Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2011, 10:31   #61
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Bevolkingsgroepen die samen wonen maar elkaar niet begrijpen gaan mekaar wantrouwen. Of dat nu terecht is of niet doet er niet toe, het is zo. Daarom is het logisch en veel gezonder dat de nieuwkomers, of de kleinste bevolkingsgroep de taal van de meerderheid, of autochtonen leert en spreekt. Of de wettelijke taal van het grondgebied. Een samenleving zonder communicatie is sowieso niet mogelijk. Of het nu de postbode is of uw buurman.
Als jij anderstaligen zo wantrouwt, waarom leer je dan ook niet hun taal er extra bij? Zo ben je altijd zeker dat je hen wel begrijpt, en dat die anderstalige postbode u wel degelijk een aangetekende brief wil bezorgen en u niet in het gezicht staat uit te lachen (of erger, u vervloekt).
Ik begrijp uw standpunt ergens wel, als ik in een ander land zou gaan wonen zou ik ook zorgen dat ik de taal machtig ben. Maar door het openstellen van grenzen, de globalisering etc, wordt het bijna onmogelijk alle talen machtig te zijn.
En dan nog, ik vrees dat het niet enkel aan de mensen die hier wonen is om de taal machtig te worden. Onze regering gaat daar al jaren zwaar de mist mee in. Kan je het die anderstalige bewoners dan nog wel blijven kwalijk nemen?
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 10:32   #62
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Zolang Vlaanderen geen eigen grondwet etc heeft, zijn wij een 3-talig land.
nee hoor. een land met drie ééntalige gewesten, en één tweetalig provinciestadje.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 10:37   #63
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Als jij anderstaligen zo wantrouwt, waarom leer je dan ook niet hun taal er extra bij? Zo ben je altijd zeker dat je hen wel begrijpt, en dat die anderstalige postbode u wel degelijk een aangetekende brief wil bezorgen en u niet in het gezicht staat uit te lachen (of erger, u vervloekt).
Ik begrijp uw standpunt ergens wel, als ik in een ander land zou gaan wonen zou ik ook zorgen dat ik de taal machtig ben. Maar door het openstellen van grenzen, de globalisering etc, wordt het bijna onmogelijk alle talen machtig te zijn.
En dan nog, ik vrees dat het niet enkel aan de mensen die hier wonen is om de taal machtig te worden. Onze regering gaat daar al jaren zwaar de mist mee in. Kan je het die anderstalige bewoners dan nog wel blijven kwalijk nemen?
Indien mensen migreren is het de bedoeling dat ZIJ de taal van het land van hun keuze aanleren. Antwerpen heeft ongeveer 170 nationaliteiten: moet de vlaamse Antwerpenaar dan maar 170 talen gaan leren? Nee toch?

En bovendien: als een vlaming job wil dan wordt sowieso geeist dat die NL/FR/E/D verstaat en kan spreken/schrijven. Is het zo moeilijk om diezelfde eis aan een niet-vlaming op te leggen? Als een Senegalees wèl de moeite kan doen om Frans te leren, waarom dan niet om Nederlands te leren? Ik zie altijd maar mensen van "ocharme, hij woont hier al twintig jaar, maar doet toch zijn best om frans te spreken" (over een Senegalees die al twintig jaar in antwerpen woont). Ik niet dus: ofwel doet hij de moeite om Nederlands te spreken, ofwel spreekt hij maar met de onderdanigen die in Vlaanderen denken de hoofdvogel afgeschoten te hebben door in het stof te blijven kruipen om toch maar de taal van elke nieuwkomer te spreken.
Oud 7 augustus 2011, 10:38   #64
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik kan moeilijk 15 talen leren, dat is praktisch onmogelijk. Nee, iedereen gewoon één (extra) taal: de wettelijke taal en de taal van de meerderheid.
Oud 7 augustus 2011, 10:44   #65
69kk
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat kan mij dat schelen ?

Voor mijn part spreekt de man of vrouw Chinees.
Zolang de post maar goed bedeeld wordt.

