Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Mogen katolieke scholen respekt voor hun regels vragen (wanneer er ook neutrale scholen bestaan)?
JA, katolieke scholen moeten hun eigenheid ook in daden en dagelijkse praktijk kunnen bewaren 33 62,26%
Neen; van zodra die eigenheid in botsing komt met individuele voorkeuren moet ze wijken 16 30,19%
Geen mening, of twijfel nog, of verkies andere opties (gelieve deze dan toe te lichten) 4 7,55%
Aantal stemmers: 53. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juni 2004, 19:37   #61
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Heel die anti-discriminatie zever. Wordt eens volwassen mensen.
Die scholen hebben de vrijheid om hun leraren te kiezen. En zolang het niveau van het onderwijs daar niet onder lijdt mogen zij doen wat ze willen.
Of zij nu homo's, vrouwen, blauw-ogige mensen, metal-fans of weet-ik veel-wat uitsluiten om dat zij dat vinden is dat hun goed recht, want het is HUN school.
Niemand is verplicht naar die school te gaan (hetzelfde voor bedrijven).
Oud 1 juni 2004, 21:47   #62
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Heel die anti-discriminatie zever. Wordt eens volwassen mensen.
Die scholen hebben de vrijheid om hun leraren te kiezen. En zolang het niveau van het onderwijs daar niet onder lijdt mogen zij doen wat ze willen.
Of zij nu homo's, vrouwen, blauw-ogige mensen, metal-fans of weet-ik veel-wat uitsluiten om dat zij dat vinden is dat hun goed recht, want het is HUN school.
Niemand is verplicht naar die school te gaan (hetzelfde voor bedrijven).
Vind ik ook ja, maar wat gaat er van onze vrijheid nog overblijven als iedereen zomaar zo maar kan uitgesloten worden.
Als homo word men geboren het is een geaardheid,die men niet kan veranderen.
Of ze nu trouwen of niet het veranderd niets aan hun geaardheid.
trouwens een van de punten waar ik niet mee akkoord ga met het blok,trouwens ook niet met de islam.
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 22:53   #63
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

De ene katholieke school is de andere niet.
In het Antwerpse zijn er enkele katholieke elitescholen. Een kennis van me werd enkele jaren terug, op nogal groffe manier te verstaan gegeven dat haar dochter niet meer welkom was in een bepaalde nonnenschool. Reden: haar man, de vader van de studente, was weggegaan naar een lief en er was een echtscheidingsprocedure ingezet.
Let wel. Het ging hier om een leerlinge!
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 22:56   #64
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
In het Antwerpse zijn er enkele katholieke elitescholen. Een kennis van me werd enkele jaren terug, op nogal groffe manier te verstaan gegeven dat haar dochter niet meer welkom was in een bepaalde nonnenschool. Reden: haar man, de vader van de studente, was weggegaan naar een lief en er was een echtscheidingsprocedure ingezet.
De "Dames" zeker?
Oud 1 juni 2004, 23:04   #65
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

in katholieke scholen heb je de katholieke waarden en daar is man-vrouw gezin en kinderen de traditionele waarde het hoogst.
Het kerkelijk huwelijk een heilig sacrament.

Al de rest is ersatz en niet volgens het "boekje"... meer niet denk ik.
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 00:46   #66
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian

Welwel... ik moet een BUB'er eens gelijk geven.
Yann en Guderian: één strijd!! (wat voor een gevoel geeft dat, Yann?)
Tja, als je één ethisch standpunt al als basis kan nemen om te spreken van "één strijd", dan is het voor de zoveelste keer duidelijk dat een kinderhand gauw gevuld is. 8)

Overigens, een linkse flamingant is minstens even erg als een belgicist, wie een onafhankelijk Vlaanderen wil gebruiken om hier een linkse, anti-volkse politiek door de strot te rammen van de Vlaming noem ik een misdadiger!
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 08:37   #67
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Citaat:

Yann en Guderian: één strijd!! (wat voor een gevoel geeft dat, Yann?)
Tja, als je één ethisch standpunt al als basis kan nemen om te spreken van "één strijd", dan is het voor de zoveelste keer duidelijk dat een kinderhand gauw gevuld is. 8)
Haha, Guddie even vergelijken met een belgicist en hij wordt ongemakkelijk

