Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke vlag voor een onafhankelijk Vlaanderen?
De originele Vlaamse Leeuw met rode tong en klauwen 15 35,71%
De Strijdvlag 11 26,19%
Beide vlaggen vind ik geschikt 5 11,90%
Iets anders, namelijk... 11 26,19%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2011, 10:01   #61
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Wat de achtergrondkleur betreft zou ik het zeer eenvoudig houden nl. wit. Dat symboliseert de eenvoud van den Vlaemschen volksaard.

Voor de symboliek gebruiken we het kruis, daar Vlaendren door de eeuwen heen steeds Roomsch-Katholiek geweest is.

We gaan dus een paar kruis-symbolen zelf in kruisvorm schikken:
-Centraal zetten we het letterwoord dat op den IJzertoren prijkte AVV horizontaal, VVK verticaal.
-Bovenaan een foto van het vier-armenkruispunt, om onze openheid, internationalisme en kosmopolitisme uit te drukken en tevens aan te geven dat we de Brusselse rand niet losgelaten hebben.
-Onderaan het kruis van een damesslip, dat onze nijveren Vlaemschen volksgeest moet uitbeelden en onze roemrijke prestaties op het vlak van tekstiel-industrie.
-Rechts een hakenkruisje dat refereert aan de perikelen van den laatsten grooten oorlog. Tevens is dit dienstig om aan onzen Duitschen nabuurstaat laten te weten dat we niet langer meer boos zijn voor hun esbattementen op Vlaemschen bodem, en dat we gevoelens van amnestie en tolerantie vertonen voor zwartjes van alle slag.
-Links dan nog het rode kruis. Dit symbool van naastenliefde en hulp aan zieken en gewonden om aan te tonen dat de belgicisten na de onafhankelijkheid met daaropvolgende repressie veel verpleging zullen nodig hebben.

Kan er een goede ziel mijn ontwerp eens fotoshoppen?
Ik denk dat iedereen er zich kan in vinden.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 18 september 2011 om 10:04.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2011, 10:22   #62
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Wat de achtergrondkleur betreft zou ik het zeer eenvoudig houden nl. wit. Dat symboliseert de eenvoud van den Vlaemschen volksaard.

Voor de symboliek gebruiken we het kruis, daar Vlaendren door de eeuwen heen steeds Roomsch-Katholiek geweest is.

We gaan dus een paar kruis-symbolen zelf in kruisvorm schikken:
-Centraal zetten we het letterwoord dat op den IJzertoren prijkte AVV horizontaal, VVK verticaal.
-Bovenaan een foto van het vier-armenkruispunt, om onze openheid, internationalisme en kosmopolitisme uit te drukken en tevens aan te geven dat we de Brusselse rand niet losgelaten hebben.
-Onderaan het kruis van een damesslip, dat onze nijveren Vlaemschen volksgeest moet uitbeelden en onze roemrijke prestaties op het vlak van tekstiel-industrie.
-Rechts een hakenkruisje dat refereert aan de perikelen van den laatsten grooten oorlog. Tevens is dit dienstig om aan onzen Duitschen nabuurstaat laten te weten dat we niet langer meer boos zijn voor hun esbattementen op Vlaemschen bodem, en dat we gevoelens van amnestie en tolerantie vertonen voor zwartjes van alle slag.
-Links dan nog het rode kruis. Dit symbool van naastenliefde en hulp aan zieken en gewonden om aan te tonen dat de belgicisten na de onafhankelijkheid met daaropvolgende repressie veel verpleging zullen nodig hebben.

Kan er een goede ziel mijn ontwerp eens fotoshoppen?
Ik denk dat iedereen er zich kan in vinden.

Zoiets?
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2011, 10:23   #63
Niko Bellic
Lokaal Raadslid

Niko Bellic's schermafbeelding

Standaard

Ik mis eigenlijk ook nog een vlakke hand, als symbool voor 'de kaakslag'.
Niko Bellic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2011, 18:07   #64
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht

Zoiets?
Albrecht, mijn dankbaarheid zal u eeuwig achtervolgen.
Oud 18 september 2011, 18:07   #65
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niko Bellic Bekijk bericht
Oud 18 september 2011, 18:28   #66
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Zet dit op jullie vlag: een mooi pak stront:

Laatst gewijzigd door De Brabander : 18 september 2011 om 18:29.
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2011, 23:25   #67
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Da's er over.
Oud 19 september 2011, 00:04   #68
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Welke vlag voor Vlaanderen?
Een wit laken

Dat is gemakkelijker bij overgave aan de volgende bezetter
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 13:37   #69
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hihi, dat is wel een goei zeg!

