Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Moet Brabant ,groot Brussel of klein Belgie worden?
ja 7 12,50%
nee 49 87,50%
Aantal stemmers: 56. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 29 juni 2011, 17:44   #61
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Volgens kelt mogen ze Brussel uitbreiden met alle Brusselse gemeentes.
Dat is namelijk,in de praktijk,nog steeds niet het geval,al die aparte baronietjes zijn onderhand deel van het probleem....
Geleidelijk aan bestaat de ganse bevolking uit mensen die geen belasting kunnen betalen,mensen die geen belasting willen betalen,en mensen die geen belasting moeten betalen....

Is dat dan de schuld van Vlaams- en Waals-brabant?

Laatst gewijzigd door kelt : 29 juni 2011 om 17:48.
kelt is offline  
Oud 29 juni 2011, 17:56   #62
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HomoErgaster Bekijk bericht
volledig fout. het zijn ten eerst Nederlands limburgers in die clipje. ten tweede beperkt de cité taal zich al lang niet meer tot de volksbuurten waar je het over hebt.
Die taalfout komt me bekend voor. Het maakt trouwens geen verschil of die uit een Nederlandse of Belgische mijngemeente komen. Dat zij 'fiere Limburgers' zijn is een zoveelste bewijs dat Limburg gezorgd heeft voor een veel betere integratie van allochtonen dan elders.

Citaat:
Harde en dreigende gangsta uit de Limburgse mijnstreek. Ricky G en zijn click de Young Ballers komen dit jaar uit de mouw met een uitstekende track.
Ik heb niks tegen dat taaltje, in tegendeel, ik heb in het verleden redelijk wat contact gehad met citéjongeren. Maar gaan beweren dat buiten enkele wijken in de oude mijngemeenten (zowel in Belg. als Ned. Limburg) deze taal het Limburgs verdringt is flauw zever.) Het Limburgs verdwijnt omdat het onderdrukt wordt door Flaminganten. Maar dat is blijkbaar voor veel Flaminganten te moeilijk om te begrijpen, want dat past niet in hun sprookje van een Vlaams gewest bevolkt door een Vlaams volk met één gezamenlijke cultuur en één gezamenlijke taal.
pajoske is offline  
Oud 29 juni 2011, 17:57   #63
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Mijn Limburgs is eigenlijk geen dialect van het "Nederlands" maar een aparte taal die helaas ook door het Flamingatisme wordt onderdrukt.

Jouw Limburgs is Maaslands, een dialect, verschillend van de andere dialecten in Limburg (kempen, haspengouw...).
Geen taal.

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline  
Oud 29 juni 2011, 18:08   #64
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik spreek die taal privé waar ik wil. Dat mijn Antwerpse schoondochter de taal niet verstaat vind ik begrijpelijk.
Voor officiële zaken met de overheid mag deze niet gebruikt worden. Zelfs niet in de gemeenteraad. Er is dan dus wel degelijk een verbod.
De overheid weigert deze taal te erkennen als minderheidstaal. Je kan dat vergelijk met een overheid die zegt dat de kathedraal van Antwerpen geen culturele waarde heeft, dat er daarom geen onderhoudswerkzaamheden maar uitgevoerd worden. Hoeveel jaren zal het duren eer ze volledig in verval raakt?
Dat lijkt toch sterk op onderdrukking.
Ik wachtte op dat argument. Het 'Limburgs' waar jij het over hebt is niet in heel Limburg hetzelfde. Iemand uit Neerpelt spreekt een volledig ander dialect dan iemand uit Sint-Truiden of Voeren of Maaseik. Die plaatselijke verschillen bestaan overal, in elke provincie. In de Westhoek, Antwerpen, Gent, het Meetjesland, de Vlaamse ardennen, de Kempen,de Kust, etc. Moeten al die mensen dan maar in hun 'eigen oorspronkelijke taal' terecht kunnen bij officiële instanties? En wat als dit overlapt? Wat als je een paar gemeenten verder verhuisd, of zelfs naar een hele andere provincie. Ga je je dan schikken naar het volledig andere dialect, en je in die 'taal' tot de gemeente en de overheid richten? Of pas je je aan en leer je het andere dialect? Ga je cursussen inrichten om mensen deze 27 verschillende dialecten bij te brengen om in de algemene administratie door de bomen het bos nog te zien. Je zou allerlei mini kantons kunnen stichten met eigen administratie en bevoegdheden. Of je lost deze belachelijke toestand op met een eenheidstaal, het standaard Nederlands.

