Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 23 juli 2011, 00:00   #61
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Dat triomfalisme waaraan u refereert, is slechts contemporaine schijn. Echt. Let op mijn woorden, m'n beste.
Dat klopt, maar ...... eerst na volgende verkiezingen want tot dan komt er een nieuwe regering !
Zolang de v-partijen geen meerderheid in het Federaal parlement hebben langs Vlaamse kant, zullen zij aan de kant gezet worden met alle democratische en zelfs ondemocratische middelen.
Tot dan moeten de Vlamingen hopen dat er geen verdere grendels gebetonneerd worden en ondertussen lijdzaam betalen ......
Anselmo is offline  
Oud 23 juli 2011, 00:00   #62
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onoffon Bekijk bericht
"We zijn aan het spelen met de welvaart van de mensen." Caroline Gennez
Hou op! Dat mens en haar 'mensen' doet me 'over Kotshoven gaan'!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 23 juli 2011, 00:09   #63
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
De mijnheer Gwylan is een mevrouw, mijnheer Niessen.

Wijl niemand hier meeleest, een vraag aan u : hebt u enig idee hoe het komt dat de Vlamingen, toch in wezen dezelfde cultuurgroep als de Nederlanders, kennelijk oneindig veel makker zijn dan de Nederlanders ?

Ik ben niet zo’n kei in de geschiedenis der Nederlanden, maar als ik bijvoorbeeld zie wat de Nederlanders (lang vòòr het ontstaan van België) hebben verwezenlijkt met de VOC, vraag ik mij dikwijls af : waren daar Vlamingen bij, en zo ja, waar is hun fierheid, ondernemingszin, en pienterheid van destijds gebleven ?
Mevrouw Gwylan, duidt u mij de verkeerde aanspreekvorm niet euvel. Ik zal mij voortaan aan de juiste houden.

Voor een voorbeeld van schranderheid en pienterheid der Vlamingen in de Gouden Eeuw hoeven wij niet ver te zoeken: Simon Stevin (Brugge, 1548 - Den Haag of Leiden, 1620)

Citaat:
De eerste jaren van Stevins verblijf in Leiden werden besteed aan wetenschappelijk onderzoek. Het is niet bekend waar hij de nodige basis hiervoor verwierf. Tussendoor was hij ook actief in technische belangen. De poging om theorie en praktijk, spiegheling (vergelijk het moderne woord bespiegeling) en daet, met elkaar te verbinden, loopt als een rode draad door zijn hele werk. Simon Stevin verbeterde onder meer de watermolen en ontwierp de zeilwagen. Om zijn hydraulische uitvindingen in de praktijk om te zetten sloot hij een overeenkomst met Jan Cornets de Groot, vader van Hugo de Groot. Deze de Groot was burgemeester van Delft en een zeer hechte vriend van Stevin. Samen bouwden ze op verschillende plaatsen windmolens en verbeterden bestaande. Tevens deden ze eerder dan Galilei een valproef van de toren van de Nieuwe Kerk van Delft, waarmee ze Aristoteles weerlegden.

Prins Maurits, de stadhouder van Holland en Zeeland en tevens kapitein-generaal, was bijzonder geïnteresseerd in toegepaste wiskunde en stelde Stevin in 1593 aan als privédocent. De inhoud van deze lessen vatte Stevin samen in zijn boek Wisconstighe Ghedachtenissen (1605-1608). Tezelfdertijd diende hij als ingenieur bij het Staatse leger. Hij speelde zeker een rol in de verandering aan het front, maar zijn effectieve rol is nergens beschreven.

