Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2010, 16:32   #61
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
In hoeveel % van de fietsongevallen is of zijn alleen zwakke weggebruikers betrokken ?
Ik denk dat dit redelijk veel kan zijn, zeker in Nederland waar veel gefietst wordt, en waar ook veel gescheiden tweerichtingsfietspaden liggen; vergeet ook niet dat bromfietsen -tot 45 kmh of meer ? halend- mee op dat fietspad moeten/mogen. (bubbk/bibbk).

In de bebouwde kom liggen voetpaden en brom-/snor-fietspaden ook meestal vlak naast mekaar zonder scheiding.
Buiten de bebouwde kom maken voetgangers ook dikwijls gebruik van die fietspaden.

Ik had al een Be-link gegeven waar de registratie pure fietsongevallen onrustwekkend was, voor NL specifiek weet ik niet.

Yup, ik heb hier een degelijk Belgisch onderzoek gevonden, wel enkel over specifiek fietsongevallen en fietsslachtoffers:
http://bivvweb.ipower.be/Observ/NL/f...ort_NL_def.pdf

(toch uw tijd nemen dit eens rustig door te lezen, samenvattende tabel page 10, mogelijke opponenten en wie in fout is valt ook te lezen)

In elk geval sterven er in Nederland ondertussen - sinds 2008 al - meer voetgangers en fietsers/bromfietsers als auto-inzittenden.

En dat verschil gaat in de toekomst nog oplopen als we de NL-statistiek (verkeersdoden|wijze deelname) zo betrachten:
Citaat:
jaar|totaal|voetg.|fiets|brsnfts|moto|auto

1996 1251 132 239 102 94 609
2000 1166 114 233 110 95 543
2005: 817 89 181 78 78 356
2008: 750 62 181 76 67 317
2009: 720 68 185 67 70 296
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publi...4,9,12-13&VW=T
tot. evolutie zwwgbr = .... tov autoinzittenden
1996 132 239 102 = 473 < 609
2000 114 233 110 = 457 < 543
2005: 89 181 78 = 348 < 356
2008: 62 181 76 = 319 > 317
2009: 68 185 67 = 320 > 296

De toenemende vergrijzing zal ook een rol spelen, want altijd meer senioren gaan fiets of snorfiets gebruiken... wat in het bivv-fietsrapport zeker ook te lezen valt, ik las zelfs dat 50 % van de fietsdoden 65 jaar of ouder is (44).
Bijna de helft van de doden valt op het fietspad (41), op de rijbaan (47).

Laatst gewijzigd door Micele : 2 november 2010 om 16:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 16:35   #62
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Je overdrijft.
Misschien kan een maximumsnelheid wel ingevoerd worden op de fietspaden (maar dan bv 25, net zoals A-klassers). Lijkt me een verdedigbaar alternatief.
Heel goed idee. En alle fietsers boven de 25 per uur gewoon op de rijbaan.
Enorm stresserend om aan elke oprit te moeten vertragen omdat er iemand zijn garage uitrijdt.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 16:54   #63
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Waarom de (B-klasse) bromfiets snelheid niet laten optrekken naar 50km/h en ze in de bebouwde kom gewoon op straat laten meerijden ipv op het fietspad.
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 16:56   #64
kameleon
Minister

Standaard

Klasse B mag 45km per uur rijden. Zij wordt enkel verplicht op een verplicht fietspad te rijden waar er op de rijbaan sneller dan 50 mag gereden worden.
Oud 2 november 2010, 17:00   #65
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Klasse B mag 45km per uur rijden. Zij wordt enkel verplicht op een verplicht fietspad te rijden waar er op de rijbaan sneller dan 50 mag gereden worden.
Ola, wist ik dus niet. Thx
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 17:01   #66
kameleon
Minister

Standaard

Geen probleem. Die van voor 1960 zonder rijbewijs weten dat ook niet
Oud 2 november 2010, 17:02   #67
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Heel goed idee. En alle fietsers boven de 25 per uur gewoon op de rijbaan. Enorm stresserend om aan elke oprit te moeten vertragen omdat er iemand zijn garage uitrijdt.
Dat gaat het tekort aan orgaandonoren wel helpen oplossen..

Nog steeds geen studie gezien waarin speciek de fiets op fiets of voetgangers ongevallen besproken worden
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 17:02   #68
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
idd, behalve bij uitzonderingsbord M7

Citaat:
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/109-art9

9.1.2.2° Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km per uur of minder, mogen de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.

Wanneer een hogere snelheidsbeperking geldt, moeten de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, wanneer dit aanwezig en bruikbaar is.

