![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Mogen we weten welk dialect? En schrijf er eens een in zinnetje neer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb het al eerder gezegd, het is onnozel om van een tentje in een caravan te kruipen. Al die "pure" vlamingskes van bij ons zouden in hun hartje misschien liever bij Duitsland willen, maar om het luidop te zeggen hebben ze de kl. niet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Li cé qui s'vante èy' in bôdèt qu' s'grâwe, c'èst deûs bièsses qui s' féy' nu du bé. Een spreekwoordje uit het laatste nummer van "èl bourdon" van bovengenoemde stichting. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |||||||
Minister-President
|
![]() Beste Jan,
Citaat:
Citaat:
Voor mijn part mogen provincies/kantons/deelstaten (hoe je het ook wil noemen) dus anders ingedeeld worden dan nu het geval is, op voorwaarde dat het federaties van streken zijn en deze streken op hun beurt federaties van gemeenten zijn. Gemeenten die daar behoefte aan hebben kunnen ook federaties van deelgemeenten zijn, en deelgemeenten die daar behoefte aan hebben kunnen federaties van wijken en dorpen zijn. Zelf zie ik mijn streek (de Westhoek) als een federatie van Westhoek-gemeenten, die dan op zijn beurt deel uitmaakt van een grotere provinciale deelstaat (bij voorkeur Zeeland-Kleinvlaanderen binnen de Benelux, maar het kan evengoed iets anders zijn). Het is mijn persoonlijke mening dat in zo'n fraktaalfederalisme met provinciale deelstaten binnen België of de Benelux zo'n Vlaams tussennivo dan overbodig zal worden. Maar goed, als de bevolking in een referendum zou bepalen dat ze toch behoefte heeft aan zo'n Vlaams tussennivo zal ze zich daar over kunnen uitspreken. Dan is het tenminste van onderen opgebouwd geweest en niet van bovenaf opgelegd. De huidige Belgische staatsstruktuur met de deelstaten Vlaanderen en Wallonië is geen echte federatie maar een van bovenaf opgelegde geregionalizeeerde partikratie, waarbij politici in de landsdelen waar ze het sterkst stonden elk hun feodaal koninkrijkje wilden hebben (de CVP in Vlaanderen en de PS in Wallonië). Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Begrijp me niet verkeerd met die caravan. Ik bedoel alleen maar dat vlaanderen, ter grote van een tentzeil, niet veel voordeel heeft om zich onder een caravan te willen wurmen. Om te besluiten, dit zijn allemaal veronderstellingen en wishfull thinking. Je zal in vlaanderen niet veel liefhebbers vinden voor zulk scenario. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Banneling
|
![]() Aan groentje:
"Pijnlijke bipolarisatie" en "niet uit te houden LAT relatie". Ik zie niet in wie u zo foltert. In jouw geval was ik in zulke omstandigheden hier al lang de pijp uit. Een beetje Alka Seltzer zal je misschien helpen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zoals ik al zei, door partijen per regio zijn we de facto reeds gescheiden, we hebben niet veel meer dat ons nog bindt. En in dat geval kan het beter zijn ook de iure te scheiden... Maar ik zie dit idd nog niet onmiddelijk gebeuren... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Banneling
|
![]() Volgens Doomy zou het er dan binnenkort zo kunnen uitzien:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hoe schattig. Muuske zit blijkbaar met een minderwaardigheidscomplexje omdat "Vlaanderen te klein is". 't Is maar hoe je het bekijkt natuurlijk, Vlaanderen heeft immers méér inwoners dan Denemarken, Noorwegen, Ierland én Finland. In oppervlakte dan? Ja, inderdaad, op dat gebied zijn we "klein". Maar wie ligt d�*�*r nu wakker van?
