Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 maart 2011, 13:52   #61
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke1000 Bekijk bericht
Ja, luistert, mijn kosten voor levensonderhoud zijn verhoogd, dus ik moet meer vragen, take it or leave it.
Doe ik dit individueel, ontslaat u mij,
Daarom heb ik een vakbond nodig.
Als je dit vraagt zonder daar enige noemenswaardige extra service voor te verlenen, dan is de kans groot dat je ontslaan wordt ja, en dat lijkt me normaal. Waarom zou je meer moeten krijgen wanneer je zelf niet meer performant of efficient werkt?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 13:56   #62
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Omzet zonder bijkomende mensen, zonder bijkomende investeringen en het enige wat toegenomen was, zijn de gereden kilometers.
Dus hoeveel extra winst heb je dan bijgedragen?

Citaat:
Voor mij : gevraagd € 180 k, behaald € 282 k

Nog wat ?
Goed, dus volgend jaar ligt je target op 300k minstens en dan krijg je opslag. Of heb je dat niet voorgesteld?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 14:25   #63
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

De loonindexering afschaffen zou betekenen dat we voor de zoveelste keer onze steeds kleiner wordende rijkdom gewillig afgeven aan de bedrijven.

Pas op hé, er zijn mensen die effectief armer willen worden als ze daarmee een rijkaard een plezier kunnen doen. Zowat de helft van de Vlamingen wil bewust armer worden.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 14:27   #64
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
De loonindexering afschaffen zou betekenen dat we voor de zoveelste keer onze steeds kleiner wordende rijkdom gewillig afgeven aan de bedrijven.
Niet echt. Je stelt de economische effecten verkeerd voor.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 15:22   #65
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Pas op hé, er zijn mensen die effectief armer willen worden als ze daarmee een rijkaard een plezier kunnen doen. Zowat de helft van de Vlamingen wil bewust armer worden.
Zo kennen we onze linkse broeders: Op en top paternalistisch...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 15:27   #66
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Sja, zorg dat je zelf iets te bieden hebt, en dan heb je geen probleem bij individuele loonsonderhandelingen. Heb je niets te bieden, dan ga je ook weinig binnen kunnen halen, en da's niet meer dan normaal.
Ik vind individuele loonsonderhandelingen wel ok; dat biedt veel meer ruimte voor echte verloning naar prestaties. Ik had vorig jaar geen probleem om plus 10% te krijgen (te krijgen ja, ik moest er zelfs niet om vragen).
Individuëel sta je wel véél zwakker als in groep, prestatie of niet.

Laatst gewijzigd door filosoof : 6 maart 2011 om 15:27.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 15:31   #67
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Niet echt. Je stelt de economische effecten verkeerd voor.
Iemand die onder anarchocapitalistische vlag post geloven we altijd direct.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 16:13   #68
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Iemand die onder anarchocapitalistische vlag post geloven we altijd direct.
Een economische analyse van de gevolgen van een bepaald iets is iets dat intersubjectief toegankelijk is.

Mijn normatieve opvattingen zijn daarbij irrelevant.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 16:48   #69
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Individuëel sta je wel véél zwakker als in groep, prestatie of niet.
Mij ervaring is echter het tegenovergestelde.
Sterker nog, moest ik enkel de opslagen gekregen hebben die door collectieve onderhandeling verkregen zijn, ik zou er een stuk slechter van af zijn gekomen nu...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 17:13   #70
Dajjal
Minister
 
Dajjal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Locatie: In mijn zwembad.
Berichten: 3.164
Standaard

De automatische loonindexering is niet meer dan het afwentelen van de gestegen levensduurte op de ondernemers. Net de categorie die ook de jobs creeert. Als loontrekkende dus geen risico -de baas moet maar betalen.

Drop de index, en laat iedereen toe ZELF met zijn/haar werkgever over loonvoorwaarden te onderhandelen. Mensen die substantieel bijdragen aan de bedrijfsresultaten kunnen zo een opslag bedingen die meerdere malen de index vertegenwoordigt en dus reeel vooruitgang betekent. Werknemers die er hun broek aan vegen gaan achteruit.

