Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 april 2011, 14:07   #61
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrijs Bekijk bericht
Wat heeft dat er mee te maken? De positie van de Engelstaligen buiten Quebec wordt toch ook niet in vraag gesteld...
precies..daarom doen de Engelstaligen in Canada niet zo moeilijk en is men in Quebec een stuk pittiger.

de Nederlandstaligen in Wallonië passen zich aan, dus doen de Walen niet moeilijk.
De Franstaligen in Vlaanderen passen zich een stuk slechter aan, dus creeert dat weerstand bij de Nederlandstaligen.

Om dat dan te reduceren tot 'Vlamingen doen moeilijk en Walen niet' is dus kort door de bocht als je de achterliggende oorzaken niet in ogenschouw neemt.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2011, 14:48   #62
Patrijs
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
precies..daarom doen de Engelstaligen in Canada niet zo moeilijk en is men in Quebec een stuk pittiger.

de Nederlandstaligen in Wallonië passen zich aan, dus doen de Walen niet moeilijk.
De Franstaligen in Vlaanderen passen zich een stuk slechter aan, dus creeert dat weerstand bij de Nederlandstaligen.

Om dat dan te reduceren tot 'Vlamingen doen moeilijk en Walen niet' is dus kort door de bocht als je de achterliggende oorzaken niet in ogenschouw neemt.
Ofwel ben je de dingen door elkaar aan het halen ofwel kan ik gewoon niet meer mee...

De Engelstaligen doen in Canada niet moeilijk omdat hun positie buiten Quebec niet in vraag wordt gesteld? Als ik die redenering doortrek (wat jij daarnet juist deed) kom ik toch uit bij "de Franstaligen doen in België niet moeilijk omdat hun positie buiten Vlaanderen niet in vraag gesteld wordt"... Maar ik hoor jou overal verkondigen dat de Walen in België wel moeilijk doen.

Bovendien denk ik dat er wel degelijk een verschil is tussen een "Vlaamse" gemeente met een meerderheid aan Franstaligen en een "Waalse" gemeente met een minderheid aan Nederlandstaligen.

Last but not least: in Canada kan je in elke gemeente officiële papieren aanvragen in de beide landstalen... zomaar een hint voor als je nog eens het voorbeeld van Canada aanhaalt om je argumenten te staven.
Patrijs is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2011, 14:59   #63
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ofwel ben je de dingen door elkaar aan het halen ofwel kan ik gewoon niet meer mee...
Als ik mag kiezen, dan het tweede.

Citaat:
De Engelstaligen doen in Canada niet moeilijk omdat hun positie buiten Quebec niet in vraag wordt gesteld? Als ik die redenering doortrek (wat jij daarnet juist deed) kom ik toch uit bij "de Franstaligen doen in België niet moeilijk omdat hun positie buiten Vlaanderen niet in vraag gesteld wordt"...
precies.

Citaat:
Maar ik hoor jou overal verkondigen dat de Walen in België wel moeilijk doen.
waar dan? (vooral naar dat 'overal' ben ik bijzonder benieuwd)

Citaat:
Bovendien denk ik dat er wel degelijk een verschil is tussen een "Vlaamse" gemeente met een meerderheid aan Franstaligen en een "Waalse" gemeente met een minderheid aan Nederlandstaligen.
is dat zo? En als het een Waalse gemeente is met een méérderheid aan Nederlandstaligen?

Citaat:
Last but not least: in Canada kan je in elke gemeente officiële papieren aanvragen in de beide landstalen... zomaar een hint voor als je nog eens het voorbeeld van Canada aanhaalt om je argumenten te staven.
Ik begon niet over Canada. Trouwens, ik heb al meerdere keren dergelijke dingen voor België geargumenteerd. Maar het is wel zo dat bij gebleken eenzijdigheid logischerwijs effecten optreden die je nu ziet. Denk er maar eens over na.

