Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 februari 2011, 22:08   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ja ik voel dat anders aan, omdat ik die en andere nuances begreep, zonder de letterlijke woordenboekvertaling en omdat ik geen Vlaamsnationalist ben.
Is Van Cauwelaert dan een Vlaams-nationalist?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2011, 22:16   #62
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Een leuke website voor uitdrukkingen is:
http://forum.wordreference.com/showthread.php?t=958683

Echt, ik heb veel geleerd van dat forum.
J�*, daar heb je 't al: http://forum.wordreference.com/showp...58&postcount=1
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2011, 22:17   #63
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is Van Cauwelaert dan een Vlaams-nationalist?
Ik las zijn naam in een andere thread hierover maar ik interesserde me niet aan hem.
Oud 15 februari 2011, 22:20   #64
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, ik voel dat anders aan, omdat ik die en andere nuances begreep, zonder de letterlijke woordenboekvertaling en omdat ik geen Vlaamsnationalist ben.
Ik begrijp na " ... en francofonie ...", "... anti-francophone ..." of "... sans doute ..." dat men eigenlijk Vlaanderen wou aanvallen omdat ze extreem-rechts een platvorm geven in de media en de maatschappij .

Dat MRM eigenlijk minder radicaal was, geen lid meer was van en dat de top van het vb weg moest blijven, werd handig weg gelaten . Ook heb ik niets gehoord over dat Vlaanderen haar strijd vooral als moeder en mens volgde.
Maar je verliest blijkbaar je menselijkheid bij sommige journalisten van de rtbf als je lid bent van een (radicale) partij.

Ik vraag me echter af wat het feit, dat zelfs belgisten én franstaligen het te ver gaan vinden, maar juliie (jij, system, henriI en globalmedia het een banaliteit vinden), wil zeggen over jullie.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 15 februari 2011 om 22:22.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2011, 22:21   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik las zijn naam in een andere thread hierover maar ik interesserde me niet aan hem.
Of u nu in hem geïnteresseerd bent of niet, doet er weinig toe. Hij beoordeelt de reportage ook niet positief, hij die toch geen Vlaams-nationalist is.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 15 februari 2011 om 22:48.
Oud 15 februari 2011, 22:28   #66
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Waarschijnlijk is sans doute = zonder twijfel probablement!
en
Trop is teveel
Oud 15 februari 2011, 22:32   #67
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Waarschijnlijk is sans doute = zonder twijfel probablement!
en
Trop is teveel
Krijg je er koppijn van?
Oud 15 februari 2011, 22:35   #68
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Ik begrijp na " ... en francofonie ...", "... anti-francophone ..." of "... sans doute ..." dat men eigenlijk Vlaanderen wou aanvallen omdat ze extreem-rechts een platvorm geven in de media en de maatschappij .

Dat MRM eigenlijk minder radicaal was, geen lid meer was van en dat de top van het vb weg moest blijven, werd handig weg gelaten . Ook heb ik niets gehoord over dat Vlaanderen haar strijd vooral als moeder en mens volgde.
Maar je verliest blijkbaar je menselijkheid bij sommige journalisten van de rtbf als je lid bent van een (radicale) partij.

Ik vraag me echter af wat het feit, dat zelfs belgisten én franstaligen het te ver gaan vinden, maar juliie (jij, system, henriI en globalmedia het een banaliteit vinden), wil zeggen over jullie.
Om te weten dat MRM 'minder radicaal' geworden was en niet meer in de partij moet al bijna VB-er zijn, hé: dat is wel veel vragen van de RTBF: de RTBF weet waarschijnlijk wel dat ze recent met FVH trouwde maar niet welke ruzies er in het VB leven.

Laatst gewijzigd door filosoof : 15 februari 2011 om 22:37.
Oud 15 februari 2011, 22:42   #69
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ik was ook verbaasd, maar hij heeft MOGELIJK GELIJK!
'Sans doute' kan zowel 'zonder twijfel' als 'waarschijnlijk' zijn.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dictionnaire de l'Académie Française
SANS DOUTE
loc. adv.

Assurément, certes. Viendrez-vous demain? Sans doute. C’est l�* sans doute une très belle action. On dit plus souvent Sans aucun doute, sans nul doute.

Il signifie aussi Selon toutes les apparences, probablement. Il arrivera sans doute aujourd’hui.
Persoonlijk vind ik echter dat dat vrij weinig verschil maakt, niet? En de betekenis is eigenlijk nog altijd eerder "zonder twijfel", zo ik meen.
Kijk naar de woordenboeken die ik hoger heb gepost.