Laatst gewijzigd door poekieJ : 29 juni 2011 om 18:09.
poekieJ is offline  
Oud 29 juni 2011, 18:10   #65
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Jouw Limburgs is Maaslands, een dialect, verschillend van de andere dialecten in Limburg (kempen, haspengouw...).
Geen taal.
Mijn Maaslands is een dialect van de Limburgse taal.

Maar het ging hier over Brabant en Brussel.
Frans verdringt Brabants/Nederlands in de regio rond Brussel.
Het Nederlands verdringt het Limburgs.

Toch ongelooflijk hoeveel energie mensen in deze draad steken om toch maar mijn ongelijk te bewijzen. Het feit dat ik hen een spiegel voorhoud valt voor velen precies moeilijk te verwerken.

Wij werden verplicht ons langzaam aan te passen aan inwijkelingen. In Vlaams Brabant zal dat ook gebeuren.

Laatst gewijzigd door pajoske : 29 juni 2011 om 18:13.
pajoske is offline  
Oud 29 juni 2011, 18:19   #66
HomoErgaster
Burger

Standaard

Citaat:
Die taalfout komt me bekend voor.
Ik moet toegeven dat uw vermoeden niet zonder reden is , maar geloof me, ik kom niet uit "de cité". Ik werd onderbroken in het schrijven van mijn reactie, waarschijnlijk vandaar de taalfout, normaaal heb ik geen probleem met het aanvoelen van die/dat.

Laatst gewijzigd door HomoErgaster : 29 juni 2011 om 18:23.
HomoErgaster is offline  
Oud 29 juni 2011, 18:22   #67
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Toch ongelooflijk hoeveel energie mensen in deze draad steken om toch maar mijn ongelijk te bewijzen. Het feit dat ik hen een spiegel voorhoud valt voor velen precies moeilijk te verwerken.

Wij werden verplicht ons langzaam aan te passen aan inwijkelingen. In Vlaams Brabant zal dat ook gebeuren.
Het Nederlands is een standaardtaal, officieel in Vlaams-Brabant.
Het Limburgs is een verzameling dialecten die nog bestaat.
Het Limburgs moest in de formele omgang plaatsmaken voor een standaardtaal. Wij hoorden ons dus aan te passen om communicatie vlot te laten verlopen etc. ; een dialect zal dat niet vergemakkelijken. Het Nederlands is de officiële taal in Vlaams Brabant, daar spreekt men grotendeels Nederlands en het Frans heeft daar niets te zoeken.
Er is een duidelijk verschil.

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.

Laatst gewijzigd door Lavox : 29 juni 2011 om 18:26.
Lavox is offline  
Oud 29 juni 2011, 19:38   #68
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Dat is dan jou persoonlijke mening. Kan je mij dan ook wel even illustreren hoe de belgische manco's zoals de alarmbelprocedure, pariteit, belangenconflicten en andere draken zich dan zouden manifesteren in een onafhankelijk Vlaanderen?
Lees de onderscheiden partijprogramma's en je zal merken dat er aan de particratische bewindvoering geen brijzel zal getornd worden in een Vlaanderen bestuurd door CD&V-N-VA-SP-a-OVLD.....

Citaat:
Vlaamse secessie is inderdaad neit in het belang van belgie, maar wel in het belang van de belgische bevolking.
Dat weet ik niet zo zeker.
Misschien de bevolking eens raadplegen in deze materie?

