Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke vlag verkiest u?
1 17 32,69%
2 10 19,23%
3 4 7,69%
4 7 13,46%
5 10 19,23%
6 4 7,69%
7 0 0%
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2004, 17:51   #61
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

Ik ben al veel tegen gekomen, maar die vlag nog niet. Ik had dan ook zeer graag een voorbeeld gezien.
Een dergelijke vlag heb ik nog bij de Oranjejeugd gezien, maar het is al een tijdje geleden.

Dit vlag is gebaseerd op het oude zegel van de Staten-Generaal:

Maar dan op een rode achtergrond. Die leeuw lijkt op de leeuw in het Nederlandse Rijkswapen, maar die heeft dan een andere achtergrond. Bij mijn weten heeft die ook geen zwaard in de andere klauw, maar dat herinner ik mij niet meer.
In 'Ons voorgeslacht' van W. J. Hofdijk wordt dit geschreven over het Wapen der Verenigde Nederlanden :
  • Het Kollegie der Staten-generaal, eigendlyk het "Collegie der gecommiteerden van de nader geuniëerde Provinciën" Gelderland, Holland, Zeeland, Utrecht, Friesland, Overijssel, en Groningen, kent zich het "hoochste, het hoofd van 't vereenigde ligchaam in dewelcke de Majesteit en de Oppermaght bestaet," en als instruktie voor zijne vergaderingen worden de artikelen der Unie van Utrecht beschouwd. Als wapen voert het in een veld van keel een gekroonden klimmenden leeuw van goud, met het zwaard in den eenen klaauw, en een bondel pijlen in den andere. Het blazoen is gedekt door een Koninklyke Kroon, en heeft ten devies de aan Seneca en Salustius ontleende spreuk : "Concordia res parvae crescunt."
Keel, ofte rood. Over de penning hier boven afgebeeld kan men in een bepaling van de Staten-Generaal, uitgevaardigd op de elfde september 1578, lezen :
  • Résolu de faire graver ung scel pour la généralité ; en sera ung lion grimpant couronné, aiant en la patte droicte une espée, en la senestre dix-sept flèches liées d'ung roulet, ou sera escript : Concordia, estant la superscription dudict scel : Sigillum ordinum Belgie.

Het Nederlandse Rijkswapen :

PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 18:06   #62
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Als wapen voert het in een veld van keel een gekroonden klimmenden leeuw van goud, met het zwaard in den eenen klaauw, en een bondel pijlen in den andere. Het blazoen is gedekt door een Koninklyke Kroon, en heeft ten devies de aan Seneca en Salustius ontleende spreuk : "Concordia res parvae crescunt."
Ah, daar kwam die rode vlag met de Nederlandse Leeuw dus vandaan. Maar je moet het rijkswapen en de vlag natuurlijk niet met elkaar verwisselen.

Overigens vind ik de Latijnse spreuk pakkender dan de latere Nederlandse vertaling. "Door eendracht groeien kleine zaken" geeft beter weer waarom deze spreuk gekozen werd voor Nederland dan de simpele vertaling "eendracht maakt macht". Krijgt mijn leraar klassieke talen weer gelijk: je moet niet vertalen, je moet het lezen in de oorspronkelijke taal.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 20:25   #63
Nikolaas
Vreemdeling

Standaard

De vlag sie ik zou voostellen ziet er als volgt uit: Een gouden veld met insabel een klimmende gekroonde leeuw op. Liefst niet zo'n rotleeuw die nu zo vaak door Vlaamse instanties wordt gebruikt. Ze hebben de mooie vloeiende vormen van Onze Leeuw omgezet in rechte strepen! Schande!
A propos, ik vind dat die Leeuw gerust redelijk groot mag zijn; 't is geen schoothondje, hè!
Oud 2 juni 2004, 20:47   #64
Simon C
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
En wat is er mis met deze vlag?

De rode tong en de rode klauwen

PS: heb voor vlag 2 gekozen
Simon C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 20:49   #65
Dimitri

Standaard

Citaat:
En wat is er mis met deze vlag?

Dit lijkt me wel een leuke vlag voor Vlaanderen.
Oud 3 juni 2004, 17:47   #66
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Hoe zit dat met die huidige Nederlandse vlag met een Vlaams schild in? Dat zou volgens mij het meest logische zijn.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 17:52   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
Hoe zit dat met die huidige Nederlandse vlag met een Vlaams schild in? Dat zou volgens mij het meest logische zijn.
Neen, heraldisch zou dat betekenen dat er een rangorde ontstaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 17:58   #68
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Neen, heraldisch zou dat betekenen dat er een rangorde ontstaat.
Dat wist ik niet, ik heb dat ontwerp nochtans al zien ciculeren hier op het forum.
Oud 3 juni 2004, 18:08   #69
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

http://img32.photobucket.com/albums/v95/Krogoth/VN2.gif
Oud 3 juni 2004, 18:21   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat wist ik niet, ik heb dat ontwerp nochtans al zien ciculeren hier op het forum.
Dat is wel een heel slecht ontwerp.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 21:21   #71
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

gewoon de NL vlag van vandaag: geen gezever, geen gezeik
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 21:52   #72
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Gewoon de Dietse vlag. Oranje-blanje-bleu, het echte symbool van de hereniging der Nederlanden.