(HLN vertaalde het ook als "misschien wel": http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...g-cordon.dhtml )

Laatst gewijzigd door filosoof : 15 februari 2011 om 22:43.
Oud 15 februari 2011, 22:44   #70
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Om te weten dat MRM 'minder radicaal' geworden was en niet meer in de partij moet al bijna VB-er zijn, hé: dat is wel veel vragen van de RTBF: de RTBF weet waarschijnlijk wel dat ze recent met FVH trouwde maar niet welke ruzies er in het VB leven.
Goh; dat allemaal nièt weten maar wèl 'weten' dat extreem-rechts garen gesponnen heeft uit haar kanker. Straf!
kizzy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2011, 22:45   #71
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kizzy Bekijk bericht
Goh; dat allemaal nièt weten maar wèl 'weten' dat extreem-rechts garen gesponnen heeft uit haar kanker. Straf!
2. En eventjes navragen aan de andere kant van het gebouw zat er niet in?

Wel raar dat andere franstalige media wél daarvan wisten, maar de franstalige staatszender niet. In welke bochten gaan jullie je nog wringen?

Laatst gewijzigd door Miguelito : 15 februari 2011 om 22:54.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2011, 22:51   #72
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, ik voel dat anders aan, omdat ik die en andere nuances begreep, zonder de letterlijke woordenboekvertaling en omdat ik geen Vlaamsnationalist ben.
Zelfs een factor tien "genuanceerd" was de manier van voorstellen gewoon degoutant, en daar moet je zelfs geen Vlaams-nationalist voor zijn om dat te vinden.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2011, 23:02   #73
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Sta mij toe als Franse en dus uiteraard franstalige mijn mening te geven, waarbij ik er meteen aan toevoeg dat ik hoe dan ook de bedoelde bijdrage van de RTBF (althans, voor zover hetgeen ik er over gelezen heb juist is) totaal ongepast vond :

mocht men mij in onverdachte omstandigheden gevraagd hebben de zin " Le cancer a sans doute aussi servi �* renforcer médiatiquement les idées d'extrême droite" te vertalen naar het Nederlands, dan zou ik “sans doute” in die zin vertaald hebben als “wellicht”.

Had er “sans aucun doute” gestaan, dan zou ik het als “ongetwijfeld” vertaald hebben.

Het is evenwel evident dat bedoelde zin wel degelijk vicieus bedoeld is, vermits zij de gedachte cq. stelling uitdrukt dat de zeer ernstige (ja zelfs fatale) ziekte van Mevrouw Morel werd misbruikt om het politiek gedachtegoed van extreem rechts via de media te versterken. Had de schrijver van de zin daarover twijfel willen laten bestaan, dan had hij ”peut-être” gebruikt in plaats van “sans doute” : “peut-être” drukt de “mogelijkheid” uit, maar laat twijfel, wijl “sans doute” weliswaar geen stellige zekerheid uitdrukt, maar toch een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.

U beheerst allen het Nederlands beter dan ik, maar als ikzelf in een stelling “wellicht” gebruik, bedoel ik daarmee “naar alle waarschijnlijkheid” of zelfs “zo goed als zeker”. Als ik daarentegen twijfel wil laten bestaan gebruik ik eerder “misschien”.

Kortom, de discussie inzake de precieze betekenis van “sans doute” in de bedoelde zin is weinig meer dan muggenzifterij : de zin (en de rest van de RTBF-bijdrage) drukt wel degelijk een schandalige en totaal ongepaste stelling uit.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2011, 23:07   #74
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Zelfs een factor tien "genuanceerd" was de manier van voorstellen gewoon degoutant, en daar moet je zelfs geen Vlaams-nationalist voor zijn om dat te vinden.
Vlaamsnationalistische opinie...
Oud 15 februari 2011, 23:08   #75
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je naar Ter Zake 14/2 gekeken hebt, heb je de 'eer' gehad getuige te zijn van hoe professor Rik Van Parijs een draai wil geven aan de " Le cancer a sans doute aussi servi �* renforcer médiatiquement les idées d'extrême-droite". Zonder blikken of blozen maakt hij van sans doute 'waarschijnlijk', waardoor het geen bewering meer is. Een zeer vrije interpretatie van de vertaling, vooral gezien de heer Van Parijs als perfect tweetalig te boek staat. Her en der wordt er nu over gediscussieerd of het nu 'waarschijnlijk' betekent of niet. Voor mij lijdt het geen twijfel:

http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaa...L/sans%20doute
sans doute bijv.nw. bijw.
dus, zeker, natuurlijk, vanzelfsprekend, uiteraard, logisch, bijgevolg, zonder twijfel, allicht, onontkomelijk, vast, reëel, beslist, feitelijk, heus, stellig, vast en zeker, waarlijk, waarachtig, gewis, geheid, welzeker, voorzeker, absoluut, pertinent, onvoorwaardelijk, vaststaand, volstrekt, ten enenmale, ongetwijfeld
Ofte: hoe men zich schaamteloos in bochten wringt om vooral niet te moeten toegeven dat de RTBF echt wel zwaar in de fout is gegaan. Ik denk niet dat een Vlaams medium ooit iets dergelijks zou moeten proberen met een Franstalige politicus; het land zou te klein zijn... (hmmm; misschien toch eens proberen )
Er gaat altijd wel iets verloren in de vertaling. Waarschijnlijk is echter in deze context nog niet zo'n slechte vertaling van 'sans doute'.

