![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
de Nederlandstaligen in Wallonië passen zich aan, dus doen de Walen niet moeilijk. De Franstaligen in Vlaanderen passen zich een stuk slechter aan, dus creeert dat weerstand bij de Nederlandstaligen. Om dat dan te reduceren tot 'Vlamingen doen moeilijk en Walen niet' is dus kort door de bocht als je de achterliggende oorzaken niet in ogenschouw neemt.
![]() |
![]() |
#62 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
De Engelstaligen doen in Canada niet moeilijk omdat hun positie buiten Quebec niet in vraag wordt gesteld? Als ik die redenering doortrek (wat jij daarnet juist deed) kom ik toch uit bij "de Franstaligen doen in België niet moeilijk omdat hun positie buiten Vlaanderen niet in vraag gesteld wordt"... Maar ik hoor jou overal verkondigen dat de Walen in België wel moeilijk doen. Bovendien denk ik dat er wel degelijk een verschil is tussen een "Vlaamse" gemeente met een meerderheid aan Franstaligen en een "Waalse" gemeente met een minderheid aan Nederlandstaligen. Last but not least: in Canada kan je in elke gemeente officiële papieren aanvragen in de beide landstalen... zomaar een hint voor als je nog eens het voorbeeld van Canada aanhaalt om je argumenten te staven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik begon niet over Canada. Trouwens, ik heb al meerdere keren dergelijke dingen voor België geargumenteerd. Maar het is wel zo dat bij gebleken eenzijdigheid logischerwijs effecten optreden die je nu ziet. Denk er maar eens over na.
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 8 april 2011 om 14:59. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er bestond geen tweetalig land, want dat voorstel tot algemene tweetaligheid hebben de Franstaligen van in het begin verworpen. België was nooit een tweetalig land. Nooit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo werkt het nu eenmaal niet. Als u in een ander land of ander landsgedeelte met een andere officiële taal gaat wonen, is het de normaalste zaak van de wereld dat u zich conformeert. Indien u in het begin begripsproblemen hebt, kunt u ongetwijfeld beroep doen op een aantal mensen. Tot desnoods zelfs een tolk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast heeft Québec al meermaals een heel strikte wetgeving uitgebracht die dan later door de Engelstaligen al dan niet met succes werd aangevochten. Een heel goede informatiebron over Québec is: http://www.tlfq.ulaval.ca/axl/amnord/quebecacc.htm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb evenwel niet onmiddellijk iets gevonden dat iedere Canadese burger dat recht heeft op gemeentelijk niveau. Indien u het wel weet te vinden, geef me een seintje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een franstalige minderheid zwaait hier de plak, hetgeen met de regering van "lopende" zaken alleen nog maar erger geworden is.
![]() |
![]() |
#70 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat wordt de gemiddelde Vlaming in Brussel(se winkels) al snel duidelijk ...
|
![]() |
![]() |