Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 20 mei 2011, 23:45   #61
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Mijn kijk op de Nederlandse cultuur is als de Engelse Wikipedia vertelt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_people
Je kan ons opdelen in Zuidelijke en Noordelijke Nederlanders. Zeker wanneer ik terug ga in mijn eigen familielijn, merk ik dat oudere mensen een duidelijk Nederlandse cultuur hadden die gelijkend is op die van oudere mensen uit Noord-Brabant. Mijn oma zaliger had ook haar huis typisch Nederlands ingericht met wijsheidsspreuken aan de muur, familiefoto's, enz ... Mijn Noord-Brabantse overgrootmoeder had ongeveer eenzelfde soortgelijke inrichting.
Ik kan het moeilijk uitleggen, maar de sfeer die ik inademde straalde een Nederlandse cultuur uit. Het was weliswaar één die geschonden is, maar op en top Nederlands. Southern Dutch zoals de Engelse Wikipedia het noemt.

Eigenlijk is het Vlaams-nationalisme een verdere fase van de afbreking der Nederlanden, in mijn visie. Het is geen heropbouwing van de cultuur waarvan onze erfenis vandaan komt. Hoe groter de onwetenheid over Nederland, hoe gunstiger voor dit soort nationalisme, net zoals Belgisch nationalisme met ons voorhad. Het ene nationalisme is er één van navelstaren. Het andere is er één dat ons land catert aan Francofielen die met ons geen enkele voeling hebben en het liefst niets met Nederlandse cultuur te maken willen hebben.

Nu neem ik wel vrede met een (in mijn ogen onmogelijk) België met respect voor onze integriteit en zelfstandigheid. Ik neem evenzeer vrede met een 'Vlaanderen' dat respect toont voor onze cultuur en de invloeden die we opgenomen hebben (waarbij onze Nederlandsheid en onze opgedane Franse invloeden zeker bij horen). Ik neem echter géén vrede met geïnstitutioneerde onwetendheid dat een nationalisme moet dienen uit landjesfetisjisme. Een domheid waar we Nederland 'Olland gaan noemen, onze taal 'Vlaams' en ons bezondigen aan andere lompigheden die eigen zijn aan de rest van Europa kunnen we best missen. Wij hebben dat van de Franstaligheid overgenomen wegens gebrek aan eigen beschaving. We waren ooit zó diep gezakt dat de enige mensen van enige invloed Frans spraken of onderwijs in die taal genoten. Van de Franse cultuur dienen we geen minderwaardige aspecten over te nemen, maar meerderwaardige zoals gastronomie en literaire invloed o.a...

Laatst gewijzigd door Weyland : 21 mei 2011 om 00:11.
Weyland is offline  
Oud 21 mei 2011, 08:08   #62
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Mijn kijk op de Nederlandse cultuur is als de Engelse Wikipedia vertelt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_people
Je kan ons opdelen in Zuidelijke en Noordelijke Nederlanders. Zeker wanneer ik terug ga in mijn eigen familielijn, merk ik dat oudere mensen een duidelijk Nederlandse cultuur hadden die gelijkend is op die van oudere mensen uit Noord-Brabant. Mijn oma zaliger had ook haar huis typisch Nederlands ingericht met wijsheidsspreuken aan de muur, familiefoto's, enz ... Mijn Noord-Brabantse overgrootmoeder had ongeveer eenzelfde soortgelijke inrichting.
Ik kan het moeilijk uitleggen, maar de sfeer die ik inademde straalde een Nederlandse cultuur uit. Het was weliswaar één die geschonden is, maar op en top Nederlands. Southern Dutch zoals de Engelse Wikipedia het noemt.

Eigenlijk is het Vlaams-nationalisme een verdere fase van de afbreking der Nederlanden, in mijn visie. Het is geen heropbouwing van de cultuur waarvan onze erfenis vandaan komt. Hoe groter de onwetenheid over Nederland, hoe gunstiger voor dit soort nationalisme, net zoals Belgisch nationalisme met ons voorhad. Het ene nationalisme is er één van navelstaren. Het andere is er één dat ons land catert aan Francofielen die met ons geen enkele voeling hebben en het liefst niets met Nederlandse cultuur te maken willen hebben.