Laatst gewijzigd door Hollander : 8 april 2011 om 14:59.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2011, 20:56   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
En als je in een tweetalig land geboren bent waar de politici beslissen om dat te verdelen in 2 eentalige delen?
Er bestond geen tweetalig land, want dat voorstel tot algemene tweetaligheid hebben de Franstaligen van in het begin verworpen. België was nooit een tweetalig land. Nooit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2011, 20:59   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk verwacht ik dat niet, maar feit is wel dat het niet simpel is zo'n officiëel document te lezen... zelfs al kan je al een aardig mondje Duits. Het is toch maar een kleine moeite dergelijke papieren in twee talen te voorzien?
Dat is geen "kleine moeite". Dat is een grote en nodeloze belasting van het overheidsapparaat. Als u in Duitsland documenten eist in het Nederlands, wie zegt dat daarna ook niet de Turken, Albanezen, Polen, Fransen... allemaal aan het loket staan te drummen om hetzelfde recht op te eisen?

Zo werkt het nu eenmaal niet. Als u in een ander land of ander landsgedeelte met een andere officiële taal gaat wonen, is het de normaalste zaak van de wereld dat u zich conformeert. Indien u in het begin begripsproblemen hebt, kunt u ongetwijfeld beroep doen op een aantal mensen. Tot desnoods zelfs een tolk.
Oud 8 april 2011, 21:03   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Franstaligen zijn er enkel op bepaalde vlakken strenger en dan enkel nog wettelijk gezien, daar bestaat geen TAK dat met de regelmaat van de klok ruzie moet gaan zoeken. Bovendien kan men er in de gemeenteraad bijvoorbeeld wel een vraag in het Engels stellen...
Er bestaan weldegelijke wrijvingen in Québec (en ook een paar andere gebieden met een Franstalige aanwezigheid).

Daarnaast heeft Québec al meermaals een heel strikte wetgeving uitgebracht die dan later door de Engelstaligen al dan niet met succes werd aangevochten.

Een heel goede informatiebron over Québec is:

http://www.tlfq.ulaval.ca/axl/amnord/quebecacc.htm
Oud 8 april 2011, 21:09   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De grondwet garandeert dat recht m.b.t. iedere communicatie met de centrale overheid en diens instellingen.

Ik heb evenwel niet onmiddellijk iets gevonden dat iedere Canadese burger dat recht heeft op gemeentelijk niveau. Indien u het wel weet te vinden, geef me een seintje.
Oud 9 april 2011, 18:50   #68
Patrijs
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De grondwet garandeert dat recht m.b.t. iedere communicatie met de centrale overheid en diens instellingen.

Ik heb evenwel niet onmiddellijk iets gevonden dat iedere Canadese burger dat recht heeft op gemeentelijk niveau. Indien u het wel weet te vinden, geef me een seintje.
Panorama van een tijdje geleden...

Citaat:
Er bestond geen tweetalig land, want dat voorstel tot algemene tweetaligheid hebben de Franstaligen van in het begin verworpen. België was nooit een tweetalig land. Nooit.
Misschien niet in uw hoofd, maar het spijt me België is wel degelijk een land met meerdere officiële talen en dus een meertalig land.

Citaat:
Dat is geen "kleine moeite". Dat is een grote en nodeloze belasting van het overheidsapparaat. Als u in Duitsland documenten eist in het Nederlands, wie zegt dat daarna ook niet de Turken, Albanezen, Polen, Fransen... allemaal aan het loket staan te drummen om hetzelfde recht op te eisen?

Zo werkt het nu eenmaal niet. Als u in een ander land of ander landsgedeelte met een andere officiële taal gaat wonen, is het de normaalste zaak van de wereld dat u zich conformeert. Indien u in het begin begripsproblemen hebt, kunt u ongetwijfeld beroep doen op een aantal mensen. Tot desnoods zelfs een tolk.
Tja, volgens mij is dat een kleine moeite... Indien u open en eerlijk zou willen discussiëren zou u niet steeds afkomen met dat Duitsland-verhaal (om de aandacht af te leiden van het eigenlijke punt?). Zoals ik reeds eerder zei heb ik dat voorbeeld aangehaald om aan te tonen dat het niet eenvoudig is om officiële papieren in een andere taal te lezen.
Patrijs is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2011, 18:53   #69
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien niet in uw hoofd, maar het spijt me België is wel degelijk een land met meerdere officiële talen en dus een meertalig land.
Wordt wakker voor het te laat is.
Een franstalige minderheid zwaait hier de plak, hetgeen met de regering van "lopende" zaken alleen nog maar erger geworden is.
Oud 9 april 2011, 20:38   #70
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat wordt de gemiddelde Vlaming in Brussel(se winkels) al snel duidelijk ...
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be