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2011, 19:48   #70
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat een viespeukerij Brabootje!
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2012, 11:55   #71
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Een wit laken

Dat is gemakkelijker bij overgave aan de volgende bezetter
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niko Bellic Bekijk bericht

Ontopic: de Vlaamse leeuw tiens.
Oud 13 april 2012, 12:03   #72
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2012, 13:03   #73
bf62
Gouverneur

bf62's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Misschien moeten we de Belgische vlag/nationaliteit, die voor mij de waarde heeft van een rol WC-papier gebruiken om de stront van de Vlaamse vlag weg te vegen. De stront op de Vlaamse vlag hebben we te danken aan de Franse elite die het Vlaamse volk onder de knoet kon houden door de Vlaamse identiteit te demoniseren/besmeuren.

Citaat:
Sinds de snel-Belg wet in 2000 en het constant verkrachten van onze immigratie stop in 1974 heeft de Belgische nationaliteit dezelfde waarde voor mij als de rol WC-papier die in mijn WC hangt. Het Belgische establishment begrijpt niet waarom België uit elkaar valt, terwijl ze zelf verantwoordelijk zijn voor de drijvende kracht achter dit gebeuren. Het willen van 2 tegengestelde zaken is voor mij een hypocriete instelling die alleen nuttig kan zijn voor het zakkenvullende machtsgeile Belgische establishment. Ze hebben de antiracistische ideologie misbruikt/verkracht om hun macht veilig te stellen, het neergaan van ons mooie land en onze welvaart kan hun geen klote schelen. Ik stel me de vraag hoeveel macht het establishment nog gaat hebben nu onze maatschappij meer en meer begint af te glijden naar een anarchistische maatschappij. Zouden ze zo ver vooruit kunnen nadenken, denk je? Of gaan ze de wantoestanden door het verbrokkelen van onze sociale cohesie gebruiken om de touwtjes nog harder te kunnen aantrekken? Zodat we overgaan naar een fascistische/dictatoriale maatschappij die de toekomstige links denkende historici met plezier een rechts label gaan geven.
Bron: http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=55
Het sprookjesbos!
bf62 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2012, 13:48   #74
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Het lijkt me logisch dat de officiële vlag van het Vlaams Gewest die van de Vlaamse Republiek wordt:

Citaat:
Meer over het gebouw

Een eerste versterkte burcht werd in het midden van de dertiende eeuw opgetrokken om Brabant te beschermen tegen invallen uit Vlaanderen en Henegouwen. Dit slot werd echter verwoest in 1388. De heropbouw, waarvan een aantal buitenmuren nog te zien is, duurde twee eeuwen. Tijdens het eerste kwart van de zeventiende eeuw liet Renaat van Renesse een Franse tuin, een barokpaviljoen en een kapel optrekken in het domein. In 1695 werd een kasteelvleugel in puin geschoten door de troepen van Lodewijk XIV. Van 1887 tot 1897 werd het slot grondig gerestaureerd in romantische neostijl en werd het huidige uitzicht bepaald. Hiervoor deed markiezin Arconati Visconti een beroep op architect Charle-Albert. Zo ontstond de huidige ‘droomburcht’, die terecht beschouwd wordt als het ‘Vlaamse Pierrefonds’. Gebouw en historiserende interieurs vormen samen een uitzonderlijk gaaf voorbeeld van de toenmalige stijlopvattingen; het geheel werd gerestyled tot een minutieus gepland Gesamtkunstwerk. De interieurs bieden een staalkaart van neostijlen, van neogotiek over neorenaissance tot neorococo.

In 1921 schonk de laatste eigenares van het kasteeldomein, markiezin Arconati Visconti, het park met het kasteel en volledige inboedel aan de Belgische Staat. Drie jaar later zette het tot museum omgevormde gebouw - zoals bij testament bepaald - zijn poorten open voor het publiek. Bij de staatshervorming van 1980 werd het kasteeldomein overgedragen aan de Vlaamse Gemeenschap. De DAB (Dienst met Afzonderlijk Beheer) ‘Kasteeldomein van Gaasbeek’ maakt vandaag deel uit van het agentschap Kunsten en Erfgoed binnen de Vlaamse overheid.

In 2004 werd een nieuwe museumvleugel geopend waarin de badkamer, slaapkamer en chambre rouge van de markiezin te bewonderen zijn.
-Tegen invallen vanuit Vlaanderen.
-
-markiezin Arconati Visconti was een Française, geboren Marie Peyrat.
-Charle-Albert: typische Vlaamse naam?
-Belgische
-Chambre rouge.

Echt een kasteel om een Vlaamse vlag op te laten wapperen.

Onrechtmatig toe-eigenen van cultuurgoederen lijkt me hier een gepaste omschrijving.

Laatst gewijzigd door pajoske : 13 april 2012 om 13:50.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2012, 13:50   #75
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Haha!

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 13 april 2012 om 13:50.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2012, 13:56   #76
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
-Tegen invallen vanuit Vlaanderen.

Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2012, 21:38   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Onrechtmatig toe-eigenen van cultuurgoederen lijkt me hier een gepaste omschrijving.
Aan wie behoren die 'cultuurgoederen' dan wel? En op basis van welke criteria?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 01:24   #78
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Oghtendlicht Bekijk bericht
...maar als ge dat stuk grondgebied dat de noordelijke helft van de Belgische staat heeft tot nieuwe staat gaat uitroepen zou ik het wel vreemd vinden dat ge de vlag gebruikt van een oud graafschap waar meer dan de helft van dat grondgebied nooit bij heeft gehoord.
Maar toch worden ook Brabanders en Limburgers allemaal 'Vlamingen' genoemd naar dat oude graafschap, en dat zal wel zijn reden hebben. (In de tijd van de Renaissance noemden de kunstenaars die in Italië werkten zich immers allemaal Fiaminghi, ongeacht of ze nu van Brabant, Henegouwen , Vlaanderen of Holland afkomstig waren.)
Waarom zou dan de vlag van het graafschap niet die van de Vlaamse staat mogen zijn?

Het graafschap Vlaanderen is trouwens de bakermat van de Nederlandse kultuur en bevond zich steeds op een strijdplaats waar het de eerste schokken moest opvangen van de eeuwenoude aards- en erfvijand. Dat alles verleent dat haast mythische graafschap een aureool van tragiek en heroïek.
Het zou dus eerder vreemd zijn van die vlag niet te gebruiken, temeer daar die vlag reeds die van het Vlaamse Gewest is.

Trouwens die van Brabant is na kleureninversie net dezelfde...Antwerpen op zich bestaat niet want dat IS in wezen Brabant. En wat men Limburg noemt was het graafschap Loon, met als kleuren rood en geel.
Dus: in de huidige vlag van het Vlaamse Gewest vinden we de drie kleuren terug van de drie samenstellende entiteiten. Het is ook historisch de meest verantwoorde, al zou ze wel moeten gezuiverd worden van al het kermisachtige wit dat er in zit.
http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...f_Flanders.svg

Desondanks vind ik die leeuw maar geschminkt met dat rood. Van twee kleuren gaat meer kracht uit. Zwart en geel is een zeer sterke kombinatie; rood verwatert de uitstraling die daarvan uitgaat. Kijk en voel het verschil!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Oghtendlicht Bekijk bericht
Maak dan toch iets dat de kleuren van alle delen bevat, of iets helemaal nieuw.
Een nieuwe konstruktie, zonder traditie, ach, hoe historisch onverantwoord!
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 01:26   #79
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Als confederatievlag:
In alle ersnt, Ernst: Een Vlaamse Leeuw op de omgekeerde Franse kleuren:
http://www.youtube.com/watch?v=a76c9pGJcHA

De échte Nederlandse vlag is natuurlijk de zogeheten prinsenvlag. Het is daartegen, dat de Vl. Leeuw dient geprokjekteerd te worden om tot een konfederatievlag te komen. En dan geen belachelijk miniatuurleeuwtje uiteraard; een gewone Leeuwenvlag met links en rechts trikolore 'franjes'.

Bron Wiki - prinsenvlag:
Nadat de Fransen in 1794 het land binnengevallen waren, besloten de Staten-Generaal in 1796 dat de kleuren Rood-Wit-Blauw moesten zijn. Dit zou het definitieve einde van het oranje geweest moeten zijn. Echter, doordat dat de Staten-Generaal twee weken later werden afgeschaft, boette dit besluit nogal aan kracht in. De Bonapartistische koning Lodewijk Napoleon koos voor rood, maar ook na 1813, toen de Fransen verjaagd waren, besloot koning Willem I tot behoud van de kleuren rood-wit-blauw.

Een dikke flater van Willem om niet komaf te maken met die Franse tijd. Iets wat jullie zo vlug mogelijk moeten herstellen.

Maar ergens hoor ik dan weer de echo van het gestap der Oranjemarsen. En de Slag aan de Boyne. Oranje stond daar o zo vreselijk aan de verkeerde kant...
Als volksnationalisten horen wij toch aan de kant van de katholieken te staan!
Dan toch maar ineens de Leeuw als gekonfedereerde vlag, en we noemen hem dan de Dietse Leeuw.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 april 2012 om 01:41.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 01:27   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar toch worden ook Brabanders en Limburgers allemaal 'Vlamingen' genoemd naar dat oude graafschap, en dat zal wel zijn reden hebben. (In de tijd van de Renaissance noemden de kunstenaars die in Italië werkten zich immers allemaal Fiaminghi, ongeacht of ze nu van Brabant, Henegouwen , Vlaanderen of Holland afkomstig waren.)
Waarom zou dan de vlag van het graafschap niet die van de Vlaamse staat mogen zijn?
Eigenlijk interesseert het mij meer welke spelregels de tegenstanders eigenlijk hanteren. Dus niet zozeer "waarom niet?", dan wel "waarom wel?"

Om welke reden(en) zou een bepaalde vlag dan wel geassocieerd kunnen worden met een bepaalde staat, volk, natie...?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be