Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe ziet u de toekomst in voor de monarchie in de Zuidelijke Nederlanden?
Ik wil Albert II nog even behouden. 4 10,26%
Filips moet zo snel mogelijk koning worden. 7 17,95%
De Saksen-Coburgs moeten vervangen worden door het huis Van Oranje. 10 25,64%
Geen koningshuis meer aub. 18 46,15%
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 september 2011, 19:46   #61
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scheet in een fles Bekijk bericht
hier zie, de rechts-liberale monarchistische hippie. Geen LSD meer voor hare majesteit haar paarden op koninginnedag neem ik aan?
LSD is for the acid queen Tina Turner.
Beatrix drinkt slechts af en toe een sherry, maar rookt wel geloof ik.
Maar alle gekheid op een stokje, Juliana was my queen.

http://www.youtube.com/watch?v=vW-JYsF3xHI
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2011, 19:48   #62
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik ben anders toch niet alleen in mijn mening. Als je de moeite wil doen de volgende link+argumentatie te lezen. Zo krijg je eens een andere mening voorgerschoteld dan wat de Flaminganten in uw oren blazen.
http://taal.phileon.nl/limburgs.php

EN om u de moeite te besparen:
En het West-Vlaams is dan wel een dialect?
en er werd gevraagd of Limburgers zo denken, en velen die ik ken denk dat niet. Die argumentatie kan er zijn, maar dit denken toch niet alle Limburgers.

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2011, 19:51   #63
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ik wacht met smart op Koningin Amalia !
Weillem is geen krachtig persoon, gewoon net als Charles overslaan.
Bea kan nog best 20 jaar mee.
Arme Nederlanders als Beatricks nog eens twintig jaar haar onderdanen de voet dwars mag zetten, uitzuigen en verkwanselen aan haar bilderbergvriendjes. Dat geldt natuurlijk ook voor Prins Pils en zijn nageslacht.
Oud 28 september 2011, 10:52   #64
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Arme Nederlanders als Beatricks nog eens twintig jaar haar onderdanen de voet dwars mag zetten, uitzuigen en verkwanselen aan haar bilderbergvriendjes. Dat geldt natuurlijk ook voor Prins Pils en zijn nageslacht.

Dat Bilderberggedoe stelt niet zoveel voor.
Boudewijn was tenminste een echte Koning, met zoals Bea een echte koningin is.
Die twee zouden "iets" gehad hebben, maar wat is me niet duidelijk.
Oud 28 september 2011, 13:03   #65
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
En het West-Vlaams is dan wel een dialect?
en er werd gevraagd of Limburgers zo denken, en velen die ik ken denk dat niet. Die argumentatie kan er zijn, maar dit denken toch niet alle Limburgers.
Over dat West-Vlaams durf ik niks zeggen. Ik ken die taal te weinig om een mening te hebben.
Maar het is interessant om de achtergrond te kennen waarom men Limburgs in Vlaanderen een minderwaardige rol wil toebedelen. Ik citeer dr. Rob Belemans die over het onderwerp zijn doctoraatsverhandeling maakte:
Citaat:
“Als je het Limburgs als streektaal erkent, zo redeneerde de Taalunie, dan zeg je in feite ook dat veel mensen het Limburgs als moedertaal hebben. Als ze dat nu ook in West- Vlaanderen en in Oost-Vlaanderen zouden willen, zijn er straks geen zes miljoen Belgen meer die het Nederlands als moedertaal hebben, maar misschien nog maar drie miljoen. Minder dus dan de vier miljoen Belgen die Franstalig zijn, aldus het rekensommetje van de Taalunie. Daar werden Vlaamse politici toen wel erg zenuwachtig van. Stel dat het Nederlands in België dan een minderheidstaal zou worden. Voil�*, daar zit de pijn. Taalpolitiek dus.
bron: http://www.hbvl.be/limburg/hasselt/h...ed-worden.aspx

Daarom dat men in Nederland spreekt over een aparte erkende taal en men in België met alle geweld er een 'dialect van het Nederlands" wil van maken.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2011, 13:07   #66
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Wat is het essentieel verschil tussen een dialect een streektaal, want het wordt nogal vaak door elkaar gebruikt? En hoe zie je dan de rol van het Limburgs als streektaal? Moet alles in het Limburgs gedaan worden (onderwijs, bestuur...)? Wat moeten we met het Standaardnederlands doen?
Wat verandert het wanneer Limburgs wordt erkend als streektaal?

