Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 december 2010, 18:47   #61
Thomas VDB
Partijlid

Thomas VDB's schermafbeelding

Standaard

Hoeveel Frans-Vlamingen zich ondanks hun Franse moedertaal heel Vlaams voelen, is een vreemd maar interessant fenomeen.

Spijtig dat je dat in Brussel nog weinig ziet, hoewel het zeker ook bestaat. Onlangs ging er nog een Franstalige Brusseleir helpen met het kleven van NVA-posters. "Comme ancien Bruxellois je soutiens l'idée d'une Flandre indépendante".

De Belgische dwangbuis is echt wel goed in het scheppen van nieuwe, kunstmatige volkeren. Eerst waren het de "Belgen" die een volk zouden zijn? (L.O.L. !!) en nu zijn het de "Brusselaars" (nog meer L.O.L.)

Skarbecq, Mollenbéék , Evère, ...
Thomas VDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 19:15   #62
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas VDB Bekijk bericht
Hoeveel Frans-Vlamingen zich ondanks hun Franse moedertaal heel Vlaams voelen, is een vreemd maar interessant fenomeen.

Spijtig dat je dat in Brussel nog weinig ziet, hoewel het zeker ook bestaat. Onlangs ging er nog een Franstalige Brusseleir helpen met het kleven van NVA-posters. "Comme ancien Bruxellois je soutiens l'idée d'une Flandre indépendante".

De Belgische dwangbuis is echt wel goed in het scheppen van nieuwe, kunstmatige volkeren. Eerst waren het de "Belgen" die een volk zouden zijn? (L.O.L. !!) en nu zijn het de "Brusselaars" (nog meer L.O.L.)

Skarbecq, Mollenbéék , Evère, ...
Het is in zekere zin wel jammer dat het Vlaamse nationaliteitsgevoel quasi volledig afhankelijk is geworden van de taal, die men spreekt. In Frans-Vlaanderen en bijvoorbeeld Ierland is dat dus totaal anders.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 19:17   #63
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas VDB Bekijk bericht
En je vergeet nog de provincies, die zouden volgens sommige belgicisten ook "echte historische identiteiten" vormen, in tegenstelling tot de gemeenschappen. Gefabriceerde identiteiten trekken elkaar blijkbaar aan. Als er historische entiteiten binnen Vlaanderen zitten, dan is dat Vlaanderen, Brabant en Limburg, maar géén dezer beperken zich tot de Belgische provincies.

Laatst gewijzigd door respublica : 12 december 2010 om 19:21.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 23:18   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dat heeft alles te zien met de media. Maar de cultuur, mentaliteit, etc. ligt erg dicht bij die in Vlaanderen.
Ja, dat is juist. Als ik in Frans-Vlaanderen ben, dan heb ik altijd het gevoel dat ik niet in het buitenland ben, maar in een stukje Vlaanderen waar op bepaalde vlakken de tijd is blijven stilstaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 23:20   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Het is in zekere zin wel jammer dat het Vlaamse nationaliteitsgevoel quasi volledig afhankelijk is geworden van de taal, die men spreekt. In Frans-Vlaanderen en bijvoorbeeld Ierland is dat dus totaal anders.
Dat geldt toch voor zoveel anderen volkeren? Hongaren, Grieken, Denen, enz.
Oud 13 december 2010, 09:09   #66
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat geldt toch voor zoveel anderen volkeren? Hongaren, Grieken, Denen, enz.
is het daar afhankelijk van een taal, of juist niet?

