Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 1 november 2010, 15:32   #61
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Welke realistische hedendaagse werkelijkheden? Ik versta als Antwerpenaar ook vandaag het Rotterdams nog beter dan het West-Vlaams.
Vlaanderen = o+w Vlaanderen + V-Brabant + Antwerpen + Limburg

Dat is de hedendaagse realiteit die jullie zo graag ontkennen.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 1 november 2010, 15:39   #62
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht

Dus Zeeuws-Vlamingen of Frans-Vlamingen zijn geen Vlamingen?
BWarrior is offline  
Oud 1 november 2010, 15:47   #63
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat slaat op het gewest Vlaanderen. Een juridische staatkundige afbakening van een grondgebied.

Taalkundig gezien is het onzin, want ik herhaal: ik versta als Antwerpenaar een Rotterdammer beter dan een West-Vlaming.

Dat is nog steeds de hedendaagse realiteit, die jij ontkent.
Pelgrim is offline  
Oud 1 november 2010, 15:48   #64
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Vlamingen wel, maar ze behoren nog niet tot Vlaanderen. En Oost-limburg niet vergeten he.
fonne is offline  
Oud 1 november 2010, 15:48   #65
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat slaat op het gewest Vlaanderen. Een juridische staatkundige afbakening van een grondgebied.

Taalkundig gezien is het onzin, want ik herhaal: ik versta als Antwerpenaar een Rotterdammer beter dan een West-Vlaming.
Dat is op zijn hoogst anekdotisch bewijs, niet veel waard sorry.
Oud 1 november 2010, 15:55   #66
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Nog twee maanden geduld.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 1 november 2010, 16:04   #67
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach Gwylan, je tongval zouden we niet zien als "bekakt". De Haagse tongval bvb, die is bekakt. Een latijnse tongval valt niet onder bekakt. Voor franstaligen en latinos is onze taal nu eenmaal niet de makkelijkste om uit te spreken. Je schrijft het al perfect, dus dat is zeker een pluspunt
Is mij ooit eens ten stelligste ontkracht door een drietalige Italiaan (IT/FR/NL, in die volgorde) uit Kraainem. Maar ja, als Vlamingen zelf de mythe in stand willen houden dat het Nederlands te moeilijk is om te leren voor anderstaligen... Vooral blijven klagen en de Calimero uithangen, zou ik zeggen!
Zwartengeel is offline  
Oud 1 november 2010, 16:17   #68
EddyBal

Standaard

Citaat:

Waar ontken ik die??? Citeer eens?

Raar dat de juridische keuze voor het Nederlands, die dan wél in je kraam past, toch mag gelden. Alleen weglaten wat je niet bevalt, noemen ze valsspelen. Overgehouden aan Belgische fenomenen misschien?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 1 november 2010, 16:22   #69
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Dank u voor deze nieuwe taaltip.

Ik heb dit genoteerd in mijn Vademecum der Vlaamse Kroegentaal. Ik vermoed overigens dat deze uitdrukking betekent “ik ben het niet met uw stelling eens”.

Hoe ingewikkeld het ook moge wezen, ik zal mij verder in die taal bekwamen, en mij ooit ter gelegenheid ener bezoek aan uw land in een Vlaamse kroeg wagen teneinde er een gesprek te voeren met gelijkgestemde omstaanders.

Eerst nog een beetje aan mijn bekakte tongval schaven weliswaar, want voorlopig zou het meer klinken als “maar maaneken tok, eut eenikst oeat kij doed ien in doonker steeksje, daat ies teken in muur piesen med oew zaade patat”, en geef toe, dat kun je als voorgehouden ervaren kroegenbezoekster niet maken.

Er is nog veel werk aan de winkel…
Ge moet niet over iets anders, vb. uw taalgevoel, beginnen.

Gij zegt dat ge een eerbaar iemand, den Bracke, gaat bijwerken in een donker steegje ... ik veronderstel dat je dat niet doet met je talenkennis.

