Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2011, 10:39   #61
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Maar ge zijt wel volslagen debiel als je daar gaat wonen en vervolgens gaat zagen over het geluid of de stank van kerosine, of de lichtvervuiling s'nachts.

Ge zijt toch akkoord dat dat er over is.

Als ge besluit van in een overstromingsgebied te gaan wonen , net hetzelfde trouwens.
die discussie, die ik trouwens vanop de eerste lijn heb meegemaakt als bewoner, is iets complexer dan dat. De start ervan was het opleggen van aanpassingen aan nachtelijke vertrekroutes, waardoor mensen die nooit of maar sporadisch last hadden van vliegtuigen nu ineens de volle laag kregen. Die hele battaclang is dan uit de hand gelopen, met dank aan een zekere minister, en gerechtelijke uitspraken
Oud 4 augustus 2011, 10:45   #62
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
die discussie, die ik trouwens vanop de eerste lijn heb meegemaakt als bewoner, is iets complexer dan dat. De start ervan was het opleggen van aanpassingen aan nachtelijke vertrekroutes, waardoor mensen die nooit of maar sporadisch last hadden van vliegtuigen nu ineens de volle laag kregen. Die hele battaclang is dan uit de hand gelopen, met dank aan een zekere minister, en gerechtelijke uitspraken
Maar je wist toch op voorhand dat je dichtbij een luchthaven ging wonen???
Als je naast een spoorweg gaat wonen waar maar af en toe een trein voorbij komt moet ge er ook rekening mee houden dat er op een dag plots meer treinen kunnen gaan rijden.

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Vlaamse Leeuwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 10:56   #63
morte-vivante

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin Bekijk bericht
Maar je wist toch op voorhand dat je dichtbij een luchthaven ging wonen???
Als je naast een spoorweg gaat wonen waar maar af en toe een trein voorbij komt moet ge er ook rekening mee houden dat er op een dag plots meer treinen kunnen gaan rijden.
in Belgie ligt alles dicht bij een luchthaven.
Vilvoorde, Grimbergen, Tervuren, Erps-Kwerps, Kortenberg, zelfs Tildonk en Kampenhout. Het ging em dan ook niet over de nachthinder tout court, wel over de concentratie van die nachthinder over een bepaald gebied, toevallig de noordrand, en ten voordele van een bepaald gebied dat toevallig het kiesdistrict was van de bevoegde minister. En van enkele vluchten per nacht naar 28 per nacht is een groot verschil.
Oud 4 augustus 2011, 11:03   #64
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ik moet u teleurstellen, ik heb niet noodzakelijk een afkeer van kinderen.

Mijn gebuur vroeger, zijnen tv stond inderdaad ook te luid, als ge de gangn inkwam, die mens was ook een beteke doof, mijn tv stond elders ik had daar geen last van.

Mijn onderbuur was ook zo een zaag die altijd maar moest komen neuten, ja die had een jaar daar gewoond zonder dat er iemand boven hem woonde die was dat dus niet gewoon, Ik had daar begrip voor, heb viltjes onder mijn stoelen gezet, en ik lette op wanneer te stofzuigen en wanneer niet, en zette mijne stereo niet te luid.

Ik houd dus rekening met mijn omgeving, ik verwacht dus een minimum inspanning terug, niet meer dan dat. Ik kan ook best leven met het geluid van de koeitjes en mocht er iemand naast mij gewoond hebben met een bedrijf zou ik daar ook niet over zagen , heb dat overigens ooit gehad, s morgens de kiepwagens die hun metalen ladklep lieten dichtvallen, nooit van wakker geworden en ook nooit over gezaagd.

Maar stel ge koopt u ergens een woning in wat een rustige buurt zou moeten zijn, ge betaald daar veel geld voor. En dan nadat je er dus al woont, komt er iemand gelijk welke lawaaierige activiteit uitoefenen, dan heb je recht van spreken.
Inderdaad , wederzijds respect en een minimum aan verdraagzaamheid. Volledig mee eens.
Maar sta me toe om toch het gevoel te hebben dat sommige mensen enkel nog maar hun eisen willen doordrukken ipv ook rekening te houden met een ander.

Je hebt nu eenmaal mensen die zo verzuurd door het leven gaan en totaal niks meer kunnen verdragen van een ander. Vergelijk het met de azijnpisser die naast een café gaat wonen en steen en been klaagt over het nachtlawaai. Dezelfde azijnpisser die zich een breuk stond te toen het rookverbod op café er doorkwam ,maar zelf nooit op café gaat,en die nu wel elk weekend de flikken gaat bellen omdat een paar caféhangers rond 23u buiten aan het café staan te lachen terwijl ze hun sigaret roken.
Je hebt nu eenmaal van die onverdraagzame mensen hé.

