel wil geld zien en kan dit enkel halen in Vlaanderen.
En dit geld komen halen in Vlaanderen kan niet op een veilige manier zonder een Vlaamse meerderheid in de federale regering. Het kan zelfs niet zonder de N-VA, want als ze dit doen zonder de N-VA, krijgen ze bij de volgende verkiezingen een volledig Vlaams front tegen met geen enkele van de Vlaamse regeringspartijen nog boven de kiesdrempel.

Het senario dat we gaan krijgen zal er één zijn, van een koninklijke opdracht aan Leterme om een tijdelijke interim regering formateren zonder programma, met bevoedheden tot besturen, maar met mogelijkheden tot besparingen en wetswijzigingen en aan de kamer en senaat voor te stellen.
Jantje is offline  
Oud 22 oktober 2010, 07:53   #70
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
"Vlamingen" zijn onnozelaars ja. Waarom zouden ze anders massaal stemmen voor een partij die een mooi en welvarend land willen kapot maken ? Noord-België teert vooral op revanchistische gevoelens ten aanzien van het verleden, wij onderdrukken nu de franstaligen omdat wij vroeger zelf vaak zijn onderdrukt geweest.
er zijn in Belgie anders slechts 2 partijen die openlijk toegeven dat ze een plan B hebben ...

het VB en de PS

en als ge het mij vraagt ... is er van die twee slechts 1 die vandaag de dag in staat is om dat plan ook door te duwen.

en toch blijft gij naar de verkeerde kant staan zien ... ge biedt het schouwblik van een ingegraven leger in hinderlaag ... maar t gevaar komt plots van de andere kant ... alle schiettuig in de verkeerde richting opgesteld

ik wil er eigenlijk bijzijn wanneer uwe frank valt !
Anna List is offline  
Oud 22 oktober 2010, 08:00   #71
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
er zijn in Belgie anders slechts 2 partijen die openlijk toegeven dat ze een plan B hebben ...

het VB en de PS

en als ge het mij vraagt ... is er van die twee slechts 1 die vandaag de dag in staat is om dat plan ook door te duwen.

en toch blijft gij naar de verkeerde kant staan zien ... ge biedt het schouwblik van een ingegraven leger in hinderlaag ... maar t gevaar komt plots van de andere kant ... alle schiettuig in de verkeerde richting opgesteld

Er zullen er nog wel meer zijn die serieus hun ogen uit hun kop zullen vallen op dat moment.

'Hoezo, de Walen, dat waren toch 'de goeien'? Die waren toch voor België?', zullen de domme Vlamingen zich ineens allemaal verbaasd afvragen.
Zwartengeel is offline  
Oud 22 oktober 2010, 08:07   #72
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben akkoord met je visie, behalve dan dat het de N-VA zuur zou opbreken. In tegendeel. Ten eerste zie ik het die regering geen 4 jaar volhouden. Het volstaat om via de alarmbelprocedures netelige dingen op hun tafel te leggen. Ten tweede denk ik dat er een mentaliteitswijziging in Vlaanderen is ontstaan die irreversiebel is, en het spel dat je daar voorstelt gaat enkel maar de druk op de ketel laten toenemen. Ik vermoed dus dat het Leterme-effect volgende keer nog harder gaat werken bij de eerstvolgende verkiezingen.
En ik zou zeggen: als de Vlamingen *uiteindelijk* kontent zijn met het labbekakkenbeleid van zo een geknutselde regering, dan verdienen ze de regering die ze verkiezen, he, en dan is er inderdaad geen plaats voor dingen zoals de N-VA. Maar het zou mij verwonderen. Ik denk dat nog een rondje labbekakken gedurende de volgende jaren nog verschillende mensen zal overtuigen dat de stekker daar voorgoed moet worden uitgetrokken.
patrickve is offline  
Oud 22 oktober 2010, 08:13   #73
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

het VB en de PS

Ik denk niet dat het Vlaams-Belang een echt werkbaar plan B heeft.
En ik ben er zeker van de binnen de PS er nog geen 5% van de partijbonzen te vinden is voor hun plan B.

Het plan B van de PS houd trouwens in dat Brussel bij Wallonië moet gaan en dat Vlaanderen minstens 6 gemeentes moet afstaan aan Wallonië/Brussel.

Trouwens in de berekeningen van de PS hun plan B rekenen zij er op dat Europa Vlaanderen gaat dwingen om hen financieel te blijven steunen en dat Parijs hen geld zal toestoppen en dit zonder dat er iemand enige controle uitvoerd op wat zij doen met het geld.

Ik zie het trouwens ook niet zitten dat Parijs het zou aanvaarden dat Wallonië andere wetten toepast dan de rest van Frankrijk.

Parijs zal zo bevoorbeeld NOOIT aanvaarden dat het huidige brugpensioen van op 56 blijft in Wallonië terwijl er over heel Frankrijk pas op 60 op brugpensioen kan worden gegaan.

