Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2011, 13:02   #61
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Uit het onderzoek bleek dat de uitzendconsulenten op opdrachtfiches de code BBB gebruikten. Dat stond voor 'blanc bleu belge', een afkorting uit de vleesindustrie die verwijst naar een 'zuiver' Belgisch koeienras. Daardoor wist het personeel dat het alleen 'blanken' mocht selecteren.
BBB ? Dat stond toch voor "Brown Belgian Bastards"? Daarop mag je toch wèl discrimineren?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2011, 13:04   #62
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
'De' samenleving heeft daar geen mening over. De samenleving is geen entiteit die een mening heeft, dus wat zit je te lullen?
Het is onze samenleving die via bepaalde regels de wetten maakt.
Wetten zijn niet iets fictiefst en immaterieel, ze worden door mensen gemaakt met de het welzijn van de maatschappij en het individu in het achterhoofd.

Citaat:
Neen; ik heb principes. Ge moet dat ook eens proberen.
Ik ben ook intelligent
Voor iemand die zich intelligent noemt kunt ge anders wel vrij kinderachtig uit de hoek komen.
Geen argumenten meer?

Citaat:
De vrijheid van associatie is een goed principe. Enals iemand niet met negers wilt associëren, dan is dat misschien spijtig, maar ik zie niet in waarom dat verplicht moet worden. Omgekeerd geldt dat natuurlijk ook.
Dat is iets anders.
Niemand wordt dan ook verplicht zich aan te sluiten bij de black panthers of de hells angels.
Daar geldt de vrijheid van associatie inderdaad.
Als bedrijf is dat een andere zaak.
Een bedrijf die wil functioneren binnen de maatschappij moet een afspiegeling zijn van diezelfde maatschappij (ja er zijn uitzonderingen).

Een bedrijf die dat niet wil, zal niet kunnen functioneren binnen die maatschappij.
Ik zal bv nooit kopen in een bedrijf dat volgens uw mening functioneert.
Oud 5 juni 2011, 13:05   #63
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Maar is het noodzakelijk dat de Staat gaat beslissen tot welk marktsegment je je moet richten alvorens eigen personeel aan te werven? De staat bestraft dus als je naar de normen van de staat niet genoeg gekleurde huidskleuren aanwerft (daar gaat het hem voor de staat om).
Gaat de staat de bedrijven ook schadevergoeding betalen als ze de verkeerde keuze maakten bij het kiezen van hun personeel? Of is dat dan weer "eigen verantwoordelijkheid"?
Dit is een typisch voorbeeld van te ver doorgeschoten anti-racisme. De anti-racisme of anti-discriminatie wetgeving was oorspronkelijk bedoeld om relaties tussen overheid en burgers te regelen, waarbij de overheid geen onderscheid mocht maken in de behandeling van burgers, hetgeen ik een goede zaak vind.

Maar tegenwoordig is die wetgeving dusdanig ver opgerekt of geïnterpreteerd dat het nu ook de relaties tussen burgers onderling is gaan omvatten, en daar ben ik niet onverdeeld blij mee, omdat daarmee bepaalde burgerrechten in het gedrang komen, zoals het recht op privacy en het recht op een vrije meningsuiting.
Oud 5 juni 2011, 13:06   #64
Dajjal
Minister

Dajjal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Dat zeg ik toch net?
Maar 't is belachelijk eh. Ge kunt mensen beoordelen en afwijzen op hun uitstraling, kleren, manier van praten, (naast kennis en ervaring), maar ze louter afwijzen op huidtint is nogal redelijk belachelijk. Maar ik vermoed dat Dajjal specifiek mikt op een racistisch klantenbestand. Hij zou nog zo idioot zijn om een nobelprijswinnaar af te wijzen als die persoon een kleurtje heeft.
Ik heb niet gezegd dat ik niet zou verkopen aan allochtonen. Ik zou er geen (meer) IN DIENST NEMEN. Dat zijn 2 verschillende dingen he Nyn.

