Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Ben je geïnteresseerd in algemeen en verzorgd Nederlands?
Ja 40 85,11%
Neen 7 14,89%
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2012, 11:02   #61
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

En wat de klachten tegen dialecten betreft; die zijn een rijkdom, geen probleem.

Flupke met zijn 'manne naar waar haan we haan' is gewoon zalig bvb. (Zjupiter en de maan).
Oud 30 augustus 2012, 11:03   #62
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
hetgeen in vet is voor mij het belangrijkste.

maar we moeten ook opletten dat we niet alles wat niet perfect volgens de norm is, verkavelingvlaams te noemen. Het is niet omdat je hoort dat iemand uit Antwerpen komt, dat je hem daarvoor moet gaan corrigeren. (dat je iemand uit Antwerpen negeert, ok, dat is weer iets anders )

Ik spreek bijzonder graag 'zo accentloos mogelijk' AN, maar het stoort mij niet echt als, wanneer en dat er in het AN - ook in het mijne - accenten doorklinken (Antwerps, Hollands, Limburgs, West-Vlaams, ... allemaal even mooi).

Ook 'Verkavelingsvlaams' stoort mij niet, zolang het in de 'juiste context' wordt gebruikt.

Voor 'formele contacten', in 'mededelingen van de regering', in aankondigingen en nieuwsuitzendingen op radio en TV, tijdens het scrabbelen, ... verkies ik uiteraard stééds de standaardtaal, het Algemeen Nederlands.

Hier in Brussel gebruik ik mijn eigen West-Vlaams alleen als ik met andere West-Vlamingen praat, en ook wel in het geval dat ik een arrogante niet-Nederlandstalige helemaal uit z'n dak wil zien gaan

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2012, 12:10   #63
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Taal dient in de eerste plaats om informatie over te dragen. Indien men iets zegD en het begrepen word(sic) dan is er niX aan de hand als er hier en daaAr een schoonheidsfoutEKE is.

En dat de cultuurimperialisten uit het zuiden dat als excuus gebruiken - pff. Moesten we altijd en overal perfect AN gebruiken, dan stappen ze gewoon over op een ander excuus hoor.

Noot: Duitsers spreken hun (weliswaar zeer ingewikkelde) taal veel slechter dan wij het Nederlands hoor. Maar daar klagen de francofascos nooit over...
Worden Duitsers ten overstaan van elkaar ook ondertiteld als ze op de tv verschijnen? Als jij denkt dat het alleen 'Franstalige cultuurimperialisten' zijn die dit potsierlijk vinden, dan vergis je je danig.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2012, 12:19   #64
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

In het onderwijs moet trouwens wel de standaardtaal onderwezen worden en dit véél strenger.
Elke leerkracht moet een taalleerkracht zijn.
Oud 30 augustus 2012, 12:27   #65
OilOnFire
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Ik spreek bijzonder graag 'zo accentloos mogelijk' AN, maar het stoort mij niet echt als, wanneer en dat er in het AN - ook in het mijne - accenten doorklinken (Antwerps, Hollands, Limburgs, West-Vlaams, ... allemaal even mooi).

Ook 'Verkavelingsvlaams' stoort mij niet, zolang het in de 'juiste context' wordt gebruikt.

Voor 'formele contacten', in 'mededelingen van de regering', in aankondigingen en nieuwsuitzendingen op radio en TV, tijdens het scrabbelen, ... verkies ik uiteraard stééds de standaardtaal, het Algemeen Nederlands.

Hier in Brussel gebruik ik mijn eigen West-Vlaams alleen als ik met andere West-Vlamingen praat, en ook wel in het geval dat ik een arrogante niet-Nederlandstalige helemaal uit z'n dak wil zien gaan
As ge dane 'politicien-shaulmiester' lijst, awel dan zadde pezees zegge da daane van baa ons es.

'k zaam gerre toch nekkii ure spreike mè zaine 'Marrokoense' patois. (pardon, kem ma bepaast: lever ni!!)

Grappig niet, vanwege een Franstalige Brusselaar? en voor mij door het dak te zien gaan zul je iets vroeger moeten opstaan: 't heb namelijk ook enkele West-Vlaamse vrienden - T'es tit dat ut is hé!
OilOnFire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2012, 12:28   #66
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Voor mensen die van mening zijn dat de taal van de Vlaming het 'Vlaams' is en dat 'Nederlands' iets is dat exclusief aan de ollanders toebehoort, is dat uiteindelijk de betrachting, of ze spelen die krachten mee in de kaart.
Veel fantasie, tegenover de loutere vaststelling dat elke Vlaming en elke Nederlander binnen de één seconde hoort wanneer een prof Germaanse iets uitlegt op televisie, of die man een Vlaming is dan wel een Nederlander.

