![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
Bekijk resultaten enquête: Hoelang zal het duren voor de eerste kolencentrales onklaar gemaakt worden? | |||
een week |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
een maand |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
een jaar |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
een decennium |
![]() ![]() ![]() |
1 | 11,11% |
langer |
![]() ![]() ![]() |
3 | 33,33% |
ze zullen nooit aangevallen worden |
![]() ![]() ![]() |
5 | 55,56% |
Aantal stemmers: 9. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#63 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En neem het van mij aan, firma's zoals Suez potten hun winst niet op, maar moeten die zo snel mogelijk doorsluizen naar de aandeelhouders.
![]() |
![]() |
#65 |
Gouverneur
|
![]() Niet 1 maar een combinatie van honderden verschillende manieren van opwekking van elektriciteit.
Zonne-energie - zonnepanelen: nog niet echt rendabel - gefocussed solarbeams: heeft 2 voordelen: 1: kan vers drinkwater produceren 2: ongelimiteerde stroom - zonne-satelieten: radiologische transmissie is nog niet op punt Bio-massa hydro-energie wind-energie ster energie Laatst gewijzigd door openeye : 27 november 2010 om 19:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
1) en 2) zijn een variante van elkaar. Laser en microgolven. Warm met een energiestraal opgewekt vanuit enorme zonne-sattelieten een bak met water op, en gebruik de stoom zoals in een klassieke centrale. 3) Enorme zonnecel aandreven cyclotrons maken van niet splijtbaar materiaal wel splijtstof. In een stenen schelp steken met wat trukjes om de areodynamica en de besturing beter te regelen, en spreek af waar de volgende tonnen splitstof gaan neerkomen. Nadeel, alle 3 deze systemen zijn prima bruikbaar als offensief wapen. 4) Nog in ontwerp, maar er is al een paar decennia sprake van een ruimtelift. Het lijkt me geen groot probleem om van die liftkabel ook een hoog voltage lijn te maken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Eneuh, je vergat geothermische energie.
![]() |
![]() |
#67 |
Staatssecretaris
|
![]() Golven energie en getijden energie.
Is ster energie niet gewoon zonne energie van de sterren 's nachts? al weet ik niet of dit veel energie opbrengt...
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Golfslag energiewinning. Al een hoop leuke ideeën erover gezien en er zijn een paar prototypekes van een paar kilowatt gebouwd. Maar ze hebben tot nu toe weinig succes.
Golven heb je alleen door de wisselwerking wind, tijd en lokatie. Ergo, juist dezelfde problematiek als met pure windenergie. Het enige voordeel is dat je de energie van een heel groot oppervlak wind op een kleinere plek kan "oogsten". Je zit dan ook met de vereisten dat de structuur om moet kunnen met zelfs de zwaarste stormen, want natuurlijk, daar waar je de meeste golven hebt, heb je ook de zwaarste stormen. En dat dan nog eens in het zeer corrosieve zeewater. Beide "ontwerp problemen" zijn op te lossen. Duikende installaties die op de zeebodem stormen uitrijden bv, en corrosie vermijden door materialen te gebruiken die tegen zeewater kunnen. Maar dat wordt een dure grap. Getijdenenergie. Ik ga gewoon de realiteit aanhalen. De getijdencentrale aan de rivier de Rance heeft een bekken van ongeveer 25km², een actief damdeel van 800 meter, en leverd gedurende 12 uur per dag maximaal 187 megawatt, en dat op een zeer goeie lokatie met een getijdenverschil dat meer dan't dubbele is dan dat aan de Belgische kust. Zelfs zeer simplistisch gerekend. Om 1 grote kernreactor van Doel te vervangen heb je dan 8500m dam nodig en 270km² bekken. Citaat:
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 28 november 2010 om 02:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Staatssecretaris
|
![]() Heb je dit al gezien? link
Die oester ziet er veelbelovend uit. Het zit allemaal uiteraard nog in de test fase. Ook deze boeien zien er relatief efficiënt uit. link Iets gelijkaardig link Dit ziet er ook niet slecht uit. link link Nog over de slangachtige link
![]() Laatst gewijzigd door Pieter B : 28 november 2010 om 04:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ster energy vangt de plasma op van sterren en zet die om naar energie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ken ze allemaal. De volgende problemen blijven.