Laatst gewijzigd door Hollander : 13 december 2010 om 09:09.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2010, 16:00   #67
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Identiteit en Cultuur zijn gelijk zes matrousja-poppetjes die in elkaar passen, maar elk van die poppetjes in zes dimensies.
Zes dimensies, dat is menselijk niet te begrijpen, terwijl het toch zo'n menselijke begrippen zijn ...
Zeg dat de Schoofzak het gezegd heeft.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2010, 22:14   #68
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
In deze postmodernistische tijden is dat soms het enige argument dat nog volstaat om dat soort onzin er uit te krijgen. De toekomst is aan de volkeren die zichzelf respecteren en voor hun mensen en hun cultuur durven opkomen. Vlaanderen daarentegen wordt gewoon een staatje van de VS, en de Vlamingen zouden het nog toejuichen ook.
Ik denk niet dat filosoof voor het Amerikaans imperialisme is. Hij bekritiseert gewoon een romantische, negentiende-eeuwse visie op de natie. En terecht.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2010, 23:50   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
is het daar afhankelijk van een taal, of juist niet?
Bij de Hongaren is taal heel belangrijk. Bij de Grieken ook, al speelt daar ook het element godsdienst een rol.
Oud 18 december 2010, 21:18   #70
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Ik denk niet dat filosoof voor het Amerikaans imperialisme is. Hij bekritiseert gewoon een romantische, negentiende-eeuwse visie op de natie. En terecht.
Niet als het enkel daarbij blijft.
Oud 18 december 2010, 22:17   #71
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Je weet toch wel, die mythische, ons toegedicht door negentiende-eeuwse romantiekers en door heimatschijvers uit het interbellum.
Volgens mijn laat-twintigste- & vroeg-éénentwintigste-eeuwse, behoorlijk cynische en amper tot schrijven in staat zijnde leerlingen betekent "(sale) flamand" zo iets als "vlijtig, beleefd, netjes, hoffelijk, gezagsgetrouw, verzorgd, ambitieus, welopgevoed."

Op dat ergerlijke 'gezagsgetrouw' na vind ik dat toch best aanvaardbare eigenschappen, of, om het niet zo verrekte positief te laten klinken: niet echt iets waar iemand zich over dient te schamen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 22:43   #72
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Waarom doen de fr/vlamingen er dan zo weinig aan?
Waarom zich niet aansluiten bij de beweging die streeft naar het herstel en bevrijding van de bezette zuidelijke Nederlanden?
Geen militaire bezetting maar een sociaal/culturele met de taal als wapen.
Een reeds 180 jaar en de eeuwen daarvoor durende culturele genocide van het Nederlandse volk.

Nederlanden herenigt u!!
Vlaanderen Vrij, Belziek Barst !!
Je vergeet één ding: bij een genocide vallen er doden, véél doden, niets daarvan in Frans Vlaanderen bij mijn weten.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 22:51   #73
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Volgens mijn laat-twintigste- & vroeg-éénentwintigste-eeuwse, behoorlijk cynische en amper tot schrijven in staat zijnde leerlingen betekent "(sale) flamand" zo iets als "vlijtig, beleefd, netjes, hoffelijk, gezagsgetrouw, verzorgd, ambitieus, welopgevoed."

Op dat ergerlijke 'gezagsgetrouw' na vind ik dat toch best aanvaardbare eigenschappen, of, om het niet zo verrekte positief te laten klinken: niet echt iets waar iemand zich over dient te schamen.
Dat legendarische "sale flamin" hoorde ik in mijn ganse leven welgeteld één enkele keer gebruiken door een Francophoon, bij een ruzie in een sportkamp toen ik 16 was. De jongen die dat gebruikte werd door andere Walen en Brusselaars direct ter orde geroepen: "On ne va pas commencer avec des imbécilités pareilles!"
Sindsdien hoorde dat enkel nog gebruiken door van te voren verongelijkte Vlamingen.

Laatst gewijzigd door filosoof : 18 december 2010 om 22:53.
Oud 18 december 2010, 23:06   #74
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Als jij met dat soort nonsens afkomt in pakweg Occitanië of Baskenland krijg je wellicht wat mot. En terecht.
In Baskenland uiteraard, daar draait men schijnbaar de hand niet om voor een moord méér na de meer dan 800. In Occitanië zou me dat erg verwonderen:Mistral en Giono worden niet al te serieus opgenomen. Er bestaat, geloof ik, wel een nationalistische beweging, maar zonder veel politiek succes.
ik herinner me wel een quatorze juillet in een klein dorpje, waar we mee aan de feesttafel aanschoven, als enige vreemdelingen. Toen het orkestje de Marseillaise begon keek iedereen naar ons om te weten of we ook zouden rechtstaan. De Marseillaise is ondanks de naam wel het nationale volkslied, niet het Occitaanse (ik weet niet of er één is trouwens: de nationale Marseillaise was 't enige waar 't ganse dorp voor rechtstond.)

PS, hoe zit 't met de nationalistische beweging in N-W Frankrijk? En deel jij motten uit aan mensen waar je niet akkoord mee bent?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ooit van de Vlaamse primitieven gehoord?

Laatst gewijzigd door filosoof : 18 december 2010 om 23:20.
Oud 18 december 2010, 23:10   #75
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Op wat baseer je je om hier een verschil te maken tussen een oudere en een andere generatie ?
Waar ergens ligt de grens tussen die twee ?

