Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wat vindt u van deze evolutie?
Positief, er moet een strenger vreemdelingenbeleid komen want er zijn teveel problemen. 43 78,18%
Positief, ik hecht veel waarde aan de vlaamse Cultuur die lijkt te verdwijnen. 17 30,91%
Positief, andere reden (graag toelichten). 4 7,27%
Negatief, het lijkt op een heksenjacht. 6 10,91%
Negatief, er zijn andere prioriteiten. 4 7,27%
Negatief, iedereen gelijk voor de wet, welke afkomst of verleden dan ook. (Iedereen mag Belg worden, zonder voorwaarden.) 6 10,91%
Geen mening. 0 0%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 mei 2011, 17:25   #61
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Oh. Het groen-18 populisme - ondertussen 6 jaar ouder en slimmer - komt bover water.
We kennen dit verhaaltje ondertussen. Allemaal de schuld van immigranten.
Stop met dat betaald gezaag.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2011, 01:21   #62
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Vergeet die “sterke verschuiving in politieke landschap op vlak van vreemdelingenthema's” maar…d�*t is enkel omdat de politici voelen dat het een onhoudbare situatie betreft en zij dringend, eindelijk eens iets moeten doen want de Vlaming pikt de overrompeling niet langer van ‘dominante culturen’ die onze levenswijze ondermijnen en afbreken, zeker niet van de als religie vermomde, politieke ideologie die islam is met als doel een wereldwijd kaliefaat te stichten…”europa zal zonder gevecht ingenomen worden via de politiek” quote van een turkse auteur, 15 jaar geleden.
En met het migrantenstemrecht hebben politici de deur w�*genwijd opengeschopt, ze beseffen het nog steeds niet…waarschijnlijk tot het punt dat al de autochtoonse politici eruit geschopt worden en vervangen door de 'superieuren' en dan is het te laat.

Ook levensgroot bedrog het volgende:
‘de verstrenging’, is enkel de indruk wekken dat de politiek ‘eraan werkt’ want:
“Wie een gezinslid wil laten overkomen moet bewijzen over toereikende en regelmatige inkomsten te beschikken, waarvoor een richtbedrag komt van 120 % het bedrag van een leefloon. Sociale uitkeringen als kindergeld, leefloon en wachtuitkering kunnen uiteraard niet meetellen om aan te tonen dat men over het vereiste inkomen beschikt.”

Waar zit nu de adder?
Het leefloon mag niet meetellen omdat dan de alleenstaande leefloner beroep kan doen op meer ocmw-steun na gezinshereniging als hoofd van het gezin.
Echter
Wat werkloosheidsuitkeringen betreft schermen ze �*f, immers daar wordt enkel de wachtuitkering niet meegeteld en een wachtuitkering krijgt enkel de schoolverlater, NIET de alleenstaande werloze!
Nochtans geldt d�*�*r precies hetzelfde: een alleenstaande werkloze krijgt na gezinshereniging OOK méér werkloosheidsuitkering als hoofd van gezin!
Maat voor NIKS dus, aangezien het merendeel ‘alleenstaande’ werklozen zijn, géén schoolverlaters, jonger dan 30 met gezin!
Maar hey: het gepeupel moet toch gesust worden, nietwaar?
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2011, 06:15   #63
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Het vreemdelingenvraagstuk heeft volgens mij toch een impact op de Vlaamse (of Belgische, of zelfs Europese) cultuur? De meeste migranten hebben namelijk gewoonweg een andere cultuur, al komen ze uit de buurlanden (bv. Nederland waar frituurvlees iets is wat je uit een automaat haalt en vla iets wat je in een potje doet en naar binnen lepelt ). (Als je dat bedoelt?)
Is onze huidige cultuur niet het product van vele migratiegolven van dat vlaamse volkje aan de zee ?
Moet de vraag dan niet eerder zijn : Ik wens dat onze cultuur zich niet meer verder ontwikkeld en afsluit van invloeden die dat zouden kunnen bewerkstelligen ?