Wat een zuurpieten daar bij N-VA.......
Herr Henri, niet iedereen spreekt Chinees als jij. Gruss Gott.
69kk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 10:45   #66
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Indien mensen migreren is het de bedoeling dat ZIJ de taal van het land van hun keuze aanleren. Antwerpen heeft ongeveer 170 nationaliteiten: moet de vlaamse Antwerpenaar dan maar 170 talen gaan leren? Nee toch?
Ge moet mij Antwerpen en de problemen die daar zijn enkel en alleen al ivm de taal niet leren kennen vriend.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
En bovendien: als een vlaming job wil dan wordt sowieso geeist dat die NL/FR/E/D verstaat en kan spreken/schrijven. Is het zo moeilijk om diezelfde eis aan een niet-vlaming op te leggen? Als een Senegalees wèl de moeite kan doen om Frans te leren, waarom dan niet om Nederlands te leren? Ik zie altijd maar mensen van "ocharme, hij woont hier al twintig jaar, maar doet toch zijn best om frans te spreken" (over een Senegalees die al twintig jaar in antwerpen woont). Ik niet dus: ofwel doet hij de moeite om Nederlands te spreken, ofwel spreekt hij maar met de onderdanigen die in Vlaanderen denken de hoofdvogel afgeschoten te hebben door in het stof te blijven kruipen om toch maar de taal van elke nieuwkomer te spreken.
Foutje van de overheid, dat kan je niet al die anderstaligen kwalijk blijven nemen. Want 'als die ene het niet doet, waarom zouden wij het dan wel moeten doen? En bovendien kunnen die mensen hier dus perfect (ver)blijven en alles geregeld krijgen via tolken... Die mensen worden van dag 1 dat ze hier toekomen gepamperd en alles voorgekauwd in hun taal.
Waarom zouden ze nog moeite doen in godsnaam?

Als men jou ergens in een land toelaat zonder enige voorwaarden te stellen (en ze dan ook op te volgen), moet je niet versteld staan van de massa anderstalige mensen die dat land blijft aantrekken... achteraf moeten ze dan niet komen bleiten dat ze met al die anderstaligen en bijhorende problematiek geen blijf meer weten.
En dat doet iedereen nu dus net wel.
Oud 7 augustus 2011, 10:49   #67
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Het is altijd de fout van overheid zeker? Wij moeten gewoon wat meer op onze strepen staan en ons niet altijd aanpassen als een volk zonder eigenwaarde en zelfrespect.
Oud 7 augustus 2011, 10:53   #68
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is altijd de fout van overheid zeker? Wij moeten gewoon wat meer op onze strepen staan en ons niet altijd aanpassen als een volk zonder eigenwaarde en zelfrespect.
Dit land wordt geregeerd door een regering die zelf gekozen is door dat volk.
Zolang daar geen meerderheid is die daar iets aan veranderd, zal het altijd zo blijven.
En volk? Laat me niet lachen. Het enige dat 'ons volk' doet is klagen vanachter zijn tv, pc... hooguit eens tegen de buurman aan de voordeur terwijl ze met hun pint in hun handen eens aan hunne overvolle buik krabben.
Klagen en zagen ja graag! Er effectief iets aan doen, daar hebben wij het lef niet voor.

Ik roep al jaren dat ik niet liever zou hebben dat dit land eens 1 week volledig, maar dan ook volledig lamgelegd zou worden. Dan pas zou de boodschap van 'het volk' wel eens gehoord en gevoeld worden daar waar het moet.
Oud 7 augustus 2011, 10:58   #69
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

De meerderheid van de autochtone bevolking heeft al op partijen gestemd die daar iets aan willen doen. Maar met 25% allochtonen (and counting) is het moeilijk om aan 50% te geraken.

Of wou je het via niet politieke weg doen? Betogingen? Die helpen niet.
Betogingen zijn voor de machtelozen.

Laatst gewijzigd door Snerror : 7 augustus 2011 om 10:59.
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 11:05   #70
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De meerderheid van de autochtone bevolking heeft al op partijen gestemd die daar iets aan willen doen. Maar met 25% allochtonen (and counting) is het moeilijk om aan 50% te geraken.

Citaat:

Ik roep al jaren dat ik niet liever zou hebben dat dit land eens 1 week volledig, maar dan ook volledig lamgelegd zou worden. Dan pas zou de boodschap van 'het volk' wel eens gehoord en gevoeld worden daar waar het moet.
Oud 7 augustus 2011, 11:08   #71
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Nu maak je er natuurlijk wel een karikatuur van alsof alle allochtonen in Vlaanderen één groot monolitisch blok vormen wiens enige doel is zich te verrijken op de kap van de werkende Vlaming en komaf te maken met zijn taal.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 12:56   #72
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Mijn beste, door familiale omstandigheden ga ik meerdere keren per jaar naar Rusland. De talen die men daar spreekt zijn Russisch, Russisch en Russisch. Spreek en versta je geen Russisch dan verhonger je maar, geen een die een hand zal uitsteken
Als je echter in belgie woont wordt je verondersteld, door de linkse hansworsten( en voor de juiste term wordt ik weer een maand geband), van alle talen van de wereld te spreken en begrijpen, want het is toch zo moeilijk om een taal te leren aan degene DIE NAAR HIER KOMEN
Oud 7 augustus 2011, 13:16   #73
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't Maakt mij eigenlijk geen fluit uit welke taal die spreekt. Als die post maar goed bedeeld wordt (en hij geen rekeningen in mijn bus deponeert).
Dus, als we de Waalse minister van financiën gaat betitelen als Minister van Posterijen, dan maakt het je wel een fluit uit, vermits hij de transferts in jouw bus komt steken ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 13:23   #74
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Nu maak je er natuurlijk wel een karikatuur van alsof alle allochtonen in Vlaanderen één groot monolitisch blok vormen wiens enige doel is zich te verrijken op de kap van de werkende Vlaming en komaf te maken met zijn taal.
Ja ik overdreef het inderdaad een beetje om mijn punt te maken. Maar het is wel een feit dat allochtonen sowieso minder voeling hebben voor de Vlaamse zaak. Wat ik op zich wel begrijp.
Oud 7 augustus 2011, 13:23   #75
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Dat spel in Tottenhesp, of wat was het, is jaaren geleden ook begonnen met een fakteur die geen Engels kon.

http://www.gva.be/nieuws/buitenland/...tottenham.aspx

Ik zeg dat nu al lachend, ik ben zo. Maar doe toch even je best ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 13:24   #76
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
Mijn beste, door familiale omstandigheden ga ik meerdere keren per jaar naar Rusland. De talen die men daar spreekt zijn Russisch, Russisch en Russisch. Spreek en versta je geen Russisch dan verhonger je maar, geen een die een hand zal uitsteken
Als je echter in belgie woont wordt je verondersteld, door de linkse hansworsten( en voor de juiste term wordt ik weer een maand geband), van alle talen van de wereld te spreken en begrijpen, want het is toch zo moeilijk om een taal te leren aan degene DIE NAAR HIER KOMEN
In Nederland zal men als migrant de Nederlandse normen en waarden moeten uitdragen en anders zal men het moeten afbollen, ook zal men verplicht Nederlands moeten leren EN DIT OP EIGEN KOSTEN. Het is een begin.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 13:48   #77
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
In Nederland zal men als migrant de Nederlandse normen en waarden moeten uitdragen en anders zal men het moeten afbollen, ook zal men verplicht Nederlands moeten leren EN DIT OP EIGEN KOSTEN. Het is een begin.
En nochtans staat in Nederland de status van het Nederlands niet ter discussie. Idem eigenlijk voor al onze buurlanden. Het is blijkbaar enkel in Vlaanderen dat somigen er een mening op nahouden dat het er niet toe doet welke taal er gesproken wordt, 'als we elkaar maar verstaan'.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 13:57   #78
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Het is toch gemakkelijk als de postbode aanbeld met een aangetekende zending en hij kan je vertellen waarom hij aan de bel hangt.
moet hij ook zonder d-t fouten kunnen schrijven?
Dan mag 't geen NVA-er zijn.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 14:03   #79
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Kinderachtig.

De laatste keer dat ik gesproken heb met de postbode is makkelijk 20 jaar geleden.

Snailmail is op sterven na dood.

Kranten gaan via de websites (Ipad, ...).
Brieven gaan via e-mail, twitter en facebook.
Facturen gaan de banksoftware of acounts op website
Kaartjes gaan via e-cards.
Pakjes gaan via UPS en andere pakjesdiensten.

Wie heeft de post nog nodig binnen een paar jaar?
Bij ons levert de postbode tevens de pakketjes. En als zijn apparaatje het niet doet wegens geen ontvangst dan moeten we toch elkaar kunnen verstaan nietwaar? Het is niet bepaald zo dat elke aap dat kan doen.

Daarnaast, postbodes zijn een veelvuldig geraadpleegde bron van informatie: "weet u deze straat, kent u die en die winkel, waar kan ik dat en dat vinden"? Als publieke dienst (en bij jullie zelfs staatsbedrijf) hebben die mensen een verantwoordelijkheid, een functie die echt wel verder gaat dan een brief in iemands bus duwen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 14:07   #80
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Ik vraag me in feite af of ze in Wallonië ook ééntalig Nederlandstalige postbodes hebben? Of d�*t is er nu net weer ietske over zeker?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be