Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 maart 2011, 12:06   #61
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Tot nader order heb ik echter geen tijd om op zaterdag alles gedaan te krijgen en op zondag op de lauweren te rusten.
Een andere en betere werkgever zoeken...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2011, 12:37   #62
Clisthenes
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Wat vindt u van het idee om van zondag een RUSTdag te maken. Dit wil dus zeggen dat er dan geen lawaaierige karweien zou mogen uitvoeren met bladblazers en meer van dat fraais.
Tja... Zo is de Taliban ook ooit begonnen...
Clisthenes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2011, 13:11   #63
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En zeggen dat er in de 19e eeuw generaties mensen hebben gestreden om eindelijk een wettelijk vastgelegde rustdag te krijgen!
't Is niet omdat ze in het verleden een fout hebben gemaakt, dat die fout moet blijven bestaan.

Ik zeg niet dat mensen doorheen de week geen rustdag zouden mogen hebben, ik zie alleen geen reden om dat per se allemaal op zondag te doen. Again, als ik op zondag zin heb om een mediamarkt te bezoeken omdat ik god weet wat wil kopen, dan hoef ik maar naar Breda te gaan en ik ben gesteld. Waarom zou dat hier niet kunnen? Waarom allemaal als sardienen op een hoop naar winkelcentra en winkels gaan op de zaterdag als je dat ook kan spreiden doorheen de week?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2011, 13:17   #64
Clisthenes
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
't Is niet omdat ze in het verleden een fout hebben gemaakt, dat die fout moet blijven bestaan.

Ik zeg niet dat mensen doorheen de week geen rustdag zouden mogen hebben, ik zie alleen geen reden om dat per se allemaal op zondag te doen. Again, als ik op zondag zin heb om een mediamarkt te bezoeken omdat ik god weet wat wil kopen, dan hoef ik maar naar Breda te gaan en ik ben gesteld. Waarom zou dat hier niet kunnen? Waarom allemaal als sardienen op een hoop naar winkelcentra en winkels gaan op de zaterdag als je dat ook kan spreiden doorheen de week?
Omdat Jan het liefst heeft dat je zondag naar de mis gaat...

Er is idd geen enkele goede reden te vinden waarom een rustdag op zondag zou moeten vallen. Laat de mensen vrij te kiezen.
Clisthenes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2011, 17:32   #65
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

't zou zelfs beter zijn voor het fileprobleem
net als glijdende uren kunnen we ook aan glijdende dagen werken.
Nu die zondag rustdag is er ook wel onder druk gekomen dat arbeider op zijn minst 1 dag wat kunnen rusten; dat er indertijd gemakshalve voor zondag werd gekozen had als voordeel dat de kerk de arbeiders (voor 1 keer) wat steunde.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2011, 17:39   #66
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik begin te vermoeden dat jij in je leven nog geen dag op een echte job in een echt bedrijf hebt doorgebracht.
Nee, geen dag maar 18 jaar .
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2011, 20:20   #67
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
totalitairen ondereen ...
Ik zie eigenlijk niet wat er zo totalitair is aan de het invoeren van verplichtingen zoals sluiten op zondag. De argumenten die hier worden aangedragen zijn toch niet zo gek? Het valt inderdaad te verwachten dat als je "de mensen" laat kiezen wanneer ze hun zaak opendoen, zaakeigenaars die 7/7 en 24/24 nastreven de neiging zullen hebben om mensen aan te werven die eender wanneer kunnen en willen werken. Dit zou tot een vorm van concurrentie kunnen leiden waarbij zaken die ervoor kiezen om niet constant open te zijn het onderspit delven en ofwel verdwijnen, ofwel ook langer open moeten zijn, wat dan weerom die werknemers benadeelt die niet kunnen of willen werken op eender welk moment.

Na een tijd zou je inderdaad in een systeem kunnen belanden waarbij elke winkelier zich verplicht voelt om maximaal open te zijn, en waarbij elke winkelbediende quasi verplicht is om eender welke werkuren te aanvaarden. En weg is de vrije keuze die je denkt na te streven door "de mensen" te laten kiezen.

Sommige regels lijken op het eerste zicht de vrijheid te beknotten, maar zijn er juist om de vrijheid te vrijwaren. Ga maar eens na hoe vrij een doorsnee bediende in een "24/7" burgerrestaurant in de VS zich voelt. Constant fluctuerende werkuren zorgen er immers voor dat mensen op geen enkele manier kunnen bijstuderen of zelfs maar hun kinderen deftig kunnen opvoeden. Op die manier werk je de armoede, en in het slechtste geval een vorm van moderne slavernij in de hand.
Oud 30 maart 2011, 21:40   #68
freelancer
Banneling

Standaard

Ik zou - zoals de groenen en de pee van de A - opteren voor een werkweek van maximum 30 uren... zodat we minstens 3 rustdagen hebben...

