Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juni 2011, 17:05   #61
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Ik zat overlaatst in de kinepolis in Antwerpen (waar een ticket zowaar reeds 9,30 kost, ik viel bijna omver), en dan durfde men daar nog pauze in te lassen ook. Toen er ook nog één of andere slogan verscheen �* la 'we'll be back in ten minutes' of iets dergelijks kreeg ik het helemaal.

Net zoiets als met die festivalreclames die op bv. tmf soms verschijnen. Een Vlaams festival/feest/fuif waar alleen maar mensen uit de buurt heen trekken en dan de aankondiging vol-ledig en enkel en alleen in het Engels. Op een 'Nederlandstalige' zender. Daar ga ik bijna van over mijn nek.

(Nee hoor, ik ben niet gefrustreerd..)
Ik heb zo ooit eens aan een kerel die affiches voor een fuifje het aanplakken was gevraagd hoe hij erin geslaagd was The Doors voor de avond te boeken. Hij keek me nietsbegrijpend aan. 'Welja', zei ik toen, 'er staat toch duidelijk 'Doors@8PM' onderaan de affiche?'
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2011, 17:32   #62
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Ik heb zo ooit eens aan een kerel die affiches voor een fuifje het aanplakken was gevraagd hoe hij erin geslaagd was The Doors voor de avond te boeken. Hij keek me nietsbegrijpend aan. 'Welja', zei ik toen, 'er staat toch duidelijk 'Doors@8PM' onderaan de affiche?'
+1 rep punt!
Fj9lnir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2011, 23:33   #63
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
Goesting staat nu wél in de woordenboeken. Maar puur om de Vlamingen te lokken en te verleiden, door ze een paar symboolwoordjes toe te smijten en dan moeten ze braaf zwijgen.

De voornaamste corrector die Vlaamse woorden de stempel 'archaïsch' gaf, stond bij mij niet op de pc maar was te vinden vooraan in de klassen.
Als ge een woord als 'schoon' in nen tekst durft(/-de) te gebruiken: opmerking: Ouderwets!
Hoewel het in alle woordenboeken te vinden is, dus waarom mensen afleren het te gebruiken?

Of een lerares Nederlands in het 4e middelbaar (vrij plat sprekend voor een lerares Nederlands), bij het geven van instructies voor een spreekopdracht of toneeltje dat we moesten opvoeren:
(ik parafraseer, de exacte woorden kan ik niet meer citeren natuurlijk)

"Ge (sic) moet 'jij' gebruiken, 'gij' dad (sic) is zo ouderwets.'
Ik ben zelf ook pissig wanneer er zaken verengelst worden daar waar er een correct Vlaams (Nederlands) woord voor bestaat. Natuurlijk moeten we toegeven dat een taal leeft en onder invloeden van andere talen staat. Je kunt je afvragen, zijn al die Vlaamse Nederlandse woorden wel allemaal zo Vlaams of Nederlands. Goesting bv. is helemaal niet zo Vlaams als ge zou denken. Schabelletje, al evenmin niet. Een kwartier, zoals vroeger wel eens tegen een woongelegenheid gezegd werd, ook niet. Heel wat woorden die we alledaags als Vlaams gebruiken zijn achtergebleven verbasterde woorden van de Romeinen en/of Spanjaarden enz.

Maar dan denk ik zo, " Jongens, 't is al zo een mengelmoes, moet het dan perse nog een ergere hutsepot worden?"

"De taal is het verstand ener natie. Wie zijn taal verloochent, verloochent dus zijn eigen zelfstandigheid, zijn aangeboren aard."
(Jan-Frans Willems)

Laatst gewijzigd door Garry : 30 juni 2011 om 23:45.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2011, 00:07   #64
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Goesting is Frans, maar mensen denken vaak dat het Spaans is. In het Middelfrans zei men niet goût, maar goust (met de 's' uitgesproken). Trouwens een simpel woord als 'zich haasten' is verwant met het Frans 'hâter' (bespoedigen). Dat woord is op diens beurt weer Germaans in origine, en dan nog wel Gothisch ook. Frans zit boordevol Germaans uit een verloren verleden. Van de grote Romaanse talen is het Frans het sterkst gegermaniseerd van allen, maar dan wel van een heel oud Germaans. Het Waals en het Reto-Romaans zijn het sterkst gegermaniseerd, trouwens.

