Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 10 november 2010, 16:32   #61
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Trouwens de franstaligen spreken niet alleen geen Nederlands, hoeveel spreken er een andere taal?
En wie ze spreekt, spreekt ze heel slecht en kan de Franse tongval er niet uitlaten. Al een franstalige horen Engels spreken??
Dus hun verwijzing naar de "kleine" Vlaamse taal is enkel een excuus om hun onkunde om andere talen te spreken te verbergen !!
Van alle Walen die ik ken is er maar één die geen deftig nederlands kan, maar ze kunnen allemaal wel engels (de ene al beter dan de andere), moet er wel bijzeggen dat de oudste van hen 44 is, en gezien de gemeenschappelijke interesse (muziek) is het misschien minder verwonderlijk dat ze allen engels kunnen.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 10 november 2010, 16:33   #62
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Sam Goris?
Nee, een ander kieken
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 10 november 2010, 16:35   #63
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Die Franse tongval krijg ik er ook niet uit en mijn Engels is stukken beter dan de modale Vlaamse twintiger. Een Nederlander/ Vlaming of Duitser dat Engels spraat dat hoor je ook spontaan. Daarentegen als ik int Nederlands praat moet je al goed luisteren om te horen dat ik Franstalig ben.
Oefening baart kunst
Amon_Re is offline  
Oud 10 november 2010, 16:37   #64
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik vind kibbelen over een taal ook onnozel en kleingeestig, vandaar dat ik in de Brusselse "région bilingue" en omstreken bij voorkeur en alleszins zo vaak mogelijk Nederlands praat.

Als iemand het daar moeilijk mee heeft, is dat niet MIJN probleem.

Ik voel me uiteraard nog iets méér op m'n gemak wanneer ik het West-Vlaams dialect kan gebruiken dat ik van mijn moeder leerde, maar in Brussel gebeurt dat niet zo vaak.
Pas op, ik spreek ook Nederlands in Brussel, wie in Brussel geen Nederlands wil spreken verliest mij als klant uit principe (Brussel is nu eenmaal 2talig), maar als ze proberen en het lukt niet echt zal ik wel overschakelen naar Frans, ik ben al content als ze de moeite doen
Amon_Re is offline  
Oud 10 november 2010, 16:38   #65
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Pas op, ik spreek ook Nederlands in Brussel, wie in Brussel geen Nederlands wil spreken verliest mij als klant uit principe (Brussel is nu eenmaal 2talig), maar als ze proberen en het lukt niet echt zal ik wel overschakelen naar Frans, ik ben al content als ze de moeite doen
broek af
Hollander is offline  
Oud 10 november 2010, 16:45   #66
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben ook geen onmens, hé, al zou ik het wel willen zijn

Veel hangt inderdaad af van de attitude van de gesprekspartner.

Hoe arroganter de Nederlands-onkundige zich gedraagt, hoe moeilijker hij/zij het zal krijgen om mij ervan te overtuigen toch maar Frans te spreken.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 10 november 2010, 16:47   #67
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ga je nu beweren dat er in de steenkoolmijnen geen Waalse arbeiders waren?
Weet je waarom die Vlamingen er waren? Omdat de kinderarbeid werd afgeschaft en daarmee geen goedkope arbeidskrachten meer voorhanden waren in Wallonië zelf. Snap je: eerst lieten ze kinderen (en veelal meisjes, want die konden beter manoeuvreren in de smalle gangen) het werk doen, toen haalden ze de Vlamingen binnen, later de Italianen (meer dan 50% van de doden bij de mijnramp van Marcinelle waren Italianen!), Grieken, Turken.
fonne is offline  
Oud 10 november 2010, 16:50   #68
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oefening baart kunst
Nochtans ik werk op Brussels Airport waar ik enorm veel met Engelstaligen in aanraking kom. Ik ben goed verstaanbaar en als dat Frans accentje daar nu bij zit das dan hun probleem Engels is gewoon een praktische taal voor mij want anders voel ik er weinig voor. Lelijk Heb meer aanleg en affinieit voor bvb Spaans. Heb enkel spijt dat ik geen Arabisch of Russisch kan.
De Prodigy is offline  
Oud 10 november 2010, 16:54   #69
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een Nederlander/ Vlaming of Duitser dat Engels spraat dat hoor je ook spontaan. Daarentegen als ik int Nederlands praat moet je al goed luisteren om te horen dat ik Franstalig ben.
Hmm, je doet je best, maar ik zie toch al direct een grote taalfout.
Een Nederlander dat, moet die zijn (de wordt die, het wordt dat).
Dus ik zou mij toch al rap afvragen of het geen anderstalige is die tegen mij bezig is.
De gemuilkorfde is offline  
Oud 10 november 2010, 16:57   #70
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Persoonlijk vind ik al dat gekibbel over een taal maar onnozel & kleingeestig, een taal is een middel, niets meer & niets minder.