In 1604 werd Stevin, op aanraden van de prins, benoemd tot kwartiermeester. Prins Maurits had grote waardering voor Simon Stevin en er ontstond een hechte vriendschap die niet door iedereen werd gewaardeerd. Stevin maakte deel uit van comités die verdediging en navigatie onderzochten. Verder werd hij door Maurits gevraagd een onderwijsprogramma te ontwikkelen dat snel ingenieurs kon opleiden. Stevin bleek hiervoor de geknipte persoon dankzij zijn combinatie van didactische kwaliteiten en kennis van theorie en praktijk. Aan deze opleiding, de Duytsche Mathematique (Nederlandse wiskunde), in Leiden, kregen leerlingen in het Nederlands lessen in de reken- en landmeetkunde en vestingbouw. Opvallend is zijn grote aandacht voor de Nederlandse taal. Stevin beweerde namelijk dat het Nederlands beter geschikt is voor kennisoverdracht dan het Grieks, Latijn of een andere moderne taal. Aan het einde van zijn carrière beviel Stevins rol als kwartiermeester hem niet meer. Hij verzocht de Staten-Generaal tevergeefs om een hogere functie en loonsverhoging.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Simon_Stevin
Ernst Niessen is offline  
Oud 23 juli 2011, 00:11   #64
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Dat klopt, maar ...... eerst na volgende verkiezingen want tot dan komt er een nieuwe regering !
Zolang de v-partijen geen meerderheid in het Federaal parlement hebben langs Vlaamse kant, zullen zij aan de kant gezet worden met alle democratische en zelfs ondemocratische middelen.
Tot dan moeten de Vlamingen hopen dat er geen verdere grendels gebetonneerd worden en ondertussen lijdzaam betalen ......
Wat alvast gebetonneerd is, is mijn vaste overtuiging dat er geen Belgische regering meer komt.
Ernst Niessen is offline  
Oud 23 juli 2011, 00:20   #65
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Beste mevrouw Gwylan
Vlaanderen is met Polen altijd het slagveld van Europa geweest doorheen de geschieddenis omdat het altijd geprangd zat tussen de West- en Midden-Europese grote mogendheden. Ontelbare legers hebben hier hun disputen komen uitvechten waarbij de plaatselijke bevolking dikwijls het voornaamste slachtoffer was. De Vlaming heeft zich telkens moeten aanpassen aan de nieuwe heersers. Het is voor hem normaal geworden: een kwestie van overleven.
Dank voor uw verduidelijking, mijnheer Bokkenreyder.

U zult ongetwijfeld gelijk hebben dat hetgeen u stelt mede de algemene mentaliteit der Vlamingen heeft geboetseerd.

Evenwel, het is nu toch al een tijdje geleden dat vreemde mogendheden bij u slag zijn komen leveren. Bovendien sluit dit geenszins een naar de logica te verwachten natiegevoelen uit binnen eenzelfde bevolkingsgroep.

Voor buitenstaanders is en blijft het derhalve onbegrijpelijk dat een ruime meerderheidsbevolkingsgroep zich in een modern West-Europees land dermate onder de knoet laat houden door een minderheidsregime.

Denken de Vlamingen werkelijk dat zij niet zouden "overleven" indien zij zich van het juk van het Belgisch staatsregime zouden ontdoen ?
Gwylan is offline  
Oud 23 juli 2011, 00:24   #66
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik deel uw defaitisme geenszins en wel om een aantal redenen:
  • CD&V heeft weliswaar ingestemd met onderhandelingen, maar heeft niets ervoor gekregen;
  • Maingain heeft laten weten dat Wouter Beke voorbarig is geweest in zijn verklaringen dat er rekening wordt gehouden met de 'eisen' van CD&V ten aanzien van Brussel - MR heeft dat als kartelpartner van FDF nog eens bevestigd bij monde van Charles Michel;
  • de onderhandelingen zijn nog niet eens gestart of er wordt al een 'reces' ingelast. Dat is niet te rijmen met de bonkende vuisten van Albert;
  • de scepsis is dermate groot dat de kans op een akkoord nihil is. Tim Pauwels, politiek commentator van het VRT-journaal houdt zelfs rekening met een clash in de herfstmaand.

Jan Pieterszoon Coen sprak historische woorden om de manschappen aan boord van zijn VOC-schepen moed in te spreken als het tegenzat: dispereert niet. Ik zou dit met u en met gans Vlaanderen dat gelooft in een betere toekomst willen delen. Zeker nu.
U weet toch dat deze heer als gouverneur generaal met harde hand heerste over het gebied dat hem was toegewezen...

En de verscheidene zee én veldslagen tegen zowel fransen,engelsen als portugezen die daar destijds onder zijn leiding zijn geleverd...

Roept u nu eigenlijk op tot een revolutie mijn beste....

JPC 's taal was die van het geweld...
Svennies is offline  
Oud 23 juli 2011, 00:29   #67
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mevrouw Gwylan, duidt u mij de verkeerde aanspreekvorm niet euvel. Ik zal mij voortaan aan de juiste houden.