Het plan B van de PS is dus niet verkoopbaar aan de Franstalige Belgen.

Het is juist om die reden dat de PS steeds opnieuw naar de N-VA loopt om te blijven onderhandelen.

Hun plan B betekend een volksopstand in Wallonië en zonder de N-VA een federale regering vormen en besparingen opleggen en nieuwe belastingen invoeren, betekend een volksopstand in Vlaanderen.

De enige uitweg voor de PS is dus onderhandelen met de N-VA, maar .....

om tot een akkoord te geraken met de N-VA moet de PS diep in eigen vel snijden en dat zint hen niet.
Jantje is offline  
Oud 22 oktober 2010, 08:42   #74
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur

Fien Fluytenzuyger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
"Vlamingen" zijn onnozelaars ja. Waarom zouden ze anders massaal stemmen voor een partij die een mooi en welvarend land willen kapot maken ? Noord-België teert vooral op revanchistische gevoelens ten aanzien van het verleden, wij onderdrukken nu de franstaligen omdat wij vroeger zelf vaak zijn onderdrukt geweest.
Had jij zelf niet N-VA gestemd?

Die revanchisme theorie klopt niet. Het is gewoon de normale gang van zaken gezien de economische positie van Vlaanderen. Wallonië heeft nu wel de mond vol van 'solidariteit' maar toen het zelf economisch sterk was waren ze krak hetzelfde. De natuur van de mens, nietwaar.
Fien Fluytenzuyger is offline  
Oud 22 oktober 2010, 08:49   #75
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Walen hebben geen interesse (meer) voor Vlaanderen en weten helemaal niet wat er daar gebeurt. Ze hebben Frankrijk ernaast die veel interessanter is en die veel dichter is kwa taal, cultuur, mentaliteit betreft.
Dat zeg jij wel, maar er zijn evenveel Walen én Fransen die beweren dat de Walen een heel andere mentaliteit hebben.
Oud 22 oktober 2010, 08:53   #76
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger Bekijk bericht
Dat zeg jij wel, maar er zijn evenveel Walen én Fransen die beweren dat de Walen een heel andere mentaliteit hebben.
Magnette stelt zelfs dat de Wallonen meer gemeen hebben met les Boches dan met de Fransen.

nu ik geloof dat wel, er is idd maar één volk dat het nationalisme van de Walen kan evenaren en dat is het Duitse natiegevoel !

allebei doordrenkt van een ueber- imperialistich gevoel

Laatst gewijzigd door Anna List : 22 oktober 2010 om 08:55.
Anna List is offline  
Oud 22 oktober 2010, 09:02   #77
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Magnette stelt zelfs dat de Wallonen meer gemeen hebben met les Boches dan met de Fransen.

nu ik geloof dat wel, er is idd maar één volk dat het nationalisme van de Walen kan evenaren en dat is het Duitse natiegevoel !

allebei doordrenkt van een ueber- imperialistich gevoel
Dat die Magnette zich niet schaamt, zo met zijn 'gemeenschappelijk sociaal gevoel' gaan schooien bij den Boche. En dat terwijl de gemiddelde Waal de Duitsers nog altijd rauw lust voor WO I & II.
Oud 22 oktober 2010, 09:05   #78
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje Bekijk bericht
Worden wij Vlamingen dan echt aanzien als onnozelaars?

ja.

zo dat was het dan weer

slotje ?
Anna List is offline  
Oud 22 oktober 2010, 09:10   #79
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Jantje ik geloof zo dat ze bij de PS zot genoeg zijn om te geloven dat EU Vlaanderen wenst en kan dwingen om hen financiëel te onderhouden maar heb je ook een linkje naar die uitspraak (ik ben van plan een knipboek aan te leggen met zulke uitspraken). EU kan onmogelijk een specifiek land dwingen een specifiek ander land te onderhouden, geen enkel EU land zou dit precedent aanvaarden. Wallonië zou mogelijk op solidariteit van EU kunnen rekenen maar niet in de mate die ze momenteel van Vlaanderen krijgt. Hoe het zit met Brussel+faciliteitsgemeentes bij Wallonië...Als de Brusselse politici kiezen dan ja, als de Brusselse bevolking kiest zou ik er als EDR niet op rekenen.
Gwyndion is offline  
Oud 22 oktober 2010, 09:12   #80
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger Bekijk bericht
Dat die Magnette zich niet schaamt, zo met zijn 'gemeenschappelijk sociaal gevoel' gaan schooien bij den Boche. En dat terwijl de gemiddelde Waal de Duitsers nog altijd rauw lust voor WO I & II.
Stel je ook maar eens voor wat er zou gebeuren indien een Vlaming zou opperen dat Vlaanderen zich beter bij Duitsland zou aansluiten...
Zwartengeel is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be