![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ich wohne in meinem eignen Haus Hab Niemandem nie nichts nachgemacht Und – lachte noch jeden Meister aus Der nicht sich selber ausgelacht. Friedrich Nietzsche, 1887. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ook de Griekse filosofie heeft die overgang gemaakt, doordat de mens de Geest in zichzelf dacht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarin wordt ook God bewezen als oneindige logische Geest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
|
![]() Citaat:
De geest van de menselijke ziel was het verstand, zintuiglijk verworven kennis en begrip. Daarmee maakten ze wetten en de democratie. Daarmee is de mens niet God zelf. Daarnaast kon de goddelijke geest de mens vervullen als (1) extase, als (2) waarzeggerij en (3) gezang. Ook daarmee werd de mens niet God zelf, maar slechts een werktuig van God. Dat waren bovennatuurlijke zaken Harrie. Ook kwade geesten konden van een mens bezit nemen en Jezus heeft ze uitgedreven met Gods geest, ... als we het willen geloven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
|
![]() Citaat:
Overigens, wat Mohammed zegt over de uniciteit van Allah zei Mozes eerder over Jaweh, o.a. in Deuteronomium 4:39: Deut. 3:24. Er is geen God in hemel en op aarde gelijk aan Jaweh, Deut. 4:16-19. Kniel niet voor afgoden, dieren of hemellichamen. Deut. 4:39 Weet dat de HERE de enige God is in de hemel op de aarde, er is geen ander. 40 Onderhoud dan zijn inzettingen en zijn geboden, die ik u heden opleg, opdat het u en uw kinderen na u wèl ga en opdat gij lang leeft in het land, dat de HERE, uw God, u geven zal voor altijd. U ziet vervolgens dat God via zijn profeet Samuël koningen aanstelde, eerst Saul, toen David. Deze koningen werden geëerd en door geselecteerde joden gediend. Het is dus helemaal niet nodig om elke vorm van heerschappij naast God te minachten. Dat is volgens mij uw interpretatie van de koran, uw dogma en een verwerpelijk dogma. Kunt u werkelijk volhouden dat de menselijke geschiedenis die bol staat van de heerschappij en onderwerping onnatuurlijk en blasfemisch is? Bent u een voorstander van anarchisme? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb het over Aristoteles die bewust werd dat hij zelf het denken was. Citaat:
Ik heb gezegd dat de mens de autoriteit van het denken in zichzelf zocht. De mens zelf dacht na over de dingen in plaats van dat een God dat aan hem openbaarde. Citaat:
En dat hij daarbij niet meer de autoriteit van een God nodig had. En dat principe zou je kunnen zien als een voorbode van de Jezus figuur, die immers God was als mens. Men denkt ook dat de Jezus-idee is voortgekomen uit een eenheid van de Griekse filosofie en het Jodendom. Ik denk aan Philo van Alexandrië met de Logos als Gods Zoon. Laatst gewijzigd door harriechristus : 2 november 2010 om 20:57. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
"Dat de godsdienst een slecht geweten heeft, blijkt uit het feit dat er zware straffen worden gegeven aan wie ermee spot."
![]() |
![]() |
#69 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Over de koran zei Schopenhauer: ik heb alle vertalingen gelezen waarop ik kon vertrouwen, maar in dat hele boek niets van enige waarde gevonden. Hij zag toen al het zinloze van die hele zaak in. Ook het fatalisme, dat alles geschiedt door Gods wil. Als er geen menselijke verantwoordelijkheid meer is, mag je gewoon maar een heel volk afslachten. Dan kan je vrouwen en kinderen in stukken hakken, zoals in Algerije gebeurt. 't Is helemaal geen religie. 't Is eigenlijk voornamelijk massamoord. En 't kent ook geen kunst. Geen beeldende kunst, niets. En dan te bedenken dat die waanzin pas 500, 600 jaar na Christus opeens begonnen is'.
![]() |
![]() |
#70 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Indeed, intolerance is essential only to monotheism; an only God is by nature a jealous God who will not allow another to live. On the other hand, polytheistic gods are naturally tolerant; they live and let live. In the first place, they gladly tolerate their colleagues, the gods of the same religion, and this tolerance is afterwards extended even to foreign gods who are, accordingly, hospitably received and later admitted, in some cases, even to an equality of rights.... Thus it is only the monotheistic religions that furnish us with the spectacle of religious wars, religious persecutions, courts for trying heretics, and also with that of iconoclasm, the destruction of the images of foreign gods, the demolition of Indian temples and Egyptian colossi that had looked at the sun for three thousand years; all just because their jealous God had said "Thou shalt make no graven image," and so on."
![]() |
![]() |
#71 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Theologie is in het Arabisch "3ilm allah". Gelukkig heeft nooit een moslim het aangedurfd om dergelijk godslasterlijk begrip te gebruiken.
