Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2011, 13:36   #61
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zit met vragen.

Eerst:
papa en mama Turk bereiden hun kindjes niks, nul komma nul, voor op 't kleuterklaske. Blijkbaar willen ze gewoonweg hun kindjes niet een goede start geven ...

Tweedst:
hoe flikken die Turken dat om zo'n juf zelf te betalen ? Is er één die sponsort ? Betalen ze allemaal vrijwillig evenveel ? Hoe is het arbeidscontract geregeld ?
(ik begin te vermoeden dat er één Turk gezegd heeft dat ze de juf zelf willen betalen, maar toch betaalt de school, en dus de belastingbetaler, ze. Dat laatste wordt dan handig verzwegen ...

Derdst:
hoe communiceert de Vlaamsonkundige juf met de schooldirectie en met de andere onderwijzenden of andere werknemers (tot en met de poetsvrouw) ?

Vierdst:
hoe kan een jong-volwassen Turkse in Vlaanderen Nederlandsonkundig zijn ?

Vijfst:
zijn die begeleidende profs en pedagogen een 'experiment' bezig ? Met levende echte kinderen ? Wat als zou blijken dat een kwart van die kindjes later er slechter uitkomt, vb. geen enkele van de twee talen beter kan dan met het 'oude' systeem ?
Zesst:
Leerplannen tot daar; maar lesinhoud, veiligheids- en gezondheidsmaatregelen, normen en regels voor onderwijs... Ik denk vooralsnog dat die niet in het turks gepubliceerd worden.

M.a.w. moddert die juf maar wat aan naar goeddunken of hoe zit dat?
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 13:54   #62
Bulevardi
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
.
JA !
Bulevardi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 14:25   #63
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bulevardi Bekijk bericht
Maar ze krijgen die subsidies ook met iemand die enkel Turks kent... dus hoeven ze niemand te zoeken die beide talen kan. Of hoe zit uw logica dan?
Het gaat hier om de kinderen, en zij zijn beter af indien ze Nederlands leren!

Ik heb de indruk dat jij hier de enige rascist bent...dit zijn allochtone kinderen en iedereen in deze topic vind het slecht dat ze geen Nederlands leren en dus het beste voor hebben met de allochtone kinderen...jij wil liever dat ze geen Nederlands leren en dus een grote achterstand gaan oplopen. Waarom?
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 14:39   #64
Bulevardi
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
.. en iedereen in deze topic vind ..... Waarom?
You really don't get the point, do you?
Onderwerpen waarbij iedereen op voorhand weet dat iedereen er dezelfde mening op na zal houden, hoeven geen discussie.

Ik snap niet waarom men constant krantenartikels op dit forum komt gooien alsof niemand zelf de krant kant lezen.
Doe het enkel als je denkt dat er verdeelde meningen zijn.
Zien jullie nu nooit de grap als ik gewoon meningen uitlok om de ridicule reden dat er anders geen discussie zou zijn, want iederen houdt er dezelfde mening op na...
Het triestige van de zaak is dat iedere domkloot er elke keer weer op ingaat.

Laatst gewijzigd door Bulevardi : 6 oktober 2011 om 14:39.
Bulevardi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 14:46   #65
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Het gaat hier om de kinderen, en zij zijn beter af indien ze Nederlands leren!

Ik heb de indruk dat jij hier de enige rascist bent...dit zijn allochtone kinderen en iedereen in deze topic vind het slecht dat ze geen Nederlands leren en dus het beste voor hebben met de allochtone kinderen...jij wil liever dat ze geen Nederlands leren en dus een grote achterstand gaan oplopen. Waarom?
Omdat er al lastige Vlamingen genoeg zijn...
Oud 6 oktober 2011, 15:08   #66
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Misschien zou 't wel 'n goed idee zijn om �*lle lessen in 't Turks (en bij uitbreiding, andere scholen in 't Arabisch) te geven, dan kunnen ze later, als ze groot zijn, zeker meteen 'dieskriemienaatsjie' gaan krijsen als ze genen job vinden.

