Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2011, 01:01   #61
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Mensen die teveel masturberen schrijven d-t fouten, wist je dat niet?
Er is niet zoiets als 'teveel masturberen'.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2011, 01:07   #62
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik denk dat dat laatste nogal het geval is in het 'westen', juist omdat de barbaarse praktijk van jongensbesnijdenissen gedoogd wordt in dat 'ontwikkelde' westen dat in theorie o zo hoog oploopt met kinder- en mensenrechten, maar hier in de praktijk toont ernstige vormen van schendingen van kinderrechten te dulden. .
Een barbaarse praktijk zal nooit het onderwerp kunnen zijn van medische redenen. Helaas; jongensbenijdenissen zijn dat wel. (Jongens worden wel degelijk besneden om medische redenen.)

Verder; het weghalen van de voorhuid is simpelweg niet barbaars. In het slechtste geval is het een nutteloze operatie (vermomd als religieus fenomeen) waarbij er onduidelijke wetenschappelijke nadelen zijn (maar er zijn ook claims van voordelen; hygiëne en/of afweerbaarheid van ziekten.)

Enfin; ik heb zelf geen religieuze hechtenis aan mannelijke besnijdenissen maar ik ga toch simpelweg niet akkoord met de harde woorden die jij er aan geeft. Als er een religie zou zijn dat oorlellen zou wegsnijden (verdoofd en zonder enige vorm van risico) dan zou ik daar ook wat sceptisch over zijn, maar omdat nu 'barbaars' en dergelijke te noemen.

Enfin; misschien heb ik een iets ruimere interpretatie van wat mag onder het mom van cultuur. We kunnen niet allemaal engduikende anti-culturelen zijn, he.

Overigens; de moslimcultuur doet ook aan besnijdenissen... Dus als het echt zou gaan over stok/slaan dan zou dat ook aangekaart worden. Maar velen vinden (terecht) dat daar echt wel significante verschillen zijn omdat niet te omschrijven als barbaarse kindermishandeling. Dat is het mijn inziens ook niet.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 11 juni 2011, 00:34   #63
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vigilante VL Bekijk bericht
Als vijfjarige werd ik omwille van medische redenen (fimosis) besneden. Dat die ingreep mijn seksueel genot of de mogelijkheid tot onaneren hindert, is absolute nonsens. Men haalt dan ook niet de hele voorhuid weg zoals sommigen verkeerdelijk aannemen.
Heeft allemaal niks te maken met het feit dat het een compleet nutteloze ingreep is.
Je kan evengoed uw oorlellen afsnijden.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2011, 00:38   #64
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
Ge gaat mij toch niet vertellen dat het wegsnijden van een stukske van het velleke van ne piemel
De voorhuid gelijk stellen aan een stukske vel is ook niet just. Dat zit vol structuren die ge nergens anders vindt. Een uniek stuk van het lichaam!
Oud 11 juni 2011, 00:45   #65
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Het is niet toevallig dat een mannen besnijdenis al eens gebeurd om medische redenen (zoals vergroeiing) en een vrouwen besnijdenis jamais gebeurd om zoiets: een vrouwen besnijdenis is veel en veel ingrijpender en is echt een genotsorgaan wegsnijden. Dat is niet het geval bij het mannelijk geslachtsorgaan; wat simpelweg een stuk vel wegsnijden is dat niet echt nodig is.
1. je kan niet afleiden uit wat algemeen aanvaardbaar is om te doen dat het ook OK is om te doen. Vanuit het standpunt van Afrikaanse stammen is vrouwenbesnijdenis ook perfect aanvaardbaar.

