Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Welk staatsmodel verkiest u?
Huidige federale België 11 42,31%
Het unitaire België van de 2de helft van de jaren 1960 15 57,69%
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 8 december 2010, 21:53   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Zelfs op het moment dat er een Vlaamse numerieke meerderheid was mét algemeen enkelvoudig stemrecht voor iedere Belg, ijverde de Vlaamse Beweging voor federalisme en zelfs voor onafhankelijkheid. Men schijnt dat hier nogal eens te vergeten.
Dat is niet juist. Het ijveren voor een bestuurlijke scheiding kwam er eerst vanuit Franstalige zijde. Pas dan werd een minoritaire strekking in de Vlaamse Beweging boven water geduwd.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 8 december 2010, 21:56   #62
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, dat zullen ze niet pikken. Indertijd, toen de taalgrens werd vastgelegd door het Belgisch parlement, schreeuwden ze al moord en brand omdat de Vlamingen hun numerieke meerderheid af en toe eens gebruikten om bepaalde deelaspecten door te drukken. Daarom ook hebben ze het unitaire België afgezworen, omdat ze het Spaans benauwd krijgen van een mogelijke minorisering van hun machtspositie.
België is gedurende 139 jaar bestuurd met een Vlaamse meerderheid zonder grendels e.d.m. Daar gaat het allemaal niet om. Waar het om draait is dat er binnen de Vlaamse Beweging sedert een kleine 100 jaar een radicale anti-Belgische beweging is gegroeid, gevolg van "een vreemd gewas, zorgvuldig voorbereid en kunstmatig door de Duitse veroveringspolitiek op de Vlaamse Beweging ingeënt" (Frans Van Cauwelaert). Die maakt uiteraard gemene zaak met het wallingantisme.

Laatst gewijzigd door BWarrior : 8 december 2010 om 21:57.
BWarrior is offline  
Oud 8 december 2010, 21:57   #63
BWarrior

Standaard

Citaat:
Dat is niet juist. Het ijveren voor een bestuurlijke scheiding kwam er eerst vanuit Franstalige zijde. Pas dan werd een minoritaire strekking in de Vlaamse Beweging boven water geduwd.
Waar heb ik ooit het tegendeel beweerd???
BWarrior is offline  
Oud 8 december 2010, 21:58   #64
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit de geschiedenis blijkt dat dergelijke individuele tweetaligheid na verloop van tijd steeds tot eentaligheid leidt. Een van de twee talen legt haar sociologische dominantie op, waardoor er na een generatie (of meer) een eentaligheid ontstaat.

Als u denkt dat de Vlamingen vroeger bijna allemaal "redelijk goed Frans" spraken, dan hebt u wel een heel idealistisch beeld van de taaltoestand. Dat gold alleen voor wie naar een college/klein seminarie of een van die typische nonnenscholen was gegaan. In die tijd echter ging slechts een beperkt deel van de bevolking naar het middelbaar, waardoor ook die groep met een tamelijk goede kennis van het Frans eerder klein was in verhouding tot het totaal aantal.
Idd. Tgv familiale omstandigheden kende ik zeer jong Frans (de stiefvader van mijn moeder was Luikenaar) maar ik ben toen steeds verwonderd geweest over het lage peil van het Frans van de mensen die ik ken in Vlaanderen. Ik moest in mijn eroepsloopbaan regelmatig helpen om de taal onkunde van Vlaamse superieuren te helpen verstoppen.

Laatst gewijzigd door filosoof : 8 december 2010 om 22:07.
filosoof is offline  
Oud 8 december 2010, 21:59   #65
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard

Leuke keuze, kiezen tussen de pest en de cholera: je word er allebei ziek van. België van de jaren 1960 is geen vooruitgang, net zomin als het België waar we nu in leven (vergeleken met hoe andere landen institutioneel verder staan dan ons).

Wie kies jij? de PVV (nederland) of het Vlaams belang (belgie)?

Een beetje een retorische vraag gezien jouw antwoord toch niet relevant is omdat je zowiso nooit op 1 van beiden zou stemmen. Net hetzelfde met jouw enquête

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 8 december 2010 om 22:02.
Europese Vlaming is offline  
Oud 8 december 2010, 22:01   #66
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming Bekijk bericht
Leuke keuze, kiezen tussen de pest en de cholera: je word er allebei ziek van.