Die racistische, discriminerende Vlamen toch!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 15:22   #67
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Turkse juf in Lommelse school spreekt geen woord Nederlands

donderdag 06 oktober 2011

LOMMEL - Een katholieke school in Lommel heeft sinds dit schooljaar een eentalige Turkse juf in dienst om het grote aantal Turkse kleuters in hun thuistaal te begeleiden. 'Zo voelen de kinderen die thuis geen woord Nederlands geleerd hebben zich veiliger', zegt directeur Danny Huijsmans. Professoren Taalontwikkeling en Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet juichen de aanpak toe. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.

De juf kwam er op vraag van de Turkse gemeenschap in Lommel. Zij wilden dat hun kleuters in hun moedertaal opgevangen konden worden. Daarom stelden ze voor om zelf een Turkse juf te zoeken én te betalen.

Basisschool Sint-Jan, met zo'n twintig Turkse kleuters, zag dat wel zitten. 'De meeste Turkse kleuters kennen geen woord Nederlands als ze op school aankomen. Doordat ze veel dingen niet begrijpen, lopen ze een grote leerachterstand op. En die achterstand blijft hen de hele schoolloopbaan achtervolgen. Dat hopen we weg te werken door hen in het begin verder te helpen in hun thuistaal', zegt directeur Huijsmans.

'Thuistaal goede basis'

Juf Asli, die zelf geen woord Nederlands, maar wel Engels spreekt, zal dit schooljaar enkele uren per week in alle kleuterklassen lesgeven aan de Turkse kleuters. Professor Taalontwikkeling Koen van Gorp (KU Leuven) juicht dit project alvast toe. 'Al ons onderzoek ernaar toont inderdaad aan dat het beter is om kinderen eerst hun thuistaal goed aan te leren. Om een goede basis op te bouwen voor andere talen.'

Ook minister Smet (SP.A) is voorstander. 'Het kleuteronderwijs moet veel meer inzetten op een rijke taalomgeving.'
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20111006_019

Kan het nog zotter worden? Wat een ongelooflijke kieken is Pascal.
Hoe gaat zo ne kleine straks in de winkel wat kopen? En die ouders kunnen ook geen vlaams tuurlijk.
Ik begin steeds meer te geloven in de hollandse uitspraak"domme belgen".
Een schitterend initiatief! Ik hoop dat het veel navolging zal krijgen. Ik zie overigens niet in waarom jij daar een probleem van maakt...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 15:30   #68
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Een schitterend initiatief! Ik hoop dat het veel navolging zal krijgen. Ik zie overigens niet in waarom jij daar een probleem van maakt...
Leg eens uit waarom je dat schitterend vindt? Het is voor die kinderen imo al moeilijk genoeg zich aan te passen aan de maatschappij omdat ze de basis niet kunnen meekrijgen van thuis (in vele gevallen toch).
Hoe denk je dat de andere leerkrachten erover denken?
Krijgen we nu ook pakistaanse en indische juffen en misschien nog één of andere sjamaan voor sommige zwart-afrikaanse kinderen gerust te stellen?
Oud 6 oktober 2011, 15:35   #69
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Leg eens uit waarom je dat schitterend vindt? Het is voor die kinderen imo al moeilijk genoeg zich aan te passen aan de maatschappij omdat ze de basis niet kunnen meekrijgen van thuis (in vele gevallen toch).
Hoe denk je dat de andere leerkrachten erover denken?
Krijgen we nu ook pakistaanse en indische juffen en misschien nog één of andere sjamaan voor sommige zwart-afrikaanse kinderen gerust te stellen?
Waarom niet? Als de Pakistaanse, de Indische en de Zwart-Afrikaanse gemeenschappen de kosten voor hun rekening nemen, zoals in dit geval de Turkse gemeenschap dat deed, zie ik hoegenaamd geen probleem. Wel integendeel!

Heeft iemand van jullie zich eigenlijk de moeite getroost om dat artikel eens te lezen? Of zijn jullie naar goede gewoonte weer niet verder geraakt dan de ronkende titel?

