Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juni 2004, 08:12   #61
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw
Internationale concurrentie is alleen maar goed voor de landen die het goedkoopst kunnen produceren.
Neen, dat is niet zo. Het is wel een misconceptie die vaker voorkomt. Internationale concurrentie is goed voor alle participanten. Voor meer uitleg, google naar de law of comparative costs van David Ricardo. Dat staat in elk basishandboek economie.
Oud 6 juni 2004, 08:21   #62
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies

Onzin. Concurrentie, of ze nu al dan niet internationaal is of niet maakt geen verschil, is per definitie goed en dat voor alle actoren!
Als u het tegendeel beweert dan zal u het meest oor vinden bij de PVDA en consoorten, u mag natuurlijk altijd proberen het aan te tonen.
Voor alle actoren? Ook de verliezende? Als er een winkel is 10 km verder aan de andere kant van de grens die ongeveer hetzelfde als ikzelf verkoop en die winkel kan lagere prijzen hanteren omdat er daar lagere belastingen geheven worden dan aan mijn kant van de grens dan is die internationale concurrentie toch wel in m'n nadeel want mijn klanten kunnen beginnen afwegen of het prijsverschil opweegt tegen die 10 km extra aan transportkosten. Herinner U nog die vogelpest een half jaar of zo geleden die maakte dat de invoer uit bepaalde landen niet meer mocht zodat de eigen kippenboeren met hun duurdere kippen meer omzet haalden totdat dat invoerverbod opgeheven werd? Idem voor fruit.
Het verliezende bedrijf bestaat niet lang, die gaat iets doen waar hij beter in is, net zoals dat binnen Belgie het geval zou zijn.

Belastingen maken deel uit van een oneerlijke concurrentie. Daarom moet er naar een eengemaakt belastingssysteem gezocht worden voor de EU. Protectionisme van een sector, zoals bvb. een invoerverbod is in principe reeds verboden door de EU. Landen die erop betrapt worden dat te doen zonder goede reden (in de realitaat lees: excuus), krijgen boetes.
Oud 7 juni 2004, 13:19   #63
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor alle actoren? Ook de verliezende? Als er een winkel is 10 km verder aan de andere kant van de grens die ongeveer hetzelfde als ikzelf verkoop en die winkel kan lagere prijzen hanteren omdat er daar lagere belastingen geheven worden dan aan mijn kant van de grens dan is die internationale concurrentie toch wel in m'n nadeel want mijn klanten kunnen beginnen afwegen of het prijsverschil opweegt tegen die 10 km extra aan transportkosten.
Een persoonlijk nadeel voor de winkelier. Voor het hele land is de som echter positief. Zij kunnen immers goedkoper kopen én houden dus meer geld over om meer welvaart te creëren. Om bvb in het café van de ex-winkelier iets te gaan drinken.
En met het geld dat in het buitenland is uitgegeven kopen zij ook producten terug. Ook de exporterende firma's winnen er dus bij. Want de handelsbalans is ongeveer in evenwicht.
Oud 7 juni 2004, 14:20   #64
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eric Verhulst
Vanmorgen in de Tijd : Armoede in EU groter dan in US. Alhoewel ikzelf bedenkingen heb over de US, hun economisch systeem werkt. De gemiddelde amerikaan is 36 % rijker dan de gemiddelde europeaan (EU15, dus niet met de nieuwe lidstaten). Dit komt uit een Zweeds rapport dat zegt:Het BBP per inwoner is voor Belgie net iets boven het EU15 gemiddelde, maar wel 70 % minder dan dat van de US."[/list]
Waarom kom je altijd af met deze onzinnige vergelijkingen?

Denk hier eens over na : wat ben je met 1 miljoen$ per maand als een brood er 2 miljoen $ kost?

PS: het belgische BBP is 275miljard € (eind 2003) dat is 330miljard$ of met 10,2 miljoen inwoners een BBP per inwoner van 32250$ .

In de VS ligt dat op 37000$ dat is een verschil van 13% geen 70%.