Citaat:
Citaat:
De Wahabieten zijn geen religieuze stroming, het is een politieke beweging die moslims én niet-moslims misleidt om de belangen van Israël, het Amerikaanse imperialisme en een corrupte koninklijke familie veilig te stellen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de islam wordt er gesproken over "shirk", het toekennen van deelgenoten aan Allah. Vandaag de dag worden er geen stenen meer aanbeden, maar er zijn subtielere vormen van "shirk": het aanbidden van en vasthangen aan allerlei perifere zaken zoals macht, geld, ... De meest perverse vorm van "shirk" is die met een islamitische make-up natuurlijk, zoals het sacraliseren van baarden.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
|
![]() Citaat:
Mensen richting aangeven, is hen op een dwaalpad brengen, een pad dat misschien niet het hunne is, maar dat ze tijdelijk aanvaarden tot ze botsen en tot de conclusie komen dat dat pad idd niet het hunne is, of gewoon verloren raken in aangegeven paden.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |||||||
|
![]() Citaat:
Ik beperk mij tot wat je beweert over de Wahabieten. Ik denk dat je ten onrechte generaliseert. Mohammed ibn Abd al-Wahhaab (1703 - 1792) wilde de islam herstellen in zijn zuivere en oorspronkelijke vorm. Hij stichtte een fundamentele conservatieve stroming die de staatsgodsdienst werd in Saoedi-Arabië. Dat is een imperialistische staat die redelijk goede contacten onderhoud met de VS. Maar betekent dit dat Wahabieten echte vriendjes zijn van de VS (en christenen)? Dat dacht ik niet. Ook de zelfmoordenaars van 9/11 worden met Wahabieten en/of Salafisten in verband gebrecht. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
- ze werkte geheel voor rekening van het Britse imperialisme en bestond slechts dankzij Britse wapens, luchtmacht en geld - ze lanceerde een oorlog tegen de kalief - ze noemden hun medemoslims ongelovig (takfir) Geen van deze zaken zal een orthodoxe moslim goedkeuren. Daarmee wil ik natuurlijk niet iedereen over dezelfde kam scheren die zich salafi noemt, en ik weet ook wel dat vele Saoediërs mijn analyse delen en terug willen naar de islamitische traditie. Ik heb het alleen over de reële ontstaansgeschiedenis van het koninkrijk Saoedi-Arabië. Citaat:
Alleen de levende traditie kan hier als alternatief gelden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is een onomstotelijk feit dat de families Bush, Cheney en bin Ladin financieel zeer sterk hebben geprofiteerd van "the war on terror". Voor de rest laat ik je je eigen conclusies maar trekken.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 5 november 2010 om 22:54. |
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
|
![]() Citaat:
Een tweede fase van Saoedische en Wahabietische expansie begon in 1823 met de vestiging van een nieuw Saoedisch vorstendom in Riad, terwijl de Britten nog niet nader waren gekomen dan India. Met geweld drongen de Whabieten hun opvatting over de islam aan moslims op en zij verbrandden boeken over islamitische theologie. Deze beperkte expansie ging ten koste van het Ottomaanse rijk. Dit sloeg jij ook over. De Britten streden in WOII tegen het Ottomaanse rijk. In 1915 sloot Sheikh 'Abd al-Aziz Ibn Saud een alliancie met de Britten en hij kreeg van hen millitaire steun. In 1921 versloeg hij zijn rivaal van het noordelijke Najd en hij anexeerde dat gebied. Vervolgens veroverde hij de Hijad op de Hashimite dynastie, afstammelingen van de profeet, met de steden Mecca en Medina in 1925. Dit regime werd een maand later al erkend door de Sovjet Unie en een formele erkenning door Brittanië volgde pas in mei 1927. In deze periode hadden Britse, Nederlandse en Franse oliemaatschappijen belangen in de arabische olieproductie. Amerikaanse deelname in de olieproductie begon pas na 1920, als junior partners van de Europese maatschappijen. Standart Oil kreeg pas in 1933 toestemming voor geologisch onderzoek voor boringen. De Wahabieten zwommen vervolgens in de oliedollars, maar dit betekent niet dat zij iets voelden voor de moderniteit van het Westen, in tegendeel. Het betekent ook niet dat de Britten de Wahabieten steunen. Ik ben mij bewust van de paradox tussen de leer van de Wahabieten met de repressie die daarvan het gevolg is op de bevolking van Saoedie Arabië en de berichten over extravagante gedragingen van de Saoedische prinsen en ik weet niet hoe dit daar werkt. Wel is duidelijk dat de Wahabieten, hoe zij zich ook noemen, over de hele wereld hun repressieve leer verspreiden en dat dit door westerlingen met grote argwaan wordt geobserveerd. Laatst gewijzigd door Piero : 6 november 2010 om 23:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je je alleen maar baseert op de meest extremistische vertegenwoordiger van het Britse imperialisme, dan zul je inderdaad moeilijk de waarheid kunnen geloven. Informeer je a.h.v. degelijke literatuur over de relaties tussen de Saoediërs en het Britse en Amerikaanse imperialisme en je zal zien.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
|
![]() Citaat:
Wat is volgens jou degelijke (objectieve?) literatuur over dit onderwerp? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
|
![]() Citaat:
Dat Lewis bestreden werd door Edward Saïd in diens boek met een beperkte visie op Oriëntalisme uit 1978 is mij bekend. Lewis' verdediging heb ik ook gelezen. Hoe dan ook, jij hebt jouw bewering over de verantwoordelijkheid van de Britten voor de ellendige situatie in de Arabische landen niet hard gemaakt. Lewis wijst er o.a. op dat verschillende Arabische landen de afgelopen eeuw bezet zijn geweest door de Sowjet Unie dan wel van hen militaire steun hebben gevraagd en gekregen van de Sowjet Unie. Bijvoorbeeld Afghanistan en Egypte. Dus jouw opvatting over de invloed van de Britten aldaar en 'schuld' voor de huidige misère is op zijn minst tendentieus. Laatst gewijzigd door Piero : 7 november 2010 om 21:00. |
|
![]() |
![]() |