Laatst gewijzigd door jogo : 15 mei 2011 om 06:18.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2011, 07:48   #64
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Is onze huidige cultuur niet het product van vele migratiegolven van dat vlaamse volkje aan de zee ?
Moet de vraag dan niet eerder zijn : Ik wens dat onze cultuur zich niet meer verder ontwikkeld en afsluit van invloeden die dat zouden kunnen bewerkstelligen ?
niet direct: moerassen hébben geen cultuur, dus de migrerende stammen behielden gewoon hun eigen cultuur.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2011, 13:33   #65
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Vergeet die “sterke verschuiving in politieke landschap op vlak van vreemdelingenthema's” maar…d�*t is enkel omdat de politici voelen dat het een onhoudbare situatie betreft en zij dringend, eindelijk eens iets moeten doen want de Vlaming pikt de overrompeling niet langer van ‘dominante culturen’ die onze levenswijze ondermijnen en afbreken, zeker niet van de als religie vermomde, politieke ideologie die islam is met als doel een wereldwijd kaliefaat te stichten…”europa zal zonder gevecht ingenomen worden via de politiek” quote van een turkse auteur, 15 jaar geleden.
En met het migrantenstemrecht hebben politici de deur w�*genwijd opengeschopt, ze beseffen het nog steeds niet…waarschijnlijk tot het punt dat al de autochtoonse politici eruit geschopt worden en vervangen door de 'superieuren' en dan is het te laat.

Ook levensgroot bedrog het volgende:
‘de verstrenging’, is enkel de indruk wekken dat de politiek ‘eraan werkt’ want:
“Wie een gezinslid wil laten overkomen moet bewijzen over toereikende en regelmatige inkomsten te beschikken, waarvoor een richtbedrag komt van 120 % het bedrag van een leefloon. Sociale uitkeringen als kindergeld, leefloon en wachtuitkering kunnen uiteraard niet meetellen om aan te tonen dat men over het vereiste inkomen beschikt.”

Waar zit nu de adder?
Het leefloon mag niet meetellen omdat dan de alleenstaande leefloner beroep kan doen op meer ocmw-steun na gezinshereniging als hoofd van het gezin.
Echter
Wat werkloosheidsuitkeringen betreft schermen ze �*f, immers daar wordt enkel de wachtuitkering niet meegeteld en een wachtuitkering krijgt enkel de schoolverlater, NIET de alleenstaande werloze!
Nochtans geldt d�*�*r precies hetzelfde: een alleenstaande werkloze krijgt na gezinshereniging OOK méér werkloosheidsuitkering als hoofd van gezin!
Maat voor NIKS dus, aangezien het merendeel ‘alleenstaande’ werklozen zijn, géén schoolverlaters, jonger dan 30 met gezin!
Maar hey: het gepeupel moet toch gesust worden, nietwaar?
Klopt wat je zegt. Het leefloon voor een gezinshoofd is iets van een 900 euro. Daarbij kan je allicht ook nog het leefloon van de persoon die ermee samenwoont tellen: een kleine 500 euro. Plus kindergeld ... eventuele premies voor kinderen zoals sommige steden die in alle ernst uitreiken, ... en je snapt het plaatje wel. Je zou gek zijn om niet naar België te komen en/of niet je hele familie te willen overbrengen.

Weet overigens dat ik weet heb van mensen die officieel samenwonen, omdat ze hun domiciel niet kunnen of mogen zetten in het krot dat ze wonen (kan niet wettelijk herkend worden als voltijdse woonplaats). Daarom ontvangen deze mensen dus een leefloon samenwonende van een kleine 500 euro/maand. Terwijl ze alleenstaand zijn (normaal recht op een leefloon van iets van een +700 euro). Als ze echter iets beters huren, kost dat al snel 300 euro. Juist, want de sociale woningmarkt zit vol met veelal niet-Belgische gezinnen of alleenstaande vrouwen met kinderen, ... voor alleenstaanden is er dus geen plek meer. Resultaat is dat ze het moeten doen met een 300 �* 400 euro per maand.
Terwijl de nieuwe Belgen dus veel beter gezien zijn (900 + bijna 500 + kindergeld - miniem huurbedrag).

Meer dan twee man en een paardenkop zal je niet demotiveren met deze nieuwe wet. En dan nog, vinden deze wel lucratieve achterpoortjes.
Het gaat inderdaad gewoon om het scheppen van het idee en mogelijk het scheppen van een soort precedent of basis.
In een ander geval, zou de P.S. zeker niet mee akkoord stemmen.

Veel meer is er dus niet mogelijk in dit geblokkeerde land.