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Oud 28 september 2011, 13:37   #67
pajoske

Standaard

Citaat:
Wat is het essentieel verschil tussen een dialect een streektaal, want het wordt nogal vaak door elkaar gebruikt? En hoe zie je dan de rol van het Limburgs als streektaal? Moet alles in het Limburgs gedaan worden (onderwijs, bestuur...)? Wat moeten we met het Standaardnederlands doen?
Wat verandert het wanneer Limburgs wordt erkend als streektaal?
Voor de gewone mens niet zo veel. Die blijft meestal zijn gewone (Limburgse) moedertaal spreken zoals die gewoon is. In België heeft men geen regels voor streektalen durven maken.
In Nederland heeft een Fries bv het recht op een tolk Fries-Nederlands bij een rechtszaak. maar zo ver hoeft het voor mij zelfs niet te gaan.
Men zou een erkenning kunnen vergelijken met een gebouw dat men erkent als waardevol cultureel erfgoed. Wat zou jij denken als Vlaanderen al de klassieke gebouwen in bv Leuven en Antwerpen niet zou erkennen? Waardoor alle subsidie wegvalt, en de eerste de beste die daar een flatgebouw wil plaatsen deze mooie gebouwen met de grond mag gelijk maken. Zou er dan niemand zijn die daar tegen in opstand komt?
Oud 28 september 2011, 15:00   #68
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor de gewone mens niet zo veel. Die blijft meestal zijn gewone (Limburgse) moedertaal spreken zoals die gewoon is. In België heeft men geen regels voor streektalen durven maken.
In Nederland heeft een Fries bv het recht op een tolk Fries-Nederlands bij een rechtszaak. maar zo ver hoeft het voor mij zelfs niet te gaan.
Men zou een erkenning kunnen vergelijken met een gebouw dat men erkent als waardevol cultureel erfgoed. Wat zou jij denken als Vlaanderen al de klassieke gebouwen in bv Leuven en Antwerpen niet zou erkennen? Waardoor alle subsidie wegvalt, en de eerste de beste die daar een flatgebouw wil plaatsen deze mooie gebouwen met de grond mag gelijk maken. Zou er dan niemand zijn die daar tegen in opstand komt?
Natuurlijk. En overigens heb ik met een erkenning ervan geen probleem.

Oud 28 september 2011, 15:26   #69
pajoske

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. En overigens heb ik met een erkenning ervan geen probleem.
Dan zijn we het daarover eens. Kan je dan ook begrijpen dat ik de Flaminganten op hun dubbelzinnige houding wijs? Terwijl ze aan de ene zijde een gans land in de problemen storten omdat de inwoners van een paar dorpen een andere standaardtaal wensen te gebruiken, met als argument de taal die in het verleden daar gebruikt werd. Terwijl diezelfden aan de andere kant de taal van honderdduizenden minacht, marginaliseert en probeert te doen verdwijnen door hun weigering deze taal te erkennen. Dan besluit ik daaruit dat die Flaminganten de bevolking die de (Limburgse) streektaal gebruikt (honderdduizenden) als minderwaardig en te verwaarlozen beschouwd ten opzichte van enkele duizenden Brabanders uit de Vlaamse rand. Dat doet mij het ergste vrezen als in een onafhankelijk Vlaanderen er economische belangen op het spel staan.
Oud 28 september 2011, 15:32   #70
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan zijn we het daarover eens. Kan je dan ook begrijpen dat ik de Flaminganten op hun dubbelzinnige houding wijs? Terwijl ze aan de ene zijde een gans land in de problemen storten omdat de inwoners van een paar dorpen een andere standaardtaal wensen te gebruiken, met als argument de taal die in het verleden daar gebruikt werd. Terwijl diezelfden aan de andere kant de taal van honderdduizenden minacht, marginaliseert en probeert te doen verdwijnen door hun weigering deze taal te erkennen. Dan besluit ik daaruit dat die Flaminganten de bevolking die de (Limburgse) streektaal gebruikt (honderdduizenden) als minderwaardig en te verwaarlozen beschouwd ten opzichte van enkele duizenden Brabanders uit de Vlaamse rand. Dat doet mij het ergste vrezen als in een onafhankelijk Vlaanderen er economische belangen op het spel staan.
Met moet streektalen, dialecten absoluut niet minachten.
En men zou de gewesten gewoon beter voorzien van een duidelijk taalbeleid, en zorgen voor één standaardtaal in Vlaanderen, zonder uitzonderingen voor Franstaligen. Het wil niet zeggen dat men streektalen als het ware moet uitroeien, men moet daar op tv, onderwijs en dergelijke evenzeer aandacht aan schenken.
Een afschaffing van de faciliteiten op termijn, lijkt me gewoon een oplossing, anders blijven die problemen er. En met een afschaffing bedoel ik aan beide kanten natuurlijk, ook voor de Nederlandstaligen. Het wordt tijd dat ze de standaardtaal van het gewest leren zodat de overheid hen in die taal kan benaderen, zonder idiote uitzonderingen...

