![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Maar dat is niet wenselijk. Tenminste, dat denk ik. Het is daarnaast onvermijdelijk dat mensen fouten maken en schade berokkenen. Dat ze nalatig zijn. Of gewoon eigen behoeften als prioriteit nemen. Het begrip geweld is dus ook afspraak gebonden. We hebben rechters om in elke aparte zaak (volgens vaste maar rekbare regels) te bepalen of iets geweld was of misschien gewoon een fout of zelfs zelfverdediging. Elke ethiek. Elke waarde. Elk moraal is niet meer dan een afspraak. In sommige culturen is het verminken van vrouwen niet eens geweld. Het zou toch wenselijk zijn mocht je een verdediging ophouden waarin geen enkel begrip wordt gebruikt dat bestaat dankzij een consensus. Een consensus vergt namelijk een vorm van overheid. Met een zichtbare of een onzichtbare hand. Dat maakt niet uit. Jullie zijn alles behalve een alternatief voor een overheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() You could not liberate a stone if there were no law of gravity -- for where will the stone go, once it is quarried?" -Antoine de Saint-Exupery
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
De overheid monopoliseert wel geweld en dat doet ze door het initiëren van geweld. Je kan geen monopolie in stand houden, zonder geweld te initiëren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Opnieuw verwar je overheid met de samenleving. Opnieuw verwar je vrijwillige overeenkomsten tussen mensen (consensus) met dictaten van 1 partij die geweld gebruikt om zijn mening door te drukken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Is een overheid. Jullie bieden geen alternatief. Enkel een nieuw kleedje.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() En gij gaat (als rechter) het onderscheid tussen geweld en zelfverdediging persoonlijk in elke zaak beslechten ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Kom. Geef toe dat ge onzin verteld ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Nee. Een overheid is een instelling binnen een samenleving. Maar een samenleving is veel meer. Ik behoor niet tot de overheid. De overheid oefent wel invloed op mij uit, net zoals Coca Cola invloed op mijn uitoefent. We zitten hier met een probleem van definities. Mijn definitie van een overheid is vrij concreet: Een overheid is een instelling binnen de samenleving die legaal geweld mag initiëren. Dit is in tegenstelling tot andere vrije markt instellingen binnen de samenleving die niet legaal geweld mogen initiëren maar die wel het recht hebben om zich te verdedigen tegen anderen. Verbied je de overheid om nog geweld te initiëren, dan is dat voor mij geen overheid meer maar een vrije markt instelling. Als je verder wil discussiëren, zal je ofwel mijn definitie van overheid moeten aanvaarden. Ofwel een eigen definitie geven en dan zien we wel wat we daarmee doen. Citaat:
Consensus kan bestaan zonder de initiatie van geweld en dus heb je geen overheid nodig die wel legaal geweld mag initiëren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Bebob : 21 januari 2011 om 13:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
En ge antwoord op geen enkele vraag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ik kan u enkel zeggen dat het verbod op de initiatie van geweld geen belemmering is voor de huidige rechtbanken om het grootste deel van hun werk verder te zetten. Ze kunnen nog steeds moordenaars opsluiten omdat OMDAT ZE GEEN GEWELD INITIEREN MAAR REAGEREN OP HET GEWELD EERDER GEPLEEGD DOOR DE MOORDENAAR. Specifieke regels mbt welk geweld is geoorloofd, welke straffen voeren we uit,... hoeven helemaal niet te veranderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Nogal een stomme vraag. Wie verbiedt de huidige overheid om de dictator uit te hangen, minderheidsgroepen te vermoorden, en politieke tegenstanders op te pakken? Als je daar een antwoord op kan geven. Awel dat zal hetgene zijn dat de overheid doet stoppen met het initiëren van geweld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Opsluiten wegens diefstal is geen proportioneel geweld (althans ik mag dat beweren). Dus is het initiatie. |
|
![]() |
![]() |