Dit laat de werkgever ook toe zijn betere werknemers betekenisvoller te belonen. Bij een indexaanpassing gaat quasi mijn hele budget er aan en blijft er niet veel over om te belonen naar gelang van de prestatie.

Afschaffen dus die index !
__________________
Dajjal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 17:20   #71
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Mij ervaring is echter het tegenovergestelde.
Sterker nog, moest ik enkel de opslagen gekregen hebben die door collectieve onderhandeling verkregen zijn, ik zou er een stuk slechter van af zijn gekomen nu...
Verdeel en jij zult heersen!
Ieder voor zich en god voor ons allen.

Katholiek padvinder??
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 17:31   #72
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Mij ervaring is echter het tegenovergestelde.
Sterker nog, moest ik enkel de opslagen gekregen hebben die door collectieve onderhandeling verkregen zijn, ik zou er een stuk slechter van af zijn gekomen nu...
Ik persoonlijk ook (qua inkomen dan toch) maar ik veralgemeen dat niet naar iedereen.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 17:34   #73
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.509
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
De automatische loonindexering is niet meer dan het afwentelen van de gestegen levensduurte op de ondernemers. Net de categorie die ook de jobs creeert. Als loontrekkende dus geen risico -de baas moet maar betalen.

Drop de index, en laat iedereen toe ZELF met zijn/haar werkgever over loonvoorwaarden te onderhandelen. Mensen die substantieel bijdragen aan de bedrijfsresultaten kunnen zo een opslag bedingen die meerdere malen de index vertegenwoordigt en dus reeel vooruitgang betekent. Werknemers die er hun broek aan vegen gaan achteruit.

Dit laat de werkgever ook toe zijn betere werknemers betekenisvoller te belonen. Bij een indexaanpassing gaat quasi mijn hele budget er aan en blijft er niet veel over om te belonen naar gelang van de prestatie.

Afschaffen dus die index !
Kijk de voordelen van loonindexeren;:

1° Je wint gigantisch veel tijd, door het automatisme ervan, je moet als ondernemer niet telkens weer gaan onderhandelen met gefrustreerd personeel waarvan een deel naast zijn schoenen loopt en denkt onmisbaar te zijn

2° Je behoudt als economie een soort welstandsvastheid

Nu de nadelen
3° Ik begrijp niet dat een hoog inkomen omhoog moet ??? Ik zou zeggen een indexeringsstop voor alles dat meer verdient dan de mediaan... En een indexering voor alle inkomens tot de mediaan, zal bij een 10% indexering nauwelijks 2% meer loonmassa kosten.

Dus het nadeel is dus gewoon het gevolg van de grote weddes die meeprofiteren van die vastheid van de indexering

4° ik begrijp niet dat grote pensioenen mee moeten met diezelfde indexering ??? Dus terug hetzelfde argument.

5° Ik begrijp niet dat bvb een overheid met een tekort op een begroting kan indexeren... zonder personeel te saneren...

6° IK begrijp niet dat producten die bvb met 20% loonkosten worden gemaakt dikwijls geindexeerd worden met 10%

etc
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2011, 11:03   #74
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Dus hoeveel extra winst heb je dan bijgedragen?



Goed, dus volgend jaar ligt je target op 300k minstens en dan krijg je opslag. Of heb je dat niet voorgesteld?
Target ligt dus op 282 X 1,3 oftewel 366, hetgeen totaal onrealistisch is aangezien ik al minstens 12 uur per dag werk of men veronderstelt dat ik ook nog 's nachts moet gaan werken.

Ik vond eigenlijk dat ik met een meeropbrengst van 102 k tov mijn target voor 2010 wel wat verdiend had. Zelfs al zou het zo zijn dat men nog maar 30% extra overhouden, dan spreken we hier notabene van 30 k

Ik heb erover gediscussieerd, vooral in de wetenschap, dat in 2011 de target op een onredelijk hoog getal zou komen te liggen en er dus zeker niets overblijft, maar ik heb het zeer kort gehouden in de wetenschap dat het geen zin heeft. Het is duidelijk welk hun objectief is.

Alle uitleg ten spijt, als werknemer ben je veelal de klos. Als zelfstandige ook maar dan is het geen werkgever die je komt bestelen, maar dan is het de staat.