Een mens is de som van zijn ervaringen.
Oud 5 juni 2011, 13:08   #65
Alboreto

Standaard

Citaat:
De staat bestraft dus als je naar de normen van de staat niet genoeg gekleurde huidskleuren aanwerft (daar gaat het hem voor de staat om).
Het is inderdaad aan de maatschappij om er voor te zorgen dat niemand gediscrimineerd wordt.
En als een bedrijf enkel blanken aanwerft, terwijl er wel degelijk niet-blanken solliciteren, dan is het aan de maatschappij om dat bedrijf op de vingers te tikken.
Oud 5 juni 2011, 13:14   #66
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Het is onze samenleving die via bepaalde regels de wetten maakt.
Wetten zijn niet iets fictiefst en immaterieel, ze worden door mensen gemaakt met de het welzijn van de maatschappij en het individu in het achterhoofd.
Wetten kunnen dus ook worden aangepast als er een meerderheid vindt dat die wetten niet goed functioneren en vb. de vrijheid van het individu beperken.
Je zou de Molinari lezing van Matthias Storme eens moeten bestuderen.
http://webh01.ua.ac.be/storme/vrijheidsprijs.html

Citaat:
Dat is iets anders.
Niemand wordt dan ook verplicht zich aan te sluiten bij de black panthers of de hells angels.
Daar geldt de vrijheid van associatie inderdaad.
Als bedrijf is dat een andere zaak.
Een bedrijf die wil functioneren binnen de maatschappij moet een afspiegeling zijn van diezelfde maatschappij (ja er zijn uitzonderingen).
Waarom o waarom zou een maatschappij een afspiegeling MOETEN zijn van een maatschappij? Moét de bakker in Tutterwuttere persé twee halvebruine en één gele hulpbakker in dienst hebben omdat men in Brussel vindt dat dit de afspiegeling van de maatschappij is?
Pleit U evenzozeer voor een afspiegeling van de maatschappij als het over het personeel van de marokkaanse halal slager gaat? of mag die wèl het personeel aanwerven waar hij zin in heeft?

Citaat:
Een bedrijf die dat niet wil, zal niet kunnen functioneren binnen die maatschappij.
Ik zal bv nooit kopen in een bedrijf dat volgens uw mening functioneert.
het bedrijf kan perfect functioneren zonder een "afspiegeling" van de maatschappij te zijn. Tenzij je vindt dat alle halal beenhouwers failliet moeten gaan. Dat jij nooit bij een BBB (vul in naar keuze) bedrijf zal kan kopen, is uw keuzevrijheid. Voor hetzelfde geld kopen er tien anderen wel die in andere gevallen niets hadden gekocht (een halalbeenhouwer met een blonde del (doe ik het goed zo?) achter de toonbank, krijgt vast minder soepjurken en baardmannen over de vloer. Het zal hun zakencijfer niet opkrikken als jij er dan wèl je onverdoofd geslacht schaap gaat halen).

Japanse restaurants zijn daar trouwens ook schattig in: in Antwerpen ken ik er alvast twee waar ze Marokkaanse kelners in dienst hebben die zich dan moeten schmincken en als levensechte jappanner moeten fungeren. Misschien leuk voor jou (uiteindelijk wonen er meer marokkanen dan jappen in Antwerpen, dus je hebt je afspiegeling), maar ik prefereer dan wel liever één échte Japanner (of japanse geisha-achtige dame) als kelner. Helemaal echt, en niet nét nep-echt.

Maar volgens jou zou het dan perfect aanvaardbaar zijn dat het Japanse restaurant bestraft wordt omdat het geen BBB (Brown Belgian Bastards) wil aanwerven maar enkel RJG ( Real Japanese Geisha's)

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 5 juni 2011 om 13:20.
Oud 5 juni 2011, 13:21   #67
Alboreto

Standaard

Citaat:
Wetten kunnen dus ook worden aangepast als er een meerderheid vindt dat die wetten niet goed functioneren
Dat kan inderdaad, Circe.
Maar tot die dag kunt en zult ge veroordeeld worden voor discriminatie.

*getrol geknipt*

Citaat:
Pleit U evenzozeer voor een afspiegeling van de maatschappij als het over het personeel van de marokkaanse halal slager gaat?
Zeer zeker, dat spreekt vanzelf.

Citaat:
het bedrijf kan perfect functioneren zonder een "afspiegeling" van de maatschappij te zijn.
Een bedrijf kan perfect functioneren met alleen mannen.
Vrouwen kunnen perfect functioneren in het huishouden.