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Oud 4 augustus 2011, 11:07   #65
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Standaard

Citaat:
in Belgie ligt alles dicht bij een luchthaven.
Vilvoorde, Grimbergen, Tervuren, Erps-Kwerps, Kortenberg, zelfs Tildonk en Kampenhout. Het ging em dan ook niet over de nachthinder tout court, wel over de concentratie van die nachthinder over een bepaald gebied, toevallig de noordrand, en ten voordele van een bepaald gebied dat toevallig het kiesdistrict was van de bevoegde minister. En van enkele vluchten per nacht naar 28 per nacht is een groot verschil.
Stel u een klein huisje voor vlak naast een spooroverweg.....denk je dat er daar s'achts geen goederentreinen voorbij denderen? En wat dan met het gejingel van de spooroverwegbel...denk je dat ze s'nachts die bel afleggen?
Ik heb een vriendin die in zo'n situatie woont en ik ben er ooit blijven slapen.....ik heb geen oog dichtgedaan....zij en haar man horen dat al lang niet meer en slapen daar gewoon doorheen.

Oud 4 augustus 2011, 11:10   #66
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad , wederzijds respect en een minimum aan verdraagzaamheid. Volledig mee eens.
Maar sta me toe om toch het gevoel te hebben dat sommige mensen enkel nog maar hun eisen willen doordrukken ipv ook rekening te houden met een ander.

Je hebt nu eenmaal mensen die zo verzuurd door het leven gaan en totaal niks meer kunnen verdragen van een ander. Vergelijk het met de azijnpisser die naast een café gaat wonen en steen en been klaagt over het nachtlawaai. Dezelfde azijnpisser die zich een breuk stond te toen het rookverbod op café er doorkwam ,maar zelf nooit op café gaat,en die nu wel elk weekend de flikken gaat bellen omdat een paar caféhangers rond 23u buiten aan het café staan te lachen terwijl ze hun sigaret roken.
Dat is inderdaad zo, sommige hebben gewoon te veel vrije tijd denk ik...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 11:11   #67
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:

Maar jij voert een discussie waar het niet over gaat.
het gaat helemaal niet over enkele kinderen die op straat spelen, en die plezier maken buiten.
Het gaat over situaties waar veel kinderen op een kleine oppervlakte zijn, in een woonomgeving. Vb kinderopvang, speelpleinwerking enz...
Organiseer dat op locaties met veel ruimte

Dat is nu net wat ik bedoel met vervalsen van het debat.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 11:17   #68
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stel u een klein huisje voor vlak naast een spooroverweg.....denk je dat er daar s'achts geen goederentreinen voorbij denderen? En wat dan met het gejingel van de spooroverwegbel...denk je dat ze s'nachts die bel afleggen?
Ik heb een vriendin die in zo'n situatie woont en ik ben er ooit blijven slapen.....ik heb geen oog dichtgedaan....zij en haar man horen dat al lang niet meer en slapen daar gewoon doorheen.
Wij woonden op 500 meter van een spoorlijn en ook nooit last van gehad, Heb vlak tegen een vrij drukke baan geslapen ook , ook nooit last van gehad.

ge negeert dat lawaai op den duur, natuurlijk ne 747 die staat warm te draaien en vervolgens vertrekt, dat is van een andere orde.

Maar wat de situatie nu voor Zaventem betreft, Heathrow, dat ligt vlak naast ne woonwijk he, ... Ik heb vlak naast de startbaan geslapen, in een hotel, en niks gehoord.

Milaan Linate en Malpenza idem, daar vertrekt ge en scheert ge over de woonblokken, naast de startbaan in Malpenza staat ook een hotel, daar heb ik ook al een keer of 2 verbleven, geen probleem, goed geslapen.

Isolatie doet veel natuurlijk.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 11:19   #69
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Maar jij voert een discussie waar het niet over gaat.
het gaat helemaal niet over enkele kinderen die op straat spelen, en die plezier maken buiten.
Het gaat over situaties waar veel kinderen op een kleine oppervlakte zijn, in een woonomgeving. Vb kinderopvang, speelpleinwerking enz...
Organiseer dat op locaties met veel ruimte

Dat is nu net wat ik bedoel met vervalsen van het debat.
Neen, toch niet. Deze draad is ontstaan door het probleem met die Brugse kinderopvang.....maar niemand lijkt zich te storen aan het feit dat die opvang daar al veel langer was dan de aanklagers. En dat vind ik niet kunnen.
Moest die opvang er achteraf gekomen zijn,dan hadden die bewoners recht van spreken, maar nu niet me dunkt.