Laatst gewijzigd door Weyland : 1 juli 2011 om 00:08.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2011, 01:20   #65
DONG ZHUO
Burgemeester

DONG ZHUO's schermafbeelding

Standaard

ja, ja.... alles ver-engelsen.....

laatst was ik op een presentatie van een nieuw software-programma welk we binnenkort beroepshalve dienen te gebruiken.....

édoch de sukkelaar die de opleiding moest komen geven was een waalse "méértalige" medewerker van het bedrijf die de programma's ontwikkelde.....

bij het zichzelf voorstellen in het "iengelisch" en het "nedderlaands" was alles nog best grappig en kon iedereen nog volgen....

bij zijn vraag of er mensen waren die "français" spraken liep het een klein beetje mis, amper 2 van de 10 aanwezigen....

"no problème" gezien iedereen "iengelisch" verstond en sprak moest hij zijn uitleg maar in 1 taal doen..... alléén jammer voor hem dat zijn "diaporamas" (slides) van zijn presentatie "en français" waren...

na een vijftal minuten waren de meesten het zo grondig beu, gezien ze die kerel steeds maar over de "disque-dur" en de "ordinateur" hoorden razen en steeds aan (ons) 2 vlamingen moesten vragen waarover hij het eigenlijk had, dat ze de ganse zaak stilgelegd hebben en het bedrijf in sé gekontakteerd om te vragen of ze geen "native" speaker konden sturen of tenminste iemand die de standaard computertermen gebruikt teneinde de opleiding van één dag geen ganse week te moeten laten duren....

achteraf vernomen dat de "ingénieur" serieus in zijn gat gebeten was omdat de "engelsen" hem niet wouden verstaan !
Oud 3 juli 2011, 17:37   #66
Fons Wuyts
Vreemdeling

Fons Wuyts's schermafbeelding

Standaard als je alle woorden die hun oorsprong vinden in een andere taal verbied, dan hou je..

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Er zijn Nederlandse alternatieven zat voor 'leuk'.
Aangenaam, prettig, voortreffelijk, onvergetelijk, aardig, knap, fijn, gezellig, tof, etc.
Misschien moet de VL maar wat meer boeken lezen zodat hij zichzelf opnieuw leert uitdrukken in zijn eigen taal ipv zijn toevlucht te zoeken in een resem bastaardwoorden, gallicismen en anglicismen.
als je alle woorden die hun oorsprong vinden in een andere taal gaat verbieden, dan hou je....niks meer over! een van de 'alternatieven' die 'men' ons aanbiedt (lees opdringt) is 'leuk'... nee bedankt! ik hou meer van 'plezant'

Laatst gewijzigd door Fons Wuyts : 3 juli 2011 om 17:38.
Fons Wuyts is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2011, 23:50   #67
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het is wel een teken van frustratie. Mij kan het helemaal niet schelen en ik gebruik ook Engelstalige woorden in mijn dagelijkse leven. Ik beschouw dit als een rijkdom, te kunnen "mixen" tussen het Frans en het Engels. De Vlamingen die zoals u reageren, hebben het gewoon moeilijk met andere talen. Ik zeg niet dat het volgende uw geval is maar wat u zegt doet me denken aan de Vlamingen die al klagen omdat ze Franstaligen onder hen in het Frans horen spreken, in diepe Vlaanderen.
Ik spreek 5 talen, maar wel liefst elk afzonderlijk. Of anders, dat iedereen dan Esperanto of zoiets leert, da's pas een " mix ".
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2011, 23:55   #68
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ik probeer de affiches van onze vereniging zoveel mogelijk met Nederlandse woorden te maken.