Wie kies jij? de PVV (nederland) of het Vlaams belang (belgie)?

Een beetje een retorische vraag gezien jouw antwoord toch niet relevant is omdat je zowiso nooit op 1 van beiden zou stemmen. Net hetzelfde met jouw enquête
NVU is leuker...
BWarrior is offline  
Oud 8 december 2010, 22:01   #67
camel
Partijlid

camel's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar camel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Idd. Tgv familiale omstandigheden kon ik zeer jong Frans (de stiefvader van mijn moeder was Luikenaar) maar ik ben toen steeds verwonderd geweest over het lage peil van het Frans van de mensen die ik ken in Vlaanderen. Ik moest in mijn eroepsloopbaan regelmatig helpen om de taal onkunde van Vlaamse superieuren te helpen verstoppen.
Over het peil van het Nederlands van de Franstaligen zullen we het maar niet hebben zeker?
camel is offline  
Oud 8 december 2010, 22:02   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
België is gedurende 139 jaar bestuurd met een Vlaamse meerderheid zonder grendels e.d.m. Daar gaat het allemaal niet om. Waar het om draait is dat er binnen de Vlaamse Beweging sedert een kleine 100 jaar een radicale anti-Belgische beweging is gegroeid, gevolg van "een vreemd gewas, zorgvuldig voorbereid en kunstmatig door de Duitse veroveringspolitiek op de Vlaamse Beweging ingeënt" (Frans Van Cauwelaert). Die maakt uiteraard gemene zaak met het wallingantisme.
Natuurlijk is er een zeker anti-belgicisme gegroeid, vooral na de grote ontgoocheling die volgende in de jaren na WO I (want heel wat beloften die tijdens de oorlog werden gedaan, werden geen werkelijkheid of werden tegengewerkt in hun uitvoering). Dat anti-belgicisme vertaalde zich echter nog niet in een meerderheid in de Vlaamse Beweging die voor een bestuurlijke scheiding was. Naarmate de jaren echter vorderden en de Waalse Beweging ook vorm kreeg, groeide het anti-belgicisme.
Oud 8 december 2010, 22:03   #69
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
NVU is leuker...
Waarom niet de SGP ?
filosoof is offline  
Oud 8 december 2010, 22:06   #70
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door camel Bekijk bericht
Over het peil van het Nederlands van de Franstaligen zullen we het maar niet hebben zeker?
Degenen waar ik contact mee heb (en dat zijn er wel wat) variëert dat van nul via moeizaam tot zeer goed.
filosoof is offline  
Oud 8 december 2010, 22:08   #71
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Renard..
filosoof is offline  
Oud 8 december 2010, 22:11   #72
camel
Partijlid

camel's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar camel
Standaard

Citaat:
Degenen waar ik contact mee heb (en dat zijn er wel wat) variëert dat van nul via moeizaam tot zeer goed.
waarbij nul er het grootste deel van uitmaakt (spreek uit ervaring)... Taalproblematiek dat is nu echt de reden waarom dit zo'n moeilijk en artificieel land is...
camel is offline  
Oud 8 december 2010, 22:12   #73
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tiens, zouden wij dezelfde Franstaligen kennen?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 8 december 2010, 22:21   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Renard..
Inderdaad, maar al lang daarvoor werd er op het eerste Waalse Congres geijverd (zij het wel bij de tweede stemming, want bij de eerste had men gestemd voor aanhechting bij Frankrijk) voor de bestuurlijke scheiding van België.
Oud 8 december 2010, 22:51   #75
BWarrior

