Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 december 2010, 16:08   #61
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Eèn probleem blijft, waar halen we het geld om een moderne gevangenis te bouwen?
Belastingen heffen, hé. Boete's innen, overal radars zetten, bier en sigaretten opslagen enz enz
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2010, 16:10   #62
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja?

Maar ik zie dat hier toch nergens gebeuren?

Heb je trouwens ooit op BBC die documentaire gezien over hoe het er aan toeging in Engeland met de privè beheerde gevangenissen? Dat was onvoorstelbaar, pure science fiction en toch de realiteit. Dat starte met een journalist die ondercover soliciteerde voor een cipierjob, hij kreeg die job en ging aan de slag met een verborgen camera.

Als nieuweling cipier bleek dat hij geen sleutel meekreeg, de eerste drie maand mocht dat om een of andere reden niet. Zo kreeg je dan de situatie dat de chef geen sleutel had van de cellen en de gevangenen wel.

Men wist dat de gevangenen een sleutel hadden door de telefoonrekeningen. Elke nacht werd er namelijk door zowat alle gevangenen van op de burelen getelefoneerd naar de vrouwen/lieven en families van de gedetineerden.

Op zeker ogenblik trof men in een cel iemand aan die de keel was overgesneden, uit een onderzoek bleek dat de man er ongeveer zeven dagen had gelegen alvorens men het lijk had ontdekt.
Ik vraag me dan af, als dat lijk nu goed verstopt had geweest en nooit gevonden, wanneer had men die gevangene dan beginnen missen?

De nieuwe chef werd door een aantal gevangenen gewoon open en bloot uitgelegd aan welke prijzen de gsm's en drank en drugs gingen. Ik weet niet hoeveel mensen er hier op dit forum wel goed begrijpen welke cultuur er heerst in de gevangenis als zoiets kan.
Het is daar erger dan buiten ...
Oud 2 december 2010, 16:14   #63
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Belastingen heffen, hé. Boete's innen, overal radars zetten, bier en sigaretten opslagen enz enz
Dat is iets dat men toch allang aan het doen is? Voor wanneer dan die nieuwe gevangenissen?
Oud 2 december 2010, 16:17   #64
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ha, ik vraag mij altijd af waarom een gevangenis GRATIS is, je kunt veroordeeld zijn tot gevangenissstraf, maar waarom rekenen we de gevangenen volgende dingen niet aan

1° hun pensioenrechten verschuiven de periode dat ze in de gevangenis zitten
2° we verhuren de cellen aan de prijs van 50euro per dag,(een prikje) aan de gevangenen
3° we rekenen die schuld af bij het vrijkomen, en de gasten kunnen kiezen via schuldbemiddeling afbetalen of hun gestolen goederen toch declareren.

Als je 10.000 gevangen 50euro per dag of 17.000euro per jaar doet betalen voor hun verblijf in de gevangenis, kom je volgens mij netjes met een budget af van 170Miljoen euro, wat al aardig aantikt om een en ander te betalen.

Van waar halen we het idee, dat een gevangenis gratis moet zijn ???
Omdat je er niet voor kiest om in de gevangenis te zitten. Trouwens, als ik een jaar bak moet doen, en men mij daarna 17.000 euro aanrekent, gaan ze mij dan ook een betaalde job vinden ? Er zijn namelijk nogal veel werklozen tegenwoordig, en in tegenstelling tot wat sommige idioten er van zeggen, er is géén werk voor iedereen.
Ik denk dat de staat dikwijls gaat mogen fluiten achter zijn 17.000 euros. Nog iets wat je vergeet is dat vrijgelaten gevangenen gewoonlijk al hun boete's moeten beginnen afbetalen, en hun gerechtskosten, en nog het één en ander...
Wil je dan dat ze onmiddellijk terug op het dievenpad gaan, of dealen of weet ik veel , om hun schulden af te betalen ?
Oud 2 december 2010, 16:23   #65
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is iets dat men toch allang aan het doen is? Voor wanneer dan die nieuwe gevangenissen?
Nog meer belastingen. Maar bij de rijke mensen. Voor de verandering...
Oud 2 december 2010, 16:26   #66
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat je er niet voor kiest om in de gevangenis te zitten. Trouwens, als ik een jaar bak moet doen, en men mij daarna 17.000 euro aanrekent, gaan ze mij dan ook een betaalde job vinden ? Er zijn namelijk nogal veel werklozen tegenwoordig, en in tegenstelling tot wat sommige idioten er van zeggen, er is géén werk voor iedereen.
Ik denk dat de staat dikwijls gaat mogen fluiten achter zijn 17.000 euros. Nog iets wat je vergeet is dat vrijgelaten gevangenen gewoonlijk al hun boete's moeten beginnen afbetalen, en hun gerechtskosten, en nog het één en ander...
Wil je dan dat ze onmiddellijk terug op het dievenpad gaan, of dealen of weet ik veel , om hun schulden af te betalen ?
De meesten hebben weinig keuze, ze komen de gevangenis uit zonder werk met gemiddeld een schuld van tussen 10 en de 50 duizend €. Te betalen binnen de acht dagen...