Nu neem ik wel vrede met een (in mijn ogen onmogelijk) België met respect voor onze integriteit en zelfstandigheid. Ik neem evenzeer vrede met een 'Vlaanderen' dat respect toont voor onze cultuur en de invloeden die we opgenomen hebben (waarbij onze Nederlandsheid en onze opgedane Franse invloeden zeker bij horen). Ik neem echter géén vrede met geïnstitutioneerde onwetendheid dat een nationalisme moet dienen uit landjesfetisjisme. Een domheid waar we Nederland 'Olland gaan noemen, onze taal 'Vlaams' en ons bezondigen aan andere lompigheden die eigen zijn aan de rest van Europa kunnen we best missen. Wij hebben dat van de Franstaligheid overgenomen wegens gebrek aan eigen beschaving. We waren ooit zó diep gezakt dat de enige mensen van enige invloed Frans spraken of onderwijs in die taal genoten. Van de Franse cultuur dienen we geen minderwaardige aspecten over te nemen, maar meerderwaardige zoals gastronomie en literaire invloed o.a...
Jij vergeet even de meer dan duizend jaar oude Vlaamse cultuur... Nederland is maar "slim" geworden door Vlamingen die naar daar trokken... Het verhaaltje zit hem dus net omgekeerd, alleen moet je wat verder terugkijken.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 21 mei 2011, 08:36   #63
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
http://www.destandaard.be/artikel/de...MF20110519_163

"UNIVERSITEITEN LANCEREN INTERNETENQUÊTE OVER RELATIES TUSSEN TAALGROEPEN

donderdag 19 mei 2011, 18u35
Auteur: bvb

Onderzoekers van de K.U.Leuven, UCL en ULB willen via een internetenquête meer inzicht krijgen in de relatie tussen de twee grootste taalgroepen in ons land...
"

Het artikel bevat een link naar de enquête in kwestie. Ik vind die enquête bijzonder interessant, om verschillende redenen:
- het feit dat ik moest kiezen tussen "English" of "Français" als 'voertaal' voor de enquête
- de vaak erg doorzichtige en/of beperkte en/of voor 'slimme interpretatie' vatbare vraagstelling
- de ergerlijke fouten tegen het Nederlands

Ik zou zeggen: maak er gebruik van om uw mening ook elders dan op dit forum te uiten. Helemaal op het einde van de enquête krijgt u daartoe de kans (open vraag ).

Edit: voor diegenen die geen zin hebben om de web-stek van 'de kwaliteitskrant' met een bezoek te vereren, volgt nu de rechtstreekse link naar de enquête:

http://limesurvey.uclouvain.be/index...=61691&lang=en
Ik heb deze morgen tijd en goesting gevonden om de enquete in te vullen. Gewoon al de arrogantie van de vragen, toont de onwetendheid van de vraagstellers aan... Ik heb dan ook een deftig nawoord geschreven en ook bij het invullen van het jaartal van het begin van de onenigheden, heb ik aardig wat commentaar geschreven.

Het zal hen raar overkomen dat ik Franstalige vrienden en collegas heb, waarmee ik een goede relatie heb, en dat ik toch rap wil scheiden en Brussel terug een Vlaamse stad maken, met voorlopige fasciliteiten voor de Franstaligen. Ik heb dan ook duidelijk gemaakt dat het de politici zijn die we niet meer kunnen verdragen, niet zozeer de bevolking.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 21 mei 2011, 09:35   #64
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Jij vergeet even de meer dan duizend jaar oude Vlaamse cultuur... Nederland is maar "slim" geworden door Vlamingen die naar daar trokken... Het verhaaltje zit hem dus net omgekeerd, alleen moet je wat verder terugkijken.
Indderdaad, de huidige Nederlandse cultuur is gegroeid uit het intellect en de gedrevenheid van de velee Vlamingen (vooral Antwerpenaars) die hun bloeiende havenstad onder de vervolging van de Spanjaarden moesten verlaten en naar het gebied vluchten waar de huidige Nederlandse cultuur haar basis heeft ( Amsterdam-Utrecht-Den Haag).Al spoedig werd Amsterdam bijvoorbeeld onder hun impuls een der grootste havens uit die tijd (graven van grachten) en gingen de Nederlanders de zeeên beheersen (invloed van hetNederlands op nagenoeg alle talen in de scheepstaal). De Gouden Eeuw van Nederland was aangebroken en de Gevluchte Zuid-Nederlanders hebben daar niet de minste bijdrage toe geleverd.
Novg een bewijs dat de "vLaamse " cultuur een sterke invloed moet gehad hebben en veel verder stond in de middeleeuwen dan de 'Nederlandse' ku je vinden in de kunsten. Denk maar aan de Vlaamse Primitieven in de schilderkunst en aan Rubens en Van Dijck in de de 16de -begin 17de eeuw. Denk maar aan de oudste Nederlandse geschriften die alle vanuit het huidige Vlaanderen afkomstig zijn, te beginnen met de legende van St.-Servaas van Hendrik van Van Veldeke.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 21 mei 2011 om 09:42.
Bokkenreyder is offline  
Oud 21 mei 2011, 12:31   #65
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Idd, maar de oudste NL tekst die we bezitten
zal van n�* het jaar 1000 dateren. Over wat daarvoor gebeurde hebben we "educated guesses" (waarschijnlijk redelijk betrouwbaar)
Niet echt: de Wachtendonkse psalmen bijvoorbeeld dateren uit de tiende eeuw.