Als ik de oefening doe en ik interpreteer het als 'zonder twijfel' en ik doe opnieuw de vertaling in het Frans wordt het : " Il n'y a pas le moindre doute que le cancer a aussi ...". Of "Le cancer a sans le moindre doute aussi servi..."

Als ik het interpreteer als ongetwijfeld en ik doe dezelfde oefening wordt het 'Sans doute le cancer a aussi servi...'.

Ongetwijfeld ( = sans doute) heeft zoals reeds aangehaald een lichte bijwaarde dat dit de conclusie is van de spreker.

Zonder ( de minste ) twijfel ( = sans aucun/nul/le moindre doute) is dan met de bijwaarde dat niemand het gaat kunnen weerleggen.

Probablement is een juiste vertaling van waarschijnljk. Het kan in deze context nogal ongepast overkomen om 'probablement' te gebruiken omdat het een lichte bijwaarde het niet het probleem van de spreker is.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 15 februari 2011 om 23:09.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2011, 23:13   #76
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
't lijkt me niet onlogisch dat de RTBF beter op de hoogte is van evoluties in het politieke landschap en de publieke opinie dan van intern gebakkelij bij een nu wel kleine extremistische partij. Weet jij hoe 't er thans aan toe gaat bij de Force Nationale (in twee gescheurd) en de Parti Populaire? ( de enige volksvertegenwoortiger ligt overhoop met Modrikamen)
Oud 15 februari 2011, 23:15   #77
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

" Le cancer a sans doute aussi servi �* renforcer médiatiquement les idées d'extrême-droite".

Als we ons afvragen waarom deze journalist 'sans doute' gebruikte dan ontdekken wij een techniek die ook menige forummers gebruiken om zich in te dekken en om iets te zeggen waar zij geen of weinig bewijs voor hebben. Niettemin wil men toch deze boodschap brengen.

Typisch zijn : ik vermoed ..., het lijkt dat.., waarschijnlijk (sans doute) ... en liefst in de voorwaardelijke wijs.

" Ik vermoed dat Dhr. X waarschijnlijk een pedofiel is. Het zou mij niet verbazen."

Dit is een intentieproces dat ik niet kan hard maken. De boodschap is 'pedofiel' en blijft hangen. De rest dient om later te zeggen dat het niet waar is.

Die journalist kon ook het volgende schrijven: " Le cancer aurait sans doute servi �* renforcer médiatiquement les idées racistes de ce star d'extrême-droite".
Oud 15 februari 2011, 23:15   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
't lijkt me niet onlogisch dat de RTBF beter op de hoogte is van evoluties in het politieke landschap en de publieke opinie dan van intern gebakkelij bij een nu wel kleine extremistische partij. Weet jij hoe 't er thans aan toe gaat bij de Force Nationale (in twee gescheurd) en de Parti Populaire? ( de enige volksvertegenwoortiger ligt overhoop met Modrikamen)
Vlaams Belang, een kleine partij?

Wanneer zag u laatst verkiezingsuitslagen van het Vlaams Belang? Ergens in een heel, heel ver verleden misschien?
Oud 15 februari 2011, 23:16   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaamsnationalistische opinie...
Nogmaals: Van Cauwelaert, een Vlaams-nationalist?
Oud 15 februari 2011, 23:31   #80
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Er gaat altijd wel iets verloren in de vertaling. Waarschijnlijk is echter in deze context nog niet zo'n slechte vertaling van 'sans doute'.

Als ik de oefening doe en ik interpreteer het als 'zonder twijfel' en ik doe opnieuw de vertaling in het Frans wordt het : " Il n'y a pas le moindre doute que le cancer a aussi ...". Of "Le cancer a sans le moindre doute aussi servi..."

Als ik het interpreteer als ongetwijfeld en ik doe dezelfde oefening wordt het 'Sans doute le cancer a aussi servi...'.

Ongetwijfeld ( = sans doute) heeft zoals reeds aangehaald een lichte bijwaarde dat dit de conclusie is van de spreker.

Zonder ( de minste ) twijfel ( = sans aucun/nul/le moindre doute) is dan met de bijwaarde dat niemand het gaat kunnen weerleggen.

Probablement is een juiste vertaling van waarschijnljk. Het kan in deze context nogal ongepast overkomen om 'probablement' te gebruiken omdat het een lichte bijwaarde het niet het probleem van de spreker is.
Tja, de nuances, nietwaar.

Ik meen dat de vraag bij dit alles is : hoeveel twijfel wilde de schrijver van de zin bij de lezer ervan laten bestaan omtrent de “juistheid” van zijn stelling dat de ziekte van Mevrouw Morel werd misbruikt om het gedachtegoed van extreem rechts via de media te versterken ?

Mijn mening : hij wilde daaromtrent sans doute geen twijfel laten bestaan, zoniet had hij de zin anders geformuleerd.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be