Voor een voorbeeld van schranderheid en pienterheid der Vlamingen in de Gouden Eeuw hoeven wij niet ver te zoeken: Simon Stevin (Brugge, 1548 - Den Haag of Leiden, 1620)

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Simon_Stevin
Dank voor uw verhelderende uitleg, mijnheer Niessen. Verhelderend althans in die zin dat het voorgebracht voorbeeld van schranderheid en pienterheid der Vlamingen slaat op de periode der Gouden Eeuw.

Ik vrees evenwel dat voor wat de iets latere geschiedenis tot heden betreft, mijn vraag onbeantwoord zal blijven : waar is hun fierheid, ondernemingszin, en pienterheid van destijds gebleven ?
Gwylan is offline  
Oud 23 juli 2011, 00:32   #68
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:

U zult ongetwijfeld gelijk hebben dat hetgeen u stelt mede de algemene mentaliteit der Vlamingen heeft geboetseerd.

Evenwel, het is nu toch al een tijdje geleden dat vreemde mogendheden bij u slag zijn komen leveren. Bovendien sluit dit geenszins een naar de logica te verwachten natiegevoelen uit binnen eenzelfde bevolkingsgroep.

Voor buitenstaanders is en blijft het derhalve onbegrijpelijk dat een ruime meerderheidsbevolkingsgroep zich in een modern West-Europees land dermate onder de knoet laat houden door een minderheidsregime.

Denken de Vlamingen werkelijk dat zij niet zouden "overleven" indien zij zich van het juk van het Belgisch staatsregime zouden ontdoen ?
Er zijn er werkelijk nog een groot deel die dat denken. Ik begrijp hen ook niet. Ze zijn bang omdat ze niet kunnen inschatten wat een onafhankelijk Vlaanderen hen kan bieden, wat België hen biedt weten ze wel ook al voelen ze de situatie niet als zaligmakend aan. Z e zijn bang voor het ongewisse. Het avontuur van een apart Vlaanderen schrikt hen daarom af, alhoewel de groep die de verknechting beu is dagelijks met de duizenden groeit!

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 23 juli 2011 om 00:33.
Bokkenreyder is offline  
Oud 23 juli 2011, 00:37   #69
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:

Citaat:
Dank voor uw verhelderende uitleg, mijnheer Niessen. Verhelderend althans in die zin dat het voorgebracht voorbeeld van schranderheid en pienterheid der Vlamingen slaat op de periode der Gouden Eeuw.

Ik vrees evenwel dat voor wat de iets latere geschiedenis tot heden betreft, mijn vraag onbeantwoord zal blijven : waar is hun fierheid, ondernemingszin, en pienterheid van destijds gebleven ?
De vlucht van het kruim der Vlamingen bij de Spaanse Furie naar het noorden (Den Haag - Amsterdam) heeft daar mee de Gouden Eeuw bewerkstelligd en liet Vlaanderen voor minstens twee eeuwen verweesd achter.

Citaat:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 23 juli 2011 om 00:38.
Bokkenreyder is offline  
Oud 23 juli 2011, 00:44   #70
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Er zijn er werkelijk nog een groot deel die dat denken. Ik begrijp hen ook niet. Ze zijn bang omdat ze niet kunnen inschatten wat een onafhankelijk Vlaanderen hen kan bieden, wat België hen biedt weten ze wel ook al voelen ze de situatie niet als zaligmakend aan. Z e zijn bang voor het ongewisse. Het avontuur van een apart Vlaanderen schrikt hen daarom af, alhoewel de groep die de verknechting beu is dagelijks met de duizenden groeit!
De schrik voor het ongewisse….

Evenwel, dat sluit een zekere politieke assertiviteit niet uit, naar mijn overtuiging. Hiermee tevens reagerend op de stelling van mijnheer Svennies : er is een immens verschil tussen een passende mate van politieke assertiviteit (zeg maar, het opkomen voor en verdedigen van de eigen rechten en belangen), en een gewelddadige revolutie.

Ik heb zeer dikwijls de indruk dat men in Vlaanderen blijkbaar van mening is dat de politieke keuze louter bestaat uit enerzijds het mak ondergaan van het Belgisch staatsregime, en anderzijds een soortement moorddadige burgeroorlog.

