Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 25 februari 2011, 13:25   #61
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik had het over :
Ik weet waar jij het over had.
Jij weet niet waar ik het over had.

Zal ik daar ook een conclusie uit trekken?

Ga je nu weer reageren met
- een vraag achter een bron
- een van-de-pot-gerukte vergelijking
- een antwoord dat volledig naast de kwestie is
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 13:35   #62
bf62
Gouverneur

bf62's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Die goede leerkrachten hebben veel meer last van veel te grote klassen en eindtermen die alsmaar meer overladen worden.
Je kan een probleem niet verkleinen door een ander probleem uit te vergroten.
bf62 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 13:39   #63
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bf62 Bekijk bericht
Je kan een probleem niet verkleinen door een ander probleem uit te vergroten.
Ik verklein niks. Ik wijs op wat volgens mij het echte probleem is. Je hebt volgens mij namelijk altijd een hoofdprobleem waar een aantal andere problemen uit voortvloeien. Je kan dan veel tijd en energie steken in het proberen oplossen van die nevenkwesties maar zolang je het hoofdprobleem niet oplost verander je niets.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 13:45   #64
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Ik weet waar jij het over had.
Jij weet niet waar ik het over had.

Zal ik daar ook een conclusie uit trekken?

Ga je nu weer reageren met
- een vraag achter een bron
- een van-de-pot-gerukte vergelijking
- een antwoord dat volledig naast de kwestie is
Ik weet wel waarover jij het had. Waarom mag ik je bewering over sterkere en minder sterkere allochtonen niet doortrekken naar sterkere en minder sterkere autochtonen?

Mag er niet gezegd worden dat het onderscheid sterker - minder sterk samenvalt met socio-economische afkomst?

Dat was 50 jaar geleden zo, en vandaag nog altijd.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 13:48   #65
comandante
Banneling

Standaard

Citaat:
Die goede leerkrachten hebben veel meer last van veel te grote klassen en eindtermen die alsmaar meer overladen worden.

Zeer juist, het gevolg is slecht onderwijs, meer schoolverlaters zonder diploma ect.
comandante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 13:54   #66
CyberpunX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik weet wel waarover jij het had. Waarom mag ik je bewering over sterkere en minder sterkere allochtonen niet doortrekken naar sterkere en minder sterkere autochtonen?

Mag er niet gezegd worden dat het onderscheid sterker - minder sterk samenvalt met socio-economische afkomst?

Dat was 50 jaar geleden zo, en vandaag nog altijd.
Omdat het toch al een uitgemaakte zaak is dat de meeste vlamingen conservatieve intolerante mensen zijn. Het nieuwe element uit het artikel wat ik in de verf zette, wijst uit dat ook allochtonen een hierarchie hanteren op basis van verschillende criteria.

Mag er niet gezegd worden dat een oppervlakkig onderscheid ook door andere culturen en volkeren wordt gemaakt?

Dat was +2000 jaar geleden zo, en vandaag nog altijd.
Oud 25 februari 2011, 13:59   #67
bf62
Gouverneur

bf62's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik verklein niks. Ik wijs op wat volgens mij het echte probleem is. Je hebt volgens mij namelijk altijd een hoofdprobleem waar een aantal andere problemen uit voortvloeien. Je kan dan veel tijd en energie steken in het proberen oplossen van die nevenkwesties maar zolang je het hoofdprobleem niet oplost verander je niets.
Ik ga niet ontkennen dat er een overbelasting (voor de leerkracht) is en die wordt steeds groter en groter. Maar een leerkracht kan veel meer bereiken met een klas van 30 leerlingen die willen en kunnen. Dan een klas met 10 leerlingen die door verschillende redenen niet meer willen/kunnen.
Voorlopig wordt er in het onderwijs niets meer opgelost want het geld is op. Maar zelfs zonder geld kan je de belasting van de leerkracht nog vergroten.