Laatst gewijzigd door Yves38 : 7 maart 2011 om 11:20.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2011, 11:14   #75
freelancer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Target ligt dus op 282 X 1,3 oftewel 366, hetgeen totaal onrealistisch is aangezien ik al minstens 12 uur per dag werk of men veronderstelt dat ik ook nog 's nachts moet gaan werken.

Ik heb besloten dat het zelfs niet de moeite was om erover te discussiëren.
Hoe zou U uzelf als 'baas' voorstellen?
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2011, 11:22   #76
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Hoe zou U uzelf als 'baas' voorstellen?
Mijn baas in BE is niet het probleem, het probleem zit op de internationale directie. Mijn rechtstreekse baas zit dus tussen hamer en aambeeld wat ook geen aangename positie moet zijn.

Ikzelf ? Als ik mijn baas was en met de commerciële contacten die hij heeft ? Ik vermoed stilletjes dat hij wel eens in staat zou zijn om een zeer sterk bedrijf uit de grond te stampen en toch zijn personeel gemotiveerd houden...
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2011, 11:31   #77
freelancer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Mijn baas in BE is niet het probleem, het probleem zit op de internationale directie. Mijn rechtstreekse baas zit dus tussen hamer en aambeeld wat ook geen aangename positie moet zijn.

Ikzelf ? Als ik mijn baas was en met de commerciële contacten die hij heeft ? Ik vermoed stilletjes dat hij wel eens in staat zou zijn om een zeer sterk bedrijf uit de grond te stampen en toch zijn personeel gemotiveerd houden...
En hoe zou U dat doen?
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2011, 11:34   #78
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
En hoe zou U dat doen?
Denk je dat samenwerking een optie is of niet iets van deze wereld ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2011, 11:35   #79
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nunt Bekijk bericht
Op lange termijn geef ik je gelijk. Op lange termijn wordt de inflatie enkel en alleen bepaald door de geldhoeveelheid die rechtstreeks bepaald wordt door de centrale bank.

Op korte termijn kunnen er nog andere effecten spelen. Een index kan er voor zorgen dat de inflatie in België een jaar lang een procent of twee hoger ligt dan in onze buurlanden.

Ja. En de vakbonden hebben de enige betrachting om ten koste van alles, de lonen zo hoog mogelijk te houden. Alle argumenten zijn daarvoor goed.

Een individuele werknemer staat misschien niet zo sterk. Daarmee dat werknemers collectief onderhandelen. Dan staan ze een pak sterker. Geen reden om aan te nemen dat werknemers dan nog altijd zwak staan.


Staken werknemers in landen met loononderhandelingen minder dan werknemers in landen met indexering?

Het is niet volledig duidelijk of je het probleem wel zo kan formuleren.

Er zijn verschillende soorten inflatie. Aanhoudende inflatie kan enkel veroorzaakt worden door het gedrag van centrale banken. Maar kortstondige inflatie kan door andere dingen veroorzaakt worden. Bvb, een oliecrisis, een voedselcrisis,... Deze zorgen voor een tijdelijke opflakkering van inflatie, zelfs al doet de centrale bank niets verkeerd. Indexering zorgt dan voor een versterking van deze inflatie. Natuurlijk verdwijnt deze kortstondige inflatie op termijn (na een jaar of 2 bvb) en is alles terug normaal. Maar gedurende die twee jaar heeft België wel een hogere inflatie. En de effecten hiervan zullen negatief en reëel zijn.
Indexering zou ervoor moeten zorgen dat als ik (voorbeeld) vandaag met 1 uur werken 10 kg patatten kan kopen ik met datzelfde uur werken achter 10 jaar nog steeds 10 kilo patatten kan kopen.
Al de rest is bullshit
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2011, 11:43   #80
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Indexering zou ervoor moeten zorgen dat als ik (voorbeeld) vandaag met 1 uur werken 10 kg patatten kan kopen ik met datzelfde uur werken achter 10 jaar nog steeds 10 kilo patatten kan kopen.
Al de rest is bullshit
Dan zou indexering ook naar beneden kunnen, waarom gebeurt dat niet ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be