Je cijfers zijn verkeerd of heel heel oud.
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 14:41   #65
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eric Verhulst
Vanmorgen in de Tijd : Armoede in EU groter dan in US. Alhoewel ikzelf bedenkingen heb over de US, hun economisch systeem werkt. De gemiddelde amerikaan is 36 % rijker dan de gemiddelde europeaan (EU15, dus niet met de nieuwe lidstaten). Dit komt uit een Zweeds rapport dat zegt:Het BBP per inwoner is voor Belgie net iets boven het EU15 gemiddelde, maar wel 70 % minder dan dat van de US."[/list]
Denk hier eens over na : wat ben je met 1 miljoen$ per maand als een brood er 2 miljoen $ kost?
PS: het belgische BBP is 275miljard € (eind 2003) dat is 330miljard$ of met 10,2 miljoen inwoners een BBP per inwoner van 32250$ .
U zou beter zelf wat nadenken in plaats van uw k9 algebra toe te passen.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 14:44   #66
k9

Standaard

Citaat:

Niks beter te zeggen dan zo'n domme persoonlijk aanval?

Probeer eens iets deftig te antwoorden of is dat te moeilijk?
Oud 7 juni 2004, 14:49   #67
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mooi voorbeeld, ik pikte vanochtend een brood op bij wallmart voor $0.99. Hoeveel kost een brood in Belgie?
Oud 7 juni 2004, 14:53   #68
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:

Mooi voorbeeld, ik pikte vanochtend een brood op bij wallmart voor $0.99. Hoeveel kost een brood in Belgie?
Hier mag dat niet, pikken.
Oud 7 juni 2004, 14:54   #69
k9

Standaard

Citaat:

Welke soort en hoe zwaar ?

Je kan toch niet anders dan toegeven dat over het algemeen het leven in de VS duurder is dan in EU?

Dan komt daar nog bij dat je in europa meestal minder kosten hebt voor zaken zoals gezondheidszorg , onderwijs, pensioen,.... dan in de VS.

Enfin zoals ik al zei de vergelijking is onzinnig.
Oud 7 juni 2004, 14:55   #70
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Citaat:

Hier mag dat niet, pikken.
Oud 7 juni 2004, 14:59   #71
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Zijn algebra is correct, zeker als je het in internationale koopkracht uitdrukt, interne koopkracht al een pak minder, hoewel je je de vraag kunt stellen of de imports (vooral olie dan) hun effect niet hebben voor de Amerikaan.

Uiteindelijk beinvloeden de wisselkoersen Eric's percentage vrij zwaar. Wat "Heel lang geleden" is volgens K9 zou wel eens ergens in de tech boom kunnen zijn.

K9s reactie getuigt niet van veel openheid, want uiteindelijk maakt het niet zoveel uit: Blijkbaar ligt de productiviteit per capita ook in periodes van een sterke Euro en zwakke dollar nog steeds hoger in de VS. Van daaruit worden een aantal conclusies getrokken over de verschillen tussen de economische systemen.

Ik zou eerder over de gevolgtrekking praten dan over de cijfers zelf...
Oud 7 juni 2004, 15:04   #72
Christian Floru
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Citaat:

Je kan toch niet anders dan toegeven dat over het algemeen het leven in de VS duurder is dan in EU?

Dan komt daar nog bij dat je in europa meestal minder kosten hebt voor zaken zoals gezondheidszorg , onderwijs, pensioen,.... dan in de VS.

Enfin zoals ik al zei de vergelijking is onzinnig.

Ik heb daar twee jaar gewoond:

De US is flink goedkoper.

Electriciteit en benzine: de helft.
Telefoon: een fractie
Allerlei hardware en toebehoren: zeker 1/3 goedkoper
Autos: zeker 1/3 goedkoper.
Vrijetijds- en sportkledij: de helft.

Het enige wat ik kon ondervinden dat er duurder was is luxe: luxekleding, luxe voedingsartikkelen, clubs, luxescholen enz.
Christian Floru is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 15:07   #73
k9

Standaard

Citaat:

Uiteindelijk beinvloeden de wisselkoersen Eric's percentage vrij zwaar. Wat "Heel lang geleden" is volgens K9 zou wel eens ergens in de tech boom kunnen zijn.
Betwijfel ik echt. Zelfs al stond de € nu op 0.8 (50BEF ) dan nog is het maar een verschil van 45% . Ik denk dat je terug moet gaan tot de dollar 100BEF stond en dat is toch echt heel lang geleden hoor.