Evenwel :
•indien het fietspad gesignaleerd is zoals voorzien in artikel 69.4.2°, moeten zij het fietspad volgen;

D7 + M.6

•indien het fietspad gesignaleerd is zoals voorzien in artikel 69.4.3°, mogen zij het fietspad niet volgen.

D7 + M.7
Oud 2 november 2010, 17:05   #69
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Nog steeds geen studie gezien waarin speciek de fiets op fiets of voetgangers ongevallen besproken worden
Lees eens post 61...

Hierzie: http://bivvweb.ipower.be/Observ/NL/f...ort_NL_def.pdf

Laatst gewijzigd door Micele : 2 november 2010 om 17:06.
Oud 2 november 2010, 19:11   #70
Alfred
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Als ik me vergis, dan verontschuldig ik me voor de verwarring.
Bij deze moge het dus duidelijk zijn dat ik niks met Micele te maken heb.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om niet van je fiets te vallen. Ik haal overigens op mijn "fiets" probleemloos een kruissnelheid van 40kmh (dankzij een electromotertje dat meehelpt) en mag dat overal rijden, want voor fietsers gelden geen snelheidsbeperkingen...
Dat is uiteraard geen geldig argument. Waarom moeten bromfietsers klasse A dan wél een helm dragen? Zij halen maar 25 km/u - trager dan uw 40 km/u - en proberen ook om niet te vallen. Nadeel is dat je het ook wel eens kan vallen buiten je eigen wil om.
Alfred is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 20:04   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Aha, ge leert al bij.

Maar de rest is totaal irrelevant, het gaat om de veiligheid of wat dacht ge ?

Dan kun je nog zoveel kronkelen en uitwijken en klopt niet zeggen en parallel- blabla, interesseert me niet, negeer ik vanaf nu.

Geef nu eens een antwoord waarom een bromfietsbestuurder klasse A maar max 25 kmh op een fietspad of op de openbare weg mag -met helmplicht - , en een fietser mag gerust zelfs 90 kmh rijden als het fel bergaf gaat, totaal geen bescherming verplicht.
No problem voor de veiligheid, fietsers kunnen dat aan, kinderen of senioren speelt geen rol.

om V E I L I G H E I D gaat het , niet meer, niet minder.
De wetgeving is daarin heel duidelijk: het ene is een gemotoriseerd voertuig waarvan de wet een aantal technische vereisten stipuleert (o.a. m.b.t. vermogen en snelheid). De fiets is dat echter niet en bijgevolg gaan de technische voorschriften niet over vermogen of snelheid, maar slechts over een aantal andere aspecten.

Komt daar nog bij dat gemotoriseerde voertuigen gehomologeerd worden/zijn en dat hun snelheidsbegrenzer overeenkomstig deze homologatie staat afgesteld. Een fiets wordt niet gehomologeerd daar het geen gemotoriseerd voertuig is en bijgevolg valt er niets te zeggen over een mogelijke begrensde snelheid. De wet schrijft zelfs niet voor dat een fiets moet uitgerust zijn met een snelheidsmetertje, waardoor de fietser rechtens niet gehouden is te weten hoe snel of traag hij rijdt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 20:07   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach daarom mag je met een bromfiets klasse A maar maximaal 25 kmh en met een fiets desnoods ook 70 kmh op dezelfde openbare weg.

Aan de bromfiets hangt een klein motortje onder, en de fietser trapt natuurlijk zelf.
En die verplichte fietshelm is enkel voor de bromfietser omdat die zo traag rijdt.