Politieke standvastigheid en rechtlijnigheid is géén revolutie of oorlog, het is géén moord en brand, en geen gevaarlijk avontuur. Het is eenvoudigweg opkomen voor de eigen rechten en belangen. Dat zou toch moeten kunnen, zou ik denken ?
Gwylan is offline  
Oud 23 juli 2011, 00:45   #71
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
U weet toch dat deze heer als gouverneur generaal met harde hand heerste over het gebied dat hem was toegewezen...

En de verscheidene zee én veldslagen tegen zowel fransen,engelsen als portugezen die daar destijds onder zijn leiding zijn geleverd...

Roept u nu eigenlijk op tot een revolutie mijn beste....

JPC 's taal was die van het geweld...
De taal van JP Coen was die van het geweld. Dat klopt maar al te goed. Naar de huidige maatstaven keuren wij dat natuurlijk af, maar in die tijd bouwde de VOC een koloniaal handelsgebied uit dat verdedigd moest worden, in weerwil van de lange aanvoerlijnen vanuit het moederland. Dat verklaart wellicht een deel van de grofheid van enkele GG's (gouverneurs-generaal) in die tijd.

Het voorbeeld van JP Coen betreft hier slechts zijn standvastigheid en zijn vastberadenheid. Het moge tot voorbeeld zijn van de Vlamingen die op dit moment het hoofd moedeloos in de schoot dreigen te leggen. Dat zou te veel misplaatste eer zijn voor het Voorlopig Bewind.

Houdt goede moed allen. Na het reces komt de rest.
Ernst Niessen is offline  
Oud 23 juli 2011, 00:47   #72
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
De vlucht van het kruim der Vlamingen bij de Spaanse Furie naar het noorden (Den Haag - Amsterdam) heeft daar mee de Gouden Eeuw bewerkstelligd en liet Vlaanderen voor minstens twee eeuwen verweesd achter.
Zou u het met mij eens kunnen zijn dat aan die twee eeuwen van verweesd achterblijven nu zo stilaan een eind mag komen ?
Gwylan is offline  
Oud 23 juli 2011, 02:49   #73
end
Schepen

Standaard

Citaat:
Veel is te wijten aan een vijandige pers, als ik dat woord mag gebruiken. In de Vlaamse berichtgeving is geen enkele kritische noot terug te vinden t.a.v. het Belgische systeem; het is bijna bewonderenswaardig hoe men erin slaagt de schijn hoog te houden. De Vlaming is simpelweg onvoldoende geïnformeerd en beseft niet de mate waarin zij politiek gecastreerd zijn. Niet iedereen is actief met politiek bezig, noch zijn mensen bereid om zelf opzoekwerk te doen (ook in Nederland niet). Als uw kranten en televisiejournaals verzaken u te informeren dan is dat niet uw schuld.
end is offline  
Oud 23 juli 2011, 03:01   #74
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Die gouden eeuw van de Verenigde Nederlanden is mede mogelijk gemaakt door de braindrain na de Val van Antwerpen (1585 als ik me niet vergis).
Het centrum van de Nederlandse cultuur verschoof sindsdien van Antwerpen naar Amsterdam. We moeten trouwens wel beseffen dat de Zuid-Nederlanders uit die tijd andere mensen waren dan de Vlamingen vandaag. Wat we aan een sterke elite hier verloren hebben is overgegaan naar Nederland.
Het plebs en de graaiende parvenu's zijn hier gebleven. Volksververheffing is mogelijk, maar enkel als men beseft dat beschaving niet uit de lucht komt vallen. Het is een innerlijke kracht die een volk moet aanvoelen, wat hier jammer genoeg niet het geval is.

Nederlanders stammen ook voor het grootste deel af van sloppenwijkenbewoners, maar ze hadden een elite die hen tegen zichzelf kon beschermen. Vlaanderen heeft dat niet.
Weyland is offline  
Oud 23 juli 2011, 03:05   #75
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De schrik voor het ongewisse….

Evenwel, dat sluit een zekere politieke assertiviteit niet uit, naar mijn overtuiging. Hiermee tevens reagerend op de stelling van mijnheer Svennies : er is een immens verschil tussen een passende mate van politieke assertiviteit (zeg maar, het opkomen voor en verdedigen van de eigen rechten en belangen), en een gewelddadige revolutie.

