Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 maart 2011, 08:57   #61
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Voor de zoveelste keer: omdat Brussel de motor van de verfransing is. Wie Brussel in handen heeft, kan naar eigen goeddunken de verfransing in Vlaams-Brabant of zelfs nog verder afremmen of zelfs opvoeren.
Soms moet ge georganiseerd terugtrekken, ... de vijand isoleren, omsingelen en dan gewoon doodknijkpen...

remember Stalingrad, ...

Broekzele is volledig omsingeld door Vlaanderen, ... zet er een grote muur rond, straf elke poging tot verfransing in de rand keihard af, ... en laat die in brussel gewoon stoven in eigen nat.

wij hebben tijd, ... ze komen vanzelf met hangende pootjes terug... het is gewoon de strategie van diegene die het meest vastberaden is, ...

Hoe gaat dat concreet in zijn werk, ...

Tolpoortjes aan de opritten van de ring,

Tol vragen voor het nemen van treinen die uit de stad naar buiten rijden,

Tax vragen op zaventem voor mensen die vertrekken vanuit de luchthaven en geen Vlaams paspoort hebben

en ga zo maar door, ... ge wurgt ze gewoon economisch, ...

en na een jaar of 10 staan ze met hangende pootjes aan uw deur.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 08:58   #62
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO Bekijk bericht
dan zullen de swahili, de berber- en arabischtaligen en alle andertaligen Nederlands of Frans moeten leren in bijscholing, OF ze kunnen thuis ook al beginnen met die taal te spreken ipv hun heimweetaaltje.

Trouwens: 55% (dat is méér dan de helft) zijn al allochtonen, hoeveel wil je er hebben om NEDERLANDS te leren in de klas? 98% allochtonen en nog 2% vlamingskes in een klas van 30?
ouders die zelf geen Frans of Nederlands als moedertaal spreken die taal als thuistaal laten gebruiken. Dat is de beste manier om ervoor te zorgen dat kinderen voor de rest van hun leven kromtaal praten.

Vlamingen die naar den vreemde trokken, bleven thuis ook Vlaams spreken.
En als ze het niet deden, dan hadden ze achteraf toch wel spijt dat hun kinderen moeilijk contact hadden met de rest van de familie.
Zelfs al was die nieuwe taal Frans of Engels en konden de Vlaamse familieleden je in die taal te woord staan; van het ogenblik dat die Vlaamse familieleden in het Vlaams met elkaar spraken, lukte het niet meer om te volgen en was je toch een buitenstaander.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 08:59   #63
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
doen ze nu toch al? wie wil die 500 miljard?
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 08:59   #64
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Soms moet ge georganiseerd terugtrekken, ... de vijand isoleren, omsingelen en dan gewoon doodknijkpen...

remember Stalingrad, ...

Broekzele is volledig omsingeld door Vlaanderen, ... zet er een grote muur rond, straf elke poging tot verfransing in de rand keihard af, ... en laat die in brussel gewoon stoven in eigen nat.

wij hebben tijd, ... ze komen vanzelf met hangende pootjes terug... het is gewoon de strategie van diegene die het meest vastberaden is, ...

Hoe gaat dat concreet in zijn werk, ...

Tolpoortjes aan de opritten van de ring,

Tol vragen voor het nemen van treinen die uit de stad naar buiten rijden,

Tax vragen op zaventem voor mensen die vertrekken vanuit de luchthaven en geen Vlaams paspoort hebben

en ga zo maar door, ... ge wurgt ze gewoon economisch, ...

welke drug heb je daarnet gebruikt?
Oud 8 maart 2011, 08:59   #65
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
De oplossing daarvoor is hier al gegeven: massaal investeren in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel. Maar dan krijg je natuurlijk weer reacties zoals van sommige dommekloten hier in de trant van: 'Jamaar, wat gaat ons dat allemaal weer kosten?'
en vooral, "we gaan dat geld toch niet geven aan die moslims!"
Oud 8 maart 2011, 09:00   #66
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
welke drug heb je daarnet gebruikt?
Geen enkele azert, ... gewoon koekje van eigen deeg, ge zijt het niet gewoon dat Vlamingen u ook een shot in uw ballen kunnen geven ipv dat het altijd omgekeerd het geval is.

begin er maar aan te wennen trouwens.
Oud 8 maart 2011, 09:01   #67
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en vooral, "we gaan dat geld toch niet geven aan die moslims!"
Als we daar die francofonen ne kloot mee kunnen afdraaien, ...

waarom niet, ...
Oud 8 maart 2011, 09:02   #68
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat heb je aan Nederlandstalig onderwijs als je eigen vlaamse kinderen er geen plaats meer krijgen, of naar huis komen met meer kennis van het Swahili dan van het Nederlands?

Mijn oudste dochtertje was (en is nog steeds) zeer verbaal. Zij sprak perfect verstaanbaar en had zelfs op haar 2.5 een grote woordenschat. Ze mocht naar het voorbereidende kleuterklasje en na een week kregen we kind thuis dat een onverstaanbaar taaltje brabbelde dat we niet kenden: ze paste zich gewoon aan aan het niveau van haar klasje: niks dus.