Maar uiteindelijk is dat een beetje een verkeerde vraagstelling, aangezien je het Germaans uit de Nederlanden voor die periode niet als afzonderlijk kan zien van het Germaans uit het Rijnland of uit Nedersaksen. De Eed van Straatsburg (9e eeuw) kan dus evengoed representatief zijn.

Een betere vraag is misschien wanneer de klankveranderingen optraden die leidden tot het Istvaeoons waarvan het Nederlands afstamt... Is er een taalkundige in de zaal?
Rogge is offline  
Oud 21 mei 2011, 13:19   #66
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
http://www.destandaard.be/artikel/de...MF20110519_163

"UNIVERSITEITEN LANCEREN INTERNETENQUÊTE OVER RELATIES TUSSEN TAALGROEPEN

donderdag 19 mei 2011, 18u35
Auteur: bvb

Onderzoekers van de K.U.Leuven, UCL en ULB willen via een internetenquête meer inzicht krijgen in de relatie tussen de twee grootste taalgroepen in ons land...
"

Het artikel bevat een link naar de enquête in kwestie. Ik vind die enquête bijzonder interessant, om verschillende redenen:
- het feit dat ik moest kiezen tussen "English" of "Français" als 'voertaal' voor de enquête
- de vaak erg doorzichtige en/of beperkte en/of voor 'slimme interpretatie' vatbare vraagstelling
- de ergerlijke fouten tegen het Nederlands

Ik zou zeggen: maak er gebruik van om uw mening ook elders dan op dit forum te uiten. Helemaal op het einde van de enquête krijgt u daartoe de kans (open vraag ).

Edit: voor diegenen die geen zin hebben om de web-stek van 'de kwaliteitskrant' met een bezoek te vereren, volgt nu de rechtstreekse link naar de enquête:

http://limesurvey.uclouvain.be/index...=61691&lang=en

just ingevuld, en goed gekeken naar schabouwelijk nederlands doch niks gevonden hoor? en ik hoefde geen nederlands te kiezen ook niet, het stond er automatisch (automatisch é!) al in, en in't mauve dan nog.

kwestie van de start van de problemen heb ik toen Karel zijn rijk scheidde gezet, alhoewel dat we bij 1302 nog steeds redelijk wat hulp kregen uit Namen tegen die brabantse (dat zijn dus de niet-vlaamse vlamingen tegenwoordig) franskiljons.

Laatst gewijzigd door the_dude : 21 mei 2011 om 13:36.
the_dude is offline  
Oud 21 mei 2011, 13:32   #67
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Waar vergeet ik die ? Ik spreek er godverdomme heel de tijd over ! De 'Vlaamse' cultuur (wat we nu zo noemen) is de Zuid-Nederlandse, slimmerik. De naam Vlaming als pars-pro-toto is een gevolg van het 19de eeuwse Vlaams nationalisme dat binnen de lijntjes kleurde van het Belgisch nationalisme. Het is een letterlijke overname uit het Frans. Het is ook bedacht door intellectuelen die al hun onderricht in het Frans genoten. Men heeft wat we nu 'Vlaams' noemen uitgevonden om de Vlaming zijn identiteit te geven, maar dan wel grotendeels naar een romantische visie die liefde in de Franstalige wereld. Vlaanderen als synoniem voor Zuid-Nederlands is daar een overname van.