Citaat:
K9s reactie getuigt niet van veel openheid, want uiteindelijk maakt het niet zoveel uit: Blijkbaar ligt de productiviteit per capita ook in periodes van een sterke Euro en zwakke dollar nog steeds hoger in de VS. Van daaruit worden een aantal conclusies getrokken over de verschillen tussen de economische systemen.
Conclusies die je niet kan trekken, louter op deze cijfers kan je niet besluiten wie armer of rijker is.
Oud 7 juni 2004, 15:18   #74
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ik ben er niet van overtuigd dat het leven duurder is in de VS. Laten we even de grote kosten die iemand maakt in zijn leven vergelijken. Sociale zekerheid bespreek ik even niet omdat dat een topic apart zou zijn, die zwaar ideologisch getint is. We zijn op zoek naar feiten.

Huisvesting: Ik betaalde hier minder als 1/10e van wat men in Belgie betaalt.
Voeding: De consument heeft de keuze tussen minder duur en duurder als in Belgie. Op restaurantsbezoeken na, vrij vergelijkbaar.
Transport:Op dit ogenblik $2 voor 3.5 liter benzine. Ik betaalde voor mijn wagen, die toch een vlotte 6000cc en 400PK heeft, exact $37 wegentax. De autos zelf zijn ook goedkoper. Uitzondering: De imports uit Europa (BMW etc.), die hebben een hogere prijs zonder sales tax, na sales tax kosten ze evenveel. "Taxe de mise en circulation" bestaat niet in de VS.
Kledij: Overduidelijk een pak goedkoper in de VS. De enige uitzondering zijn de Armanis etc., die kosten evenveel.

Ik heb moeite om te geloven dat het leven hier duurder is, zeker voor mij niet. In mijn ervaring is het leven hier een pak goedkoper.
Oud 7 juni 2004, 15:22   #75
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Betwijfel ik echt. Zelfs al stond de € nu op 0.8 (50BEF ) dan nog is het maar een verschil van 45% . Ik denk dat je terug moet gaan tot de dollar 100BEF stond en dat is toch echt heel lang geleden hoor.

Citaat:
Conclusies die je niet kan trekken, louter op deze cijfers kan je niet besluiten wie armer of rijker is.
Beslissen wie arm of rijk is, is een zeer subjectief gegeven. Volgens mij leven er enorm weinig mensen in de landen die vergeleken worden.

Wat je echter wel kan doen is je conclusies trekken over de productiviteit. Uiteindelijk resulteert die in meer groei/capita. En dat lijkt me toch een duidelijk genoeg signaal.
Oud 7 juni 2004, 15:25   #76
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Christian Floru

Ik heb daar twee jaar gewoond:

De US is flink goedkoper.

Electriciteit en benzine: de helft.
Telefoon: een fractie
Allerlei hardware en toebehoren: zeker 1/3 goedkoper
Autos: zeker 1/3 goedkoper.
Vrijetijds- en sportkledij: de helft.

Het enige wat ik kon ondervinden dat er duurder was is luxe: luxekleding, luxe voedingsartikkelen, clubs, luxescholen enz.
Ik vond het niet veel verschillend als in belgie. Maar dan is belgie wel bij de duurdere van europa over het algemeen zou ik dus denken dat de EU goedkoper is.
Oud 7 juni 2004, 15:31   #77
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Amai direct een -domme- -persoonlijke- -aanval- Gepikeerd?
Leg dan iets uit zoals het moet. Ik noem uw berekeningen 'algebra' omdat iemand die niks van economie kent (inclusief mezelf) niet meer kan volgen.
Wat ik gezien heb in andere topics is dat u stelselmatig één kant van de zaak gebruikt om iemand anders stelling af te breken en over de andere kant zwijgt, en U licht niks toe en verwisselt om de haverklap de woorden in uw stellingen (herinner U nog het topic over werkgelegenheid).
Als U niet iets degelijk kunt uitleggen doe dan direct geen moeite.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 15:33   #78
k9

Standaard

Citaat:

Ik ben er niet van overtuigd dat het leven duurder is in de VS. Laten we even de grote kosten die iemand maakt in zijn leven vergelijken. Sociale zekerheid bespreek ik even niet omdat dat een topic apart zou zijn, die zwaar ideologisch getint is. We zijn op zoek naar feiten.