Maar iemand bijwerken in een donker steegje: wat zijn dat voor politieke manieren ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 1 november 2010, 16:28   #70
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Is mij ooit eens ten stelligste ontkracht door een drietalige Italiaan (IT/FR/NL, in die volgorde) uit Kraainem. Maar ja, als Vlamingen zelf de mythe in stand willen houden dat het Nederlands te moeilijk is om te leren voor anderstaligen... Vooral blijven klagen en de Calimero uithangen, zou ik zeggen!
Eh, ik denk dat je beter moet lezen. Ik zei NIET dat het te moeilijk is om te leren. Wel dat het MOEILIJK is om uit te spreken voor bepaalde mensen. Toch een verschil, nietwaar?
EddyBal is offline  
Oud 1 november 2010, 16:29   #71
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Gij zegt dat ge een eerbaar iemand, den Bracke, gaat bijwerken in een donker steegje ... ik veronderstel dat je dat niet doet met je talenkennis.

Maar iemand bijwerken in een donker steegje: wat zijn dat voor politieke manieren ?
Hey schoof, dat was NIET GWYLAN die dat zei he Verontschuldig je maar
EddyBal is offline  
Oud 1 november 2010, 16:31   #72
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Nederlands is voor een Franstalige wel degelijk zeer verstaanbaar uit te spreken. Dat evenwel zonder enige tongval doen is echt niet zo evident : ons smoeltje staat er van nature niet naar, vermoed ik. Althans, dat is mijn persoonlijke ervaring.

Het verschilt ook een beetje van persoon tot persoon : ik mag bijvoorbeeld nog zo mijn best doen, de Nederlandse uitspraak van mijn man klinkt gewoon accentlozer dan de mijne. En dan te weten dat ik van kleinsaf Nederlands heb geleerd, en mijn man pas op volwassen leeftijd (om mij een plezier te doen, maar uiteraard ook een beetje om qua talen niet voor mij onder te hoeven doen : zo zijn mannen nu eenmaal). Zelfs mijn kinderen, die wij vanzelfsprekend ook vanaf de wieg het Nederlands hebben meegegeven, durven de uitspraak van hun maman al eens "verbeteren". Zo ziet u maar...

Laatst gewijzigd door Gwylan : 1 november 2010 om 16:32.
Gwylan is offline  
Oud 1 november 2010, 16:35   #73
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Jawel, maar geen Vlaamse (Belgische) Vlamingen. Je omschrijving zegt het zelf al
EddyBal is offline  
Oud 1 november 2010, 16:37   #74
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Dat is politiek met andere middelen, lees uw Von Clausewitz anders eens.
Oud 1 november 2010, 16:37   #75
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Mag ik U aanraden U te bekwamen in een van onze Vlaamse dialecten, bij voorkeur het Aantwaarps. Want een dergelijke zin uitspreken met een tongval die met Hollands zou kunnen verward worden, zou wel eens pijnlijke bijwerkingen kunnen hebben. Overigens zou ik het eerst in een dorpskroeg in een klein gehucht eens uitproberen, alvorens de Leeuw van Vlaanderen op te zoeken.
Nou, u raakt hier een snaar : ik ben bijzonder gecharmeerd door Vlaams en/of Nederlands dialect. Streektaal is voor mij immers de meest authentieke uiting van locale cultuur, en dat is nu net wat ikzelf in verband met uw taal en/of streek uiteraard niet heb. Vlaanderen is voor mij dan ook iets “abstract”, wijl het voor u allen een tastbare thuis betekent. Nu ja, in de andere richting kan hetzelfde gezegd worden over mijn eigen streek, natuurlijk : voor u is dat slechts een mogelijke vakantiebestemming, waar u nauwelijks zou kunnen aarden.

Hoe dan ook, de alsmaar zeldzamer keren dat ik in uw streek kom, let ik zeer geconcentreerd op elk zinnetje dialect dat mij wordt toegeworpen, sla de klankenreeks ervan op in mijn daartoe bestemde hersencel, en slaag er achteraf soms in om die min of meer juist na te bootsen tot groot jolijt van mijn vriendinnen, die – er van uitgaand dat één vogel de lente maakt – in mij geheel onterecht een wandelend talenwonder zien, maar hou dat stil.

Antwerps ken ik niet, maar wel enkele zinnen Westvlaams, o.a. “Kommiereké kieken naoddawuvvegie wakverstoagè klotenvawasse broebelt”, enkele zinnen Oostvlaams (soortement Gents, wellicht), o.a. “Twie pistolees wildegazekerst zeggen, dakomdinourde maaske”, en misschien ook enkele woorden (ik denk) Kempens : “Nazedde koempleet verkierd gereeën hé joenske”.

Nu, zoals u kunt merken maakt dat mij bijlange nog niet geschikt voor taalkundige omgang op niveau in uw Vlaamse kroegen, dus zoals ik reeds toegaf : er is nog heel wat werk aan de winkel.