Ik heb een probleem met Happy Hour, is hier eigenlijk een nederlandstalige benaming voor?
De Leuke Uurtje ?

Laatst gewijzigd door den dinges : 3 juli 2011 om 23:56.
Oud 3 juli 2011, 23:57   #69
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Waar maak je je druk om?

We hebben hier radio die >90% Engelstalige nummers uitzendt.
No kidding ? Fuck man, dat is too much !
Oud 4 juli 2011, 08:51   #70
Fons Wuyts
Vreemdeling

Standaard de Taalunie

Citaat:
x2.

En de taalunie in se roeit schoon natuurlijk niet uit, maar aangezien in schrijftaal "schoon" als zwaar archaisch geldt en in de praktijk alleen maar "mooi" geschreven wordt, merk ik in mijn omgeving dat nog maar 1/3 van de mensen meestal 'schoon' zegt en de andere 2/3 overwegend het debiel woord 'mooi'.
(zelfs generaties die ouder zijn als kik, zijnde mijn moeder, zelfs grootmoeders, enz)
De Taalunie, of is het onzijdig? in ieder geval verbieden zij niets!
Hun berichten zijn ook naamloos, niemand heeft HET gedaan!
Maar hun adviezen worden als wetten toegepast in Vlaanderen, en één van die 'wetten' is leuk=standaardtaal en plezant is dat niet!
Is het de bedoeling om alle verschillen tussen Vlamingen en Hollanders weg te werken? ... in het voordeel van deze laatsten?...
Oud 4 juli 2011, 08:52   #71
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ik probeer de affiches van onze vereniging zoveel mogelijk met Nederlandse woorden te maken.

Ik heb een probleem met Happy Hour, is hier eigenlijk een nederlandstalige benaming voor?
Het Hollands uurtje.

(zijn we meteen zeker dat het nooit opgenomen zal worden in den Dikke)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2011, 08:56   #72
Fons Wuyts
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
plezant antwoord!
Oud 4 juli 2011, 09:05   #73
Fons Wuyts
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Niemand zal die mode tegenhouden.

Persoonlijk heb ik het ook tegen "Hollandse" woorden, liefst gebruikt door mensen die denken dat ze daardoor meer AN praten, zoals oma en opa. Wat is er mis met pépé, vava en die dingen ?

't zal niet lang meer duren, of een peuterke zijn eerste woordjes zijn niet meer mama en papa, maar shit en fuck, behalve in Brussel, daar zal het merde zijn, of een Arabische versie ervan.
als iederen zo redeneert... dan zult ge gelijk krijgen!
maar 't zal niet waar zijn!
de Terug Plezant Club (*) heeft al 2820 leden... er er komen er nog alle dagen bij!
(*) Google tip!

Laatst gewijzigd door Fons Wuyts : 4 juli 2011 om 09:09. Reden: aanvulling
Oud 4 juli 2011, 09:43   #74
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fons Wuyts Bekijk bericht
als iederen zo redeneert... dan zult ge gelijk krijgen!
maar 't zal niet waar zijn!
de Terug Plezant Club (*) heeft al 2820 leden... er er komen er nog alle dagen bij!
(*) Google tip!
Mind you,
de Schoof is fan (engels), wat zeg ik zelfs member van jouw club (club is ook engels),
maar blijft denken dat it will not be possible (ofte mission impossible).

sorry, shit happens

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2011, 11:31   #75
Fons Wuyts
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mind you,
de Schoof is fan (engels), wat zeg ik zelfs member van jouw club (club is ook engels),
maar blijft denken dat it will not be possible (ofte mission impossible).

sorry, shit happens
zelfs de Berbers krijgen hun taal terug in Marokko!
waarom zouden 6 miljoen Vlamingen hun taal moeten missen?
graag een e-mailtje naar al.wuyts,... dan kan ik u herkennen
Oud 4 juli 2011, 12:37   #76
Fons Wuyts
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Wat u vertelt maak ik gewoon niet mee met mijn taalgebruik, daarom dat ik er zo weinig waarde aan hecht. Ik vind uw strijd tegen de Taalunie gewoon iets waaraan ik geen ernst aan kan hechten.
Ben ik dan een Vlaams collaborateur van de Taalunie ? Ik gebruik verdorie dezelfde woorden als de overgrote meerderheid van de bevolking hier.