Ik heb zeer dikwijls de indruk dat men in Vlaanderen blijkbaar van mening is dat de politieke keuze louter bestaat uit enerzijds het mak ondergaan van het Belgisch staatsregime, en anderzijds een soortement moorddadige burgeroorlog.

Politieke standvastigheid en rechtlijnigheid is géén revolutie of oorlog, het is géén moord en brand, en geen gevaarlijk avontuur. Het is eenvoudigweg opkomen voor de eigen rechten en belangen. Dat zou toch moeten kunnen, zou ik denken ?
Geachte Gwylan,

in een fatsoenlijk land kunnen fatsoenlijke mensen inderdaad eenvoudigweg opkomen voor de eigen rechten en belangen.

In een land als la Belgique en haar 'tweetalige' hoofdstad moeten fatsoenlijke mensen die bijvoorbeeld de pech hebben dat het Nederlands hun moedertaal is daar vaker wél dan niet toch mee oppassen, en héél goed nadenken over de manier waarop ze 'eenvoudigweg' voor de eigen rechten en belangen zullen opkomen.

Voor ze het goed en wel beseffen worden ze immers in een verdomhoekje gezet waar zelfs minder fatsoenlijke mensen niet altijd zomaar in thuis horen.

En wie eenmaal in dat verdomhoekje is gezet, raakt daar nauwelijks of zelfs helemaal niet meer uit.

Datzelfde geldt doorgaans ook voor de gelukzak die als 'allochtoon' werd/wordt geboren.

Ik begin me zo langzamerhand écht in alle ernst af te vragen of er ergens ter wereld nóg grotere crétins dan les Belges rondlopen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is nu online  
Oud 23 juli 2011, 05:30   #76
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ik neem aan dat dit betekent:

'De befaamde mekkeraars van de NVA komen niet naar BHV wonen, want ze staan liever in de file?'

De waarheid is dat de Vlaam zelf echt alles heeft gedaan om territorium te verliezen, en ze zullen het dus terecht kwijtspelen.
Want jij wil zeggen dat men enkel "territorium" behoudt als men het terrein bezet ? Dat het dus volstaat om "territorium te winnen" door ergens in een land in een dun bevolkt gebied wat gaan te immigreren, en hop, in the pocket ?

Territorium heeft te maken met vastgelegde grenzen. Normaal gezien verlegt enkel oorlog die grenzen. Natuurlijk kan men ook gebied "verkopen" en grenzen eventueel hernegocieren in uitzonderlijke gevallen, maar dat is normaal gezien steeds met het akkoord van de originele bezitter (dus hier de Vlaamse regering zou ik denken).

Maar ik begrijp het "misverstand" wel. Voor de Franstaligen zijn die grenzen maar "interne administratieve grenzen in hun land" (een beetje zoals een gemeentegrens of zo), terwijl het voor de Vlamingen de grenzen zijn van hun natie, die evenwel nog opgesloten zit in een federale staat. Zoals Europese landen in de Europese Unie zitten, maar de Europese commissie gaat toch niet effe een akkoordje sluiten over een stukje Frankrijk dat naar Spanje zou gaan omdat daar toevallig wat Spanjaarden wonen en "de Fransen uit het gebied toch wegtrekken", he.

Alleen spelen de Franstaligen dubbel spel. Want in de mate dat ze die interne Belgische administratieve grenzen maar als een soort gemeentegrens beschouwen, staan ze langs de andere kant serieus op hun strepen wat betreft de politieke opsplitsing van het land en houden ze aan al hun prerogatieven zoals alarmbelletjes en zo, die niks anders zijn dan de federale vertaling van die territorium grenzen in politieke minderheidsrechten. Zij willen le beurre et l'argent du beurre he. Zij willen een "unitair land" om op jacht kunnen te gaan naar geld en grond (het is toch ons land, meneer), maar zij willen wel een federale structuur als het is om aan belletjes te trekken, en hun stem meer gewicht te geven dan de anderen in "hun land".

Het triestige is dat ze voldoende lakeien vinden aan de overkant om hen dat te gunnen.
Oud 23 juli 2011, 05:46   #77
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik zou denken van wel. Want eerlijk gezegd, het zijn de Vlamingen zelf die dat aan zichzelf aandoen, en de Franstaligen zijn enkel maar handige profiteurs die daarop inspelen.