Laatst gewijzigd door Lavox : 28 september 2011 om 15:33.
Oud 28 september 2011, 15:44   #71
pajoske

Standaard

Citaat:
Met moet streektalen, dialecten absoluut niet minachten.
En men zou de gewesten gewoon beter voorzien van een duidelijk taalbeleid, en zorgen voor één standaardtaal in Vlaanderen, zonder uitzonderingen voor Franstaligen. Het wil niet zeggen dat men streektalen als het ware moet uitroeien, men moet daar op tv, onderwijs en dergelijke evenzeer aandacht aan schenken.
Een erkenning houdt juist in dat de (Vlaamse) overheid verplicht gelden ter beschikking zou moeten stellen voor onderwijs (voor studenten die zich wensen te bekwamen in de streektaal), en behoud van onze streektaal. Dat heeft niks met het gebruik van een standaardtaal te maken. Dat klaag ik net aan. Dat hun politieke belangen (postjes pakken) belangrijker zijn dan een eeuwenoude cultuur.
Citaat:
Een afschaffing van de faciliteiten op termijn, lijkt me gewoon een oplossing, anders blijven die problemen er. En met een afschaffing bedoel ik aan beide kanten natuurlijk, ook voor de Nederlandstaligen. Het wordt tijd dat ze de standaardtaal van het gewest leren zodat de overheid hen in die taal kan benaderen, zonder idiote uitzonderingen...
Jij wil dus dat de overheid altijd enkel in de standaardtaal contact heeft? Vertel dat aan de buitenlandse firma's die hier willen investeren. Denk je dat ze op een brief in het Engels niet zullen reageren?

Laatst gewijzigd door pajoske : 28 september 2011 om 15:45.
Oud 28 september 2011, 15:46   #72
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een erkenning houdt juist in dat de (Vlaamse) overheid verplicht gelden ter beschikking zou moeten stellen voor onderwijs (voor studenten die zich wensen te bekwamen in de streektaal), en behoud van onze streektaal. Dat heeft niks met het gebruik van een standaardtaal te maken. Dat klaag ik net aan. Dat hun politieke belangen (postjes pakken) belangrijker zijn dan een eeuwenoude cultuur.
Jij wil dus dat de overheid altijd enkel in de standaardtaal contact heeft? Vertel dat aan de buitenlandse firma's die hier willen investeren. Denk je dat ze op een brief in het Engels niet zullen reageren?
Met de burgers, gewoon omdat dit vele malen makkelijker is. Is het zo moeilijk om je gewoon aan te passen aan de standaardtaal van je gebied?

Oud 28 september 2011, 15:46   #73
Scheet in een fles
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Dat Bilderberggedoe stelt niet zoveel voor.
Boudewijn was tenminste een echte Koning, met zoals Bea een echte koningin is.
Die twee zouden "iets" gehad hebben, maar wat is me niet duidelijk.
Boudewijn "jamais avec ces Bataves" van Saksen-Coburg? Het zou me verbazen maar aan de andere kant, wat weet ik van die mensen hun privé-leven...
Scheet in een fles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2011, 15:47   #74
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen moet gewoon over de Nederlandse standaardtaal beschikken.
Men moet aandacht hebben voor streektalen, maar moet ze niet gaan omdopen te de nieuwe taal van het gebied.

Oud 28 september 2011, 15:50   #75
pajoske

Standaard

Citaat:
Men moet aandacht hebben voor streektalen, maar moet ze niet gaan omdopen te de nieuwe taal van het gebied.
Dat heeft ook niemand gevraagd. Maar zelfs gewoon die aandacht werd geweigerd om politieke redenen.
Oud 28 september 2011, 19:11   #76
Torkilson
Gouverneur

Torkilson's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan zijn we het daarover eens. Kan je dan ook begrijpen dat ik de Flaminganten op hun dubbelzinnige houding wijs? Terwijl
H+eu excuseer, ik ben Flamingant, maar ik erken het Limburgs wel als taal en de Limburgers als volk. Uw veralgemening doet de rest van uw betoog zeker geen goed.
Oud 28 september 2011, 21:01   #77
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De meeste Friezen zijn tweetalig, op een klein stukje in het noorden na.
Immigratie vanuit de overige delen van Nederland en andere landen zijn een ernstige bedreiging voor het Fries.
Dit geldt ook voor de streektalen Nedersaksich (zeg maar Achterhoek, Twente tot Drenthe) en Limburgs.
Over 20 jaar spreken we allemaal een afschuwelijke vorm van het polder-Nederlands.
Oud 28 september 2011, 21:03   #78
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scheet in een fles Bekijk bericht
Boudewijn "jamais avec ces Bataves" van Saksen-Coburg? Het zou me verbazen maar aan de andere kant, wat weet ik van die mensen hun privé-leven...
Een huwelijk tussen leden van de Nederlandse en Belgische joningshuizen was toen nog verboden in België.
Nu niet meer,, dus Amalia kan zoeken naar een mooi Belgisch prinsje.
Oud 28 september 2011, 21:12   #79
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Als Amalia een jongen was geweest, hadden we kunnen aansturen op een huwelijk met Elisabeth.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2011, 21:16   #80
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Als Amalia een jongen was geweest, hadden we kunnen aansturen op een huwelijk met Elisabeth.
1: Tijdelijk Salische wetten terug invoeren in België
2: Gabriël van België, zelfde geboortejaar als Amalia, wordt troonopvolger. => Huwen met Amalia.
3: ?????
4: PROFIT
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be