Let wel, ik ben geen Limburger. Limburg is een streek waar Nederlanders in een negatief licht bekeken worden, ook al weten ze vaak niet waarom (tenzij om door hen verzonnen redenen en stropoppen).
De overgrote meerderheid van de Vlaamse bevolking wil dat het 'plezant' blijft, de Taalunie verbiedt het en verplicht(*) onze kinderen om 'leuk' te gebruiken...
Leve de democratie!
(*) onrechtstreeks en niet persoonlijk...

Laatst gewijzigd door Fons Wuyts : 4 juli 2011 om 12:37.
Oud 6 juli 2011, 17:00   #77
Fons Wuyts
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
x2.

En de taalunie in se roeit schoon natuurlijk niet uit, maar aangezien in schrijftaal "schoon" als zwaar archaisch geldt en in de praktijk alleen maar "mooi" geschreven wordt, merk ik in mijn omgeving dat nog maar 1/3 van de mensen meestal 'schoon' zegt en de andere 2/3 overwegend het debiel woord 'mooi'.
(zelfs generaties die ouder zijn als kik, zijnde mijn moeder, zelfs grootmoeders, enz)
misschien is het niet hun bedoeling, maar het resultaat is wel uitroeing, vervlakking, saaie eenheidsworst...
ook ouders en grootouders zeggen nu 'leuk', vooral als ze tegen hun kinderen praten... ze zouden op school toch eens 'plezant' moeten zeggen...en daar dan slechte punten voor krijgen... och Heer och arme...

Laatst gewijzigd door Fons Wuyts : 6 juli 2011 om 17:01.
Oud 6 juli 2011, 17:15   #78
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
misschien is het niet hun bedoeling, maar het resultaat is wel uitroeing, vervlakking, saaie eenheidsworst...
ook ouders en grootouders zeggen nu 'leuk', vooral als ze tegen hun kinderen praten... ze zouden op school toch eens 'plezant' moeten zeggen...en daar dan slechte punten voor krijgen... och Heer och arme...
Het woord 'plezant' gebruik ik zelfs niet eens in de gesproken omgang. Dan heb ik het meestal over 'geestig'.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2011, 17:32   #79
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

Geestig is ook een evengoed VL woord en beter dan 'leuk' natuurlijk! Dus dat moedigen wijle ook aan.

Maar zijn 'geestig' en 'plezant' echt synoniemen? 'Geestig' is voor mij vooral 'grappig', 'plezant' eerder 'tof'.
In sommige gevallen kan het (voor mij) overlappen, maar meestal niet.
Fj9lnir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2011, 17:40   #80
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De overgrote meerderheid van de Vlaamse bevolking wil dat het 'plezant' blijft, de Taalunie verbiedt het en verplicht(*) onze kinderen om 'leuk' te gebruiken...
Leve de democratie!
(*) onrechtstreeks en niet persoonlijk...
Who cares wat de Taalunie vindt?

de googletest:

Oud Zuid-Nederlands:
Plezant: 1.470.000 resultaten
(Taalunie: 321.000 resultaten)
Droogkuis : 102.000 resultaten

NL
Leuk : 70.500.000 resultaten

Nieuwe straattaal (minder dan 10 jaar oud):

Chimeid: 232.000 resultaten
Mattie : 1.950.000 resultaten
Doekoe : 150.000 resultaten
Mocro : 893.000 resultaten

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 6 juli 2011 om 17:48.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be