Daar was ik echt nog niet op gekomen.
Wat mij betreft, mag de fietshelm gerust verplicht gesteld worden. De afgelopen jaren zien we trouwens dat de fietshelm steeds nadrukkelijker en zichtbaarder aanwezig wordt. Wielertoeristen rijden vandaag de dag bijna altijd met een helm (pakweg tien jaar geleden was dat nog zeker niet het geval). Bij heel veel fietspendelaars hoort de helm tot de vaste uitrusting en steeds meer (lagere) schoolkinderen zie je met een helm.
Oud 2 november 2010, 20:09   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om niet van je fiets te vallen. Ik haal overigens op mijn "fiets" probleemloos een kruissnelheid van 40kmh (dankzij een electromotertje dat meehelpt) en mag dat overal rijden, want voor fietsers gelden geen snelheidsbeperkingen...
De wetgeving in Zwitserland is nu eenmaal ietsje anders dan die in de EU (of beter gezegd: in die landen die zich slaafs houden aan de EU-richtlijn). Als ik me niet vergis, moet in Zwitserland een e-fiets die sneller gaat dan 25 km/u wel verzekerd zijn, moet je een helm dragen en moet er een inschrijvingsplaatje achteraan je fiets bevestigd zijn. Zie ik dat juist?
Oud 2 november 2010, 20:13   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een fietser die dus in een woonerf, waar max 20 kmh geldt, kan dus een rijverbod krijgen of zijn autorijbewijs verliezen, als hij daar snel genoeg rijdt....
Hoe kan iemand zijn autorijbewijs verliezen als hij te snel rijdt met een... fiets? Als de politie hem aanhoudt, dan zal niet naar zijn autorijbewijs gevraagd worden maar wel naar zijn identiteitskaart. Daarnaast is het zo dat dit een heel twijfelachtige zaak wordt. Immers, een fiets moet volgens de technische voorschriften geenszins een snelheidsmetertje hebben. Een fietser kan dan ook nooit met zekerheid weten hoe vlug of traag hij rijdt. Als er geen tellertje op staat, is het slechts nattevingerwerk. Daarnaast vraag ik me ook af of een flitstoestel wel werkt op een fietser, gezien het eerder beperkte oppervlakte.
Oud 2 november 2010, 20:16   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heel goed idee. En alle fietsers boven de 25 per uur gewoon op de rijbaan.
Enorm stresserend om aan elke oprit te moeten vertragen omdat er iemand zijn garage uitrijdt.
Bij mijn weten moet je volgens de wegcode helemaal niet vertragen bij een oprit. De weggebruiker die zijn oprit verlaat, moet echter voorrang verlenen aan het verkeer in de straat.
Oud 2 november 2010, 20:32   #76
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ach daarom mag je met een bromfiets klasse A maar maximaal 25 kmh en met een fiets desnoods ook 70 kmh op dezelfde openbare weg.

Aan de bromfiets hangt een klein motortje onder, en de fietser trapt natuurlijk zelf.
En die verplichte fietshelm is enkel voor de bromfietser omdat die zo traag rijdt.

Daar was ik echt nog niet op gekomen.

http://www.hbvl.be/limburg/bilzen/br...in-bilzen.aspx

Beetje onzinnige discussie. Het merendeel van die klasse A brommers zijn opgevoerd en net omdat ze zoveel ongevallen veroorzaken ( bromfiets is het voertuig met het hoogste ongevalrisico ) moeten ze logischerwijze streng gecontroleerd worden. Het gaat vaak om jonge kamikazes met onderontwikkelde bovenkamer die van het fietspad hun persoonlijke race circuit maken en zo andere zwakke weggebruikers zoals kinderen en bejaarden in gevaar brengen. Je kan je wel voorstellen als je frontaal een aanrijding hebt met zo’n projectiel dat je tegen 80 km/h tegemoet komt gevlamd op een fietspad. Een fiets is lichter en ik zie een fietser nog niet meteen flirten met dergelijke snelheden ...

Het merendeel van de fietsers geraakt nog niet eens aan 25 km/h, tenzij het om wielrenners gaat. Ik gebruik zelf de fiets om dagelijks naar het werk te pendelen en heb dus het wel enige praktijk ervaring om te kunnen zeggen dat brommers het grootste gevaar zijn op de fietspaden. Fietsers hebben geen nummerplaat en ik heb zelf geen kilometerteller, dus ik denk dat het een boel overbodig werk met zich zou meebrengen voor iets dat nauwelijks iets opbrengt. Waste of money and work. Volgens die digitale snelheidsborden zou ik zelf zo’n 22 km/h rijden.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 2 november 2010 om 20:38.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 21:31   #77
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En als we nu eens alle auto's thuis laten, dan wordt het nog veel veiliger voor de fietsers. Dan gaat het ongevalrisico en het ongevalverzwarend risico onmetelijk naar beneden. He, dat is nog eens een goed idee, zeg!
Fantastisch plan, eigenlijk.
Ganzenbordfan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 21:47   #78
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij mijn weten moet je volgens de wegcode helemaal niet vertragen bij een oprit. De weggebruiker die zijn oprit verlaat, moet echter voorrang verlenen aan het verkeer in de straat.
Ja, dat is wel waar. Maar ze moeten wel eerst een halve meter op het fietspad komen voordat ze een glimp van de straat kunnen opvangen door de boompjes of struiken waarmee ze zich afschermen van de buren.
Oud 2 november 2010, 22:54   #79
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

DUs als je zo'n ligfiets koopt om zo gezellig 40km/u te fietsen, mag dat niet ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 22:57   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
DUs als je zo'n ligfiets koopt om zo gezellig 40km/u te fietsen, mag dat niet ?
Natuurlijk mag dat. Alleen haal je met een gewone ligfiets geen veertig kilometer kruis. Wel kan dat lukken met een gestroomlijnde ligfiets, een zogenaamde velomobiel. Ook daar evenwel bereik je dergelijke snelheden slechts bij uitzondering.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be