('k wou ook nog informeren oe lang het geleden is dat je nog eens een ferme sjot tegen uw teelballen gekregen hebt, maar ik ga dat dus niet vragen; ge moet dus ook niet antwoorden op deze niet gestelde vraag)
Zou je willen dat alle Vlamingen zo gewelddadig waren?
Citaat:

Laatst gewijzigd door filosoof : 18 december 2010 om 23:17.
Oud 18 december 2010, 23:11   #76
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Dat legendarische "sale flamin" hoorde ik in mijn ganse leven welgeteld één enkele keer gebruiken door een Francophoon, bij een ruzie in een sportkamp toen ik 16 was. De jongen die dat gebruikte werd door andere Walen en Brusselaars direct ter orde geroepen: "On ne va pas commencer avec des imbécilités pareilles!"
Sindsdien hoorde dat enkel nog gebruiken door van te voren verongelijkte Vlamingen.
Hé, da's nou leuk. Ik heb het legendarische 'sale flamin' twee jaar geleden nog horen gebruiken. Tegen mij nog wel (ik ben nota bene Nederlander, geen Vlaming), toen ik in Brussel was en stug Nederlands bleef spreken tegen een francofone uitbater van een uitspanning in Brussel dat nog altijd een tweetalige stad is waardoor men toch mag verwachten dat het dienstenverlenend deel van de lokale bevolking tweetalig is. Dat gesprek verliep ongeveer zo:

Ik: hoeveel ben ik u verschuldigd meneer?
Hij: broebeldebroebel ratelderatel in het Frans.
Ik: Het spijt me meneer, maar daar verstond ik niks van. Kunt u dat in het Nederlands zeggen misschien?
Ik: Nogmaals meneer, ik verstond er niets van.
Ik: aha, u bedoelt dat alles van het huis was. Dat vind ik zeer attent van u. Hartelijk dank!

Waarop ik opstond en zijn etablissement verliet. Nog voor ik de deurklink vasthad, klonk het uit zijn mond, in vrijwel accentloos Nederlands: "tweeëndertig euro zestig... sale flamin"
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 23:12   #77
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
In deze postmodernistische tijden is dat soms het enige argument dat nog volstaat om dat soort onzin er uit te krijgen. De toekomst is aan de volkeren die zichzelf respecteren en voor hun mensen en hun cultuur durven opkomen. Vlaanderen daarentegen wordt gewoon een staatje van de VS, en de Vlamingen zouden het nog toejuichen ook.
Motten?
Citaat:

Laatst gewijzigd door filosoof : 18 december 2010 om 23:23.
Oud 18 december 2010, 23:16   #78
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Hé, da's nou leuk. Ik heb het legendarische 'sale flamin' twee jaar geleden nog horen gebruiken. Tegen mij nog wel (ik ben nota bene Nederlander, geen Vlaming), toen ik in Brussel was en stug Nederlands bleef spreken tegen een francofone uitbater van een uitspanning in Brussel dat nog altijd een tweetalige stad is waardoor men toch mag verwachten dat het dienstenverlenend deel van de lokale bevolking tweetalig is. Dat gesprek verliep ongeveer zo:

Ik: hoeveel ben ik u verschuldigd meneer?
Ik: Het spijt me meneer, maar daar verstond ik niks van. Kunt u dat in het Nederlands zeggen misschien?
Ik: Nogmaals meneer, ik verstond er niets van.
Ik: aha, u bedoelt dat alles van het huis was. Dat vind ik zeer attent van u. Hartelijk dank!

Waarop ik opstond en zijn etablissement verliet. Nog voor ik de deurklink vasthad, klonk het uit zijn mond, in vrijwel accentloos Nederlands: "tweeëndertig euro zestig... sale flamin"
Tss, tss vertrekken zonder betalen in een "uitspanning".
Zou je dat in NL doen en wat zou je dan horen? Erger vrees ik.
Oud 18 december 2010, 23:19   #79
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij de Hongaren is taal heel belangrijk. Bij de Grieken ook, al speelt daar ook het element godsdienst een rol.
Spijtig voor die mensen dat men hun taal zo weinig spreekt
(in 't Grieks kan ik nog eten bestellen, toch)
Oud 18 december 2010, 23:22   #80
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Hopen maar dat Pelgrim dat ook weet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be