Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2011, 22:04   #61
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Lees dit artikel uit de GvA eens: Het CGKR en de homohaat.
Ik citeer alvast:

3. Opmerkelijk is niet alleen dat de antidiscriminatiewetten zelf discrimineren en homo's "minder" behandelen dan allochtonen. Ook binnen de bestaande wetten stelt het CGKR zich milder op tegen homohaters dan tegenover vreemdelingenhaters.

Met Franse rapgroepen van allochtone oorsprong, zoals Sexion d'Assaut, die hier in de Ancienne Belgique komen optreden en die bekend staan om hun oproepen tot homofoob geweld, wordt "onderhandeld" en "afgesproken" om dat geen homofobe uitspraken te doen. Of de naleving van die afspraken werd gecontroleerd en welk resultaat dat gaf, verneem je niet uit het rapport. Op het feit dat de Brusselse AB, een met overheidsgeld gefinancierde organisatie, al twee keer zo'n homofobe club liet komen, lees je geen kritiek. Nee, men is "tevreden over het resultaat".

Fantastisch, maar zou men met een vergelijkbare racistische groep, die oproept om alle Marokkanen in mekaar te slaan bv., ook gaan onderhandelen? Onderhandelde men met het Vlaams Blok om het racisme van die partij aan te pakken? Nee dus, waarom dan wel onderhandelen met homofobe rapgroepen, die overal elders in Europa geweigerd worden om die reden? Dit lijkt een discriminerende praktijk van het CGKR.

En terwijl tegen zoveel pamfletjes en tekstjes tegen vreemdelingen in het verleden werd opgetreden, is het fameuze islamitische boek waarin wordt opgeroepen om homo's van hoge gebouwen te gooien is nog altijd verkrijgbaar in Brussel en Antwerpen, er was nooit een actie tegen op basis van de antidiscriminatiewet. Dit boek wordt zelfs niet vermeld in het rapport.

Terecht maakt het CGKR bij homofobe uitspraken een afweging tussen de vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van religie en het verbod op aanzetten tot haat. Maar die afweging wordt uitsluitend bij homodiscriminatie gemaakt, niet bv. bij islamofobie, waar zonder motivering onmiddellijk wordt gesteld dat het een overtreding is van de antidiscriminatiewet. Waarom die (terechte) afweging maken bij de ene groep en niet bij de andere? Dat lijkt een discriminerende praktijk van het CGKR.

4. Het rapport heeft geen plan om homofobie bij moslimjongens te bestrijden. Het vermeldt die homofobie schoorvoetend wel, - en dat is een vooruitgang in vergelijking met vroeger - maar die vermelding verdrinkt in pagina's over de uitspraken van Monseigneur Léonard. Onderzoek van professor Marc Hooghe (KULeuven) wees echter uit dat de homofobie bij moslimjongens meer dan dubbel zo sterk is dan die bij katholieke of vrijzinnige jongens. Onderzoek in opdracht van de Gazet van Antwerpen toonde ook de erg negatieve opstelling van moslimjongens tegenover homoseksuelen aan.

Een zinvol beleid moet de problemen durven benoemen en dan doelgerichte maatregelen voorstellen, specifiek naar de groepen waar de problemen het ergste zijn. Maar er is geen eigen beleidsvoorstel van het CGKR zelf naar de moslimgemeenschap toe, er is ook geen oproep tot een "vierhoeksoverleg" om de homofobie aan te pakken (in tegenstelling tot bij de strijd tegen hate speech).
Het hypocriet spionnencentrum ten voeten uit!!
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2011, 22:16   #62
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fleur__ Bekijk bericht
Dit staat op hun site:

Het Centrum is een onafhankelijke openbare instelling ter bevordering van gelijkheid van kansen en bestrijding van discriminatie.
Toen het boek '' De weg naar de islam' uitkwam met daarin de omstreden oproep homo's te vermoorden stuurde ik een mailtje naar het CGK met de vraag wat ze daaraan gingen doen daar zulke oproep wettelijk verboden is.

Ik kreeg als ze antwoord dat ze het standpunt van de overheid gingen afwachten alvorens zélf een standpunt in te nemen.

Onafhankelijk zei u toch?

Laatst gewijzigd door daiwa : 14 juli 2011 om 22:16.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2011, 22:20   #63
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus omdat enkele moslims en Afrikanen overvallen plegen, besluit jij aan niemand te verhuren die moslim en/of Afrikaan is? Dat is discriminatie op basis van afkomst en religie en bij wet verboden.
Ik zou dat eerder een risico-calculatie willen noemen.

Ten eerste staan bepaalde groepen allochtonen er bekend om dat ze van de door hen gehuurde woningen en woonomgeving een zwijnenstal maken. Alle grote verhuurders zoals woningbouwverenigingen en -stichtingen die aan Afrikanen hebben verhuurd, hebben bijvoorbeeld met zaken als uitgebroken tussenmuren te maken gehad, omdat Afrikanen vaak van huis uit gewend zijn dat de hele familie, inclusief opa's, oma's, aangetrouwde ooms en tantes, met zijn allen in één grote ruimte wonen.
Ten tweede zijn allochtonen vaker van het OCMW afhankelijk, hebben ze vaker betalingsproblemen, en zijn ze bovengemiddeld vertegenwoordigd in de criminaliteitscijfers.