Citaat:
Overigens, een linkse flamingant is minstens even erg als een belgicist, wie een onafhankelijk Vlaanderen wil gebruiken om hier een linkse, anti-volkse politiek door de strot te rammen van de Vlaming noem ik een misdadiger!
Zolang ik in uw ogen een "misdadiger" ben, weet ik dat ik goed zit. 8) Nog complimentjes, Gud?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 09:29   #68
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van Hecke, de vrouwelijke versie van kardinaal JOOS, zei letterlijk:

"Wanneer een homoseksuele leraar met een vriend trouwt en zo zijn geaardheid promoot (!! ??), komt hij in de problemen"

Dat zo'n mens aan het hoofd staat van het katholieke onderwijs is gewoon triest.
Daar heeft ze nochtans gelijk mee. Indien 1 van mijn kinderen les zou krijgen van een holebi die zijn geaardheid promoot, en de schooldirectie treedt niet op, dan stuur ik mijn kind naar een andere school.
Oud 2 juni 2004, 09:36   #69
giserke
Banneling

Standaard

Als je dat debat gezien hebt, zal je merken dat die uitvergroting door de pers van die ene zin van Mieke Vanhekke ferm overdreven is.
Ze heeft trouwens al nadien die zin genuanceerd.
Ze bedoelde zoals Dilbert zei, het actief promoten van homofilie.
Dit kan uiteraard niet.

Ik stel trouwens ook vast dat in dat debat Vermeers ferm is afgegaan.
Hij begon uit zijn nek te lullen van 'wie voorstander is van het katholiek onderwijs en instellingen steunt Bush' Waarmee de toon volledig gezet is waarmee Vermeers op een platte manier is beginnen discuteren.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 09:46   #70
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Hij begon uit zijn nek te lullen van 'wie voorstander is van het katholiek onderwijs en instellingen steunt Bush' Waarmee de toon volledig gezet is waarmee Vermeers op een platte manier is beginnen discuteren.
Het was inderaad boeiend om te zien dat deze anti-katholieke guru zo afging. Veel verder dan zijn lijstje van Paus-standpunten (waar de meeste mensen zich toch niets van aantrekken) kwam hij niet. Zowel het "Politiek Correcte" als het "extreem-vrijzinnige" discours komen blijkbaar meer een meer in de verdrukking.
Oud 2 juni 2004, 09:47   #71
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Als je dat debat gezien hebt, zal je merken dat die uitvergroting door de pers van die ene zin van Mieke Vanhekke ferm overdreven is.
Ze heeft trouwens al nadien die zin genuanceerd.
Ze bedoelde zoals Dilbert zei, het actief promoten van homofilie.
Dit kan uiteraard niet.

Zo had ik het ook begrepen!
Oud 2 juni 2004, 10:45   #72
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
in katholieke scholen heb je de katholieke waarden en daar is man-vrouw gezin en kinderen de traditionele waarde het hoogst.

En dus moet een kind gestraft worden omdat papa zijn piemel niet kan droog houden.

Mooie moraal!

Wat die Mieke VH betreft: iedereen die de famauze Nachtwacht heeft gezien, kon vaststellen dat het mens een furie is met beperkt verstand. In tennistermen uitgedrukt: Vermeersch heeft haar alle hoeken van het veld laten zien.
Heeft het katholiek onderwijs nu echt niemand met klasse en intellect. Moeten ze nu werkelijk een dergelijke passionaria als presidente kiezen?

Armoe troef!
Oud 2 juni 2004, 10:50   #73
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa

En dus moet een kind gestraft worden omdat papa zijn piemel niet kan droog houden.

Mooie moraal!

Wat die Mieke VH betreft: iedereen die de famauze Nachtwacht heeft gezien, kon vaststellen dat het mens een furie is met beperkt verstand. In tennistermen uitgedrukt: Vermeersch heeft haar alle hoeken van het veld laten zien.
Heeft het katholiek onderwijs nu echt niemand met klasse en intellect. Moeten ze nu werkelijk een dergelijke passionaria als presidente kiezen?