In het begin uiteraard met behoud van minimum hetzelfde loon... (in feite zou dat moeten verhoogd worden omdat de mensen dan meer vrije tijd hebben en dus tijd zat om geld te verteren... En zoals iedereen weet - en zeker de linksen - is consumptie goed voor de economie...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2011, 22:23   #69
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Ik zie eigenlijk niet wat er zo totalitair is aan de het invoeren van verplichtingen zoals sluiten op zondag. De argumenten die hier worden aangedragen zijn toch niet zo gek? Het valt inderdaad te verwachten dat als je "de mensen" laat kiezen wanneer ze hun zaak opendoen, zaakeigenaars die 7/7 en 24/24 nastreven de neiging zullen hebben om mensen aan te werven die eender wanneer kunnen en willen werken. Dit zou tot een vorm van concurrentie kunnen leiden waarbij zaken die ervoor kiezen om niet constant open te zijn het onderspit delven en ofwel verdwijnen, ofwel ook langer open moeten zijn, wat dan weerom die werknemers benadeelt die niet kunnen of willen werken op eender welk moment.

Na een tijd zou je inderdaad in een systeem kunnen belanden waarbij elke winkelier zich verplicht voelt om maximaal open te zijn, en waarbij elke winkelbediende quasi verplicht is om eender welke werkuren te aanvaarden. En weg is de vrije keuze die je denkt na te streven door "de mensen" te laten kiezen.

Sommige regels lijken op het eerste zicht de vrijheid te beknotten, maar zijn er juist om de vrijheid te vrijwaren. Ga maar eens na hoe vrij een doorsnee bediende in een "24/7" burgerrestaurant in de VS zich voelt. Constant fluctuerende werkuren zorgen er immers voor dat mensen op geen enkele manier kunnen bijstuderen of zelfs maar hun kinderen deftig kunnen opvoeden. Op die manier werk je de armoede, en in het slechtste geval een vorm van moderne slavernij in de hand.
Waarom?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2011, 23:22   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Misschien omdat iedereen recht heeft op een vaste rustdag? Is dat zo moeilijk te begrijpen? Vaste rustdagen ordenen het sociaal leven van de mensen, niet alleen als individuen maar ook als gemeenschap.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2011, 23:30   #71
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht

² !!!!!!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2011, 23:49   #72
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik heb een gruwelijke hekel aan de plaatselijke wet op dat vlak.
Je mag geen electrische apparaten of handgereedschappen gebruiken die lawaai kunnen veroorzaken, en met lawaai bedoelen ze dan geluid dat irritant is of boven het omgevingsgeluid uitkomt. En dit de hele zondag en voor de rest van de week tussen 22 u en 6u.

Wanneer moet ik mijn verbouwingen doen? Als ik op't werk ben?In alle geval, mij maakt het weinig uit dat er gewerkt word op zondag. Is dat nu dun'aldi , de parfumery Penis Aqua Rosa of autoglastotaalcarrepair.
Gaat doppen, hé...
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2011, 07:39   #73
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien omdat iedereen recht heeft op een vaste rustdag? Is dat zo moeilijk te begrijpen? Vaste rustdagen ordenen het sociaal leven van de mensen, niet alleen als individuen maar ook als gemeenschap.
Men kan bvb toch een vaste rustdag per werknemer afspreken?
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2011, 07:58   #74
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht

Waarom ? Is het zo moeilijk om een gedegen planning te maken en bijvoorbeeld aankopen op zaterdag te doen ? Of na het werk, bijvoorbeeld.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2011, 08:04   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Theoretisch, ja. In de praktijk bij heel veel beroepen, neen. Ooit nagedacht over de haalbaarheid van dergelijke regelingen in bijvoorbeeld sectoren als de bouw?
Oud 31 maart 2011, 08:08   #76
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Gaat doppen, hé...
Vrijwillig doppen laat ik over aan maatschappelijke, "homo politicus" parasieten.

( En tegen parasieten bestaan oplossingen. Mijn voorkeur gaat qua oplossingen naar Koningswater.)

Laatst gewijzigd door maddox : 31 maart 2011 om 08:10.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2011, 08:10   #77
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Nee, geen dag maar 18 jaar .
dan is het nog erger dan ik had gedacht ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2011, 08:11   #78
Anna List
Banneling

Standaard

erg ... zoveel mensen die blijkbaar niet graag gaan werken ... onbegrijpelijk eigenlijk
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2011, 08:29   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
erg ... zoveel mensen die blijkbaar niet graag gaan werken ... onbegrijpelijk eigenlijk
Waarom meent u dat de zorg voor een wettelijk vastgelegde rustig betekent dat men niet graag gaat werken? De mens is gebaat bij een goede afwisseling van werk en ontspanning.
Oud 31 maart 2011, 08:32   #80
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
thuis werk te over.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be