Maar goed ; sorry voor dit taalkundig intermezzo, en nu terug naar de deadline van de N-VA en het steegje van Bracke.
Gwylan is offline  
Oud 1 november 2010, 16:40   #76
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Nou, u raakt hier een snaar : ik ben bijzonder gecharmeerd door Vlaams en/of Nederlands dialect. Streektaal is voor mij immers de meest authentieke uiting van locale cultuur, en dat is nu net wat ikzelf in verband met uw taal en/of streek uiteraard niet heb. Vlaanderen is voor mij dan ook iets “abstract”, wijl het voor u allen een tastbare thuis betekent. Nu ja, in de andere richting kan hetzelfde gezegd worden over mijn eigen streek, natuurlijk : voor u is dat slechts een mogelijke vakantiebestemming, waar u nauwelijks zou kunnen aarden.

Hoe dan ook, de alsmaar zeldzamer keren dat ik in uw streek kom, let ik zeer geconcentreerd op elk zinnetje dialect dat mij wordt toegeworpen, sla de klankenreeks ervan op in mijn daartoe bestemde hersencel, en slaag er achteraf soms in om die min of meer juist na te bootsen tot groot jolijt van mijn vriendinnen, die – er van uitgaand dat één vogel de lente maakt – in mij geheel onterecht een wandelend talenwonder zien, maar hou dat stil.

Antwerps ken ik niet, maar wel enkele zinnen Westvlaams, o.a. “Kommiereké kieken naoddawuvvegie wakverstoagè klotenvawasse broebelt”, enkele zinnen Oostvlaams (soortement Gents, wellicht), o.a. “Twie pistolees wildegazekerst zeggen, dakomdinourde maaske”, en misschien ook enkele woorden (ik denk) Kempens : “Nazedde koempleet verkierd gereeën hé joenske”.

Nu, zoals u kunt merken maakt dat mij bijlange nog niet geschikt voor taalkundige omgang op niveau in uw Vlaamse kroegen, dus zoals ik reeds toegaf : er is nog heel wat werk aan de winkel.

Maar goed ; sorry voor dit taalkundig intermezzo, en nu terug naar de deadline van de N-VA en het steegje van Bracke.
Ik begrijp er bijna niets van :
http://www.youtube.com/watch?v=OAxc0OPEHxc

Geef mij maar wat men nog vroeger ABN (Algemeen Beschaafd Nederlands) noemde!
Everytime is offline  
Oud 1 november 2010, 16:48   #77
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik begrijp er bijna niets van :
http://www.youtube.com/watch?v=OAxc0OPEHxc

Geef mij maar wat men nog vroeger ABN (Algemeen Beschaafd Nederlands) noemde!
WAt vroeger ABN heette, heet nu AN, gewoon kortweg Algemeen Nederlands. Onze Vlaamse dialecten zijn wat ze zijn. Ook in Wallonië spreekt men nog steeds dialcten, nietwaar? Wanneer je met een oude Luikenaar spreekt, zal je misschien ook enige moeite hebben?
EddyBal is offline  
Oud 1 november 2010, 16:49   #78
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
. "We zijn geen bananenrepubliek. Neen, dan zijn er hogere instanties die het hier in onze plaats zullen komen regelen. Europa bijvoorbeeld, of het IMF. Met een ijzeren handschoen. Dan zal democratie niet de eerste bekommernis zijn, maar economie", aldus Bracke.
Alle respect voor de n-va, maar deze uitspraken zijn zo anti-nationalistisch als maar kan zijn. Wat een knechtenmentaliteit.
Oud 1 november 2010, 16:58   #79
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Hoe stelt Bracke zich eigenlijk zulk een "ingrijpen" van "Europa" en het IMF voor?
BWarrior is offline  
Oud 1 november 2010, 17:08   #80
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
WAt vroeger ABN heette, heet nu AN, gewoon kortweg Algemeen Nederlands. Onze Vlaamse dialecten zijn wat ze zijn. Ook in Wallonië spreekt men nog steeds dialcten, nietwaar? Wanneer je met een oude Luikenaar spreekt, zal je misschien ook enige moeite hebben?
Tuurlijk en het is ook onbegrijpelijk voor mij :
http://www.youtube.com/watch?v=7I0kKm_VQD8

Everytime is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be