Nog veel meer fantasie tegenover de vaststelling dat nog niet één poging is ondernomen om het Vlaams te standaardiseren.

Daaag,

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2012, 12:29   #67
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Wijziging: Belachelijk dat je geen woorden kunt doorhalen op dit forum.
Ja, totaal belachelijk.
Oud 30 augustus 2012, 12:32   #68
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ja, totaal belachelijk.
Staaf , hoe doe je dat ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2012, 12:33   #69
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Veel fantasie, tegenover de loutere vaststelling dat elke Vlaming en elke Nederlander binnen de één seconde hoort wanneer een prof Germaanse iets uitlegt op televisie, of die man een Vlaming is dan wel een Nederlander.

Nog veel meer fantasie tegenover de vaststelling dat nog niet één poging is ondernomen om het Vlaams te standaardiseren.

Daaag,

.
Wanneer een Schot zijn mond opentrekt op de tv, dan hoor ik ook meteen het verschil met een Amerikaan/Engelsman/Australiër.

Niettemin is er geen haar op iemands hoofd die er gaat aan denken hetgeen die Schot spreekt iets anders te noemen dan 'Engels'.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2012, 12:43   #70
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wanneer een Schot zijn mond opentrekt op de tv, dan hoor ik ook meteen het verschil met een Amerikaan/Engelsman/Australiër.

Niettemin is er geen haar op iemands hoofd die er gaat aan denken hetgeen die Schot spreekt iets anders te noemen dan 'Engels'.
Mmm, begin dit jaar in Andaluzië sprak ik iemand aan die reed met een auto met Spaanse nummerplaat. In het Spaans natuurlijk.
Antwoordt die met "no comprendo" ... en na wat gefrons met de wenkbrauwen bleek hij Engels te spreken. Maar ik werd zeer vlug gecorrigeerd als ik het over 'Brits' had, want hij was een Schot.
Aan die man dan herhalen dat hij als Schot toch maar Engels spreekt, zou van mijnentwege zeer onbeleefd geweest zijn.
Ik tracht maar wat gevoeligheden te illustreren.

Later dit jaar in San Sebastian begon een man uit Wales mij uit te vragen over de toestand in Vlaanderen. Omdat hij zeker geen Engelsman was en voorstander was van meer onafhankelijkheid voor zijn regio. (naar aanleiding daarvan nog een draadje opgestart op dit forum).
Ik tracht maar wat gevoeligheiden te illustreren.

Wel, lieve vriend, ik spreek Vlaams. En als ge mij daar scheef voor bekijkt, dan trakteer ik u nooit meer.
(het woordje u is trouwens bijna geen Nederlands meer ...)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 30 augustus 2012, 12:46   #71
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

In de audiovisuele zgn Nederlandstalige media wordt al een mengelmoes van Nederlands en Engels (VTM en VRT op kop) gesproken, waarom zou ik mij het gebruik van verzorgd Nederlands nog aantrekken?
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2012, 12:47   #72
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door OilOnFire Bekijk bericht
As ge dane 'politicien-shaulmiester' lijst, awel dan zadde pezees zegge da daane van baa ons es.

'k zaam gerre toch nekkii ure spreike mè zaine 'Marrokoense' patois. (pardon, kem ma bepaast: lever ni!!)

Grappig niet, vanwege een Franstalige Brusselaar? en voor mij door het dak te zien gaan zul je iets vroeger moeten opstaan: 't heb namelijk ook enkele West-Vlaamse vrienden - T'es tit dat ut is hé!
Arrogant bent u alleszins wel, met dat ongevraagd getutoyeer

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2012, 12:48   #73
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mmm, begin dit jaar in Andaluzië sprak ik iemand aan die reed met een auto met Spaanse nummerplaat. In het Spaans natuurlijk.
Antwoordt die met "no comprendo" ... en na wat gefrons met de wenkbrauwen bleek hij Engels te spreken. Maar ik werd zeer vlug gecorrigeerd als ik het over 'Brits' had, want hij was een Schot.
Aan die man dan herhalen dat hij als Schot toch maar Engels spreekt, zou van mijnentwege zeer onbeleefd geweest zijn.
Ik tracht maar wat gevoeligheden te illustreren.

Later dit jaar in San Sebastian begon een man uit Wales mij uit te vragen over de toestand in Vlaanderen. Omdat hij zeker geen Engelsman was en voorstander was van meer onafhankelijkheid voor zijn regio. (naar aanleiding daarvan nog een draadje opgestart op dit forum).
Ik tracht maar wat gevoeligheiden te illustreren.