Veel meer aansporing om drugs te kweken of te verkopen heb je niet nodig.
Oud 2 december 2010, 16:27   #67
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog meer belastingen. Maar bij de rijke mensen. Voor de verandering...
Oud 2 december 2010, 16:29   #68
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee hoor

gevangenis straf = lening aan de staat dieje aflost door te werken.
dus een gevangenis brengt op... uw straf komt dus niet meer gratis.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2010, 16:58   #69
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je aan het verwarren bent met Wortel, dat was vroeger een kolonie voor de daklozen/landlopers.

Wie in voorarrest zit mag wel werken, getuige daarvan mezelf die werkte tijdens mijn voorarrest.

Wat wel zo is dat is dat voorarresten niet naar gevangenissen gaan zoals Merksplas maar verblijven in Huizen van Bewaring, zoals de Begijnenstraat in Antwerpen dat geen gevangenis is maar een huis van bewaring.

En in Merksplas - waar dus alleen veroordeelden zitten, werken ze niet alleen als ze willen. Wie in Merksplas geen werk aanvraagd blijft zitten in "Marie", de celblokken zonder stromend water en met de lekke strontemmer om naar "toilet" te gaan. Men forceert iedereen op die manier van te werken.

Ik persoonlijk heb een halve dag in de paletslagerij gewerkt, volgens u heb ik daar dan tien € per uur verdient. Volgens de griffie echter die de uitbetalingen doet betrof het iets minder dan 20 eurocent per uur.

Misschien moet je dan die mensen eens terechtwijzen want ze volgen uw uitleg niet over het loon.
Voorarrest word inderdaad uitgezetten in een huis van bewaring.
En de mensen mogen daar werken in dienst van het huis van bewaring, onder strikte voorwaarden en enkel als de rechtbank het in het dossier heeft vermeld dat werken is toegestaan.

Zoals ik dus postte, zij die werken voor buitenfirma's krijgen 5 tot 10 Euro, zij die werken in opdracht van de overheid krijgen minder.

Wortels is inderdaad de oudste landloperskolonie en is het langste opengebleven.

Citaat:
Gelegen in Merksplas
[bewerken] De Kolonie (een gevangenisdomein)
De landloperskolonie werd opgericht op 4 juli 1824 (in de vijftien-jarige periode dat België deel uitmaakte van Nederland). Landlopers werden tewerkgesteld in verschillende nijverheden en in een bloeiende boerderij. Na de afschaffing in 1993 (wet van 12 januari 1993) van de wet die de vrijheidsberoving voorzag van landlopers, bedelaars en souteneurs, kwamen een aantal gebouwen (o.a. de boerderij) leeg te staan. Tegenwoordig wordt een deel van de infrastructuur gebruikt voor het opvangen van illegalen. Het hoofddeel van de gebouwen werd al langer als gewone gevangenis gebruikt.

De kolonie is een uitgestrekt domein, waarop naast de gevangenis, het illegalencentrum en de boerderijen o.a. ook een groot aantal woningen, een schooltje en een kerk staan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Merksplas

Citaat:
De Hollandse kolonies in de Noorderkempen werden opgekalefaterd. Zo ontstonden de Rijksweldadigheidskolonieën van Hoogstraten – Merksplas – Wortel. Vanaf 1870 tot aan de Eerste Wereldoorlog werd er in Merksplas voortdurend hersteld en bijgebouwd. Er groeide een volledig justitiedorp rond de gevangenis. Net voor de Eerste Wereldoorlog verbleven in de Kolonie van Merksplas meer dan 5000 vagebondjes.
http://www.toerismemerksplas.be/vvv_...rskolonie.html

Nog enige commentaar over mijn kennis in verband met onze landlopers en hun opvanghuizen?
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2010, 17:22   #70
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En de mensen mogen daar werken in dienst van het huis van bewaring, onder strikte voorwaarden en enkel als de rechtbank het in het dossier heeft vermeld dat werken is toegestaan.

Zoals ik dus postte, zij die werken voor buitenfirma's krijgen 5 tot 10 Euro, zij die werken in opdracht van de overheid krijgen minder.