Standaard

Citaat:
Inderdaad, maar al lang daarvoor werd er op het eerste Waalse Congres geijverd (zij het wel bij de tweede stemming, want bij de eerste had men gestemd voor aanhechting bij Frankrijk) voor de bestuurlijke scheiding van België.
Dat is allemaal nog recent, in de Waalse Beweging bestond het idee van de B.S. al aan het eind van de 19de eeuw, zij het meer als een dreiging. In '12 was op een Waals Congres al het principe aangenomen.
BWarrior is offline  
Oud 9 december 2010, 00:20   #76
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hypothetische vraag: welk staatsmodel verkiest u, gegeven dat de keuze zou bestaan tussen de huidige "federale" (?) staat en het unitaire België van ca. 1965-1969 (dit is dus voor de "wafelijzerpolitiek" en de grendelgrondwet, maar wel met een vastgelegde taalgrens, zoals we die vandaag kennen).
Geen van beide, want voor beiden heeft de realiteit/geschiedenis duidelijk aangetoond dat het niet werkt.
Tijd om af te stappen van het kunstmatig concept.
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline  
Oud 9 december 2010, 00:23   #77
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
Geen van beide, want voor beiden heeft de realiteit/geschiedenis duidelijk aangetoond dat het niet werkt.
Tijd om af te stappen van het kunstmatig concept.
Laten we het aan de natuur (God) over?
BWarrior is offline  
Oud 9 december 2010, 08:27   #78
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het feit dat de meeste taaltcursussen in Brussel en Vlaams-Brabant vol zitten en dat het Vlaams onderwijs in Brussel Franstaligen weigert zegt evenveel.
en het is daarom dat men in Brussel de rechten van de Nederlandstaligen beknot blijven en dat men in Brussel weigert om van de ambtenaren tweetalig te maken?
Oud 9 december 2010, 09:04   #79
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat vereist in de eerste plaats mentale ontvoogding van de Vlamingen t.o.v. België en de 'Belgitude'. Een unitair België waar de Vlamingen hun complexen en minderwaardigheidsgevoelens nog steeds koesteren vormt een gevaar voor het voortbestaan van het Nederlands in Vlaanderen. Niet omdat het Nederlands een minderwaardige cultuur is, maar omdat vele Nederlandstaligen in Vlaanderen zélf met die perceptie opgescheept zitten. En juist daarom dient het Nederlands een zekere bescherming te krijgen.
Ik vind zoiets belachelijk, eerlijk gezegd. Als "de Vlaming" niet van zijn "Vlaams" moet hebben en liever Frans spreekt, wel, dat'em dan Frans spreekt, he. Dat is dan zijn eigen vrije keuze: daar moet je dan geen "schrik" van hebben. Dat is een beetje als schrik hebben dat als je rode en blauwe dakpannen toelaat, mensen eigenlijk liever op den duur blauwe dakpannen gaan leggen en de rode-dakpannen-kultuur verloren zal gaan. Als ze liever blauwe dakpannen hebben, kan de rode-dakpannen-kultuur toch de boom in zou ik denken.
En als "de Vlaming" het belangrijk vindt om Nederlands te spreken, dan moet je geen "schrik" hebben dat hij blauwe dakpannen zal leggen uit eigen beweging.

Maar ik had het over een totaal hypothetisch en onmogelijk belgie, een perfect tweetalig belgie waar men eigenlijk zijn "taalorigine" zo goed als vergeten is, en als zijn "heimat" de tweetaligheid zelve beschouwt. Indien je ervan uitgaat dat iemand die zich niet speciaal "nederlandstalige" voelt, maar eerder "tweetalige" voelt, automatisch gaat evolueren naar eentalig franstalig, dan geef je eigenlijk aan dat het nederlands een minderwaardige cultuuromgeving is. Ik denk dat persoonlijk niet, maar ik ben neutraal daar tegenover: ofwel is het nederlands en zijn cultuur als waardevol aangevoeld door "tweetaligen" die het als een belangrijk onderdeel van hun tweetalige cultuur beschouwen (dat zou ik denken), en dan moet je er niet bang voor zijn dat het gaat verdwijnen ; ofwel vinden perfect tweetaligen dat nederlands tenslotte maar sneu en vervelend, en dan hebben ze dus uit eigen zelve overweging beslist dat de nederlandstalige cultuur minderwaardig is, en dan vind ik niet erg dat ze verdwijnt (tenzij in Bokrijk of zo ).
Net zoals de dakpannen.
patrickve is offline  
Oud 9 december 2010, 09:06   #80
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik heb wel degelijk iets te zeggen hoor:

OPBLAZEN DIE BOEL
volharden in de opblaasheid
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be