Wel, lieve vriend, ik spreek Vlaams. En als ge mij daar scheef voor bekijkt, dan trakteer ik u nooit meer.
(het woordje u is trouwens bijna geen Nederlands meer ...)

.
ik heb nooit het vak "Vlaams" gehad op school, jij dan wel?
Oud 30 augustus 2012, 12:50   #74
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In het onderwijs moet trouwens wel de standaardtaal onderwezen worden en dit véél strenger.
Elke leerkracht moet een taalleerkracht zijn.
Meneer,
ik schat dat nog geen 20 procent van onze universitairen de standaardtaal Nederlands beheersen.

Ik betwijfel ten sterkste dat er hier op dit forum 5 mensen zouden zijn die de standaardtaal Nederlands beheersen.
Er zijn er wel veel meer die denken dat ze het kunnen.
Maar in werkelijkheid spreken ze ... verkavelingsVlaams.

Trouwens, die verkaveling in dat Verkavelingsvlaams stoort me ook.

Zou het zo zitten voor de elite:
- dialect voor de rijhuisjes, appartementen en sociale woningen
- verkavelingsvlaams voor wie in een verkaveling woont, of in een bungalow/fermette
- standaard Nederlands voor wie op minstens 3000m² in een kasteelvilla in Brasschaat, Schilde, Overijse, Deurle ... of in een loft in Antwerpen woont ?

.

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 30 augustus 2012 om 12:50.
Oud 30 augustus 2012, 12:52   #75
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Worden Duitsers ten overstaan van elkaar ook ondertiteld als ze op de tv verschijnen?
Soms, et alors? Deze draad gaat niet over 'verstaanbaar zijn he meiske, het daat over 'verzorgd nederlands'. En die duitsers spreken hun taal niet erg 'verzorgd' net als fransen, amerikanen etc etc.

Citaat:
Als jij denkt dat het alleen 'Franstalige cultuurimperialisten' zijn die dit potsierlijk vinden, dan vergis je je danig.
Ik denk dat helemaal niet. Brainwashing werkt.
Oud 30 augustus 2012, 12:53   #76
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meneer,
ik schat dat nog geen 20 procent van onze universitairen de standaardtaal Nederlands beheersen.

Ik betwijfel ten sterkste dat er hier op dit forum 5 mensen zouden zijn die de standaardtaal Nederlands beheersen.
Er zijn er wel veel meer die denken dat ze het kunnen.
Maar in werkelijkheid spreken ze ... verkavelingsVlaams.

Trouwens, die verkaveling in dat Verkavelingsvlaams stoort me ook.

Zou het zo zitten voor de elite:
- dialect voor de rijhuisjes, appartementen en sociale woningen
- verkavelingsvlaams voor wie in een verkaveling woont, of in een bungalow/fermette
- standaard Nederlands voor wie op minstens 3000m² in een kasteelvilla in Brasschaat, Schilde, Overijse, Deurle ... of in een loft in Antwerpen woont ?

.
wat is voor jou verkavelingsvlaams?

ik heb het trouwens in de eerste plaats over het geschrevene. examens met dt-fouten met kemels op taalkundig vlak, neen, ik kan er niet bij. Waarom zou een examen geschiedenis niet in deftig Nederlands moeten maar wordt een examen Frans wel streng verbeterd op taalfouten?

trouwens, mijnheer is thuis gebleven

Laatst gewijzigd door vlijmscherp : 30 augustus 2012 om 12:54.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2012, 12:56   #77
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Umm proficiat?

Citaat:
Idd desondanks het feit dat sommige Schotten een echt onverstaanbare dialect spreken.

Dus weeral zijn er twee maten en gewichten; één voor de Vlaming en één iedereen anders.
Oud 30 augustus 2012, 12:56   #78
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik heb nooit het vak "Vlaams" gehad op school, jij dan wel?
Jawel, in de agenda stond dan dat het vak Nederlands onderwezen zou worden.

Allez, ik plaag je genoeg.
Het was Nederlands dat onderwezen werd, maar de leraar sprak iets dat naar Vlaams neigde. Cfr mijn stelling dat zelfs al hoor je een prof Germaanse op tv iets uitleggen, je binnen de seconde doorhebt of het een Vlaming is dan wel een Nederlander.
Zelfs al zou het een Vlaamse prof zijn die zo'n Hollands tracht te wouwelen gelijk die vorige gouverneur van Antwerpen.

.

Oud 30 augustus 2012, 12:57   #79
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

En SDG; if you're not part of the solution, you're part of the problem.
Oud 30 augustus 2012, 13:04   #80
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Daaag,

.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be