2. Vrouwelijke geslachtsorganen kunnen wel degelijk verwijderd worden voor medische redenen.

3. Voorhuid <> "een stukske vel".

Citaat:
(Alweer; dat het 'zinloos wegsnijden van een stuk vel' op zich onder verminking behoort te vallen kan een legitiem punt zijn, maar, aub, vergelijk het niet met een vrouwenbesnijdenis. Dat is gewoon grof.)
Tja kijk, en wij vinden dat standpunt hypocriet. Ik ga niet beweren dat het ene beter of slechter is dan het andere; er zijn trouwens verschillende gradaties. Een besnijdenis in Gasthuisberg is niet hetzelfde als in een afgelegen Afrikaanse stam met een of ander bot van een beest hé.
Oud 11 juni 2011, 00:50   #66
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
Oud 11 juni 2011, 00:53   #67
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
Verder; het weghalen van de voorhuid is simpelweg niet barbaars.
Het weghalen van de voorhuid is niet barbaars als het gerechtvaardigd is.
D.w.z. als er geen andere redelijk mogelijkheid is.

Alle andere redenen zijn barbaars en schaden de integriteit van de persoon, of het nu nuttig, zinvol/zinloos of schadelijk is.

Citaat:
maar omdat nu 'barbaars' en dergelijke te noemen.
Tja, what's in a name. Ik vind met wat we nu weten anno 2011 dat het als barbaars kan beschouwd worden, ja.
Oud 11 juni 2011, 18:36   #68
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vind via een operatie in het gasthuisberg een oorlel weghalen ook niet 'barbaars', ook al ben ik daar ook geen voorstander van.

En voorhuid is wel degelijk een stukje vel; dat geen echt nut heeft.

Ik leid overigens niet af van wat gangbaar is wat aanvaardbaar is, maar vanuit de consequenties. De consequenties zijn minimaal tot niet; dus lijkt me dat niet van die aard om het 'barbaars' te noemen.

Je zou ook kunnen zeggen dat het onderscheid tussen abortus op 1 maand of het van een klif smijten van baby's ook hypocriet is, toch gaan er nen hoop mensen het eerste niet barbaars noemen en het tweede wel.
Oud 12 juni 2011, 22:32   #69
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
En voorhuid is wel degelijk een stukje vel; dat geen echt nut heeft.
Het is niet omdat het niet levensnoodzakelijk is, dat het daarom nutteloos is hé.

Citaat:
Ik leid overigens niet af van wat gangbaar is wat aanvaardbaar is, maar vanuit de consequenties. De consequenties zijn minimaal tot niet; dus lijkt me dat niet van die aard om het 'barbaars' te noemen.
De consequenties zijn groter dan je misschien denkt. OK veel mensen hebben géén problemen, maar er zijn meer dan genoeg mensen die WEL complicaties hebben van de operatie. En dat is het simpelweg niet waard.
En ik blijf bij mijn eerste standpunt: het heeft allemaal niks te maken met lichamelijke integriteit van een kind.

Als heel de wereld het uitkotst bij het denken aan een pedofiel, waarom dan niet bij het idee dat er in een kind zijn piemel gesneden wordt? Er klopt toch iets niet hé.

Laatst gewijzigd door Ars_Nova : 12 juni 2011 om 22:35.
Oud 13 juni 2011, 10:50   #70
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Lichamelijke integriteit is een concept dat geïnterpreteerd moet worden. Daar gaat altijd een arbitraire grens op zitten.

Ik kots ook niet bij de gedachte dat een gynaecoloog een meisje van 12 haar vagina onderzoekt. Zou dat dan ook moeten?
Oud 13 juni 2011, 10:56   #71
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
Ik kots ook niet bij de gedachte dat een gynaecoloog een meisje van 12 haar vagina onderzoekt. Zou dat dan ook moeten?
Een gynaecoloog is een dokter...
Oud 14 juni 2011, 12:28   #72
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dus een jongenbesnijdenis door een doktor mag?
Oud 14 juni 2011, 12:44   #73
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus een jongenbesnijdenis door een doktor mag?
Onderzoeken is heel iets anders dan weghalen. Natuurlijk, ik verlies liever mijn voorhuid, oorlel, amandelen of appendix dan mijn clitoris, neus, grote teen of een van mijn ogen. Feit blijft wel dat je ook bij die eerste categorie best af en toe mag nadenken waarom het nou zo nodig verwijderd moet worden.