Laatst gewijzigd door Vlaamse Leeuwin : 4 augustus 2011 om 11:36.
Oud 4 augustus 2011, 11:25   #70
morte-vivante

Standaard

Citaat:
ik ben opgegroeid met de luchthaven op de achtergrond. Ik heb nooit anders geweten. Ik heb een tijdje in het maasland gewoond, en ik kon daar niet aarden omdat het er te rustig was snachts.
Ik heb een tijdje onder een directe landingsroute gewoond, waarbij ik als ik op zolder zat en uit het venster keek gewoon oogcontact had met de piloten en bij wijze van spreken de vlieger kon aanraken als ze nog een meter of 10 lager hadden gevlogen. En telkens vrienden over de vloer die verwonderd waren over dat feit, en het feit dat ik er niet meer op lette. Ik hoorde en hoor die vliegers gewoon niet meer.
Maar ik begrijp wel dat, wanneer een bestaande situatie zo drastisch veranderd, dat dat leidt tot frustratie en actie. Zeker als de situatie gecreerd wordt door politici met electorale bedoelingen
Oud 4 augustus 2011, 11:26   #71
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, toch niet. Deze draad i sontstaan door het probleem met die Brugse kinderopvang.....maar niemand likt zich te storen aan het feit dat die opvang daar al veel langer was dan de aanklagers. En dat vind ik niet kunnen.
Moest die opvang er achteraf gekomen zijn,dan hadden die bewoners recht van spreken, maar nu niet me dunkt.
Hoe weet je dat?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 11:38   #72
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Hoe weet je dat?
Dat is in het nieuws geweest. Ik dacht toen ze de uitbaatster van die opvang interviewden, weet niet meer zeker in welk programma. was in elk geval op tv (journaal? Ter zake? )

Laatst gewijzigd door Vlaamse Leeuwin : 4 augustus 2011 om 11:39.
Oud 4 augustus 2011, 12:07   #73
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het woordje viool doet mij aan iets denken....

Stel dat ik verhuis, en bij mijn nieuwe buren zit er een beginnende vioolspeler.
Kind of volwassene ....maakt niks uit. Maar ik moet een hele dag/avond op het valse en hoog snerpende geluid zitten luisteren van die klote viool....

Wat dan? Mijn buren verbieden van te oefenen op hun instrument tot ik niet thuis ben? Een klacht gaan neerleggen omwille van dat "irritante lawaai" ?
Goede vraag. Ikzelf ben opgegroeid in lawaaierige omgevingen: je woonde in de stad, dus je moest dat dan maar bijnemen. Vanuit mijn kinderkamer kon ik de auto's op de Antwerpse ring zien en horen voorbijrijden, 24 op 24. Maar toen er een professionele sopraan naast ons kwam wonen waarvan een twintigtal gezinnen (waaronder nogal wat gepensioneerden) dagelijks overlast hadden, kon ze kiezen: isoleren of opkrassen.

Ook nu woon ik nog steeds in het centrum van de stad: onder mijn venster is een bushalte waar drie drukke buslijnen hun halte hebben, de ambulances voor twee grote ziekenhuizen hebben hun hoofdroute door mijn straat en ik kan de letters op de vliegtuigen die in Deurne landen lezen vanuit mijn woonkamer. Ook zijn er een aantal scholen in de buurt: die belletjes en dat uurtje gespeel is niks in vergelijking met al het andere lawaai dat er al is. Maar ik begin ook stilaan genoeg te krijgen van mensen op de hele of de halve buiten die er maar vanuit gaan dat in de stad wonen betekent dat je geen enkel recht meer hebt op enige rust. Tolerantie gaat maar zo ver.

