![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Hoe ziet u de toekomst in voor de monarchie in de Zuidelijke Nederlanden? | |||
Ik wil Albert II nog even behouden. |
![]() ![]() ![]() |
4 | 10,26% |
Filips moet zo snel mogelijk koning worden. |
![]() ![]() ![]() |
7 | 17,95% |
De Saksen-Coburgs moeten vervangen worden door het huis Van Oranje. |
![]() ![]() ![]() |
10 | 25,64% |
Geen koningshuis meer aub. |
![]() ![]() ![]() |
18 | 46,15% |
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Beatrix drinkt slechts af en toe een sherry, maar rookt wel geloof ik. Maar alle gekheid op een stokje, Juliana was my queen. http://www.youtube.com/watch?v=vW-JYsF3xHI |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
en er werd gevraagd of Limburgers zo denken, en velen die ik ken denk dat niet. Die argumentatie kan er zijn, maar dit denken toch niet alle Limburgers.
![]() |
![]() |
#63 |
Minister
|
![]() Arme Nederlanders als Beatricks nog eens twintig jaar haar onderdanen de voet dwars mag zetten, uitzuigen en verkwanselen aan haar bilderbergvriendjes. Dat geldt natuurlijk ook voor Prins Pils en zijn nageslacht.
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat Bilderberggedoe stelt niet zoveel voor. Boudewijn was tenminste een echte Koning, met zoals Bea een echte koningin is. Die twee zouden "iets" gehad hebben, maar wat is me niet duidelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar het is interessant om de achtergrond te kennen waarom men Limburgs in Vlaanderen een minderwaardige rol wil toebedelen. Ik citeer dr. Rob Belemans die over het onderwerp zijn doctoraatsverhandeling maakte: Citaat:
Daarom dat men in Nederland spreekt over een aparte erkende taal en men in België met alle geweld er een 'dialect van het Nederlands" wil van maken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Gouverneur
|
![]() Wat is het essentieel verschil tussen een dialect een streektaal, want het wordt nogal vaak door elkaar gebruikt? En hoe zie je dan de rol van het Limburgs als streektaal? Moet alles in het Limburgs gedaan worden (onderwijs, bestuur...)? Wat moeten we met het Standaardnederlands doen?
Wat verandert het wanneer Limburgs wordt erkend als streektaal?
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
In Nederland heeft een Fries bv het recht op een tolk Fries-Nederlands bij een rechtszaak. maar zo ver hoeft het voor mij zelfs niet te gaan. Men zou een erkenning kunnen vergelijken met een gebouw dat men erkent als waardevol cultureel erfgoed. Wat zou jij denken als Vlaanderen al de klassieke gebouwen in bv Leuven en Antwerpen niet zou erkennen? Waardoor alle subsidie wegvalt, en de eerste de beste die daar een flatgebouw wil plaatsen deze mooie gebouwen met de grond mag gelijk maken. Zou er dan niemand zijn die daar tegen in opstand komt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#69 |
|
![]() Dan zijn we het daarover eens. Kan je dan ook begrijpen dat ik de Flaminganten op hun dubbelzinnige houding wijs? Terwijl ze aan de ene zijde een gans land in de problemen storten omdat de inwoners van een paar dorpen een andere standaardtaal wensen te gebruiken, met als argument de taal die in het verleden daar gebruikt werd. Terwijl diezelfden aan de andere kant de taal van honderdduizenden minacht, marginaliseert en probeert te doen verdwijnen door hun weigering deze taal te erkennen. Dan besluit ik daaruit dat die Flaminganten de bevolking die de (Limburgse) streektaal gebruikt (honderdduizenden) als minderwaardig en te verwaarlozen beschouwd ten opzichte van enkele duizenden Brabanders uit de Vlaamse rand. Dat doet mij het ergste vrezen als in een onafhankelijk Vlaanderen er economische belangen op het spel staan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En men zou de gewesten gewoon beter voorzien van een duidelijk taalbeleid, en zorgen voor één standaardtaal in Vlaanderen, zonder uitzonderingen voor Franstaligen. Het wil niet zeggen dat men streektalen als het ware moet uitroeien, men moet daar op tv, onderwijs en dergelijke evenzeer aandacht aan schenken. Een afschaffing van de faciliteiten op termijn, lijkt me gewoon een oplossing, anders blijven die problemen er. En met een afschaffing bedoel ik aan beide kanten natuurlijk, ook voor de Nederlandstaligen. Het wordt tijd dat ze de standaardtaal van het gewest leren zodat de overheid hen in die taal kan benaderen, zonder idiote uitzonderingen...
Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande. Laatst gewijzigd door Lavox : 28 september 2011 om 15:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door pajoske : 28 september 2011 om 15:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#73 |
Banneling
|
![]() Boudewijn "jamais avec ces Bataves" van Saksen-Coburg? Het zou me verbazen maar aan de andere kant, wat weet ik van die mensen hun privé-leven...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Men moet aandacht hebben voor streektalen, maar moet ze niet gaan omdopen te de nieuwe taal van het gebied.
![]() |
![]() |
#75 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Gouverneur
|
![]() H+eu excuseer, ik ben Flamingant, maar ik erken het Limburgs wel als taal en de Limburgers als volk. Uw veralgemening doet de rest van uw betoog zeker geen goed.
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Immigratie vanuit de overige delen van Nederland en andere landen zijn een ernstige bedreiging voor het Fries. Dit geldt ook voor de streektalen Nedersaksich (zeg maar Achterhoek, Twente tot Drenthe) en Limburgs. Over 20 jaar spreken we allemaal een afschuwelijke vorm van het polder-Nederlands. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu niet meer,, dus Amalia kan zoeken naar een mooi Belgisch prinsje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als Amalia een jongen was geweest, hadden we kunnen aansturen op een huwelijk met Elisabeth.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2: Gabriël van België, zelfde geboortejaar als Amalia, wordt troonopvolger. => Huwen met Amalia. 3: ????? 4: PROFIT |
|
![]() |
![]() |