Als je je af en toe wast is er helemaal niets onhygiënisch aan een compleet lichaam, en er zijn ook duidelijke nadelen aan het hele gebeuren, zeker bij mensen die op jonge leeftijd behandeld zijn en dus niet het idee hebben dat het hun eigen keuze was ontstaan best weleens psychologische problemen, en dat komt bovenop de fysieke klachten zoals ontstekingen die zich kunnen voor doen. En oké, toegegeven, ik weet ook niet of een verbod nou echt een goede zet is, maar ik ben wel blij dat de discussie gevoerd wordt, dat sommige mensen kennelijk serieus over dit soort dingen nadenken. En ik ben ook blij dat dit bericht vanuit Amerika komt, dit is tenslote een van de weinig onderwerpen die daar minder religieus geladen zijn dan hier, en daardoor kan de discussie gevoerd worden zonder het eeuwige "Moslims zijn stom", "ja maar Joden zijn cool".
Oud 14 juni 2011, 16:22   #74
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
Haantje de voorste?

En hoezo weet Filisoof alles van besnijdenissen in Amerika

PS of bedoelde je dien aap vd Chocopops of den tieger van de Frosties?
http://justfuckinggoogleit.com
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2011, 16:27   #75
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weel indien het leidt tot schrijven van d-t-fouten.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2011, 20:55   #76
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja.....
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2011, 20:57   #77
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oei filoke, andere fouten ook?
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2011, 09:10   #78
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vigilante VL Bekijk bericht
Als vijfjarige werd ik omwille van medische redenen (fimosis) besneden. Dat die ingreep mijn seksueel genot of de mogelijkheid tot onaneren hindert, is absolute nonsens. Men haalt dan ook niet de hele voorhuid weg zoals sommigen verkeerdelijk aannemen.

In de Verenigde Staten verkiest de meerderheid van de vrouwen trouwens een besneden penis om hygiënische én esthetische redenen. Een onbesneden leuter omschrijven ze ginds dan ook vaak als "anteater" (miereneter). Er zijn zelfs gevallen bekend van jonge gastjes die opmerkingen krijgen van hun vriendin en daarom expliciet naar een chirurg gaan om de voorhuid te laten verwijderen. Sommigen, die geen toestemming kregen van hun ouders, gingen zichzelf dan maar te lijf met een stanleymes.
In Genesis staat ook vermeld dat Abraham zichzelf besneed. Maar dat was dan wel niet met een Stanleymes.
Oud 28 juli 2011, 11:03   #79
Stormbeest
Vreemdeling

Stormbeest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het hypocriete onderscheid dat gemaakt wordt in het westen tussen meisjes en jongens besnijdenissen heeft zeker voor een deel te maken met de houding ten opzichte van moslims. Jongensbesnijdenissen worden door meer culturen en religies toegepast die men niet zo goed durft bekritiseren.
Klopt. Meisjesbesnijdenis wordt voornamelijk door moslims uitgevoerd, jongensbesnijdenis ook door Joden en Amerikanen. Kritiek op moslims, daar hebben de meeste mensen het niet zo moeilijk meer, maar wee degene die kritiek geeft op Joden. Die is meteen een verwerpelijke anti-semiet.
Daar komt nog iets bij. Mannelijke besnedenen hebben de pech van het verkeerde geslacht te zijn. Wie strijdt voor de rechten van het mannelijk deel van de bevolking, maakt zich meestal weinig populair. Om het met de woorden van de Nederlandse schrijver Bart Croughs te zeggen:

Citaat:
Opkomen voor de rechten van mannen, daar is weinig eer aan te behalen. Wie strijdt voor vrouwenrechten is daarentegen een progressieve held.
Oud 28 juli 2011, 11:12   #80
Another Jack
Banneling

Standaard

Ik weet niet of het nog veel wordt gedaan.
Maar de joodse besnijder werd veronderstelt onmiddelijk na de ingreep het bloed te weg te zuigen, hij moest zijn mond dus... juist ja...

Kan er iemand mij vertellen of dit nog zo is?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be