1) Zeewater is enorm corrosief, en tot nu toe zijn er maar een paar materialen die er mee om kunnen. Titanium is 1 van de goedkoopste ervan. 2)Golfslag is afhankelijk van lokatie en wind. Gaat U bepalen dat de golven voldoende kracht afgeven aan de installatie om uw en uw buren microgolfovens en wasmachine tegelijk aan te sturen? 3) Mechanische systemen zijn onderheving aan slijtage, en hoe groter de krachteninwerking, des te zwaarder alles uitgevoerd moet worden. Je zit al in een omgeving met enorme krachtverschillen (windstilte of orkaan), op wat gaat U de installatie voorzien? 10 jaar onderhoudsvrij in "gemiddeld" weer, of 1 jaar op piekmomenten? De Youtube fimpjes zijn clips van promotiemateriaal of populair wetenschappelijke programmas. 1 van de opmerkingen die me bijblijft " water is around 1000 times more dense than air, so you can harvest more energy from it". Water is 800-850 keer meer dicht dan lucht, naar gelang de mineralen erin opgelost.(en dan zijn er nog uitzonderingen). Als de "uitvinders" al afwijkingen van 150-200% inbakken naar de positieve kant toe... Als mechanieker zie ik eigenlijk maar 1 probleem met het winnen van golfslagenergie. Kostprijs per kw/u om betrouwbare, stuurbare energiewinning te hebben. Het onstuurbare stuk is op te lossen met gepompte waterkracht, zoals het al eerder aangehaalde Plan Lievense en de omgekeerde versie. Maar de corrosie en mechanische belasting is niet zomaar op te lossen zonder er bergen geld tegenaan te smijten. Waarom zijn de rompen van zeeschepen nog steeds uit staal gebouwd? Terwijl dit toch oproest en galvanisch opgevreten word..
![]() |
#72 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door openeye : 28 november 2010 om 13:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik reageer dan ook niet op Uw posting Openeye, ik reageer op die van Pieter B
Eneh, uw uitleg over plasmatische sterrenenergie, ik rangschik die bij de overunity systemen. En electriciteit uit de verschillen tussen zoet en zout water, ook een gekende. Op dit moment zijn de benodigde membramen nog wat duur per oppervlak, en je moet al de hele scheldemonding gaan gebruiken om een voldoende zoet/zoutwater oppervlak te creeren om Knokke-Heist te voorzien van electriciteit.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 28 november 2010 om 13:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het enige nut water heeft in een energie-cyclus is als energiedrager. Stuwmeren tonen dat aan. Zon (kernfusie op 150 000 000 km afstand) verwarmt watermassas, een deeltje verdampt en overstijgt de zwaartekracht, tot de waterdamp niet genoeg energie meer heeft om boven te blijven. Dat noemt men wolk en regenvorming. Deze regen, kan onderweg verzameld worden en de energie die door de zon erin gestoken was, voor een deel teruggewonnen worden Citaat:
En begrijpen waarover het gaat maakt mijn job gewoon makkelijker. Ik ben liever lui dan moe, dus iets goed begrijpen heeft alleen maar voordelen voor me.
![]() |
![]() |
#76 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#78 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfontplooiing. Met ongeveer 45m gevulde boekenplank en een kleine maar redelijk goed uitgeruste werkplaats, alswel een zeer intensieve hobby (qua techniek) kan ik zeggen dat mijn ega en ik voldoen aan Uw wensen.
![]() |
![]() |
#80 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik heb al gemerkt dat je kennis hebt van wat je verteld in een brde vlak dan wat je aan werk doet. Dat is voor mij meer dan genoeg om je als een ruimdenkende persoon te beschouwen. In welke richting gaat je hobby? energie? Laatst gewijzigd door openeye : 28 november 2010 om 19:30. |
|
![]() |
![]() |