Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 6 januari 2011, 13:25   #61
De Juiste Gids
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
N-VA doet het veel beter dan verwacht moet ik zeggen.

De impasse is nog nooit zo groot geweest. De CD&V die op breken staat.

Bangelijk gewoon.
2
De Juiste Gids is offline  
Oud 6 januari 2011, 13:27   #62
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Herlees mijn berichten in dit topic.
Jij schreef:
Citaat:
het confederalisme van CD&V en Open VLD is eigenlijk zelfs geen confederalisme maar een sterk doorgedreven federalisme waarin de meeste bevoegdheden bij de deelstaten liggen. Ook artikel 35 heeft in wezen niets met confederalisme te maken
Wat is er dan anders ??

Als fiscaliteit, sociale zekerheid, onderwijs, ruimtelijke ordening, gerecht,... ("de meeste bevoegdheden" dus he) bij de deelstaten liggen, dan is dat voor de N-VA, voor mij, en waarschijnlijk voor de meeste vlamingen behalve een paar die-hard separatisten, toch al goed, nee ?

Dat zoiets als het leger, het legermuseum en het Congo museum van Tervuren, en nog een paar dinges, en eventueel de koning, nog "federale materie" zijn, is toch niet zo erg ?

Ik denk dat ze daar bij de N-VA wel mee kunnen leven.

Dus wat is voor jou het fundamentele verschil tussen "de meeste bevoegdheden bij de deelstaten" (dus alle fiscaliteit, alle sociale zekerheid en zo) en wat de N-VA verstaat onder confederalisme ?
patrickve is offline  
Oud 6 januari 2011, 13:29   #63
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
voor mijn part gaan er bevoegdheden terug naar het federale niveau hoor, zoals ontwikkelingssamenwerking en geluidsnormen.

daar gaat het ook volledig niet over, het gaat erover dat de bevoegheden zo homogeen mogelijk op het niveau zitten waar ze moeten zitten, waar dat ook is.
Tiens, daarstraks ging het er nog over dat CD&V en Open VLD ook confederalisme willen.
Geert C is offline  
Oud 6 januari 2011, 13:34   #64
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dus wat is voor jou het fundamentele verschil tussen "de meeste bevoegdheden bij de deelstaten" (dus alle fiscaliteit, alle sociale zekerheid en zo) en wat de N-VA verstaat onder confederalisme ?
Die "dus" is daar niet op zijn plaats, want dat is wat gij van "de meeste bevoegdheden" maakt. Zowel CD&V als Open VLD verstaan daar echter iets heel anders onder, voor hen betekent dat namelijk dat onder meer de sociale zekerheid federaal blijft, dat een belangrijk stuk van de fiscaliteit federaal blijft, enzoverder... Met andere woorden, in hun "confederalisme" blijft er een federaal niveau met wezenlijke bevoegdheden, dat onafhankelijk van de deelstaten kan optreden. Het N-VA-confederalisme (het echte confederalisme, zeg maar) is zowat het tegenovergestelde.

Laatst gewijzigd door Geert C : 6 januari 2011 om 13:36.
Geert C is offline  
Oud 6 januari 2011, 13:37   #65
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tiens, daarstraks ging het er nog over dat CD&V en Open VLD ook confederalisme willen.
hoe is dat in tegenspraak met elkaar?

uiteindelijk willen zowel CD&V, OVLD en N-VA hetzelfde: homogene bevoegdheidspaketten met fiscale autonomie.

CD&V en OVLD verschillen dan nog eens in welke mate dat dit moet gebeuren en voor de N-VA betekent dit dat alle bevoegdheden naar Vlaanderen moet gaan.

maar op zich maakt dat uiteindelijk toch niet zo veel verschil uit?
Oud 6 januari 2011, 13:38   #66
system
Banneling

Standaard

CD&V lokt zichzelf in NVA-val.

De CD&V heeft zich in de NVA-val laten lokken door met veel bombarie een harde verklaring af te leggen om alzo de NVA voor te willen zijn.

De CD&V zou nochtans reeds lang moeten weten dat de NVA geen oplossing wilt, nooit heeft gewild en nooit zal willen, maar de zaak laat verrotten en doet alsof. Een NVA-er als federaal minister is trouwens een contradictio in terminis.

Daar komt bij dat, ingeval van een akkoord, de NVA beseft dat zij voor een groot stuk overbodig wordt en dat een pak kiezers terug zullen vloeien naar het VB en andere partijen.