Armoe troef!
Wat zit gij te lullen, vermeersch heeft een platvloerse discutie gevoerd. Het is vermeersch die alle hoeken van de studio heeft gezien!
En dat was duidelijk te merken aan het publiek, en hoe de moderator zijn vragen probeerde bij te stellen
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 11:13   #74
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat zit gij te lullen, vermeersch heeft een platvloerse discutie gevoerd. Het is vermeersch die alle hoeken van de studio heeft gezien!
En dat was duidelijk te merken aan het publiek, en hoe de moderator zijn vragen probeerde bij te stellen
' k had weer RAAK
Oud 2 juni 2004, 22:54   #75
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spetsnaz
De regels die andere beroepsgroepen zijn 'redelijk' (ok, dit is een arbitrair begrip natuurlijk) te noemen in het kader van hun... beroep. Zonder diploma rechten kun je natuurlijk geen advocaat worden. Wat de relevantie tussen lesgeven en seksuele geaardheid is, blijft me een raadsel.

Het gaat hier niet over het neutrale onderwijs, dus daar moet u dan ook niet over beginnen.
Geachte, uw vraagstelling lijkt me niet de juiste: wat ter diskussie staat is niet het lesgeven op zich, maar wel het lesgeven binnen een ruimer levensbeschouwelijk kader met bepaalde daarmee samenhangende konsekwenties. Als men nu het lesgeven reduceert en verengt tot een zuiver technische aangelegenheid, heeft men dan niet de essentie van een eigen levensbeschouwelijk-pedagogisch projekt verboden.

Vergeet niet dat ook de Montesori-scholen ook een eigen specifieke levenbeschouwelijke opvatting (het zgn. theosofisme als ik me niet vergis) als uitgangspunt nemen? verbieden dan maar? of moet een lesgever, eenmaal daar benoemd, daarna rustig een militant anti-theosofische overtuiging openlijk kunnen gaan promoten?
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 23:45   #76
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Ik heb slechts de eerste berichten hier gelezen dus vergeef me als ik een of ander herhaal.

Enerzijds kan ik er inkomen dat men in katholieke scholen geen onderricht wilt geven in heidense levensbeschouwingen. De redenering volgen dat iedereen dan maar een eigen school of schoolnetwerk dient op te richten lijkt mij echter geen stap in de goede richting. Een school voor katholieken, een school voor vrijzinnigen, een school voor moslims, een school voor nationalisten, een school voor protestanten, één voor hindoes, een voor jains, een voor rasta's, een voor stalinisten, een voor homo's een voor kinderen vaarvan een van de ouders aan een of andere zeldzame ziekte lijdt. Waar zijn we dan mee bezig?
Wellicht zijn er ouders die net als alle andere aspecten van de opvoeding van hun kind ook hun visie of geloof door derden willen laten opleggen en vannuit dat opzicht is dergelijke verkaveling van het onderwijs in enggeestige scholen of schoolgemeenschappen wel handig. Ik stel me echter wel de vraag of een geïndoctorineerde jongere makkelijk zijn plaats vind in onze zeer diverse westerse maatschappij. Is het bijvoorbeeld wenselijk om eveneens enge moslim-scholen op te richten? Is het zo opportuun om een eng katholiek onderwijs in stand te houden naast heteen enge protestantse onderwijs?
Ik denk het niet. Persoonlijk zie ik meer heil in algemene lessen "levensbeschouwing" waar de voornaamste strekkingen in onze maatschappij aan bod komen. Diverse religies, in grote lijnen de diverse politieke strekkingen enz.
Het kind, de jongere heeft dan op zijn minst een keuze maar bovenal weet hij dat er meerdere keuzes zijn en dat die andere keuzes niet per definitie slecht zijn.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 00:08   #77
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George
Ik heb slechts de eerste berichten hier gelezen dus vergeef me als ik een of ander herhaal.