Kortom, als verhuurder weet je gewoon dat wanneer je aan bepaalde allochtonen verhuurt, het risico dat je huis gesloopt wordt groter is, het risico dat de huur niet of niet op tijd betaald wordt groter is, de kans op verloedering van de woonomgeving groter is, de kans dat het huis dat je verhuurt voor criminele doeleinden gebruikt wordt groter is.

Als je met beduidend minder risico aan anderen kunt verhuren, dan doe je dat als verhuurder. Je bent per slot van rekening verhuurder, en niet een filantropische vzw of zoiets.
Oud 14 juli 2011, 22:20   #64
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Toen het boek '' De weg naar de islam' uitkwam met daarin de omstreden oproep homo's te vermoorden stuurde ik een mailtje naar het CGK met de vraag wat ze daaraan gingen doen daar zulke oproep wettelijk verboden is.

Ik kreeg als ze antwoord dat ze het standpunt van de overheid gingen afwachten alvorens zélf een standpunt in te nemen.

Onafhankelijk zei u toch?
Dit soort tolerantie kunnen we missen als kiespijn.
Oud 14 juli 2011, 22:25   #65
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
of zoiets.

Dit mag dus niet:

Lees vooral verder : de vorige huurder was een Marokkaanse arts, maar zonder inpakkledij.

Maar d�*t mag dan weer wèl?

----------------

Verder zijn we allemaal o zo gelijk zeker? Mogen we nog zèlf kiezen aan wie we willen verhuren?
Indien ik 't me goed herinner waren het de buren die de makelaar contacteerden. Sinds wanneer gehoorzaamt een makelaar aan de buren ipv aan de eigenaar?

ook verder:
Citaat:
Ondertussen escaleerde het dispuut met de makelaar: die belde haar, en begon telefonisch alle Marokkanen uit te schelden.
Aggressief makelaartje.

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 juli 2011 om 22:30.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2011, 22:36   #66
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Indien ik 't me goed herinner waren het de buren die de makelaar contacteerden. Sinds wanneer gehoorzaamt een makelaar aan de buren ipv aan de eigenaar?
Uit het artikel:

‘Ik wou een appartement van zo'n 500 �* 600euro verhuren aan een Marokkaanse familie, maar ik kreeg telefoon van de buren dat zij die mensen niet naast zich wilden: die mensen waren namelijk in traditionele klederdracht, met hoofddoeken en zo, en dat zagen zij niet zitten.' De makelaar deed wat hij altijd doet in zo'n geval: hij belde de eigenaar, en die zei hem een huurder te zoeken met wie de buren geen problemen zouden hebben.

De makelaar heeft dus gedaan wat de eigenaar hem vroeg te doen.
Oud 14 juli 2011, 22:43   #67
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Aggressief makelaartje.
De makelaar heeft het recht een niet mis te verstane boodschap te brengen. Mogelijk wordt dit geïnterpreteerd als 'schelden' maar hij hoeft niet tolerant te zijn als hij dat niet wil.
Oud 15 juli 2011, 00:55   #68
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Terecht.
Het discrimineren op basis van afkomst is onwettig.
Die makelaar was misschien geen racist (hoewel zijn uitlatingen naar die dokter toe anders zouden laten vermoeden), maar had zich niet mogen laten leiden door het racisme van de buren en moest gewoon zijn job doen en het appartement verhuren.

Hij heeft
De andere huurders mogen dus geen voorkeur hebben volgens jou ? Die waren er het eerst nochthans. Die makelaar heeft groot gelijk gehad, en de rechtbank zijn criminele zotten.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2011, 00:55   #69
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Maar die marokkaanse famillie mag dan wel hun dochter fysiek mishandelen als ze met een neger of een witte aanpapt..
Jamaar da's cultuur, hé !
Oud 15 juli 2011, 00:57   #70
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Buizen of niet bazuinen. Zulke makelaars lopen een groot risico betrapt te worden en dat is die domme makelaar de pineut. En terecht. Discriminatie kan niet getolereerd worden en racisme is bij wet verboden.
Wat is dat hier voor een fascistisch land, waar je niet eens je woning mag verhuren , of niet verhuren, aan wie je wilt ? Krankzinnig gewoon !
Oud 15 juli 2011, 01:00   #71
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is geen optie naar mijn mening.