Laatst gewijzigd door bf62 : 25 februari 2011 om 14:01.
Oud 25 februari 2011, 14:06   #68
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ga niet ontkennen dat er een overbelasting (voor de leerkracht) is en die wordt steeds groter en groter. Maar een leerkracht kan veel meer bereiken met een klas van 30 leerlingen die willen en kunnen. Dan een klas met 10 leerlingen die door verschillende redenen niet meer willen/kunnen.
Een klas met 30 leerlingen is sowieso te groot. Maar soit, ik begrijp uw punt en het klinkt heel aannemelijk. Maar de kwestie is net dat de leerkracht in een kleine groep veel sneller kan zien welke leerlingen extra aandacht nodig hebben en hen die ook geven. In een klas van 15 leerlingen kunnen 5 "moeilijke gevallen" opgevangen worden zonder een negatief effect op de rest. In een klas van 30 zullen die 5 er onvermijdbaar meer worden.
Citaat:
Voorlopig wordt er in het onderwijs niets meer opgelost want het geld is op. Maar zelfs zonder geld kan je de belasting van de leerkracht nog vergroten.
Hoeveel geld er naar het onderwijs gaat is een louter politieke keuze.

EDIT: interessante link vergeten: http://www.skolo.org/spip.php?article572

Laatst gewijzigd door abou Anis : 25 februari 2011 om 14:07.
Oud 25 februari 2011, 14:16   #69
comandante
Banneling

Standaard

Citaat:

Dat is dus onzin, de kans is veel groter dat er in een klas van 30 een hoop leerlingen zitten die niet meewillen en kunnen. Bovendien zal de te grote klas er mee de oorzaak van zijn.

Een klas van slechts 10 leerlingen zal ten eerste de kans verkleinen daar er meer aandacht kan gaan naar de student die niet meekan. En bovendien is de klans kleiner dat er hier meerdere studenten die niet meekunnen zitten.

Laatst gewijzigd door comandante : 25 februari 2011 om 14:16.
comandante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 14:17   #70
bf62
Gouverneur

bf62's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een klas met 30 leerlingen is sowieso te groot. Maar soit, ik begrijp uw punt en het klinkt heel aannemelijk. Maar de kwestie is net dat de leerkracht in een kleine groep veel sneller kan zien welke leerlingen extra aandacht nodig hebben en hen die ook geven. In een klas van 15 leerlingen kunnen 5 "moeilijke gevallen" opgevangen worden zonder een negatief effect op de rest. In een klas van 30 zullen die 5 er onvermijdbaar meer worden.
Dus het hoogste rendement behaal je in klassen van 10 met leerlingen die willen/kunnen.

Citaat:
Hoeveel geld er naar het onderwijs gaat is een louter politieke keuze.
/spip.php?article572[/url]
Had vooral een boodschap van ironie. Grote problemen door overbelasting leerkracht ==> geen geld ==> extra taken voor de leerkracht om problemen op te lossen zonder extra geld ==> nog meer belasting voor de leerkracht ==> nog meer problemen

Laatst gewijzigd door bf62 : 25 februari 2011 om 14:18.
Oud 25 februari 2011, 14:32   #71
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarop is het aangehaalde onderzoek gebaseerd?
"Niet alle concentratiescholen doen het slechter dan witte scholen op vlak van leerwinst en effectiviteit. Omgekeerd blijken er ook veel witte scholen te zijn die het qua effectiviteit niet zo goed doen. Inspanningen om scholen meer gemengd te maken zullen dus niet vanzelfsprekend resulteren in betere resultaten voor allochtone jongeren". Dat hebben onderzoekers van het Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen gezegd tijdens een studiedag in Leuven.

Wiskunde
De onderzoekers analyseerden de vorderingen voor wiskunde tussen het begin van het 1e leerjaar en het einde van het 6e leerjaar van ongeveer 4.400 leerlingen uit 144 basisscholen. Naast variabelen op leerlingniveau werd ook de samenstelling van de klassen in rekening gebracht. In scholen met grote percentages kansarme autochtonen en/of allochtonen blijkt het gemiddeld aanvangsniveau voor wiskunde lager te liggen.
http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...-scholen.dhtml
Om de onderwijskwaliteit te meten werd de leerlingen een wiskundetest voorgelegd. En wat blijkt? Als leerlingen slechter presteren, ligt dat in de eerste plaats aan hun individuele sociaal-economische en etnische achtergrond. Niet aan de samenstelling van de school. Kinderen van kaderleden scoren een stuk beter dan die van arbeiders.