@ Rudy: Van jou zie ik ook een heel andere kant opduiken nu. Vrij lasterlijke beweringen als je het mij vraagt.
Ik vraag me overigens af waar jij en nog andere linkiewinkies wonen en/of jullie ooit in de ietwat grotere steden komen, gezien jullie het probleem dermate ontkennen. Nochtans is het momenteel zelfs niet meer enkel een probleem van de grote steden en randen.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 15 mei 2011 om 13:38.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2011, 13:46   #66
Groentje-18

Standaard

Inmiddels krijgt België kritiek vanuit de EU. De mensenrechten zouden niet worden nageleefd in ons eigen land. We kunnen namelijk alle asielzoekers niet opvangen.

Hoe zou dat komen?

In ons land komen iedere maand meer dan 1000 asielzoekers aangemeerd.
Velen verblijven jaren in de asielcentra. Telkens de procedure wordt verworpen, wordt hij, al dan niet door toevoeging van nieuwe elementen zoals medische attesten die mogelijk nep zijn, opnieuw ingediend.
Daarnaast is het grootste deel van deze "asielzoekers" helemaal geen asielzoeker, maar economische vluchteling die profiteert van het feit dat landen die de mensenrechten ondertekend hebben verplicht zijn mensen die gevaar lopen in hun eigen land op te vangen ...

Er is dus een simpele manier om ervoor te zorgen dat we bij een volgend onderzoek, wel voldoen aan de mensenrechten ...
Oud 15 mei 2011, 13:47   #67
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Welke positieve ontwikkelingen heeft u al ervaren van het Maghrebijnse volk, of misschien van de Roma?

Indien u het niet zeker weet omdat u weinig met deze mensen in contact komt, wat ik besluit, stel ik voor dat u eens spreekt met iemand uit Gent. Dat mag ook de burgemeester zijn.

Ook in Antwerpen en Brussel staan ze u bijzonder graag te woord.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 15 mei 2011 om 13:47.
Oud 15 mei 2011, 13:51   #68
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@ Rudy: Van jou zie ik ook een heel andere kant opduiken nu. Vrij lasterlijke beweringen als je het mij vraagt.
Ik vraag me overigens af waar jij en nog andere linkiewinkies wonen en/of jullie ooit in de ietwat grotere steden komen, gezien jullie het probleem dermate ontkennen. Nochtans is het momenteel zelfs niet meer enkel een probleem van de grote steden en randen.
Er bestaat een verschil tussen problemen ontkennen of alle problemen reduceren tot "de vreemdelingen". Om op je vraag te antwoorden: 18 jaar Deurne-Noord, 4 jaar Brussel, 9 jaar Antwerpen-Centrum.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2011, 22:08   #69
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je overdrijft. En het wordt steeds erger. Je vergeet te nuanceren; Veralgemeent.
Ik woon in een omgeving met veel allochtonen (Mechelen), en ik ben niet blind. Ik zie de problemen ook wel. En ik zou willen dat de overheid iets doet. En er zijn een pak allochtone profiteurs, en heel wat autochtone crapullekes waar niets mee aan te vangen is.
Ik spreek ook met allochtonen die zich ergeren aan dat profitariaat.
De situatie is complexer, de multiculturaliteit heeft het niet gemakkelijker gemaakt, de globalisering ook niet.
Maar stop aub eens met veralgemenen. Daarbij, de grootste bangerikken leven op het platteland.
Oud 16 mei 2011, 20:24   #70
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Je overdrijft. En het wordt steeds erger. Je vergeet te nuanceren; Veralgemeent.
Ik woon in een omgeving met veel allochtonen (Mechelen), en ik ben niet blind. Ik zie de problemen ook wel. En ik zou willen dat de overheid iets doet. En er zijn een pak allochtone profiteurs, en heel wat autochtone crapullekes waar niets mee aan te vangen is.
Ik spreek ook met allochtonen die zich ergeren aan dat profitariaat.
De situatie is complexer, de multiculturaliteit heeft het niet gemakkelijker gemaakt, de globalisering ook niet.
Maar stop aub eens met veralgemenen. Daarbij, de grootste bangerikken leven op het platteland.
Je weet denk ik best dat ikzelf bv. ook "allochtone" (een lelijk woord dat ik oneerbaar vind voor de persoon in kwestie) vrienden heb. Uiteraard voldoen zij niet aan de krantenberichten die ik hier schets en waren ze bv. niet aanwezig in Hofstade, anders zou ik er allicht niet bevriend mee zijn.
Dus ja, je moet me niet zeggen hoe de werkelijkheid in mekaar zit. Het is enkel erg vermoeiend om telkens overal nuançeringen bij te schrijven. Ik ga ervan uit dat iedereen beseft dat generaliserende uitspraken over groepen bijna nooit volledig opgaan voor ieder lid van de besproken groep (enkel in meerdere of mindere mate). Maar iedereen zal wel weten dat veralgemeningen enkel opgaan voor bv. onveranderbare feiten ("de zon komt op in het oosten").