Een vreemdeling zou discrimineren en verhuren aan een medevreemdeling. En een autochtoon zou net hetzelfde doen. Sommigen niet, wel velen. Volgens mij zelfs een grote meerderheid.
Je kan ook, zoals in somige andere landen, een vreemdeling beletten hier huizekensmelker te worden, en hier eigendom te verwerven, dan zou je daar allemaal geen last mee hebben.
Oud 15 juli 2011, 01:02   #72
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Jawel, datzelfde centrum zou ertussen komen.
Tijd dat dat centrum afgeschaft word...Niks als zever daarmee.
Oud 15 juli 2011, 01:05   #73
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Naar mijn mening wel. Of zou jij graag in een haatdragende, racistische samenleving willen leven. Racisme kan niet, van beiden kanten trouwens.
Ik wil in een samenleving leven waar ik niet alle vijf stappen tegen een allochtoon bots. En al zeker niet in mijn trappenhuis, of in mijn straat, mijn gemeente...
Oud 15 juli 2011, 01:10   #74
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik weet niet hoeveel vreemdelingen er vervolgd worden voor discriminatie. Zelfs heb ik ook nooit een vreemdeling gekend die racist is, wel autochtonen die zich hieraan schuldig maken. Misschien moet je eens contact opnemen met het centrum en uitleg vragen aan hen. Ik volg hen via facebook af en toe en vind dat die mensen hun best doen. Ook in de geval. De makelaar was duidelijk aan het discrimineren. Jammer dat ze zn vergunning niet direct hebben ingetrokken.

Hebben we rechts gehoord dan? En waarom zou links zich aangesproken moeten voelen?
Citaat:
Zelfs heb ik ook nooit een vreemdeling gekend die racist is
Jij kent dus geen enkele noordafrikaan ? Ik wel, en er zit daar geen éne tussen die geen joden haat, of minstens antipatiek vind. Voor negers hebben ze ook weinig sympatie, en meestal misprijzen of minachting. Amerikanen worden ook hartsgrondig gehaat en geminacht. En wat Europeanen betreft is het niet veel beter , in elk geval mogen ze niet met hun vrouwen trouwen, en zeker niet als ze niet bekeert zijn tot de islam.
Oud 15 juli 2011, 01:16   #75
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom niet?
Ga eens een jaartje in een " rasechte " allochtonen wijk wonen, en kom dan nog eens terug. Zien hoe je dan zal piepen.
Of ben je er zelf één ?
Oud 15 juli 2011, 01:23   #76
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Je snijdt in je eigen vel als je dat zou doen.

Maar vertel nu eens waarom je weigert aan een moslim of Afrikaan te verhuren? Vertrouw je ze niet?
Ik doe daar niet aan mee, simpel weg.
Ik zie die mensen liever komen dan gaan, dus ik ga ze geen mogelijkheid geven zich hier te nestelen.
Van een puur zakelijke kant zou ik ook zeggen dat als ik er enkele binnenlaat, dit andere ,autochtone , huurders gaat doen vertrekken. Die gaan dan vervangen worden door meer allochtonen, en zo verloedert een wijk stillekesaan. Op halfkorte termijn gaat mijn huurhuis in waarde verliezen. En uiteindelijk ben je verplicht te verkopen. Aan een allochtoon, en voor een habbekrats. Want iemand anders vind je niet meer om daar nog te gaan wonen...
Oud 15 juli 2011, 01:26   #77
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Uit het artikel:

‘Ik wou een appartement van zo'n 500 �* 600euro verhuren aan een Marokkaanse familie, maar ik kreeg telefoon van de buren dat zij die mensen niet naast zich wilden: die mensen waren namelijk in traditionele klederdracht, met hoofddoeken en zo, en dat zagen zij niet zitten.' De makelaar deed wat hij altijd doet in zo'n geval: hij belde de eigenaar, en die zei hem een huurder te zoeken met wie de buren geen problemen zouden hebben.

De makelaar heeft dus gedaan wat de eigenaar hem vroeg te doen.
Een goede makelaar dus.
Oud 15 juli 2011, 04:46   #78
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Dus omdat enkele moslims en Afrikanen overvallen plegen, besluit jij aan niemand te verhuren die moslim en/of Afrikaan is? Dat is discriminatie op basis van afkomst en religie en bij wet verboden.
die overvallen elkander niet , maar steeds autochtonen ......... en das ook rasisme , probeer bij daar maar is klacht tegen in te dienen bij 't centrum of bij de flikke

menheer wa doede gij daar in die buurt ? da's t antwoord da ge van de flikke krijgt !

dus komt mij niks vertellen over discriminatie he !
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2011, 05:50   #79
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Stel, ikheb ieste huur staan: k verhuuur aaanwie k wil !!!!
of: Stel ge verkooop iets , wiemeeest biedt .... is nieuwe eigenaar !!
Simpel toch !!!!

Ingeval vanmeeer geïnteresseeerde ivm huren:
als gewoon zegt ,(weesubtiel) bv: gehooort nog wel vanmij ,
of k laat nog wel ietswete , dan zeg j niksverkeeerd (volges mij) !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2011, 06:01   #80
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Blijkbaar zijn er dan toch selectiemogelijkheden die niet onder de racismewet vallen. Anders gaan er toch geen 25 personen naar een pand kijken terwijl de 23'ste het kan huren...
Dat ligt eerder aan het feit dat het pand niet voldoet aan de huurder dan omgekeerd.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be