Een voorbeeld: bij ons op de hoek is een café dat er ook al was toen we er gingen wonen. Wat we toen niet wisten is dat dat marginalencafé er een sport van maakt om tijdens de week drie �* vier dagen tot vier uur 's nachts loeiharde muziek te spelen met alle ramen open (ook al voor er sprake was van een rookverbod). Ik ben er eens vriendelijk gaan vragen of het wat stiller kon rond half drie (wij hebben dubbele beglazing en konden met oorstoppen de muziek nog steeds horen). Ik werd er vierkant uitgelachen. De wetten op geluidshinder in woongebieden (en ja, die zijn er ook voor overdag) bestaan voor een reden. Het feit dat cafés, kinderdagverblijven of wat dan nog die regels al jaren aan hun laars lappen is geen excuus. Dat heeft geen zier te maken met die kinderen, want die maken nu eenmaal herrie, het heeft vooral te maken met de keuze om zulke lawaaierige activiteiten in te planten in dichtbevolkte woonzones, wat op zijn beurt weer alles te maken heeft met luie ouders voor wie het te veel is ofwel zelf voor hun kinderen te zorgen, ofwel de moeite te nemen hun kinderen weg te voeren en te komen halen. Ook hier spreek ik uit ervaring: mijn beide ouders werkten, ik heb dus heel wat tijd doorgebracht op speelpleinen en dergelijke. Die zonder uitzondering in bossen en andere nauwelijks bevolkte streken lagen. Die speelpleinen bestaan dan ook nog steeds vandaag en er zijn geen klachten over.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 13:06   #74
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ik blijf hier gewoon hyperverbaasd achter.
Wensen dat kinderen geen lawaai maken, is even debiel als vragen dat de zon geen licht zou geven.

Kinderen en hun lawaai maken onverbrekelijk deel uit van het leven onder de mensen.
Wie daar niet mee om kan, moet dringend naar een totaal eenzame plek een kluizenaarsbestaan opbouwen.
Een drastischer oplossing voor de kinderhaters: neem kontakt op met de arts van de dichtsbijzijnde palliatieve dienst, en laat u pijnloos uit uw lijden verlossen.
Ik denk - ik hoop - dat U aan het zwanzen bent...

En ik waarschijnlijk niet alleen...b
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 14:36   #75
Alienation
Minister

Alienation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht

Ik ga daar wel akkoord met Superstaaf. Kinderen moeten lawaai kunnen maken.
Oud 4 augustus 2011, 14:39   #76
morte-vivante

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alienation Bekijk bericht
Ik ga daar wel akkoord met Superstaaf. Kinderen moeten lawaai kunnen maken.
en daar is dan ook niemand die dat feit betwist. Daar gaat het dan ook niet over. Wel over de bandwerk-kindercreches
Oud 4 augustus 2011, 14:45   #77
Alienation
Minister

Alienation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en daar is dan ook niemand die dat feit betwist. Daar gaat het dan ook niet over. Wel over de bandwerk-kindercreches
Ik heb die neuten op TV gezien. En gezien hoe de creche het mogelijke deed om te isoleren. Natuurlijk kunt ge lawaai dat van buitenaf komt moeilijk dempen.
Ik begrijp de neuten ergens wel, maar geluid is nu eenmaal iets onoverkomelijk. Straks mag ik gaan klagen als mijn buurman weer Saxofoon of gitaar speelt van 's morgens tot 's avonds om zijn concert in te oefenen.
Waar is de solidariteit onderling de mensen naartoe?
Oud 4 augustus 2011, 14:54   #78
morte-vivante

Standaard

Citaat:
Ik heb die neuten op TV gezien. En gezien hoe de creche het mogelijke deed om te isoleren. Natuurlijk kunt ge lawaai dat van buitenaf komt moeilijk dempen.
Ik begrijp de neuten ergens wel, maar geluid is nu eenmaal iets onoverkomelijk. Straks mag ik gaan klagen als mijn buurman weer Saxofoon of gitaar speelt van 's morgens tot 's avonds om zijn concert in te oefenen.
het is nogal kortzichtig om als buitenstaander een situatie te beoordelen op basis van bits and pieces via één kanaal. Ge weet niet wat de voorgeschiedenis is, en hoe zo iets is kunnen escaleren.
Meestal, en dat is uit eigen ervaring, is het genoeg om zo'n problemen aan te kaarten, op een vriendelijke manier, en via een gesprek tot een consensus te komen. De meeste gaan daarin mee.
Maar, en nu veralgemeen ik, vlamingen zijn binnenfretters, ipv hun bakkes open te doen houden ze hun mond tot de bom barst. Geef mij dan maar den Ollander, die, wanneer er hun iets niet aanstaat, dat ook luidkeels lopen verkondigen
[/offtopic ranting]
Oud 4 augustus 2011, 14:54   #79
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Overlast =/= solidariteit.
Oud 4 augustus 2011, 15:46   #80
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht

Ik moet jullie teleurstellen....

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be