Stilletjes aan komt het scenario in zicht dat ik al lang had voorzien: verkiezingen. Tenzij... ja tenzij er nog mensen met gezond verstand worden gevonden. Maar met de NVA erbij, is dit zeer twijfelachtig.

En wanneer België dan en dus ook Vlaanderen, door de speculanten geviseerd, traag maar zeker zal afstevenen naar een financieel debacle, dan zal op de eerste plaats de NVA hieraan schuldig zijn, maar toch ook de CD&V.

Laatst gewijzigd door system : 6 januari 2011 om 13:42.
system is offline  
Oud 6 januari 2011, 13:38   #67
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die "dus" is daar niet op zijn plaats, want dat is wat gij van "de meeste bevoegdheden" maakt. Zowel CD&V als Open VLD verstaan daar echter iets heel anders onder, voor hen betekent dat namelijk dat onder meer de sociale zekerheid federaal blijft, dat een belangrijk stuk van de fiscaliteit federaal blijft, enzoverder... Met andere woorden, in hun "confederalisme" blijft er een federaal niveau met wezenlijke bevoegdheden, dat onafhankelijk van de deelstaten kan optreden. Het N-VA-confederalisme (het echte confederalisme, zeg maar) is zowat het tegenovergestelde.
tegenovergestelde zou ik dat niet noemen, gewoon een ander idee hoe ver het moet gaan.
Oud 6 januari 2011, 13:39   #68
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die "dus" is daar niet op zijn plaats, want dat is wat gij van "de meeste bevoegdheden" maakt. Zowel CD&V als Open VLD verstaan daar echter iets heel anders onder, voor hen betekent dat namelijk dat onder meer de sociale zekerheid federaal blijft, dat een belangrijk stuk van de fiscaliteit federaal blijft, enzoverder...
Wat versta jij dan onder "de meeste" ? Is volgens de federale belgische Vandale "de meeste" synoniem geworden voor "een paar" ?

De meeste voetballers waren in 't rood gekleed. Enfin, wel zonder de aanvallers, de verdedigers, de middenvelders.... maar kijk zie, de meesten, enfin de doelwachter, had een rode T-shirt aan ? zoiets ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 6 januari 2011 om 13:40.
patrickve is offline  
Oud 6 januari 2011, 13:40   #69
Geert C

Standaard

Citaat:
hoe is dat in tegenspraak met elkaar?

uiteindelijk willen zowel CD&V, OVLD en N-VA hetzelfde: homogene bevoegdheidspaketten met fiscale autonomie.

CD&V en OVLD verschillen dan nog eens in welke mate dat dit moet gebeuren en voor de N-VA betekent dit dat alle bevoegdheden naar Vlaanderen moet gaan.

maar op zich maakt dat uiteindelijk toch niet zo veel verschil uit?
Jawel, want de staatsstructuur die zij voorstaan is fundamenteel verschillend. Hou nu toch eens op met te doen alsof confederalisme enkel gaat over "homogene bevoegdheidspakketten" en alsof het enkel gaat om "iets verder gaan" of "de mate waarin dit moet gebeuren". Het gaat om een totaal andere staatsstructuur.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wat versta jij dan onder "de meeste" ? Is volgens de federale belgische Vandale "de meeste" synoniem geworden voor "een paar" ?

De meeste voetballers waren in 't rood gekleed. Enfin, wel zonder de aanvallers, de verdedigers, de middenvelders.... maar kijk zie, de meesten, enfin de doelwachter, had een rode T-shirt aan ? zoiets ?
Ik geef het op. Wat baten kaars en bril...?

Laatst gewijzigd door Geert C : 6 januari 2011 om 13:43.
Geert C is offline  
Oud 6 januari 2011, 13:44   #70
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jawel, want de staatsstructuur die zij voorstaan is fundamenteel verschillend. Hou nu toch eens op met te doen alsof confederalisme enkel gaat over "homogene bevoegdheidspakketten" en alsof het enkel gaat om "iets verder gaan" of "de mate waarin dit moet gebeuren". Het gaat om een totaal andere staatsstructuur.
we praten naast elkaar hoor.