Maar ook dat wordt maatschappelijk gezien niet (meer) aanvaard.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 5 juni 2011 om 13:22.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2011, 13:32   #68
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat kan inderdaad, Circe.
Maar tot die dag kunt en zult ge veroordeeld worden voor discriminatie.
Mij ga je er niet op betrappen. Ik keur iemand af "omdat het profiel niet past binnen het bedrijf".

Citaat:
*getrol geknipt*
als U het over de Molinari lezing hebt: ik weet ineens over welk niveau u beschikt.

Citaat:

ga je nu beweren dat alle thuisblijvende vrouwen aan het buitenshuis werk moeten of dat ze anders een boete krijgen wegens "niet meer maatschappelijk aanvaard"?
Oud 5 juni 2011, 13:40   #69
Alboreto

Standaard

Citaat:
Mij ga je er niet op betrappen. Ik keur iemand af "omdat het profiel niet past binnen het bedrijf".
Dat zal aan de rechter zijn om daarover te oordelen, Circe.

Citaat:
als U het over de Molinari lezing hebt: ik weet ineens over welk niveau u beschikt.
Nee, het ging over het getroll (wat ik ook schreef)

Citaat:
ga je nu beweren dat alle thuisblijvende vrouwen aan het buitenshuis werk moeten of dat ze anders een boete krijgen wegens "niet meer maatschappelijk aanvaard"?
nee, ik zeg het volgende
Citaat:

Ik zal het anders stellen.
Vindt ge het kunnen dat een bedrijf enkel mannen aanvaard omdat het 'profiel' beter past?
Oud 5 juni 2011, 13:48   #70
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, het ging over het getroll (wat ik ook schreef)
Hetgeen jij wegknipte en getrol noemde was o.a.:
Citaat:
Je zou de Molinari lezing van Matthias Storme eens moeten bestuderen.
http://webh01.ua.ac.be/storme/vrijheidsprijs.html
Waarom is dat getrol volgens jou?

Laatst gewijzigd door Macchiavelli : 5 juni 2011 om 13:48.
Macchiavelli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2011, 13:48   #71
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Vindt ge het kunnen dat een bedrijf enkel mannen aanvaard omdat het 'profiel' beter past?
Maar natuurlijk. Of ga je alle voetbalclubs nu ook al voor de rechter dagen?

Een bedrijf dat enkel mannen aanwerft zal het moeten doen met hoofdzakelijk mannelijke klanten. Willen ze hun klantenbestand uitbreiden dan zullen ze hun personeelsbestand moeten aanpassen. Daarvoor heb je de Staat toch niet nodig?

Je kan dan beter naar het Stalinistische systeem overstappen en elke privé onderneming onmiddellijk afschaffen. alleman gelijk en alleman even ongelukkig. doen! stem PVDA!
Oud 5 juni 2011, 14:15   #72
Alboreto

Standaard

Citaat:
Een bedrijf dat enkel mannen aanwerft zal het moeten doen met hoofdzakelijk mannelijke klanten. Willen ze hun klantenbestand uitbreiden dan zullen ze hun personeelsbestand moeten aanpassen. Daarvoor heb je de Staat toch niet nodig?
Dus gij hebt er geen probleem mee als ge gaat solliciteren bij een bedrijf, ge wordt afgewezen omdat ge een vrouw zijt.

Kunt ge het u voorstellen dat er vrouwen zijn die daar wel problemen mee hebben?
Oud 5 juni 2011, 14:16   #73
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus gij hebt er geen probleem mee als ge gaat solliciteren bij een bedrijf, ge wordt afgewezen omdat ge een vrouw zijt.

Kunt ge het u voorstellen dat er vrouwen zijn die daar wel problemen mee hebben?
natuurlijk heb ik daar geen probleem mee: bij zo'n bedrijf WENS ik gewoon niet te gaan werken.

maar ik zie dat je bij een voetbalclub geen probleem hebt?

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 5 juni 2011 om 14:17.
Oud 5 juni 2011, 14:21   #74
Alboreto

Standaard

Citaat:
natuurlijk heb ik daar geen probleem mee: bij zo'n bedrijf WENS ik gewoon niet te gaan werken.

