Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 december 2010, 13:25   #61
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Wat daar nu zo grappig aan was ,weet ik niet.
Ik heb nooit gebist.
Gebruik je je diploma geschiedenis vaak als je verzekeringen aan het slijten bent, misschien? Pas op, voor mij moet dat niet (ik ben dan ook voor overheidsgesubsidieerd onderwijs), maar als het dan toch gaat om nut, dan heb jij je "gat wel degelijk geschuurd", ook als je nooit gebist hebt.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2010, 13:41   #62
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Gebruik je je diploma geschiedenis vaak als je verzekeringen aan het slijten bent, misschien? Pas op, voor mij moet dat niet (ik ben dan ook voor overheidsgesubsidieerd onderwijs), maar als het dan toch gaat om nut, dan heb jij je "gat wel degelijk geschuurd", ook als je nooit gebist hebt.
Het "nut" van studies blijkt dikwijls pas achteraf (vraag en aanbod) .
Er zijn studies die soms niet nuttig lijken bij aanvang, doch plots is er een tekort en wordt de vraag groter. Het omgekeerde is uiteraard ook het geval.
Met "uw gat schuren" bedoel ik op kosten van de maatschappij bissen en trissen.
Zo waren er in mijn tijd op een gegeven moment te veel germanisten.
Gevolg: veel minder mensen begonnen de studie.
Maar diegenen die toch begonnen hadden uiteindelijk gelijk, want tegen dat ze afstudeerden was er een relatief tekort.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2010, 13:50   #63
Bebob
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Maar dat is dan toch geen miljoen waard aan het begin van z'n studie?

Stel dat die student nu niet naar de universiteit gaat en z'n erfenis van 50000 euro die normaal gezien naar z'n studies zou gaan investeert. Als ie een jaarlijkse return van 7.8% haalt, dan heeft ie ook dat extra miljoen euro binnen na 40 jaar.

Het is dus niet zo dat omdat iets op het einde van je carrière je blijkbaar een cumulutatieve meerwaarde van x euro oplevert dat daarom een kostenopdrijving twv x euro op wat die meerwaarde levert de moeite waard is.
Ge gaat ervan uit dat de student €50000 heeft. Dat heeft hij meestal niet. Wat hij wel heeft is zijn menselijk 'kapitaal'. Hij kan dan investeerders zoeken die mee willen investeren in de ontwikkeling van zijn menselijk kapitaal (degenen die studentenleningen geven). Als het verwachte rendement van zijn studies hoger is dan het verwachte rendement van elke andere mogelijke investering (opportuniteitskost) dan zal hij een investeerder vinden. Is het verwachte rendement lager, dan vindt hij geen investeerder en kan hij niet studeren. Maar das natuurlijk een pluspunt dat mensen niet jaren op een universiteit bezigheidstherapie krijgen zonder dat het opbrengt.

Daarom snap ik niet waarom zoveel mensen hier denken dat als de student zelf zijn studies moet betalen, dat dit dan onbetaalbaar zou zijn. De student moet zijn studies niet betalen op het moment dat hij studeert. Hij kan dat wanneer hij de opbrengsten van zijn studies plukt.
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2010, 14:17   #64
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Het Amerikaans model is niet zo rigide als u denkt Jack. De meeste universiteiten stellen allerlei beurzen ter beschikking om kandidaten met een potentieel aan te trekken. Verder voorzien zowel de US-overheid als privé-instituten in studentenleningen.

Wat ik niet begrijp is waarom je onderwijs tot één van de kerntaken van de overheid beschouwd. Zou je dat kunnen uitleggen?
Over het hoger onderwijs wil ik het zelf nog niet hebben.
Schulden moeten maken om te studeren vind ik pervers.
Een beurs dringt een schuldgevoel op aan de student, er staat dikwijls ook iets voor in ruil...
Studeren zou geen privilege maar een basisrecht zijn.
Net als drinken en eten, veiligheid, energie, een dak boven je kop en medische verzorging.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 15 december 2010 om 14:21.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2010, 14:25   #65
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Een beurs dringt een schuldgevoel op aan de student, er staat dikwijls ook iets voor in ruil...
Net als drinken en eten, veiligheid, energie, een dak boven je kop en medische verzorging.
Dat betekent nog niet dat iedereen 7 prive bodyguardsmoet hebben en elke dagkreeft met champagne, he.

Het basisonderwijs voldoet perfect aan de vraag naar een recht op onderwijs.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2010, 14:37   #66
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat betekent nog niet dat iedereen 7 prive bodyguardsmoet hebben en elke dagkreeft met champagne, he.

Het basisonderwijs voldoet perfect aan de vraag naar een recht op onderwijs.
Ik weet niet op wat die 7 bodyguards, kreeften en champagne slaan.
Maar dat heb ik wel meer met jouw berichten.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 15 december 2010 om 14:37.
Oud 15 december 2010, 14:41   #67
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet op wat die 7 bodyguards, kreeften en champagne slaan.
Maar dat heb ik wel meer met jouw berichten.
... het is nochtans eenvoudig.

Ge zegt 'iedereen heeft recht op eten en veiligheid'.

Volgt daar dan uit dat iedereen recht heeft op 7 bodyguards (veiligheid) en kreeft (eten)?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 15 december 2010, 14:44   #68
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een beetje vreemd, aangezien de discussie handelt over voortgezet onderwijs.

Citaat:
waarom? Vind je elke risico-investering dan pervers?

Citaat:
Ik vind persoonlijk dat de voorwaarde die gekoppeld wordt aan een beurs, namelijk het slagen, al bij al nog meevalt, en een evidentie. Je hebt daar blijkbaar een andere visie op.

Citaat:
studeren is een privilege.
Citaat:
vind je echt dat dat de taak is van een overheid? Dat het zorgt voor brood en zo? Of is het voldoende dat het de omkadering voorziet waarbinnen mensen daar zelf voor kunnen zorgen?

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 15 december 2010 om 14:45.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2010, 14:47   #69
Bebob
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Das ook logisch he. Studeren is niet gratis. Opdat gij zou kunnen studeren, heeft iemand anders iets moeten opgeven om u studies te betalen.

Recht op studeren wil zeggen: u studies niet zelf betalen, wil zeggen: iemand anders dwingen u studies te betalen, maar had die andere persoon dan geen rechten?

Laatst gewijzigd door Bebob : 15 december 2010 om 14:48.
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2010, 14:55   #70
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Een beetje vreemd, aangezien de discussie handelt over voortgezet onderwijs.

waarom? Vind je elke risico-investering dan pervers?

Ik vind persoonlijk dat de voorwaarde die gekoppeld wordt aan een beurs, namelijk het slagen, al bij al nog meevalt, en een evidentie. Je hebt daar blijkbaar een andere visie op.

studeren is een privilege.

vind je echt dat dat de taak is van een overheid? Dat het zorgt voor brood en zo? Of is het voldoende dat het de omkadering voorziet waarbinnen mensen daar zelf voor kunnen zorgen?
Beurzen komen in uw systeem niet van de overheid, maar van particulieren of bedrijven en die hebben nooit puur filantropische bedoelingen (I paid for you bitch!...)
Om profiteurs en leeglopers te ontmoedigen bestaan er andere methodes, men hoeft daarvoor niet het kind met het badwater weg te gooien.

Ik vind inderdaad nog steeds dat een overheid zijn onderdanen niet kan laten verhongeren, bevriezen, zonder bescherming, analfabeet...
Oud 15 december 2010, 15:00   #71
Zwitser

Standaard

Citaat:
Beurzen komen in uw systeem niet van de overheid, maar van particulieren of bedrijven en die hebben nooit puur filantropische bedoelingen (I paid for you bitch!...)
De overheid bestaat ook uit mensen, die ook nooit uit puur filantropische bedoelingen handelen...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2010, 15:00   #72
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

...de lening van een huis is ook niet filantropisch; maar om nu te zeggen dat de bank aan uw huis komt staan en roept 'I paid for you, bitch!'

Ge hebt een lening en die lening betaalt ge af. Meer 'macht' is daar niet, hoor.
Oud 15 december 2010, 15:02   #73
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind inderdaad nog steeds dat een overheid zijn onderdanen niet kan laten verhongeren, bevriezen, zonder bescherming, analfabeet...
Waarom? Waarom is dat haar verantwoordelijkheid? Waarom heeft de organisatie van geweld de plicht om ook nog eens philantroop met het geld van de bevolking te spelen?
Oud 15 december 2010, 15:02   #74
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
...de lening van een huis is ook niet filantropisch; maar om nu te zeggen dat de bank aan uw huis komt staan en roept 'I paid for you, bitch!'

Ge hebt een lening en die lening betaalt ge af. Meer 'macht' is daar niet, hoor.
Ik had het dan ook over een beurs, niet over een lening.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 15 december 2010 om 15:03.
Oud 15 december 2010, 15:05   #75
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bebob Bekijk bericht
Ge gaat ervan uit dat de student €50000 heeft. Dat heeft hij meestal niet. Wat hij wel heeft is zijn menselijk 'kapitaal'. Hij kan dan investeerders zoeken die mee willen investeren in de ontwikkeling van zijn menselijk kapitaal (degenen die studentenleningen geven). Als het verwachte rendement van zijn studies hoger is dan het verwachte rendement van elke andere mogelijke investering (opportuniteitskost) dan zal hij een investeerder vinden. Is het verwachte rendement lager, dan vindt hij geen investeerder en kan hij niet studeren. Maar das natuurlijk een pluspunt dat mensen niet jaren op een universiteit bezigheidstherapie krijgen zonder dat het opbrengt.
Dat van die student met die erfenis was slechts een voorbeeld om aan te tonen dat iets dat na x jaar een meerwaarde van y euro oplevert geen reden is om de kost van het mechanisme dat die meerwaarde veroorzaakt te vergroten met y euro.

Citaat:
Daarom snap ik niet waarom zoveel mensen hier denken dat als de student zelf zijn studies moet betalen, dat dit dan onbetaalbaar zou zijn. De student moet zijn studies niet betalen op het moment dat hij studeert. Hij kan dat wanneer hij de opbrengsten van zijn studies plukt.
Als ie daar opbrengsten van plukt. Dat is namelijk helemaal niet zeker. Het rendement dat de investeerder verwacht dat die studie zal opbrengen komt helemaal niet per se overeen met de realiteit he. Als de investeerder en de student die opbrengst overschatten dan zal de student veel meer moeite hebben met afbetalen en misschien zelfs helemaal geen meerwaarde uit z'n studie halen.
Oud 15 december 2010, 15:05   #76
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
De overheid bestaat ook uit mensen, die ook nooit uit puur filantropische bedoelingen handelen...
Het is een contract.
In ruil voor je bijdrage worden er u opportuniteiten aangeboden.
Oud 15 december 2010, 15:07   #77
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
kan je dat op één of andere manier ook hard maken?
Dat de overheid puur filantropisch werkt, en enkel de overheid beschikt over puur filantropische bedoelingen?

Citaat:
Om profiteurs en leeglopers te ontmoedigen bestaan er andere methodes, men hoeft daarvoor niet het kind met het badwater weg te gooien.
wat stel je dan voor?

Citaat:
aangezien het hier gaat over onderwijs, is het dus voldoende dat de overheid een basisonderwijs voorziet. Tegen het 12de levensjaar kan elk kind wel lezen denk ik.

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 15 december 2010 om 15:09.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2010, 15:07   #78
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom? Waarom is dat haar verantwoordelijkheid? Waarom heeft de organisatie van geweld de plicht om ook nog eens philantroop met het geld van de bevolking te spelen?
Omdat een meerderheid van de bevolking dat een faire deal vindt, en bijgevolg voor partijen stemmen die dit systeem min of meer in stand willen houden.
Oud 15 december 2010, 15:11   #79
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had het dan ook over een beurs, niet over een lening.
Tegenover een beurs staat zelfs doorgaans helemaal niets. Alle beurzen die ik al heb ontvangen om te gaan studeren in de USA heb ik *niets* voor terug moeten doen. Er werd gevraagd om een bedankbriefje te schrijven - maar er werd zelfs niet gecontroleerd of je dit deed. Dat kon er nu nog wel vanaf, maar er stond niets van verplichting tegenover.

Natuurlijk kan zo'n verplichting bestaan; maar dat zijn dan de risico's die mensen op zich moeten nemen.
Oud 15 december 2010, 15:14   #80
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is een contract.
In ruil voor je bijdrage worden er u opportuniteiten aangeboden.
Lol.

Waar kan ik dat contract nalezen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be