mij maakt het weinig uit hoe je het noemt, ik noteer gewoon dat zowel CD&V en OVLD het woord confederalisme in hun programma staan hebben en dat ze allebei zeggen dat er homogene bevoegheidspakketten moeten komen en dat die bevoegdheden vooral naar de regio's moeten gaan. voeg daarbij dat ook CD&V de fiscale autonomie vraagt (zij waren het zelf die dit op tafel hebben gegooid) en ik zie mogelijkheden voor de N-VA om, samen met de CD&V, een stap te zetten naar het einddoel van de N-VA.

maar dan niet door de huidige methode te gebruiken.
Oud 6 januari 2011, 13:49   #71
Geert C

Standaard

Citaat:
mij maakt het weinig uit hoe je het noemt, ik noteer gewoon dat zowel CD&V en OVLD het woord confederalisme in hun programma staan hebben en dat ze allebei zeggen dat er homogene bevoegheidspakketten moeten komen en dat die bevoegdheden vooral naar de regio's moeten gaan. voeg daarbij dat ook CD&V de fiscale autonomie vraagt (zij waren het zelf die dit op tafel hebben gegooid) en ik zie mogelijkheden voor de N-VA om, samen met de CD&V, een stap te zetten naar het einddoel van de N-VA.
Daaruit afleiden dat confederalisme slechts over homogene bevoegdheidspakketten en fiscale autonomie gaat is, sorry dat ik het zeg, dwaas.
Geert C is offline  
Oud 6 januari 2011, 13:50   #72
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Merk trouwens op dat Vlaams-nationalisten enkel in "homogene bevoegdheden" geloven als ze denken dat Vlaanderen daardoor meer bevoegdheden kan binnenhalen. Als het daarentegen over pakweg ontwikkelingssamenwerking gaat zijn ze ineens heel wat minder overtuigd van de noodzaak van "homogene bevoegdheden". Dat discours heeft dus veel weg van een drogreden.
Ach drogredenen, valse discussies, tactieken etc. etc....

Hoe we het doel binnenhalen heeft toch geen belang?
Oud 6 januari 2011, 13:51   #73
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Weet iemand eigenlijk hoe de VLD reageert op de nota-VDL?
Oud 6 januari 2011, 13:53   #74
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
voor mijn part gaan er bevoegdheden terug naar het federale niveau hoor,
Dat zal nooit gebeuren. Nooit.

Je kan de geschiedenis niet terugdraaien.
Oud 6 januari 2011, 13:54   #75
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daaruit afleiden dat confederalisme slechts over homogene bevoegdheidspakketten en fiscale autonomie gaat is, sorry dat ik het zeg, dwaas.
dat zeg ik toch ook niet hé?

uiteraard gaat het ook over hoe je pakweg het parlement samenstelt, wanneer en hoe je verkiezingen organiseert, wie het staatshoofd wordt, enz...

maar die vragen zijn op zich daar ondergeschikt aan, het moet gaan over hoe de gewone mensen het beleid voelen.
Oud 6 januari 2011, 13:56   #76
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Weet iemand eigenlijk hoe de VLD reageert op de nota-VDL?
Dat is niet relevant, zij doen niet mee.
Another Jack is offline  
Oud 6 januari 2011, 13:59   #77
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
N-VA doet het veel beter dan verwacht moet ik zeggen.

De impasse is nog nooit zo groot geweest. De CD&V die op breken staat.

Bangelijk gewoon.
Ik was ook aangenaam verrast door de gebeurtenissen gisteren.
Had een saai dagje 'ja, maar..." x7 verwacht, niet dus
Eyjafjallajökull is offline  
Oud 6 januari 2011, 14:01   #78
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
CD&V lokt zichzelf in NVA-val.
Goed hé? Ik vond het ook thrilling toen ik het bericht gisteren hoorde op de autoradio terwijl ik naar huis reed. Zalig... de CD&V werkt voor ons, was mijn eerste gedachte.

Maar wees gerust, dat partijtje kan niet anders of het gaat onder de 12 procentdrempel. En ze zullen alles doen, maar dan ook werkelijk alles, om daar niet onder te geraken. Als het moet gaan ze op de Grote Markt in Brussel staan, en doen ze collectief hun broek af. Ze hebben nu eenmaal geen andere keus.

Remember.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 6 januari 2011 om 14:01.
E. Gidius is offline  
Oud 6 januari 2011, 14:02   #79
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

Ik geef het op....
Zo snel al Meneer C?
Oud 6 januari 2011, 14:03   #80
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geef het op. Wat baten kaars en bril...?
Dé standaard Geert C-reactie als hij zijn discussiepartner niet meer aankan.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be