Ik ben blij dat je erkend dat er problemen zijn en neen, ik word niet betaald voor wat jij noemt 'propaganda' zaaien.

@ Steve M: Bedankt voor je antwoord.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 16 mei 2011 om 20:25.
Oud 16 mei 2011, 20:45   #71
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Tx voor het antwoord Groentje-18; Interessant trouwens. Zal morgen proberen er eens uitgebreid op te antwoorden. De tijd ontbreekt al eens, maar zal mijn best doen.
Oud 16 mei 2011, 21:51   #72
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Tx voor het antwoord Groentje-18; Interessant trouwens. Zal morgen proberen er eens uitgebreid op te antwoorden. De tijd ontbreekt al eens, maar zal mijn best doen.
Geen probleem hoor. Ik heb zelf ook veel minder tijd om online door te brengen (die ik dan nog eens eerder durf te gebruiken voor nieuwe posts ipv te antwoorden op andere posts), dus er is zeker geen haast bij.

Groetjes!
Oud 17 mei 2011, 11:38   #73
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit heeft er bitter weinig mee te maken. Het gaat om budgettering. Budgetten worden op voorhand vastgelegd per bevoegd departement. Dat pakweg OCMW's in geldnood geraken heeft niets te maken met de financiële injecties in het bankwezen.
maar 't zou wel aangenaam zijn als, al was het maar 1 keer, de belangrijke delen in onze samenleving even makkelijk fondsen zouden verkrijgen, wanneer zij zich onverantwoord gedragen (niet vergeten!), als het banksysteem.
Het focussen op "vreemdelingen" (waar dan steevast de werkende mens mee bedoelt wordt en niet het kostuumtype dat hier komt profiteren) is echt wel een uitwerpsel van de mediahouding om ons tegen elkaar uit te spelen en die zogezegde verschuiving komt ook van daaruit.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2011, 20:24   #74
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
maar 't zou wel aangenaam zijn als, al was het maar 1 keer, de belangrijke delen in onze samenleving even makkelijk fondsen zouden verkrijgen, wanneer zij zich onverantwoord gedragen (niet vergeten!), als het banksysteem.
Het focussen op "vreemdelingen" (waar dan steevast de werkende mens mee bedoelt wordt en niet het kostuumtype dat hier komt profiteren) is echt wel een uitwerpsel van de mediahouding om ons tegen elkaar uit te spelen en die zogezegde verschuiving komt ook van daaruit.
Zonder banken kan je hoogstens nog aan ruilhandel doen. Zoals in een zeer ver verleden.

Vreemdelingen en de werkende mens hebben uiteindelijk niets met elkaar gemeen, behalve dat we het nog steeds over mensen hebben. En, de zwaksten zullen steeds nood hebben aan vertegewoordigers. Goedbetaalde vertegenwoordigers. Want voor minder doet die vertegenwoordiger het niet.

Nogmaals. Profitariaat is er steeds geweest. Als dat profitariaat groter wordt dan verdient het aandacht. Als blijkt dat de groep vreemdelingen groter wordt binnen dat profitariaat dan wordt het tijd om systemen structureel aan te pakken. Niet de vreemdelingen, want die springen enkel op de kar. En wie niets te verliezen heeft kan je ook niets afpakken. Het systeem in vraag stellen, daar gaat het om.
Oud 25 mei 2011, 23:12   #75
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zonder banken kan je hoogstens nog aan ruilhandel doen. Zoals in een zeer ver verleden.