Citaat:
Professor Taalontwikkeling Koen van Gorp (KU Leuven) juicht dit project alvast toe. 'Al ons onderzoek ernaar toont inderdaad aan dat het beter is om kinderen eerst hun thuistaal goed aan te leren. Om een goede basis op te bouwen voor andere talen.'
'Nuf said.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 6 oktober 2011, 15:39   #70
Liederik
Staatssecretaris

Standaard

Ok als ze kiezen om turks hun eerste taal te maken. maar dan niet komen klagen dat ze een gebrekkige kennis van het nederlandse hebben en dat dat de schuld van het systeem is. En dat ze daarom steun moeten krijgen.

De gevolgen van dit project kan je zo zien aankomen. Afzondering, achterstand, groupthink, onbegrip etc
Oud 6 oktober 2011, 15:41   #71
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Ok als ze kiezen om turks hun eerste taal te maken.
Waar staat dat?

Citaat:
Oud 6 oktober 2011, 15:46   #72
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom niet? Als de Pakistaanse, de Indische en de Zwart-Afrikaanse gemeenschappen de kosten voor hun rekening nemen, zoals in dit geval de Turkse gemeenschap dat deed, zie ik hoegenaamd geen probleem. Wel integendeel!

Heeft iemand van jullie zich eigenlijk de moeite getroost om dat artikel eens te lezen? Of zijn jullie naar goede gewoonte weer niet verder geraakt dan de ronkende titel?

'Nuf said.
En dat moet in Vlaanderen tot de derde generatie Turks, Berbers zijn???
Het artikel pleit juist om Nederlands als voertaal te gebruiken en niet het Turks, Berbers of Arabisch...want studies tonen toch aan dat je eerst één taal goed moet beheersen voordat je aan de andere begint? Lijkt je het dan niet logisch dat je de taal van je thuisland leert in dit geval dus het Nederlands? Wat is er dan schitterend aan kinderen de taal van hun vakantieland, Turks dus, te leren???
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 15:49   #73
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Turkse juf in Lommelse school spreekt geen woord Nederlands

donderdag 06 oktober 2011

LOMMEL - Een katholieke school in Lommel heeft sinds dit schooljaar een eentalige Turkse juf in dienst om het grote aantal Turkse kleuters in hun thuistaal te begeleiden. 'Zo voelen de kinderen die thuis geen woord Nederlands geleerd hebben zich veiliger', zegt directeur Danny Huijsmans. Professoren Taalontwikkeling en Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet juichen de aanpak toe. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.

De juf kwam er op vraag van de Turkse gemeenschap in Lommel. Zij wilden dat hun kleuters in hun moedertaal opgevangen konden worden. Daarom stelden ze voor om zelf een Turkse juf te zoeken én te betalen.

Basisschool Sint-Jan, met zo'n twintig Turkse kleuters, zag dat wel zitten. 'De meeste Turkse kleuters kennen geen woord Nederlands als ze op school aankomen. Doordat ze veel dingen niet begrijpen, lopen ze een grote leerachterstand op. En die achterstand blijft hen de hele schoolloopbaan achtervolgen. Dat hopen we weg te werken door hen in het begin verder te helpen in hun thuistaal', zegt directeur Huijsmans.

'Thuistaal goede basis'

Juf Asli, die zelf geen woord Nederlands, maar wel Engels spreekt, zal dit schooljaar enkele uren per week in alle kleuterklassen lesgeven aan de Turkse kleuters. Professor Taalontwikkeling Koen van Gorp (KU Leuven) juicht dit project alvast toe. 'Al ons onderzoek ernaar toont inderdaad aan dat het beter is om kinderen eerst hun thuistaal goed aan te leren. Om een goede basis op te bouwen voor andere talen.'