Toen hebben we haar een klasje hoger gezet en het probleem was opgelost.

Zet eerst die nederlandsonkundigen bijeen in aparte schooltjes of klassen, VERPLICHT ze om ook onder elkaar Nederlands te spreken, en laat ze enkel meelopen in het reguliere Nederlandstalige onderwijs als ze effektief die taal machtig zijn!
je k�*n geen les geven aan een klasje met 17 verschillende nationaliteiten waarvan 3/4 (of meer) geen Nederlands begrijpt. Dan kan je die wèl Nederlandstalige kinderen beter alle dagen in het Zoniënwoud laten rondcrossen. Zal leerrijker zijn.
ik kan je volgen hoor, als je als leerkracht eerst een pak kinderen moet leren Nederlands spreken en schrijven, kan je niet alle aandacht geven aan de andere zaken.

ze bijeen zetten, maw getho's maken, dat vind ik dan weer geen goede oplossing, maar dat ze aparte lessen moeten hebben, dat wel.

maar dat gaat geld kosten, geld aan die moslims, zie jij dat wel zitten?
Oud 8 maart 2011, 09:03   #69
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zet eerst die nederlandsonkundigen bijeen in aparte schooltjes of klassen, VERPLICHT ze om ook onder elkaar Nederlands te spreken, en laat ze enkel meelopen in het reguliere Nederlandstalige onderwijs als ze effektief die taal machtig zijn!
De Vlamingen hebben nare ervaringen met het verplicht spreken van een andere taal dan je moedertaal op de speelplaats.
Oud 8 maart 2011, 09:04   #70
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Vlamingen hebben nare ervaringen met het verplicht spreken van een andere taal dan je moedertaal op de speelplaats.
bwa, ik was ook verplicht om algemeen Nederlands te spreken hoor, terwijl dat niet mijn moedertaal is, ik heb er niet echt trauma's aan overgehouden.
Oud 8 maart 2011, 09:05   #71
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen enkele azert, ... gewoon koekje van eigen deeg, ge zijt het niet gewoon dat Vlamingen u ook een shot in uw ballen kunnen geven ipv dat het altijd omgekeerd het geval is.

begin er maar aan te wennen trouwens.
niet enkel iets waarvoor je onrealistisch/onrealiseerbaar begon te dromen maar ook 1 waar je -althans verbaal- agressief van wordt.
Oud 8 maart 2011, 09:05   #72
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
bwa, ik was ook verplicht om algemeen Nederlands te spreken hoor, terwijl dat niet mijn moedertaal is, ik heb er niet echt trauma's aan overgehouden.
het ging over verplicht Frans op de speelplaats.
Oud 8 maart 2011, 09:11   #73
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
het ging over verplicht Frans op de speelplaats.
Wie naar het Nederlands onderwijs in Brussel gaat, weet ook dat dit met de uiteindelijke bedoeling is om Nederlands te leren spreken. Wie het niet ziet zitten, kan in Brussel altijd naar het Franstalige onderwijs gaan. De Vlamingen destijds daarentegen hadden geen enkel alternatief en dat weet je zelf ook wel. Jouw vergelijking is hier dus volledig misplaatst.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 09:18   #74
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
ha ja? ik dacht dat het vooral in Wales was dat ze verplicht Engels moesten spreken op de schoolpleinen.

Ik neem aan dat je het over de pre WOII jaren hebt? Toen Belgique nog Latine ging zijn?
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 09:26   #75
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Wat ik me wel afvraag. Als Vlaamse scholen kinderen mogen weigeren die geen Nederlands praten dan zouden Franstalige scholen theoretisch ook kinderen mogen weigeren die geen Frans praten. Naar welke school moeten kinderen dan die geen van beide talen spreken?
ik heb er een tijdje geleden een zoektocht opzitten naar een franstalige school in Brussel voor mijn kinderen. Alle 9 scholen die we gecontacteerd en bezocht hebben (zowel gemeentelijke als gemeenschapsscholen) stelden als eis dat tenminste 1 van de ouders franstalig was. Aangezien geeneen van ons 2 het frans als moedertaal heeft heeft het ons veel tijd en overtuigingskracht gekost om de school (de directrice, de directie en de kleuterleidster zelf) te overtuigen dat we de taal in voldoende mate beheersen om ons te engageren in het schoolproject. Alle communicatie van en met de school en onderwijzend personeel verloopt in het Frans. Ik begrijp die eis dan ook. Dat ze zelf doen wat ze nu aanklagen dat het nederlandstalig onderwijs doet, is dan ook hypocriet.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 09:31   #76
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ha ja? ik dacht dat het vooral in Wales was dat ze verplicht Engels moesten spreken op de schoolpleinen.

Ik neem aan dat je het over de pre WOII jaren hebt? Toen Belgique nog Latine ging zijn?
In de jaren 30 moest er in de school waar ik nog gezeten heb, inderdaad enkel frans op de speelplaats gesproken worden. En ik denk dat dat zelf nog langer volgehouden is, want als ik mij niet vergis was er zelf een leraar die die periode nog had meegemaakt.

