![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wie bepaalt welke zaken men natuurgetrouw aanschouwelijk mag maken? Jij? Die Duitse leraar? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vele kinderen beseffen niet meer wat 'vlees' eigenlijk is. Ze denken dat het ergens in een fabriek wordt geproduceerd. Wij hebben dat trouwens ook gehad in de les biologie. Levend konijn, verdoven met chloroform, keel over, vel af, organen er uit en dan 's avonds konijn met pruimen bij hem thuis.
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Er zal al wel een voorbereiding aan voorafgegaan zijn maar daar heeft men het niet over ... En indien ik er ne kleine zou bijkrijgen die denkt dat speklapjes aan struiken groeien zal ik die wel duidelijk maken dat het vlees bij de beenhouwer afkomstig is van een dier... Ni meer dan normaal hé... Uiteraard ga ik geen beest zitten martelen om dat punt duidelijk te maken, maar om u een voorbeeld te geven, mijn bengels zijn al meegeweest op een rondleiding in een slachterij, en ook op de boerderij gaan ze net iets anders om met zo'n dingen ... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Er zijn trouwens culturen war 11-jarigen zelf hun konijn/kip slachten en proper maken om er nadien heerlijk van te kunnen eten. En uiteraard is onze cultuur op dat vlak een pampercultuur. Maar beesten -buiten hun natuurlijke habitat- worden door de mens nu eenmaal express gehouden om tot oa voedsel voor de mens te dienen. Daar is niks mis mee. In elke ander cultuur is het normaal dat kinderen aan den lijve ondervinden waar het vlees vandaan komt. Tot pakweg dertig, veertig jaar geleden was dit eerder een regel dan uitzondering. Maar heden is de regel zo zeldzaam geworden, kinderen weten niet meer waar vlees vandaan komt. Op dat vlak vind ik de actie van die leerkracht niet slecht. Back to basics. Maar in onze huidige pampercultuur had ie het misschien wat 'zachter' moeten brengen. Alhoewel, waarom eigenlijk ? Ik heb in mijn jeugd ook kippen de kop zien uittrekken. Ik heb ook kippen zonder kop zien rondlopen. Ik heb ook konijnen zien slachten. Of varkens zien leegbloeden. Of wild al hangend zien 'versterven' in de koele kelder. En ik heb er geen trauma over opgelopen. Ik heb mijn stuk vlees nooit minder smakelijk opgegeten. En met een open-bedrijven-dag heb ik onlangs nog een slachterij bezocht. Uit nieuwsgierigheid. Prachtig. En anderzijds heb ik een kennis, een beenhouwer, die NOOIT een dier zou kunnen doden. Maar hij is wel meester-beenhouwer in het bedrijf waar ie werkt. En erg gewaardeerd in zijn vak. Zo zie je maar.
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 1 april 2011 om 18:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het gaat hier om een dier te slachten voor kinderen van 10 -11 jaar. Kinderen hoeven niet steeds alles in lijvende lijve zien, willen ze dingen begrijpen. Moet je op de Zuidpool geweest zijn om te weten dat het daar koud? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Of zijn je kinderen met een proefbuis verwekt of kwamen ze echt uit bloemkolen gekropen? Laatst gewijzigd door Another Jack : 1 april 2011 om 18:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
|
![]() Een zeer bizarre vergelijking, maar bon, ik persoonlijk zet vliegen buiten, ik ben handig in ze te pakken om ze vervolgens buiten te zetten.
Muggen kunnen op iets minder genade rekenen, maar ik probeer ook hen met zachte hand buiten te werken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Normaal gezien zou zoiets nl. geleidelijk moeten verlopen. De dood hoort ook bij het menselijk leven, maar daarom gaan we kinderen nog niet ineens verhakkelde lijken tonen voor ze goed en wel doorhebben dat er zoiets is als de doo.
![]() |
![]() |
#70 | |
|
![]() Citaat:
Of ken jij veel volwassenen die niet weten dat vlees van de koe en het varken komt ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maak u geen zorgen, de enige konijnen die denken zijn die uit de tekenfilms.
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben er nog niet uit. Vooral omdat diegenen die tegen zijn niet echt duiden waarom ze tegen zijn.
Of wat er zo speciaal is aan een konijn slachten dat kinderen daar tegen elke prijs moeten van afgeschermd worden. Tenslotte was dieren doden en slachten de laatste duizenden jaren geen probleem, waarom nu dan wel? Daarom ook mijn bijkomende vraag, bestaat beschaving dan uit taboe's?
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Gaat men dan ook -12 jarigen verbieden bij bepaalde rites aanwezig te zijn of hier beelden van te tonen? ... en dan verwonderd zijn dat we watjes kweken ... ![]() |
|
![]() |
![]() |