Ook minister Smet (SP.A) is voorstander. 'Het kleuteronderwijs moet veel meer inzetten op een rijke taalomgeving.'
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20111006_019

Kan het nog zotter worden? Wat een ongelooflijke kieken is Pascal.
Hoe gaat zo ne kleine straks in de winkel wat kopen? En die ouders kunnen ook geen vlaams tuurlijk.
Ik begin steeds meer te geloven in de hollandse uitspraak"domme belgen".
Jij moet gewoon Turks leren, hé. Je zal zien dat je leven dan een stuk eenvoudiger zal worden. En, euh...Leer onderwijl ook Marrokkaans, tenminste als je als een goed geïntegreerde autochtoon wil beschouwd worden...
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 15:51   #74
Liederik
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Waar staat dat?
In het artikel. Ze kennen geen Nederlands, wel Turks.
Spijkers op laag water aan het zoeken?
Oud 6 oktober 2011, 15:52   #75
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Dat is nu eenmaal multiculturalisme. In plaats van die twintig kleuters te verspreiden over klassen met overwegend Nederlandstaligen, waardoor ze automatisch en al spelend Nederlands zouden leren én integreren, gaat men ze afzonderen.

De sociale cohesie in Vlaanderen wordt bewust onderuit gehaald door dit soort maatregelen. Wie moet zich aanpassen aan wie?
Dat zou inderdaad de beste oplossing zijn. Maar let wel dat het voorstel om een Turkse juf te laten komen van de ouders zélf kwam. Dit illustreert hun " integratie-willigheid " op prachtige wijze en verklaart meteen ook waarom die zo moeilijk verloopt.
Zolang de ouders zich als " Turken " beschouwen, en zij dit aan hun kroost overgeven, zal er niks beteren. Nooit dus.
Oud 6 oktober 2011, 15:56   #76
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

'Nuf said.
Omdat bijvoorbeeld joodse scholen ook gedeeltelijk hun werkingskosten betalen uit hun gemeenschap, maar daar natuurlijk eisen aan stellen. Het gevolg is dat de studenten op het einde van de rit niet het beoogde niveau halen.
Oud 6 oktober 2011, 15:58   #77
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door minister Smet
'Het kleuteronderwijs moet veel meer inzetten op een rijke taalomgeving.'
Waarna hij zeker achter de rug van de journalisten in schaterlachen uitbarstte om zijn cynische en sarcastische opmerking. Enfin, laten we hopen dat het tenminste sarcastisch was.
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 16:05   #78
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is wel meer dat jij niet inziet.

Wat is er mis met een tweetalige juf?

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 6 oktober 2011 om 16:07.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 16:15   #79
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:

'Nuf said.
Citaat:
Professor Taalontwikkeling Koen van Gorp (KU Leuven) juicht dit project alvast toe. 'Al ons onderzoek ernaar toont inderdaad aan dat het beter is om kinderen eerst hun thuistaal goed aan te leren. Om een goede basis op te bouwen voor andere talen
Wat jij blijkbaar niet begrijpt, terwijl het door allochtonenknuffelaars toch voortdurend herhaald word, is dat die kinderen hier thuis zijn ! Bijgevolg moeten ze de hier gangbare taal als eerste leren.
Later misschien Turks erbij, waarom niet, maar dat is toch niet het belangrijkste, vermits zij HIER leven, naar school gaan en later ook zullen gaan werken.
Oud 6 oktober 2011, 16:27   #80
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bulevardi Bekijk bericht
You really don't get the point, do you?
Onderwerpen waarbij iedereen op voorhand weet dat iedereen er dezelfde mening op na zal houden, hoeven geen discussie.

Ik snap niet waarom men constant krantenartikels op dit forum komt gooien alsof niemand zelf de krant kant lezen.
Doe het enkel als je denkt dat er verdeelde meningen zijn.
Zien jullie nu nooit de grap als ik gewoon meningen uitlok om de ridicule reden dat er anders geen discussie zou zijn, want iederen houdt er dezelfde mening op na...
Het triestige van de zaak is dat iedere domkloot er elke keer weer op ingaat.
Ik zeg nergens dat iedereen dezelfde mening heeft over dit onderwerp. Wanneer ga je nu eens leren dat je mensen hun woorden niet moet verdraaien?

Ik zeg dat iedereen het hier goed voor heeft met deze kinderen. Ja, ok, mischien zijn er hier pedofielen aanwezig. Maar een normaal mens heeft het goed voor met kinderen, of niet misschien?
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be