En wat als het bij de volgende sollicitatie hetzelfde verhaal is, en bij de volgende opnieuw, en opnieuw... ?

Laatst gewijzigd door Alboreto : 5 juni 2011 om 14:21.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2011, 14:24   #75
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

maar ik zie dat je bij een voetbalclub geen probleem hebt?
Als je na 30 sollicitaties nog geen job hebt omdat ze je enkel afwijzen omdat je een vrouw bent, ga jij even zeer gefrustreerd raken als een ander in die situatie. Zeker als je weet van jezelf dat je goed bent in die jobs, beter dan sommige anderen die daar wél een job kregen omdat ze een man zijn.
Kan goed zijn dat ge dan niet wil werken in bedrijven die u afwijzen omwille van geslacht, maar misschien wil je ooit wel eens een job, niet? En vooral: het gaat flink steken dat die allemaal zo achterlijk zijn om u te beoordelen op geslacht, in plaats van op hetgeen echt telt.
Oud 5 juni 2011, 14:26   #76
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:

En wat als het bij de volgende sollicitatie hetzelfde verhaal is, en bij de volgende opnieuw, en opnieuw... ?
Het is het BEDRIJF dat die keuze maakt. ik wens niet bij een bedrijf te werken dat vrouwonvriendelijke policy heeft. De vrouwen die dat wèl willen vind ik niet bijster intelligent. Het is al lang niet meer zo dat vrouwen niet worden aangeworven: gelukkig hebben bedrijven ontdekt dat ook vrouwen intelligent kunnen zijn.

Heeft men daarom de AD wetten aangepast? NEEN.
Heeft men de werkgevers verplicht om 50% wijven in dienst te nemen? NEEN
Worden werkgevers beboet en gestraft als ze geen vrouwen aanwerven? NEEN

Het enige wat werd verplicht is de benaming (m/v) bij elke vacature te zetten. Meer niet.

Dat men dan nu gewoon verplicht om (B/B/B) te vermelden?
(Bruin, blank, beige) of (A/A) (allochtoon, autochtoon)

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 5 juni 2011 om 14:30.
Oud 5 juni 2011, 14:27   #77
Alboreto

Standaard

Citaat:
Als je na 30 sollicitaties nog geen job hebt omdat ze je enkel afwijzen omdat je een vrouw bent, ga jij even zeer gefrustreerd raken als een ander in die situatie. Zeker als je weet van jezelf dat je goed bent in die jobs, beter dan sommige anderen die daar wél een job kregen omdat ze een man zijn.
Kan goed zijn dat ge dan niet wil werken in bedrijven die u afwijzen omwille van geslacht, maar misschien wil je ooit wel eens een job, niet? En vooral: het gaat flink steken dat die allemaal zo achterlijk zijn om u te beoordelen op geslacht, in plaats van op hetgeen echt telt.
2

Het zal nog meer steken als mensen op fora de vrouwen met alle zonden van de wereld gaan opzadelen.
Maar ook daar zal Cynara/circe/Cochinilla/... geen probleem mee hebben.
Oud 5 juni 2011, 14:28   #78
Dajjal
Minister

Dajjal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En vooral: het gaat flink steken dat die allemaal zo achterlijk zijn om u te beoordelen op geslacht, in plaats van op hetgeen echt telt.
...of op het feit dat je niet deftig kan schrijven of lezen, of op het feit dat je enkel gebrekkig Frans meester bent, of op het feit dat je nooit ergens op tijd kan zijn, of op het feit dat je tijdens de ramadan half suf rondloopt door gebrek aan eten en dus totaal niet productief bent, of dat je van al je niet-moslim collega's verwacht dat ze ook maar geen meetings MET lunch organiseren terwijl jij aan het vasten bent, of dat je tijdens die periode ook met geen enkele klant kan gaan eten, of....

Man man man zo kan ik nog wel even doorgaan.
Oud 5 juni 2011, 14:28   #79
Alboreto

Standaard

Citaat:
Worden werkgevers beboet en gestraft als ze geen vrouwen aanwerven?
Ehm ... ja.
Oud 5 juni 2011, 14:31   #80
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ehm ... ja.

waar haal je d�*t nu uit?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be