Enerzijds kan ik er inkomen dat men in katholieke scholen geen onderricht wilt geven in heidense levensbeschouwingen. De redenering volgen dat iedereen dan maar een eigen school of schoolnetwerk dient op te richten lijkt mij echter geen stap in de goede richting. Een school voor katholieken, een school voor vrijzinnigen, een school voor moslims, een school voor nationalisten, een school voor protestanten, één voor hindoes, een voor jains, een voor rasta's, een voor stalinisten, een voor homo's een voor kinderen vaarvan een van de ouders aan een of andere zeldzame ziekte lijdt. Waar zijn we dan mee bezig?
Wellicht zijn er ouders die net als alle andere aspecten van de opvoeding van hun kind ook hun visie of geloof door derden willen laten opleggen en vannuit dat opzicht is dergelijke verkaveling van het onderwijs in enggeestige scholen of schoolgemeenschappen wel handig. Ik stel me echter wel de vraag of een geïndoctorineerde jongere makkelijk zijn plaats vind in onze zeer diverse westerse maatschappij. Is het bijvoorbeeld wenselijk om eveneens enge moslim-scholen op te richten? Is het zo opportuun om een eng katholiek onderwijs in stand te houden naast heteen enge protestantse onderwijs?
Ik denk het niet. Persoonlijk zie ik meer heil in algemene lessen "levensbeschouwing" waar de voornaamste strekkingen in onze maatschappij aan bod komen. Diverse religies, in grote lijnen de diverse politieke strekkingen enz. ...
Iets in uw redenering intrigeert me danig: u gaat er blijkbaar vanuit dat levensbeschouwelijk-geinspireerd onderwijs per definitie (steeds?) 'eng' is.
Ik heb persoonlijk én aan katolieke scholen leerling geweest, en gestudeerd aan katolieke, onverschillige én militant-vrijzinnige univ's. Het geheel vond ik bijzonder leerrijk, en de expliciet-katolieke basis heeft mij een uitgesproken, brede, open en verdraagzame ervaring opgeleverd. ik zou het in dat gehele scholingsparkoers dan ook voor geen geld willen missen. En ik ken tegelijk ook tientallen mensen met minder goede ervaringen, en dat in alle genres onderwijs (netten). vanuit mijn interesse probeer ik echter over dat anekdotische héén te geraken.

Die openheid én respekt voor mekaars opvatting over onderwijs, dat lijkt me wel vrij populair in Vlaanderen. Zo is de uitgesproken liberale, vrijzinnige RUG-prof B. Bouckaert een groot verdediger van het recht om levensbeschouwelijke scholen in te richten (zolang ze de wetten uiteraard respekteren, maar zonder dat die wetten achterbaks pesten mogen inhouden).

Kortom, gelieve ons eens te vertellen wat u -naast die enge scholen die er waarschijnlijk ook bestaan- eens uit te leggen wat uw houding is t.o;v. open, verdraagzame levensbeschouwelijke scholen (kortom, zet u oook even in de plaats vande andersdenkende).

Dank bij voorbaat, Rudi Dierick, Etterbeek
Oud 3 juni 2004, 00:11   #78
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Met alle respekt, maar zo'n vaag verhaaltje over een niet-nader genoemde school, beschouwt u dit echt als méér dan een anekdote - waarbij u dan gerust het voordeel vande twijfel mag genieten; ik kan u straffe verhalen vertellen over scholen in ALLE netten! dat lijkt me echter ruim onvoldoende redenen om van enkele straffen kemels zo'n veralgemenende besluiten te trekken.
Oud 3 juni 2004, 08:12   #79
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

ouders kiezen voor de beste school, als ze de kans hebben tenminste. Er moet meer tucht en respect komen op school, maar ook van de ouders.

In recht van antwoord was dat vrij duidelijk.
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2004, 09:40   #80
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Gaat u daar nu mee akkoord of niet????
Kijk, als het hoofd van de katholieke scholen een homofobe koers willen varen, dan doet ze maar. Uiteindelijk zal toch elke school individueel beslissen, en ik denk niet dat er veel leerkrachten en/of directies zijn die hiermee akkoord zullen gaan.
Blijkbaar leunt de BUB bij ethische kwesties dicht bij het Blok aan.
"Iets wat dicht aanleunt bij het VB is bij voorbaat uit den boze"
Intellectuele terreur, of gebrek aan degelijke argumenten?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be