Je hebt 0,0 historisch besef als je denkt dat Nederlands in de zin waarin ik het gebruikte synoniem is aan het huidige Koninkrijk der Nederlanden. Ik vraag me af of je wel gelezen heb wat ik schreef.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Indderdaad, de huidige Nederlandse cultuur is gegroeid uit het intellect en de gedrevenheid van de velee Vlamingen (vooral Antwerpenaars) (...) De Gouden Eeuw van Nederland was aangebroken en de Gevluchte Zuid-Nederlanders hebben daar niet de minste bijdrage toe geleverd.
Novg een bewijs dat de "vLaamse " cultuur een sterke invloed moet gehad hebben en veel verder stond in de middeleeuwen dan de 'Nederlandse' ku je vinden in de kunsten. Denk maar aan de Vlaamse Primitieven in de schilderkunst en aan Rubens en Van Dijck in de de 16de -begin 17de eeuw. Denk maar aan de oudste Nederlandse geschriften die alle vanuit het huidige Vlaanderen afkomstig zijn, te beginnen met de legende van St.-Servaas van Hendrik van Van Veldeke.
Je zegt het zelf, Zuid-Nederlandse. Noord-Brabant hoorde daar toen zeker ook bij. Ik spreek toch over Zuid-Nederlands en Noord-Nederlands ? Beiden zijn Nederlands uiteraard en verschillen deels in mentaliteit, en één heeft het geluk om vandaag nog steeds die naam te mogen dragen. Ik beweer ook dat de Zuid-Nederlandse vóór de Val van Antwerpen een groter belang kende, maar door een massale vlucht van onze elite naar het Noorden dat zwaartepunt verschoof naar een Noord-Nederlandse significantie. Verder beweer ik ook dat de huidige conflicten in wat nu België heet haar wortels hebben in die gebeurtenis. De Zuid-Nederlandse cultuur zou verdeeld raken, en grotendeel een vacuüm nalaten om ingenomen te worden door de Franse. Vlaams-nationalisme vertoont hier ook grotendeels trekken van en heeft weinig van zien met de cultuur uit de Zuidelijke Nederlanden die het huidige Nederland heeft helpen opbouwen, die wortels wenste het Vlaams-nationalisme net als het Belgisch nationalisme weg te vagen.
De meeste Vlamingen stammen trouwens niet af van die elite die vluchtte naar de Noordelijke Nederlanden, maar van de lagere klassen. Sociaal gezien heerst er een grote culturele kloof met de bloei die onze contreien vroeger kende en met de huidige cultuur. Dit is waarom men zo gemakkelijk te hersenspoelen was en waarom onze wortels zo gemakkelijk te grabbel gegooid werden.

Laatst gewijzigd door Weyland : 21 mei 2011 om 14:02.
Weyland is offline  
Oud 22 mei 2011, 19:01   #68
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elsina Bekijk bericht
Daarvan ben ik ook van langsom meer overtuigd.
Deze enquête is waarschijnlijk de zoveelste streek v.d. belgicisten

Laatst gewijzigd door Boduo : 22 mei 2011 om 19:04.
Boduo is offline  
Oud 25 mei 2011, 02:10   #69
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Ingevuld. Kunnen we de resultaten ergens bekijken?

Ik vond het wel grappig dat men op het einde 'Ja', 'Nee' en 'Weet niet' allemaal tegelijkertijd als antwoorden kon aanduiden op de vraag of je vorig jaar had meegedaan aan een soortgelijke enquête. Gaat zeer zinnige resultaten opleveren.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 25 mei 2011 om 02:10.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 25 mei 2011, 02:17   #70
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elsina Bekijk bericht
internetenqûete = brol
Dat denk ik ook wel. Het grootste probleem is dat er een selectiebias is in de zin dat mensen die sterk in de politiek geïnteresseerd zijn en bepaalde overtuigingen hebben veel meer geneigd zijn om deel te nemen - en daarmee hangen weer andere kenmerken samen, zoals bijvoorbeeld opleidingsniveau. Op het internet is het heel moeilijk daarvoor te controleren, en bijgevolg zit je met een vertekende steekproef.

Iemand die voor zijn/haar thesis of onderzoek met surveys werkt gebruikt dan ook best een ander communicatiemiddel dan het internet.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 25 mei 2011 om 02:18.
Vlaanderen Boven is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be