Citaat:
Kleine nuance dus. Het is dus wat mij betreft inderdaad perfect ok om een secessie die in het belang van de bevolking is toe te juichen, en ondertussen een andere secessie die niet in het belang van de bevolking is af te keuren.
cfr. supra
Eerst vragen, dan handelen.

Citaat:
Je ziet daar een inkonsequentie die er niet is, mijn waarde koningsgezinde democraat.
Da's een fijne steek.

Citaat:
De boer in deze vergelijking is wel de bevolking en niet de natie. Vind mij een democratische meerderheid die Reynders' plan goedkeurt en ik leg mij erbij neer
Okay.
Of course.
Oud 29 juni 2011, 19:40   #69
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
@Pajos: geld is inderdaad dikwijls/voor velen belangrijker dan principes, spijtig maar waar.
Over 'tussentaaltje': wilt ge soms taalpolitie installeren die iedereen gaat controleren of ze wel heel den tijd perfect ABN spreken?
Als Limburgers of Westvlamen niet perfect AN willen spreken en een redelijk verstaanbaar mixke tussen AN en hun dialect spreken zonder de moeilijkste/afwijkendste woorden, dan hebben wij Brabanders daar ook geen probleem mee zenne.
Maar die intolerantie t.o.v. spreektaal lijkt vooral in 1 richting te verlopen.

Het probleem ligt m.i. dan ook bij het taalonderwijs voor buitenlanders & franstaligen: die leren alleen een (in VL) niet gesproken taal aan, en men klaagt dan aan dat de VL die taal niet spreken. In plaats van meer aandacht te besteden aan de taalvariëteiten die de facto gesproken worden, en waar die vreemdelingen in de realiteit veel meer mee geholpen zouden zijn.

Ebe: toen waren ze al met twee...
Pardon? In mijn beroepsleven heb ik nooit iets anders dan het Algemeen Nederlands gebruikt. Mijn vrouw en ik komen elk uit een regio met een totaal verschillend dialect. Wij spreken dus Algemeen Nederlands. Jij stelt het verdorie voor alsof alle Vlamingen ongeletterde dialectwauwelaars zijn. Verre van mij om te beweren dat mijn AN vlekkeloos zou zijn. Maar bij de Nederlanders is het dat al evenmin. Volgens uw stelling zou bv. een Duitser die (om welke reden dan ook) met Vlamingen te maken krijgt eerst horen West-Vlams, Uust-Vloms, Aantwaarps, Limburgs enz. aan te leren en geen Nederlands. Te gek om los te lopen ...

Laatst gewijzigd door quercus : 29 juni 2011 om 19:41.
quercus is offline  
Oud 29 juni 2011, 19:45   #70
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

In Vlaams Brabant zal dat slechts gebeuren als alle Vlaams-Brabanders zo kloterig en slaafs-laf elke Franstalige onmiddellijk ter wille zijn en hem in het Frans antwoorden.
Oud 29 juni 2011, 19:48   #71
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Volgens uw stelling zou bv. een Duitser die (om welke reden dan ook) met Vlamingen te maken krijgt eerst horen West-Vlams, Uust-Vloms, Aantwaarps, Limburgs enz. aan te leren en geen Nederlands. Te gek om los te lopen ...
Ge hebt percies niet verder gelezen.
Eerst nog eens de quote die ge geciteerd had, en dan iets dat ik eerder vandaag hierover al geantwoord had:

Citaat:
In plaats van meer aandacht te besteden aan de taalvariëteiten die de facto gesproken worden, en waar die vreemdelingen in de realiteit veel meer mee geholpen zouden zijn.
Ik zeg dus 'meer aandacht', niet 'alleen maar'.

Verder:

Citaat:
Dat kwam dan verkeerd over

Ik wil immigranten ook niet met een achterstand opzadelen omdat ze geen fatsoendelijk Nederlands kunnen schrijven, en eventueel spreken.