Vreemdelingen en de werkende mens hebben uiteindelijk niets met elkaar gemeen, behalve dat we het nog steeds over mensen hebben. En, de zwaksten zullen steeds nood hebben aan vertegewoordigers. Goedbetaalde vertegenwoordigers. Want voor minder doet die vertegenwoordiger het niet.

Nogmaals. Profitariaat is er steeds geweest. Als dat profitariaat groter wordt dan verdient het aandacht. Als blijkt dat de groep vreemdelingen groter wordt binnen dat profitariaat dan wordt het tijd om systemen structureel aan te pakken. Niet de vreemdelingen, want die springen enkel op de kar. En wie niets te verliezen heeft kan je ook niets afpakken. Het systeem in vraag stellen, daar gaat het om.
Kun je me eens precies uitleggen waarom _als blijkt dat de groep vreemdelingen groter wordt binnen dat profitariaat _ het dan pas tijd zou worden om de systemen structureel aan te pakken ?

Het gaat toch over het systeem an sich dat vermeend zou falen ( teveel profitariaat gebruik ) in vraag dient gesteld te worden ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2011, 19:35   #76
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Kun je me eens precies uitleggen waarom _als blijkt dat de groep vreemdelingen groter wordt binnen dat profitariaat _ het dan pas tijd zou worden om de systemen structureel aan te pakken ?
Dan pas ? Beste Praha, dit heb ik nooit beweerd. Ik vrees dat je in het racistisch kamp hoort. Doe maar.
Oud 13 juni 2011, 00:10   #77
Groentje-18

Standaard

500 000 nieuwe Belgen op tien jaar tijd.

De bezorgde reacties van de lezers, inmiddels meer dan 120 zoals steeds wanneer het om deze thema's gaat, spreken voor zich.

De politici blijven potdoof voor al deze aanklachten van Belgische burgers?

Nochtans maken blijkbaar veel oorspronkelijke Belgen mee wat ik ook dagdagelijks meemaak: het zien veranderen van de stad waarin ik leef in een verloederde migrantenbuurt. Als je op straat loopt, is 50% niet Nederlandstalig ...
Vroeger kon je de bussen in mijn stad amper in doordat iedereen een valies bijhad (studenten). Momenteel niet meer omdat iedere migrant zijn buggy of hele huishouden bij heeft..

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...html#reactions

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 13 juni 2011 om 00:10.
Oud 13 juni 2011, 12:27   #78
Groentje-18

Standaard

Een interessante reactie van een niet oorspronkelijke Belg, die net als vele andere 'oudere nieuwe Belgen' vindt dat het migratiebeleid van heden de spuigaten uitloopt.

Citaat:
XXXXX

ben 28 jaar geleden belg geworden (geen dubbele)toen moest ik verschijnen voor de correctionele rechtbank of ik de nederlandse taal machtig was,en goed geintegreerd was en daar was men zeer streng op al was ik toen al 18 jaar in belgie,de zaal zat toen vol aanvraagers we waren echter maar met enkelen die een positief advies kregen daarom zou het zeker niet slecht zijn deze criterias toe te passen er zouden er veel afvallen.ps.ik ben fier belg te zijn al heb ik een donkere huids kleur.
XXXX

(Reactie gekopieerd van HLN.Be)
Oud 13 juni 2011, 12:46   #79
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Een interessante reactie van een niet oorspronkelijke Belg, die net als vele andere 'oudere nieuwe Belgen' vindt dat het migratiebeleid van heden de spuigaten uitloopt.

(Reactie gekopieerd van HLN.Be)
voil�* ! die mens heeft overschot van gelijk en het zijn dié mensen die we kunnen gebruiken, niet de snelle-eddy-belgen die volgens sommigen per ongeluk uit de hemel komen gevallen.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2011, 16:47   #80
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
voil�* ! die mens heeft overschot van gelijk en het zijn dié mensen die we kunnen gebruiken, niet de snelle-eddy-belgen die volgens sommigen per ongeluk uit de hemel komen gevallen.
Klopt.

Het zou interessant zijn te weten hoeveel allochtonen het beleid van P.S. / S.P¨. / Groen! / ... inzake migratie walgelijk vinden...
Het zijn hier vooral de oudere allochtonen die beseffen hoeveel moeite zij vroeger hebben moeten doen om België binnen te mogen komen, terwijl zij werkelijk in hoge economische of politieke nood waren.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be