Uiteraard hoe meer middelen je ter beschikking hebt, hoe beter, maar zeggen dat de ene taal beter of slechter is als de andere.... meh
Taalgebruik daarentegen. Iemand die maar wat geluiden briebelbrabbelt komt boertig over. Dat dan weer wel. Verder is het inderdaad een communicatiemiddel. Niet enkel dat echter. Het is ook bepalend waar de horizon van een populatie naartoe gericht is. Daarom kibbelt men niet per se om taal, maar hecht men er belang aan. Invloedsferen.
Scarabaeida is offline  
Oud 10 november 2010, 17:02   #71
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Hmm, je doet je best, maar ik zie toch al direct een grote taalfout.
Een Nederlander dat, moet die zijn (de wordt die, het wordt dat).
Dus ik zou mij toch al rap afvragen of het geen anderstalige is die tegen mij bezig is.
Je moet er echt een goed oor voor hebben. Meen ik ook.
Ik zit mss teveel in Leuven en omstreken tss het gewone volk ofzo..
Veel van mijn maten zijn uit het Antwerpse
De Prodigy is offline  
Oud 10 november 2010, 17:03   #72
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U kent niet Philippe Geluck. In Franstalig België is hij zeer bekend, in Frankrijk ook (hij heeft er in uitzendingen van Michel Drucker en Laurent Ruquier samengewerkt) en hij is zeer bekend voor zijn "provocatie", het maakt deel van de personnage. In "Mise au point" had hij als grap tegenover Eric Van Rompuy gezegd dat men de Kust zou kunnen delen, in een deel voor de Vlamingen en een deel voor de Franstaligen. Het was maar een grap, niets anders, en als men de personnage kent weet men dat dit niets anders is. Maar ja, Van Rompuy nam het kwalijk en zei dat men daarmee niet kan lachen. Geluck antwoordde zoiets als "Ca fait des années que vous nous emmerder avec vos conneries" en hij heeft gelijk. Vlaams-Nationalisten nemen hun spel te au sérieux.
Als je vrouw juist verkracht is, en ik zeg tegen je dochter, terwijl je erbij staat, dat ik haar wel eejns wil verkrachten, al lachend, eens kijken of JIJ nog kan lachen.

Brussel is in oorsprong een VLAAMSE stad, en de Vlaming is er zo goed als verdreven. Men gooit nu alles in de strijd tegen de "vernederlandsing" want DAT mag NIET gebeuren he!

En dan vind JIJ dat wij lange tenen hebben? Tja, als ze er juist voortdurend op gestampt hebben... EN blijven stampen (BHV)...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 10 november 2010, 17:47   #73
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Vergeef mij dat ik hier even tussenkom, heren.

En laat mij toe duidelijk te zijn : wat Geluck zegt interesseert ons hier geen ene bal, en nemen wij totaal niet ernstig. Het verbaast mij overigens dat mijnheer Patrickve niet eens wist dat Geluck een Belg is : dat is nochtans zeer goed aan zijn tongval te horen.

Wat Geluck (al dan niet over de Vlamingen) zegt is commercie. Misplaatste commercie, maar hoe dan ook niets méér dan commercie, gericht en bemeten bedoeld voor zijn publiek. Ik deel daarbij de mening van mijnheer Everytime : de plagende, provocerende stijl van Geluck hoort bij het soortement personage dat hij meent te moeten spelen. Goede smaak is inderdaad iets anders, maar hij roeit met de riemen die hij heeft : waar talent ontbreekt kan een beetje opgeblazen ego en een venijnig uitspraakje de gaten vullen, en wie met een showtje wil rondtoeren en niet voor lege zalen wil staan, kan elke publiciteit goed gebruiken, nietwaar.

Meer algemeen valt het mij echter in alsmaar stijgende mate op dat u allen in België, het weze in Vlaanderen zowel als in het Franstalig landsgedeelte, op de toppen van de tenen loopt : het minste woord van wie dan ook wordt “communautair” gewikt en gewogen, en als het even kan geïnterpreteerd als een aanval op uw bestaan.

Dames en heren daar in Vlaanderen en Wallonië, heb nu toch eens geen schrik van uw eigen schaduw, verdorie. Wees nu toch eens een beetje opener van geest, en laat u niet opjutten door elk woord dat één of andere onverlaat meent te moeten spuien.