Wat ik met dat punt bedoelde was, dat men er in lessen Nederlands als Tweede Taal (zeker in VL) nog meer bij moet stilstaan hoe de schrijftaal afwijkt van de gesproken taal.
Dit bedoelde ik dan vooral in de passieve zin, dan kunnen ze zelf ook wel uitmaken hoeveel ze daar in de actieve zin (in het dagelijks leven) van willen toepassen.
Maar door meer aandacht te besteden aan hoe een groot deel van de bevolkign de facto spreekt (die lesprogramma's zijn dan natuurlijk wel licht verschillend in elke provincie) zullen deze allochtonen ook beter geintegreerd zijn dus het is vooral ook in hun eigen belang.
Als mensen in NTT ook leren dat veel Vlamingen niet zullen zeggen "hoe maakt u het" of "hoe gaat het", maar vooral "hoe IS het" (en dan dikwijls de h's niet uitspreken), dan zullen ze toch weer beter aangepast zijn aan de realiteit.
Fj9lnir is offline  
Oud 29 juni 2011, 19:54   #72
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In Vlaams Brabant zal dat slechts gebeuren als alle Vlaams-Brabanders zo kloterig en slaafs-laf elke Franstalige onmiddellijk ter wille zijn en hem in het Frans antwoorden.
Je mag uberhaupt blij zijn dat er nog Vlaams Brabanders in VL BR wonen.
En verder stel ik droog vast dat de Vlaamse regering zelf de Franse taal verplicht voor elke Vlaming zodat deze zich aanpassen kan.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 29 juni 2011, 20:23   #73
HomoErgaster
Burger

Standaard

Citaat:
Die taalfout komt me bekend voor. Het maakt trouwens geen verschil of die uit een Nederlandse of Belgische mijngemeente komen. Dat zij 'fiere Limburgers' zijn is een zoveelste bewijs dat Limburg gezorgd heeft voor een veel betere integratie van allochtonen dan elders.

Ik heb niks tegen dat taaltje, in tegendeel, ik heb in het verleden redelijk wat contact gehad met citéjongeren. Maar gaan beweren dat buiten enkele wijken in de oude mijngemeenten (zowel in Belg. als Ned. Limburg) deze taal het Limburgs verdringt is flauw zever.) Het Limburgs verdwijnt omdat het onderdrukt wordt door Flaminganten. Maar dat is blijkbaar voor veel Flaminganten te moeilijk om te begrijpen, want dat past niet in hun sprookje van een Vlaams gewest bevolkt door een Vlaams volk met één gezamenlijke cultuur en één gezamenlijke taal.
ik zeg nergens dat het limburgs in zijn totaliteit verdrongen wordt door de citétaal. maar ik weet wel zeker dat het zich tot buiten de mijngemeentes en de cités heeft verspreid.
HomoErgaster is offline  
Oud 29 juni 2011, 20:38   #74
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
....Dat zij 'fiere Limburgers' zijn is een zoveelste bewijs dat Limburg gezorgd heeft voor een veel betere integratie van allochtonen dan elders.
Het is omgekeerd:

Limburgers integreren zich beter in de allochtone gemeenschap.

Citaat:
Zeker. Omdat allochtonen het Nederlands brengen (in hun variant dan), en autochtone Limbo's, de jongere generatie dan, zich aanpassen.

Citaat:
Ook daar heb je gelijk.

Citaat:

In Vlaams Brabant is in de eerste plaats sprake van Vlamingen die wegtrekken. Op de tweede plaats pas aanpassen.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 29 juni 2011 om 20:39.
Oud 29 juni 2011, 20:41   #75
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Je mag uberhaupt blij zijn dat er nog Vlaams Brabanders in VL BR wonen.
En verder stel ik droog vast dat de Vlaamse regering zelf de Franse taal verplicht voor elke Vlaming zodat deze zich aanpassen kan.
Dat is een zeer eenzijdige interpretatie. Ik ben een overtuigd Vlaamsgezinde, maar de kennis van de Franse taal is voor mij veeleer een middel om vlot een toegang te hebben tot de cultuur van buurland Frankrijk. En dezelfde redenering geldt ook voor wat het Engels, het Duits en het Italiaans betreft. Het feit dat ik behoorlijk overweg kan met het Frans beschouw ik niet als iets dat mij er automatisch zou toe verplichten Belgische Franstaligen ter wille te zijn.
Oud 29 juni 2011, 20:51   #76
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Was ook de oproep van Reynders... namelijk om een volksraadpleging hiervoor te organiseren. Vind ik trouwens een goed idee... is trouwens ook haalbaar. Of toch niet minder haalbaar dan de zuivere splitsing van BHV. Ik als Oost-Vlaming zou dat wel zien zitten... maar ons kiessysteem (dat inherent separatistische is) laat dat dus niet toe. Het laat daarentegen wel toe om Nederlandstaligen tegen Franstaligen te laten opbieden in een strijd zonder winnaars (separatie komt er niet en de behoud van het bestaande ook niet). Gek gekker gekst...

Nu concreet welke volksraadpleging zou U aanraden? Een lokale? Nationale? En welke alternatieven zou je allemaal bieden?

Verder denk ik niet dat het zo slim is steeds opnieuw te praten in termen van "separatie" van de ene of andere entiteit. Het lijkt me slimmer te praten in termen van wat beter zou werken... Een gewest Brabant zou in mijn ogen beter werken wat betreft het echt klaarstomen van Brussel als wereldstad (een ambitie die ze als hoofdstad van Europa toch zou moeten hebben) dan dat petieterige gewestje dat we nu hebben waar men het liefst het minst mogelijk middelen aan geeft en het meest mogelijke van verwacht.

Dus voor largo_w
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline  
Oud 29 juni 2011, 20:57   #77
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al wie voorstander is van separatisme en een afscheuring van Vlaanderen, kan er niks tegen hebben dat andere regio's eenzelfde recht op secessie opeisen.

Kritiek op afscheuring van Duitstalige gebieden, Wallonië of een Brusselse regio zou vanwege separatisten een toppunt van hypokrisie betekenen.

Je kan een ander moeilijk misgunnen wat je voor jezelf rechtens opeist.
Wij eisen alleen ONZE grond, niet die van een ander. Daar zit het verschil staaf, daar zit ALLES in.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 29 juni 2011, 21:58   #78
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees de onderscheiden partijprogramma's en je zal merken dat er aan de particratische bewindvoering geen brijzel zal getornd worden in een Vlaanderen bestuurd door CD&V-N-VA-SP-a-OVLD.....
Uiteraard. Maar wat heeft dat te maken met de typisch belgische manco's die ik opnoemde en die volgens jou dus zullen blijven bestaan in een onafhankelijk Vlaanderen?

Citaat:

cfr. supra
Eerst vragen, dan handelen.
Absoluut voorstander van, dat hoef ik wellicht niet meer te staven

Citaat:
Da's een fijne steek.
Sorry, kon hem niet laten liggen
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 29 juni 2011, 22:36   #79
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Wij eisen alleen ONZE grond, ....
Gefeliciteerd.

Je zou er beter gaan wonen ipv te eisen.

Maar ja, t�*s duur geworden he, tussen die Brusselse bedelaars....
Oud 29 juni 2011, 23:20   #80
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Gefeliciteerd.

Je zou er beter gaan wonen ipv te eisen.

Maar ja, t�*s duur geworden he, tussen die Brusselse bedelaars....
Je ziet er tegenwoordig zelf in Vilvoorde.

Weet je, Vlaming of Franstaligen... het doet er niet toe, ze willen praktisch allemaal buiten Brussel wonen. Weg uit de groeiende rotzooi dat zie liever niet geexporteerd zien naar de rand. De aanhechtig met het Brussels H.G. is gewoon bijna uitgesloten. Ook al spreekt 90% Frans in de commune. Frans is niet synoniem voor Brussel.

Ik weet nu niet hoe jij het ervaart, maar ik zie steeds meer Franstaligen die Nederlands min of meer machtig zijn. Is trouwens over gans Belgie zo.
De Prodigy is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be