Wortels is inderdaad de oudste landloperskolonie en is het langste opengebleven.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Merksplas

http://www.toerismemerksplas.be/vvv_...rskolonie.html

Nog enige commentaar over mijn kennis in verband met onze landlopers en hun opvanghuizen?
Goed, gebruik uw kennis even om te verklaren waarom ik 17 cent per uur kreeg inplaats van de door u vooropgestelde 10 euro per uur.
Oud 2 december 2010, 17:25   #71
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ho nu ben ik aan het beven onder de chantage... dus ze mogen daar ook gratis op hotel gaan zitten ?

Laatst gewijzigd door brother paul : 2 december 2010 om 17:25.
Oud 2 december 2010, 17:32   #72
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed, gebruik uw kennis even om te verklaren waarom ik 17 cent per uur kreeg inplaats van de door u vooropgestelde 10 euro per uur.
De palleten worden gemaakt in opdracht van de Belgische overheid.
Dit bedrijf is een overheidsbedrijf en mag gedetineerden dus tewerkstellen binnen de gevangenissen tegen een minimumloon van 30Eurocent. En na aftrek van rsz schiet daar dus niet veel meer van over.
Oud 2 december 2010, 17:35   #73
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De palleten worden gemaakt in opdracht van de Belgische overheid.
Dit bedrijf is een overheidsbedrijf en mag gedetineerden dus tewerkstellen binnen de gevangenissen tegen een minimumloon van 30Eurocent. En na aftrek van rsz schiet daar dus niet veel meer van over.
De mensen werken dus wel tegen 17 cent per uur.

dank u.
Oud 2 december 2010, 17:46   #74
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

dank u.
dus zever ze moeten kunnen werken aan de normale rendabele kostprijs.
dat is geen chinese sweatshop hier
Oud 2 december 2010, 17:49   #75
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
dus zever ze moeten kunnen werken aan de normale rendabele kostprijs.
dat is geen chinese sweatshop hier
Nu, als je de zaken juist bekijkt, werken zij tegen een inkomen waar de meeste Belgen enkel van kunnen dromen.
Ze verdienen 17Eurocent per uur zakgeld, want ze krijgen kost en woonst gratis.
Oud 2 december 2010, 18:03   #76
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Zoals in Israël?
Ik zou dus een hoge muur rond Vlaanderen bouwen.
Onze kust zou ik vrijlaten.
Pieter De Crem en zijn leger zou ik dan langs de kuststrook laten patrouilleren.
Zodat niemand kan ontsnappen.
Een soort berlijnse muur? Een soort chinese muur? Een Atlantic wall? Of een Maginotilinie? Of een Siegfriedlinie? Of een muur van Hadrianus? De cypriotische muur? Een ijzeren gordijn?

Voor het resultaat dat die hadden
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2010, 18:05   #77
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

dank u.
Competitief blijven met China en Indië, hé
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2010, 11:51   #78
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zijn regels uit de 19de eeuw... Ondertussen zitten er bijna overal én veroordeelden, én verdachten. Zelfs in Leuven-Centraal zitten er een vijftigtal verdachten, terwijl er in Antwerpen een zeventigtal veroordeelden zitten.

Citaat:
Het is de directie die beslist wie mag werken, en wie niet. De onderzoeksrechter kan eventueel wel een aantal beperkingen opleggen inzake regime, maar dat blijft vrij zeldzaam.

Citaat:
Zij die voor buitenfirma's werken worden per stuk betaald, volgens een afgesproken tarief tussen de gevangenis en de firma.
Zij die voor de "overheid" werken, worden per uur betaald.
Gemiddeld verdient een gedetineerde tussen de 150 en de 250 EURO per maand. Uiteraard moet hij WILLEN werken, en toch min of meer CORRECT werk leveren.
Oud 13 december 2010, 13:06   #79
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:

dank u.
Kvind dat nog veel , als het een overheidsbedrijf is is dat een goede zaak , dan verdient die er nog iets aan .

Weet je hoeveel een gevangene kost aan de brave burger en zijn proces ?

De veroordeelde misdadiger mag wel iets terug doen .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2010, 15:26   #80
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Kvind dat nog veel , als het een overheidsbedrijf is is dat een goede zaak , dan verdient die er nog iets aan .

Weet je hoeveel een gevangene kost aan de brave burger en zijn proces ?

De veroordeelde misdadiger mag wel iets terug doen .

En dan de twee derde die opgesloten zit zonder te zijn veroordeeld, moeten die ook iets terug doen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be