Kijk, als ik mij hier op dit forum zou opwinden en gebelgd zou reageren op elke volkomen onterechte kritiek op de aard, de eigenheid, de cultuur, de taal etc…der Fransen, dan zou ik daar een volle dagtaak aan hebben. Ik weet inmiddels dat velen hier alles wat Frans is per definitie slecht en verwerpelijk vinden. Ik neem er akte van, maar het deert mij in generlei mate. Ik weet immers dat die verwrongen visie slechts kan voortspruiten uit een wezenlijk gebrek aan kennis en ervaring inzake Frankrijk en de Fransen, al weet ik net zo goed dat de totale perfectie nergens bestaat, en dus ook niet bij ons.

Zelfbewust zijn betekent niet dat men moet reageren op elk grassprietje dat beweegt. Laat uitspraken en meningen die kant noch wal raken aan u voorbijgaan : zij betekenen niets, en zijn derhalve geen repliek (laat staan opwinding) waard.

Voor het overige wens ik u allen een zonnig, rustig, en aangenaam lang weekend toe.
Gwylan is offline  
Oud 10 november 2010, 17:53   #74
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ja, maar ik hoor een Vlaamse humorist nog niet zeggen dat de Franstaligen een belachelijke taal spreken.....
Ik heb dat tot nu toe alleen nog maar door Fransen horen zeggen... die er ook smakelijk mee kunnen lachen trouwens .
Zucht is nu online  
Oud 10 november 2010, 18:15   #75
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
U kent niet Philippe Geluck. In Franstalig België is hij zeer bekend, in Frankrijk ook (hij heeft er in uitzendingen van Michel Drucker en Laurent Ruquier samengewerkt) en hij is zeer bekend voor zijn "provocatie", het maakt deel van de personnage. In "Mise au point" had hij als grap tegenover Eric Van Rompuy gezegd dat men de Kust zou kunnen delen, in een deel voor de Vlamingen en een deel voor de Franstaligen. Het was maar een grap, niets anders, en als men de personnage kent weet men dat dit niets anders is. Maar ja, Van Rompuy nam het kwalijk en zei dat men daarmee niet kan lachen. Geluck antwoordde zoiets als "Ca fait des années que vous nous emmerder avec vos conneries" en hij heeft gelijk. Vlaams-Nationalisten nemen hun spel te au sérieux.
Stalin was in Franstalig belgique en Frankrijk ook heel bekend.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 10 november 2010, 18:25   #76
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Philippe Geluck is misschien bekend in franstalig België en Frankrijk, in Vlaanderen is hij totaal onbekend. Wij houden van Angelsaksische humor, deze is veel gevatter dan de Franse.

Geluck is trouwens een dommerik of bewuste leugenaar wanneer hij het over het % van het Nederlands op wereldvlak heeft. Hij zit er mijlenver naast, reken maar na.

En als je persé franstalige citaten wil citeren doe het dan correct. Je schrijft een joekel van een taalfout. Ik vind het erg dat een Vlaamse separatist je daar opmerkzaam op moet maken.
robert t is offline  
Oud 10 november 2010, 18:39   #77
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is niet de vraag. Als u het liever hebt : Kunnen Vlaamse humoristen met Vlaams-Nationalisme lachen?
Alex Agnew nooit gehoord over het Vlaams Belang?

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 10 november 2010, 18:42   #78
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je moet er echt een goed oor voor hebben. Meen ik ook.
Ik zit mss teveel in Leuven en omstreken tss het gewone volk ofzo..
Veel van mijn maten zijn uit het Antwerpse
Ja, Antwerpenaren hebben in hun dialect het "probleem" niet van die of deze, ze zeggen overal "dees", altijd prijs dus.
En natuurlijk, iedereen maakt fouten, ik chat soms met Engelen, en ook zij maken taalfouten in hun eigen taal, die ik dan als buitenlander beter zie.
Veel Engelsen kennen echt het verschil niet tussen "there, their, they're", of it's and its".
Complimenten met je Nederlands, het is echt niet slecht.
De gemuilkorfde is offline  
Oud 10 november 2010, 18:42   #79
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Alex Agnew nooit gehoord over het Vlaams Belang?
Zouden ze in Wallonië eigenlijk durven lachen met de corridor?
Zwartengeel is offline  
Oud 10 november 2010, 18:45   #80
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
hoe sneller vlamingen op hun tenen getrapt zijn hoe makkelijker ze het maken om ermee te lachen
LOL!!! Als een Vlaming nog maar twee woorden spreekt, is heel Brussel en Wallonië "geschokt, gekwetst en vernederd". Kijk maar eens naar de hoge poten waarop ze staan bij elke uitspraak van een Vlaams politicus.

Je bewijst dat jij bovenal degene bent die om mee te lachen is. Heb je overigens al eens iets inhoudelijks gepost op dit forum? Misschien moet ik dat dan gemist hebben...

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be