Een autochtoon uit een beter sociaal-economisch milieu blijft goed presteren, ook in een school met een minder sociaal sterke populatie. Een leerling uit een zwakker milieu ondergaat wel de negatieve effecten van het profiel van de school.

‘De steun die je thuis krijgt, weegt sterker door dan het effect dat de school kan hebben', zegt Mieke Van Houtte, sociologe aan de UGent en een van de promotoren van de studie. ‘Hulp bij het huiswerk, samen naar het tv-journaal kijken, al die kleine dingen bepalen nog zeer sterk de kansen op schoolsucces van kinderen.'
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=0Q36JDRR

Maar zulke onderzoeken worden steevast genegeerd.
Ik wil uw enthousiasme nu niet temperen, maar die studie is nu ook niet zo positief dat je op je stoel moet gaan juichen.
Ze hebben leerwinst gemeten. Niet eindresultaat. LeerWINST.
Dus het verschil begin - einde.
Wie heel slecht scoort in het begin heeft meer kans op grotere leerwinst dan wie al goed scoort in 't begin.
Het zegt ook niks over het eindresultaat.

Bovendien was de uitval in de studie nogal groot. Begrijp je?
Oud 25 februari 2011, 15:01   #72
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
parels voor de zwijnen
Deze discussie en de tijd en moeite die we erin steken misschien wel, idd. De zwijnen hier blijven haram

Laatst gewijzigd door filosoof : 25 februari 2011 om 15:11.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 15:05   #73
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
COCHINILLO

En u kloeg over 'offtopic gaan' ?

Kunt u mij de relevantie van dit bericht, het onderwerp van deze draad indachtig, even uit de doeken doen?
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 15:09   #74
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat het toch al een uitgemaakte zaak is dat de meeste vlamingen conservatieve intolerante mensen zijn.
De Vlamingen hier en in de lezersrubriek van HLN en GVA, idd.
Citaat:
Het nieuwe element uit het artikel wat ik in de verf zette, wijst uit dat ook allochtonen een hierarchie hanteren op basis van verschillende criteria.

Mag er niet gezegd worden dat een oppervlakkig onderscheid ook door andere culturen en volkeren wordt gemaakt?

Die verschillende criteria vallen als bij toeval ook samen met materiële levensconditie.
Oud 25 februari 2011, 15:17   #75
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
En dus geeft men maar de schuld aan "de allochtonen" (vage term: soms is die indeling enkel op de naam van de personen gestoeld, soms op de huidskleur)
Oud 25 februari 2011, 15:18   #76
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar gaat het hier niet over.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 15:19   #77
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
En u kloeg over 'offtopic gaan' ?

Kunt u mij de relevantie van dit bericht, het onderwerp van deze draad indachtig, even uit de doeken doen?
Onze Sherlock Holmes komt blijkbaar graag pochen met zijn ontdekkingen
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 15:27   #78
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Daar gaat het hier niet over.
Dat weet ik. Maar volgens mij zou het daar wel over moeten gaan. Wat ik dan ook in mijn vorige posts probeer te beargumenteren.
Oud 25 februari 2011, 15:31   #79
CyberpunX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Die verschillende criteria vallen als bij toeval ook samen met materiële levensconditie.
Valt deels samen maar is niet beperkt tot ...
Oud 25 februari 2011, 18:40   #80
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat het toch al een uitgemaakte zaak is dat de meeste vlamingen conservatieve intolerante mensen zijn.
Sedert wanneer is dit een uitgemaakte zaak?

Citaat:
Het nieuwe element uit het artikel wat ik in de verf zette, wijst uit dat ook allochtonen een hierarchie hanteren op basis van verschillende criteria.
Ja, het is dan ook een universeel gegevens.

Citaat:

Over welk oppervlakkig onderscheid dat gemaakt wordt heb je het?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be