In onze tijd ging het er natuurlijk wel al heel wat losser aan toe, we hadden enkel nog een broeder directeur en een andere broeder over die er de dienst uitmaakten. Maar er werd wel nog altijd een zware nadruk op frans als tweede taal gelegd, in theorie kon je ook Engels als tweede taal kiezen, maar er was geen kat die dat deed, werd ook serieus afgeraden om het te doen, en dan spreken we over de jaren 80...
Oud 8 maart 2011, 09:39   #77
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
je k�*n geen les geven aan een klasje met 17 verschillende nationaliteiten waarvan 3/4 (of meer) geen Nederlands begrijpt. Dan kan je die wèl Nederlandstalige kinderen beter alle dagen in het Zoniënwoud laten rondcrossen. Zal leerrijker zijn.
Dat zou best wel een grappige manier zijn om niet-Nederlandstalige kinderen te motiveren: wie vlot Nederlandstalig is, mag 's avonds een paar uur vroeger naar huis (of 's morgens een paar uur later aankomen, en dus wat langer blijven slapen).

De rest moet extra lessen Nederlands volgen.

Het beste zou echter zijn dat zo'n goede 50.000 Vlamingen en Nederlanders zich in Brussel - Centrum en Ukkel - komen vestigen. Als ze ook nog eens vrouw en kinderen meebrengen, maakt dat al snel zo'n 200.000 Nederlands-sprekers erbij.

Daarmee zullen de scholen wel aan een evenwichtiger leerlingen-bestand geraken, denk ik.

Er moeten dus vestigingspremies komen, en voor de Vlamingen die al in Brussel wonen 'bibbergeld', zodat die ook willen blijven.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 09:49   #78
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Dat zou best wel een grappige manier zijn om niet-Nederlandstalige kinderen te motiveren: wie vlot Nederlandstalig is, mag 's avonds een paar uur vroeger naar huis (of 's morgens een paar uur later aankomen, en dus wat langer blijven slapen).

De rest moet extra lessen Nederlands volgen.

Dan geef je wel de indruk dat school toch eigenlijk vooral een soort gevangenis is waar het niet leuk/interessant kan zijn.
En extra Nederlands is dan een soort strafstudie; meestal niet de goede manier om een taal te promoten.

Laatst gewijzigd door azert : 8 maart 2011 om 09:50.
Oud 8 maart 2011, 09:52   #79
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het beste zou echter zijn dat zo'n goede 50.000 Vlamingen en Nederlanders zich in Brussel - Centrum en Ukkel - komen vestigen. Als ze ook nog eens vrouw en kinderen meebrengen, maakt dat al snel zo'n 200.000 Nederlands-sprekers erbij.

Daarmee zullen de scholen wel aan een evenwichtiger leerlingen-bestand geraken, denk ik.

Er moeten dus vestigingspremies komen, en voor de Vlamingen die al in Brussel wonen 'bibbergeld', zodat die ook willen blijven.
Veel Vlamingen trekken echter niet graag naar oorden waar ze met allochtonen in aanraking kunnen komen.
En Ukkel is dan weer te veel in het zuiden van Brussel. Als het dan toch BRU wordt; liefst in het noorden waar je zonder in het centrum te moeten zijn naar VL kunt met auto of trein.
Oud 8 maart 2011, 20:08   #80
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
U bent het dus met me eens dat dit een behoorlijke surealistische discussie was. Vlaams-nationalisten die de Franstaligen verwijten dat ze Brussel willen verfransen die de Franse gemeenschap aanklagen omdat die de Vlaamse gemeenschap voor de rechtbank slepen omdat die volgens de Franstaligen niet genoeg anderstaligen willen toelaten (om die 100% Vlaams te scholen).

Waanzin. In normale sectaire conflicten slaan ze elkaar de hersens in omdat ze jongeren willen winnen voor hun onderwijs om op die manier (op termijn) een voordeel te behalen in het sectair conflict maar in het land van het surealisme is dat uiteraard net omgekeerd.
Terwijl het toch zo simpel is nietwaar? De franstalige politiekers hebben Bruxelles laten vollopen met vreemdelingen en weten er nu geen blijf meer mee. In de plaats van zelf meer scholen te bouwen en te bekostigen om hun invoer in onder te brengen proberen ze de rekening in de schoenen van de Vlamingen te schuiven, zoals ze gewoon zijn, de "demandeurs de rien"!
Ook voor de vele werklozen die ze zelf grotendeels hebben ingevoerd (Bruxelles = 45% vreemdelingen!!!) moeten de Vlamingen de "solidariteit" blijven opbrengen om hun rekeningen te betalen! Hoe zal Bruxelles eruit zien binnen 20 jaar? 70% werklozen en 98% vreemdelingen?
Hoe lang zitten we nog zonder regering? Tot ze weer hun zin en ons geld krijgen? Splitsen maar...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be