![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Ben je geïnteresseerd in algemeen en verzorgd Nederlands? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
40 | 85,11% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
7 | 14,89% |
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En wat de klachten tegen dialecten betreft; die zijn een rijkdom, geen probleem.
Flupke met zijn 'manne naar waar haan we haan' is gewoon zalig bvb. (Zjupiter en de maan).
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik spreek bijzonder graag 'zo accentloos mogelijk' AN, maar het stoort mij niet echt als, wanneer en dat er in het AN - ook in het mijne - accenten doorklinken (Antwerps, Hollands, Limburgs, West-Vlaams, ... allemaal even mooi). Ook 'Verkavelingsvlaams' stoort mij niet, zolang het in de 'juiste context' wordt gebruikt. Voor 'formele contacten', in 'mededelingen van de regering', in aankondigingen en nieuwsuitzendingen op radio en TV, tijdens het scrabbelen, ... verkies ik uiteraard stééds de standaardtaal, het Algemeen Nederlands. Hier in Brussel gebruik ik mijn eigen West-Vlaams alleen als ik met andere West-Vlamingen praat, en ook wel in het geval dat ik een arrogante niet-Nederlandstalige helemaal uit z'n dak wil zien gaan ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In het onderwijs moet trouwens wel de standaardtaal onderwezen worden en dit véél strenger.
Elke leerkracht moet een taalleerkracht zijn.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
'k zaam gerre toch nekkii ure spreike mè zaine 'Marrokoense' patois. (pardon, kem ma bepaast: lever ni!!) Grappig niet, vanwege een Franstalige Brusselaar? en voor mij door het dak te zien gaan zul je iets vroeger moeten opstaan: 't heb namelijk ook enkele West-Vlaamse vrienden - T'es tit dat ut is hé! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nog veel meer fantasie tegenover de vaststelling dat nog niet één poging is ondernomen om het Vlaams te standaardiseren. Daaag, .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Niettemin is er geen haar op iemands hoofd die er gaat aan denken hetgeen die Schot spreekt iets anders te noemen dan 'Engels'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Antwoordt die met "no comprendo" ... en na wat gefrons met de wenkbrauwen bleek hij Engels te spreken. Maar ik werd zeer vlug gecorrigeerd als ik het over 'Brits' had, want hij was een Schot. Aan die man dan herhalen dat hij als Schot toch maar Engels spreekt, zou van mijnentwege zeer onbeleefd geweest zijn. Ik tracht maar wat gevoeligheden te illustreren. Later dit jaar in San Sebastian begon een man uit Wales mij uit te vragen over de toestand in Vlaanderen. Omdat hij zeker geen Engelsman was en voorstander was van meer onafhankelijkheid voor zijn regio. (naar aanleiding daarvan nog een draadje opgestart op dit forum). Ik tracht maar wat gevoeligheiden te illustreren. Wel, lieve vriend, ik spreek Vlaams. En als ge mij daar scheef voor bekijkt, dan trakteer ik u nooit meer. (het woordje u is trouwens bijna geen Nederlands meer ...) .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Parlementslid
|
![]() In de audiovisuele zgn Nederlandstalige media wordt al een mengelmoes van Nederlands en Engels (VTM en VRT op kop) gesproken, waarom zou ik mij het gebruik van verzorgd Nederlands nog aantrekken?
Wie zich zo dom weet te houden, dat de domme meent dat hij de verstandigste is, dat is de echte diplomaat." ![]() Fliegende Blätter - Duits humoristisch weekblad (1844-1944) In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik schat dat nog geen 20 procent van onze universitairen de standaardtaal Nederlands beheersen. Ik betwijfel ten sterkste dat er hier op dit forum 5 mensen zouden zijn die de standaardtaal Nederlands beheersen. Er zijn er wel veel meer die denken dat ze het kunnen. Maar in werkelijkheid spreken ze ... verkavelingsVlaams. Trouwens, die verkaveling in dat Verkavelingsvlaams stoort me ook. Zou het zo zitten voor de elite: - dialect voor de rijhuisjes, appartementen en sociale woningen - verkavelingsvlaams voor wie in een verkaveling woont, of in een bungalow/fermette - standaard Nederlands voor wie op minstens 3000m² in een kasteelvilla in Brasschaat, Schilde, Overijse, Deurle ... of in een loft in Antwerpen woont ? .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) Laatst gewijzigd door De schoofzak : 30 augustus 2012 om 12:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik heb het trouwens in de eerste plaats over het geschrevene. examens met dt-fouten met kemels op taalkundig vlak, neen, ik kan er niet bij. Waarom zou een examen geschiedenis niet in deftig Nederlands moeten maar wordt een examen Frans wel streng verbeterd op taalfouten? trouwens, mijnheer is thuis gebleven ![]()
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. Laatst gewijzigd door vlijmscherp : 30 augustus 2012 om 12:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dus weeral zijn er twee maten en gewichten; één voor de Vlaming en één iedereen anders.
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Allez, ik plaag je genoeg. Het was Nederlands dat onderwezen werd, maar de leraar sprak iets dat naar Vlaams neigde. Cfr mijn stelling dat zelfs al hoor je een prof Germaanse op tv iets uitleggen, je binnen de seconde doorhebt of het een Vlaming is dan wel een Nederlander. Zelfs al zou het een Vlaamse prof zijn die zo'n Hollands tracht te wouwelen gelijk die vorige gouverneur van Antwerpen. .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En SDG; if you're not part of the solution, you're part of the problem.
![]() |
#80 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ![]() Citaat:
![]()
![]() |