Trouwens Tantist: een hereniging der Nederlanden dan zal Vlaanderen serieus moeten investeren om qua ruimtelijke ordening en wegeninfrastructuur te investeren. Het zou mss niet zo slecht zijn, die verroeste verkeersborden met die dikke groene palen en die grote dikke "kasten" van autosnelwegbewegwijzering te vervangen door de mooie Nederlandse verkeersborden met die mooie grijze aluminiume palen. 8)
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 22:05   #73
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke

Trouwens Tantist: een hereniging der Nederlanden dan zal Vlaanderen serieus moeten investeren om qua ruimtelijke ordening en wegeninfrastructuur te investeren. Het zou mss niet zo slecht zijn, die verroeste verkeersborden met die dikke groene palen en die grote dikke "kasten" van autosnelwegbewegwijzering te vervangen door de mooie Nederlandse verkeersborden met die mooie grijze aluminiume palen. 8)
Inderdaad!!!

Vlaanderen is vandaag toch al bevoegd voor de verkeersborden? Waarom kan Vlaanderen dan niet al beginnen met een nieuwe stijl van borden in te voeren? We kunnen bv. al beginnen met het Nederlandse lettertype over te nemen, is veel mooier.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 22:10   #74
Sinistra
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Inderdaad!!!

Vlaanderen is vandaag toch al bevoegd voor de verkeersborden? Waarom kan Vlaanderen dan niet al beginnen met een nieuwe stijl van borden in te voeren? We kunnen bv. al beginnen met het Nederlandse lettertype over te nemen, is veel mooier.

Inderdaad ik zal hier eens de komende dagen een aantal foto's posten van mooie Nederlandse wegenarchitectuur.

Hierboven zie je de mooie type Nederlandse straat en autosnelwegverlichting. Mooie slanke aluminium palen met mooie gele lamp. Let ook op de verkeerslichten.

Mooie Nederlandse autosnelwegen. let op de gestroomlijnde Tarmak en de aluminiume vangrails die in België trouwens gedurende jaren van gewoon staal waren gemaakt met als gevolg dat ze snel gingen roesten waardoor in sommige streken in het belgische de autostrades erbijliggen als wegen die men enkel nog in den voormalige D.D.R zou tegenkomen.
Oud 3 juni 2004, 22:10   #75
Dimitri

Standaard

Citaat:
Waarschijnlijk is Vlaanderen bevoegd voor het plaatsen van de borden, maar België voor het lettertype.
Oud 3 juni 2004, 22:13   #76
Dimitri

Standaard

Citaat:
Die gele doseerlichten vind ik nou juist een van de lelijkste dingen die je hier op de snelweg kunt tegenkomen.
Oud 3 juni 2004, 22:21   #77
Sinistra
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Die gele doseerlichten vind ik nou juist een van de lelijkste dingen die je hier op de snelweg kunt tegenkomen.

Dit vind ik persoonlijk toch de mooiste verkeersborden. Met eerder dat mooie "MS-Sans Serif"-lettertype

Oud 3 juni 2004, 22:30   #78
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dit vind ik persoonlijk toch de mooiste verkeersborden. Met eerder dat mooie "MS-Sans Serif"-lettertype
Welke lettertypes precies gebruikt worden weet ik niet, maar recentelijk is het lettertype wel gewijzigd volgens mij. Vooral op de provinciale wegen en in de steden valt dat op.
Oud 3 juni 2004, 23:02   #79
Dimitri

Standaard

Meer over de wegbewijzering op de webstek van de ANWB, die vanouds de verkeersborden in Nederland plaatst: http://www.anwb.nl/servlet/Satellite...=1063804627825

Bij de meestgestelde vragen overigens een interessante vraag met een opmerkelijk antwoord:

Waarom worden buitenlandse bestemmingen in de buitenlandse schrijfwijze vermeld in de bewegwijzering, zoals Aachen in plaats van Aken?
Dat gebeurt op basis van een Europees verdrag opgesteld door de ministers van transport. In het verdrag is bepaald, dat buitenlandse plaatsnamen in de buitenlandse schrijfwijze vermeld moeten worden, tenzij de officiële schrijfwijze tweetalig is. Zo wordt in Nederland verwezen naar Luik en Brussel in plaats van Liège en Bruxelles.

Hieruit blijkt dat:
- veel landen zich niet aan dit verdrag houden en enkel de eigen namen blijven gebruiken
- Nederland het beste jongetje van de klas moet zijn door alléén de buitenlandse naam te vermelden, terwijl het vermelden van de buitenlandse naam m.i. geen belemmering vormt om óók de Nederlandse naam weer te geven (zoals in Vlaanderen)
- de ANWB de ballen verstand heeft van de taalkundige situatie in België: Luik tweetalig? Nee, wordt er verduidelijkt, "indien sprake is van buitenlandse plaatsnamen, waarvan de officiële schrijfwijze tweetalig is, wordt de Nederlandse schrijfwijze aangehouden indien men na het passeren van de grens in een Nederlandstalig gebied komt." Met andere woorden: omdat je na het passeren van de Nederlandse grens in Zuid-Limburg eerst een paar honderd meter door Voeren rijdt waar Luik in het Nederlands wordt vermeld, gebruikt de ANWB ook het Nederlands. De Vlaamse Moelingers mogen wel trots zijn dat door hen Luik in Nederland in het Nederlands op de borden staat.

In ieder geval blijft het belachelijk dat de Nederlandse namen van Duitse plaatsnamen niet gebruikt worden, terwijl de Duitsers wel de Duitse namen voor Nederlandse plaatsnamen gebruiken.
Oud 4 juni 2004, 07:29   #80
Flipdesuperkip
Burger

Flipdesuperkip's schermafbeelding

Standaard

misschien wordt van den Brande terug minister-president en kan hij weer zijn gang gaan. Wedden dat hij de borden overneemt! Maar ik denk dan wel dat het zwarte letters op een gele achtergrond gaan worden.
Flipdesuperkip is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be