Maar kijk toch maar eens - en naar het schijnt is dit forum gedomineerd door Vlaams-nationalisten, wat dus wil zeggen dat er in de praktijk meer zijn dan hier op dit forum - naar de "Belgicisten" hier op dit forum: "Als er geen regering komt, gaat het land naar de knoppen, zijn we onze rijkdom kwijt, gaat alles naar de vaantjes". Die schrik, dat ze "een Belgische regering" nodig hebben om hun "rijkdom te vrijwaren", en dat het dus NODIG is dat er een akkoord komt, en als de anderen enkel maar een slecht akkoord willen, dan hebben we de keuze niet, we moeten instemmen, dat toegeschreven belang, en die toegeschreven goeie intentie van dat "nodige leiderschap" van die regering, dat is een idee dat er toch wel diep in zit.
Dat er "belangrijke beslissingen" moeten genomen worden "voor de toekomst van de mensen" en dat enkel de Belgische regering die kan nemen.

Het kan er bij die mensen blijkbaar niet in dat een Vlaams bestuur dat niet alleen even goed, maar zelfs veel beter zou kunnen doen, omdat het Vlaamse bestuur elektoraal verantwoordelijk is voor de Vlamingen, terwijl dat niet kan gezegd worden van de federale regering, waar andere belangen duidelijk meespelen. Dat die "nodige" Belgische regering eigenlijk bijzonder nefast is voor hun "rijkdom" gaat er niet in.

Welnu, de Vlamingen hebben nog steeds een meerderheid gegeven aan de partijen die dat idee vertegenwoordigen, en die meerderheid zit nu aan tafel. Men schreeuwt hier over "democratie" maar die is gerespecteerd: ER ZIT EEN VLAAMSE MEERDERHEID AAN TAFEL. Dat die meerderheid versprokkeld is over verschillende partijen heeft weinig belang. In een proportioneel systeem heeft de onderlinge opdeling van de meerderheid in vakjes geen belang, enkel de som telt.

Er zit dus een Vlaamse meerderheid aan tafel, die van de meerderheid van de Vlamingen een mandaat heeft gekregen, om te doen wat ze altijd deden: ten aller prijze zorgen dat er die belangrijke regering komt.

Niettemin is er hoop, en zijn er toch wel meer en meer Vlamingen die dat beginnen te beseffen. Maar ze waren nog niet in de meerderheid de laatste keer. We dachten van wel, omdat we dachten dat de CD&V deze keer haar les had geleerd. Maar nee.

Bij de volgende verkiezingen zullen die partijen geen meerderheid meer hebben, maar de vrees is dat het kwaad tegen dan al geschieden is. Zoals toen de grendelgrondwet was ingevoerd.

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 juli 2011 om 05:47.
patrickve is offline  
Oud 23 juli 2011, 06:58   #78
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Jamaar Dros, "den Bart" beweert constant van in naam van "de" Vlamingen te spreken, zijn aanhang neemt dat natuurlijk klakkeloos over.

N-VA heeft zich zelf buitenspel gezet ; 27% halen bij de verkiezingen, maar je gedragen alsof het er 80% waren..........
Trouwens, N-VA heeft nooit ofte nimmer een akkoord gewild.
2X.
Henri1 is offline  
Oud 23 juli 2011, 07:03   #79
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Vlaamse regering zou een uitnodigend beleid moeten voeren ten aanzien van (Noord-)Nederlanders om gezapige plaatsen als Brasschaat te verlaten en zich metterwoon te vestigen in Brussel e.o. om hetzelfde effect als in Voeren, namelijk effectieve hernederlandsing, te bewerkstelligen.

Een zeker deel van de Quote-500 dat in Brasschaat resideert, zou daarvoor toch wel te porren moeten zijn. Wiens brood men eet, diens taal men spreekt ...
Brasschaat, Schilde, Schoten, enz... zijn allang verloren voor de vlamingen.
Het stikt er namelijk van de Nederlanders.
Henri1 is offline  
Oud 23 juli 2011, 07:23   #80
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
We hebben geleerd dat de CD&V kapot moet boven België.
Dat was eergisteren ook mijn conclusie: een CD&V van 18 pct is nog te groot om eindelijk een normaal beleid te krijgen in dit land. De CD&V moet echt onder de 10 pct voor we uitzicht krijgen op vooruitgang.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be