Toen ik daar 2 maand was (new york) betaalde ik 1.5 zoveel als in $'s als ik het jaar daarvoor betaalde in brussel.

Het appartement was ietsje groter dat wel en ongeveer hetzelfde uitgerust (niks dus ).

Citaat:
Voeding: De consument heeft de keuze tussen minder duur en duurder als in Belgie. Op restaurantsbezoeken na, vrij vergelijkbaar.
Als je in grote hoeveelheden koopt => iets goedkoper
Als je dezelfde standard wil als in belgie=> duurder

restaurant, onvergelijkbaar je betaalt een fortuin wat in belgie makkelijk betaalbaar is.

Citaat:
Transport:Op dit ogenblik $2 voor 3.5 liter benzine. Ik betaalde voor mijn wagen, die toch een vlotte 6000cc en 400PK heeft, exact $37 wegentax. De autos zelf zijn ook goedkoper. Uitzondering: De imports uit Europa (BMW etc.), die hebben een hogere prijs zonder sales tax, na sales tax kosten ze evenveel. "Taxe de mise en circulation" bestaat niet in de VS.
Het weinige dat ik daarvan zag vond ik toch even duur de auto's zijn meestal met zwaarderer motoren en meer (standard) uitgerust waardoor de prijs even duur is. Ze verbruiken ook meestal meer dus de goedkopere benzine word gecompenseert.

Citaat:
Kledij: Overduidelijk een pak goedkoper in de VS. De enige uitzondering zijn de Armanis etc., die kosten evenveel.
geen ervaring mee

Citaat:
Ik heb moeite om te geloven dat het leven hier duurder is, zeker voor mij niet. In mijn ervaring is het leven hier een pak goedkoper.
Zou kunnen in vergelijking met belgie, maar belgie is boven het gemiddelde in europe.
Oud 7 juni 2004, 15:38   #79
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Amai direct een -domme- -persoonlijke- -aanval- Gepikeerd?
Leg dan iets uit zoals het moet. Ik noem uw berekeningen 'algebra' omdat iemand die niks van economie kent (inclusief mezelf) niet meer kan volgen.
Wat ik gezien heb in andere topics is dat u stelselmatig één kant van de zaak gebruikt om iemand anders stelling af te breken en over de andere kant zwijgt, en U licht niks toe en verwisselt om de haverklap de woorden in uw stellingen (herinner U nog het topic over werkgelegenheid).
Als U niet iets degelijk kunt uitleggen doe dan direct geen moeite.
Welk deel van wat hij zegt snap je niet?
Oud 7 juni 2004, 15:49   #80
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Toen ik daar 2 maand was (new york) betaalde ik 1.5 zoveel als in $'s als ik het jaar daarvoor betaalde in brussel.

Het appartement was ietsje groter dat wel en ongeveer hetzelfde uitgerust (niks dus ).

Citaat:
Als je in grote hoeveelheden koopt => iets goedkoper
Als je dezelfde standard wil als in belgie=> duurder

restaurant, onvergelijkbaar je betaalt een fortuin wat in belgie makkelijk betaalbaar is.

Citaat:
Het weinige dat ik daarvan zag vond ik toch even duur de auto's zijn meestal met zwaarderer motoren en meer (standard) uitgerust waardoor de prijs even duur is. Ze verbruiken ook meestal meer dus de goedkopere benzine word gecompenseert.

Citaat:
geen ervaring mee

Citaat:
Zou kunnen in vergelijking met belgie, maar belgie is boven het gemiddelde in europe.
Een juistere conclusie voor uw ervaring is: Het leven is duurder in NYC als dat het in Belgie is. De Salarissen in NYC liggen dan ook veel hoger als in de rest van de VS.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be