Indien de drang naar het leven in een grooot land te groot wordt, kan je altijd verhuizen naar de Verenigde Staten, een grooot en dus bijgevolg automatisch fantastisch land, niet? Of Rusland, NOG GROTER! Héérlijk! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar blijkbaar is dat niet het geval bij sommigen onder u. Indien zij verhuizen zouden de verhuiskosten véél minder zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vergeet u niet gemakkelijkshalve dat de provincies administratieve indelingen zijn die ons door de Fransen door de strot werden gedramd zonder dat er ook maar één bewoner naar gevraagd had? Deze provincies (het waren eigenlijk departementen) hadden bovendien nauwelijks macht, en werden een deel van Frankrijk. Ja, men heeft de bevolking niet bij volksraadpleging gevraagd of zij een federalisering wou, maar het gebeurde wel door de politici die datzelfde volk heeft gekozen. Wie niet akkoord was met de gekozen richting kon bij een volgende verkiezing de politici daarop afrekenen... De huidige gewest- en gemeenschapstructuur is dus heel wat democratiser tot stand gekomen dan de provinciestructuur. Ik zie dan ook niet waarom u voortdurend komt aandraven met de provinciestructuur. Of is het u misschien niet te doen om democratisering maar om een ander doel? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw redenering kan men trouwens ombuigen: in een Vlaanderen met stads- en plattelandsgewesten is een Belgisch niveau overbodig. Samenwerking met andere Europese lidstaten gebeurt voortaan op Europees niveau i.p.v. het tussenniveau dat België heet. En al ooit eens aan gedacht of de Walen wel een Beneluxstructuur willen? In het verleden is gebleken dat dit niet het geval was. Zodra duidelijk werd dat de integratie van de drie landen een zekere dominantie van de Nederlandstaligen wel zou kunnen betekenen, begonnen de Waalse politici zich tegen de verdere verdieping van de Benelux te verzetten. Het gevolg was dat het nooit verder is gegaan dan een economische unie (u kent toch de onverkwikkelijke historie met de nummerplaten die door de Waalse politici werden geboycott, of niet?). De Benelux is ondertussen al lang door de EU overvleugeld. Als u eerlijk met uzelf bent, moet u onderkennen dat er steeds een structuur zal worden behouden die niet democratisch is vastgesteld. Start men bijvoorbeeld met het kleinste niveau: de gemeente. Werd er ooit aan een bepaalde wijk gevraagd of men bij deze of gene gemeente wou behoren? Neen. Gemeentegrenzen zijn een geschiedkundig gegeven. Niet zo heel democratisch als u het mij vraagt. Ik bijvoorbeeld woon in een gehucht (geen vroegere gemeente!) waar de mensen geen enkele affiniteit hebben met het hoofddorp waaronder wij samen ressorteren. De mensen hier gaan bijna allemaal naar een grensgemeente inkopen doen, sturen hun kinderen naar de scholen in die gemeente. En de reclamemakers hebben die sociologische werkelijkheid goed begrepen: sedert jaar en dag ontvangen wij de reclameblaadjes van de middenstanders van de andere gemeente! En het gaat hier tenslotte om een gehucht, dan nog niet over een deelgemeente waar er veel gelijkaardige voorbeelden zijn. Wanneer u komt aandraven met de stelling dat de huidige staatshervorming ondemocratisch is, wel is de afbakening van de gemeenten nog veel ondemocratischer verlopen. Ook daar heeft niemand erom gevraagd. Het is een gegeven. Als u uzelf ernstig zou nemen, zou dat dan ook betekenen dat er in de eerste plaats een volksraadpleging zou moeten gebeuren over de vaststelling van de gemeentegrenzen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |||||||||||
Minister-President
|
![]() Beste Jan,
Ik heb de indruk dat je in mijn antwoorden niet leest (of niet wilt lezen) wat er staat. Daarom nog eens een paar citaten uit vorige antwoorden: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je moet dus lezen wat er staat. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Volgens mij staan in een demokratie individuen en groepen van individuen een deel van hun zelfbeschikkingsrecht over gemeenschappelijke belangen af aan de demokratische verkozen staat met demokratische kontrolemechanismen. Die oefent dan op het vlak van de gemeenschappelijke belangen van die individuen en groepen individuen het zelfbeschikkingsrecht namens die individuen en groepen individuen uit. Je kan het een beetje vergelijken met de manier waarop lidstaten van de Europese Unie een stuk van hun soevereiniteit vrijwillig afstaan aan de Europese Unie uit pragmatisme. Uiteraard moet iedereen een minimum aantal regels respekteren die het samenleven mogelijk maken, en die moeten zoveel mogelijk ruimte voor individuele vrijheid laten en ook de rechten van anderen respekteren. De overheid mag bijvoorbeeld gelovigen verbieden dat men ketters levend verbrandt, maar ze mag niet bepalen waarin gelovigen moeten geloven. De overheid is een soort verkeersagent die het maatschappelijke verkeer regelt. De verkeersagent moet het verkeer regelen en brokkenrijders van de weg afhalen, maar ze moet niet bepalen welk kleur de auto van de automobilist moet hebben, in welk merk van auto hij moet rijden, en waar hij naartoe moet rijden.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |