![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zolang ze het openbaar leven niet teveel verstoren bezie ik dat als elke andere betoging, legaal.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Europees Commissaris
|
![]() Och, processies zijn er om toeristen aan te trekken en geld in het laatje te brengen.
![]() |
#63 |
Minister
|
![]() Er is al sprake van leven wanneer er levende bacteriën met genen zijn. Dus die bacteriën kunnen nooit zelf de oorzaak van het leven zijn. Voor iemand die zich beroept op 'de waarheid van de wetenschap', weet je wel erg weinig af van wetenschap...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Minister
|
![]() Dat verandert toch niets? Ook op aarde kan je de genen niet benoemen als oorzaak van het leven. Via genen wordt immers reeds bestaand leven gereproduceerd. Het precieze hoe van het ontstaan des levens (op aarde) is iets waarover de wetenschap nog steeds in het duister tast.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Noem God energie en ik geloof in God. Wie heeft energie dan geschapen? God? Wie heeft God dan geschapen? Een God die automatisch ontstaat lijkt me moeilijker dan energie, het meest simpele, dat automatisch ontstaat (of altijd aanwezig was). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Staatssecretaris
|
![]() Het verbieden uit politiek betekent niet dat iedereen massaal naar een andere kant loopt. Het kan geen overstap naar de andere kant betekenen, het zou er enkel voor zorgen dat er ofwel een vervanging zou zijn die meer rationeel met politiek zou bezig zijn, ofwel een versplintering waarbij effectieve samenwerking bestaat onder de kleine partijen. Het is en blijft een democratie. En die democratie is tegenwoordig toch onderworpen aan de EU en globale economische factoren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Toch deze opmerking: Willen we verklaren dat er eerst 'niets' was en dat de wereld daaruit ontstond, dan moet er op de een of andere manier wel 'uit het niets' energie bijgekomen zijn en eens je energie hebt, kan materie ontstaan. Vier mogelijkheden voor het ontstaan van het heelal: 1° Een goddelijk wezen heeft de energie en daarmee ook de materie geschapen, maar dat verlegt alleen het probleem, want hoe is dat goddelijk wezen dan ontstaan? 2° Er is geen beginpunt in de tijd, je kan oneindig teruggaan in de tijd en energie heeft altijd bestaan. Het heelal is dan ook niet ontstaan, maar is er gewoon altijd, vroeger, nu en in de toekomst. 3° In het begin zaten de natuurwetten anders in elkaar. 4° Die wet van de thermodynamica is niet 100% juist. Wellicht zijn er nog dingen te bedenken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik denk dat het antwoord is dat we gewoon geen antwoord kunnen geven. Er zijn meerdere dingen mogelijk en het is niet zo dat je zoiets kan 'bewijzen'. Je kan alleen maar de waarschijnlijkheden schatten, onder andere door aanwijzingen die nog altijd waar te nemen zijn, zoals het uitdijen van het heelal. Het uitdijen van het heelal betekent zelfs niet automatisch dat er een oerknal bestaan heeft (of nog steeds bezig is). Ofwel probeer je er mee te leven dat je het antwoord gewoon niet weet, ofwel 'geloof' je in één van de mogelijkheden. Ik heb respect voor het geloof van anderen, maar de grote reden waarom ik zelf niet kan geloven in een scheppende god is dat ik geen antwoord weet op de vraag wie die dan weer gemaakt heeft. DAT gaat MIJN petje te boven. Indien iemand dat op een goede manier weet uit te leggen, dat hij dan hier zijn gang gaat. Een oneindige reeks goden? Misschien. Of misschien is de kans op iets anders toch net iets groter. Edit: Er zijn nog vele mogelijkheden naast een god en een knal. Laatst gewijzigd door Robinus V : 31 december 2010 om 00:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Een goede weerlegging daarvoor is te zeggen dat de hogere natuurwetten, die de oerknal en het universum mogelijk maakten, ook gewoon inherent aan de wereld kunnen geweest zijn. Het kon met andere woorden niet anders dan er een universum ontstond. Volgens mij kom je in dit geval nog steeds in een kringloop terecht, omdat je de vraag kan blijven stellen: waar komen die hogere natuurwetten dan vandaan? Wat heeft die veroorzaakt? Een wereld, die functioneert volgens door niets geplaatste natuurwetten en toevallig en uit zichzelf ontstaat, lijkt mij veel te onwaarschijnlijk. Laatst gewijzigd door respublica : 31 december 2010 om 00:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zonder heelal dus geen tijd.
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Atheïsten zijn niet allemaal hetzelfde, dus wat Richard Dawkins zegt, heeft niets met mij te maken. Toevallig stellen we blijkbaar eenzelfde vraag, maar daar houdt de vergelijking op, vermoed ik. Dat moet ik wel even meedelen. Om op die 'hogere natuurwetten' in te gaan, die dus moeten ontstaan uit nog hogere natuurwetten. Je beseft hopelijk dat een 'goddelijke niet-natuur' en een 'hogere natuur' eigenlijk twee keer ongeveer hetzelfde is? Het is immers twee keer niet de natuurlijke wereld waar wij in leven, dus moet je als je jouw redenering consequent toepast eigenlijk besluiten dat we die werelden allebei niet moeten verklaren vanuit onze natuur. Volgens mij moet je dat dan gewoon verklaren vanuit de wetten van die andere wereld. Misschien kan je die redeneringen in onze natuur gewoon niet maken, wie weet. Hoe dan ook, als het onmogelijk blijkt om een antwoord te formuleren (voor jou), dan moet je jezelf er bij neer kunnen leggen dat je het gewoon niet weet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bij mij geldt ongeveer hetzelfde. Waarschijnlijk zal ik bepaalde vragen nooit kunnen oplossen en al de tijd waarin ik de antwoorden niet weet, accepteer ik ook dat ik het niet weet en ga ik niet gewoon iets waarop ik hoop aannemen. Mijn 'denktocht' gaat voorlopig nog voort, al is het eigenlijk niet om 'de grote waarheid' te ontdekken, maar wel om mezelf te amuseren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
"Religie moet weg omdat het niet waar is." Is de liberale democratie dan wel "waar"? Zijn de Verlichtingswaarden "waar"? Ideeën als die van Amon_Re, dáár kan je maar beter van afraken.
Tout va bien. Laatst gewijzigd door Pølle : 31 december 2010 om 05:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Lokaal Raadslid
|
![]() |
![]() |
![]() |