Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 14 oktober 2011, 16:54   #61
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Maar den dikke was te laf om te onderhandelen dus moesten ze het wel zonder hem klaren.
Citaat:
Waar doe ik dat dan?
stuyckp is offline  
Oud 14 oktober 2011, 17:36   #62
Brakelaar
Minister

Brakelaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar doe ik dat dan?
ben je zo gefrustreerd over Bart de Wever dat je zelfs niet weet wat je schrijft.....

Laatst gewijzigd door Brakelaar : 14 oktober 2011 om 17:37.
Brakelaar is offline  
Oud 14 oktober 2011, 17:41   #63
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Nu de groenen uit de formatie zijn geschopt wordt er nog maar slechts 49% van de vlamingen vertegenwoordig. Een historisch dieptepunt! Groen! en nva (de winnaars) worden in de oppossitie gezet en de grote verliezers (vld, cd&v en spa) mogen een regering gaan vormen. Precies de omgekeerde wereld.

Slechts 43 van de 88 zetels word langs vlaamse kant bezet, langs franstalige kant is dit 50 van de 62, of 80 % walen worden vertegenwoordigd.

België is geen democratie en dat zal het ook nooit worden. De dominante franstalige regering (ps-regering?) waar ik zo voor vreesde zal er uiteindelijk komen. Het is een regelrechte schande!!!

Hier nog een kameroverzicht:

Som van het percentage van de Vlaamse traditionele partijen (CD&V, open VLD, SP.a) in Vlaanderen bij federale verkiezingen (kamer):

- 1981: 74,33%
- 1985: 77,83%
- 1987: 76,5%
- 1991: 68%
- 1995: 71,5%
- 1999: 63,16%
- 2003: 69,5%
- 2007: 68,66% (CD&V in kartel met NV-a)
- 2011: 47,95%
vlaams-populisten draaien hun handen niet om voor een beetje geschiedenisvervalsing min of meer. In de regeringen Leterme was ook een vlaamse minderheidsregering.

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline  
Oud 14 oktober 2011, 17:47   #64
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
vlaams-populisten draaien hun handen niet om voor een beetje geschiedenisvervalsing min of meer. In de regeringen Leterme was ook een vlaamse minderheidsregering.
't ja dat was omdat de SP.A zichzelf opzij gezet had natuurlijk. De onverantwoordelijken!
fonne is offline  
Oud 14 oktober 2011, 17:48   #65
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Dat is in dit geval eerder te wijten aan de jeugdige onbezonnenheid en onvoldoende research-werk

Leterme I had in het begin wel een meerderheid aan Vlaamse kant, maar bij het vertrek van N-VA niet meer.
Elke regering daarna - weze het interim of doorstart - had inderdaad een minderheidsdeelname aan Nederlandstalige kant
HRobin is offline  
Oud 14 oktober 2011, 18:01   #66
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
Dat is in dit geval eerder te wijten aan de jeugdige onbezonnenheid en onvoldoende research-werk

Leterme I had in het begin wel een meerderheid aan Vlaamse kant, maar bij het vertrek van N-VA niet meer.
Elke regering daarna - weze het interim of doorstart - had inderdaad een minderheidsdeelname aan Nederlandstalige kant
jeugdige onbezonneheid en onvoldoende researchwerk .. mijn gat.

Het Liesbeth Homans Trailer Trash Trifle weekend is hiermee officieel ingezet.

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 14 oktober 2011 om 18:01.
4x10E6 is offline  
Oud 15 oktober 2011, 13:50   #67
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
De Vlaamse Beweging doet op dit moment evenmin iets, hoor.
De VVB is alvast begonnen met een campagne.
Bijgevoegde afbeelding(e)

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 15 oktober 2011, 16:06   #68
system
Banneling

Standaard

HET EFFECTIEVE VERRAAD VAN DE WEVER.

Dat het verrraad van Bart De Wever en de NVA wel degelijk heeft plaatsgevonden, dat Olijke Bart dus wel degelijk de plaat heeft gepoetst, blijkt uit een interview van Wouter Beke vandaag in De Standaard:

Vraag: bent u tevreden over het verloop van de onderhandelingen?

Beke:
"Ik had gehoopt dat het nooit zo had moeten lopen. De NVA was beter aan tafel gebleven. Als grootste partij van Vlaanderen, met een enorm mandaat van de kiezer, kun je het niet maken aan de kant te gaan staan. Door zo fors een streep te trekken onder de onderhandelingen, hebben ze ons verplicht om alleen door te gaan. Ik heb Bart De Wever nog gevraagd wat zijn alternatieven waren, maar heb geen antwoord gekregen (*). We hebben nu een staatshervorming, maar we hebben ze niet gratis gekregen. De Franstaligen zijn ze ons niet op een schoteltje komen aanbieden omdat de NVA weg was."

Vraag: zou het resultaat er beter hebben uitgezien met Bart De Wever.

Beke:
"Op een aantal thema’s zeker wel. In de discussie over de regionalisering van de brandweer stonden wij alleen. Als de NVA aan tafel had gezeten, hadden we daar een bondgenootschap over kunnen sluiten. Misschien hadden we dan iets binnengehaald. Al wil ik dat ook niet overdrijven. Wat tot de politieke mogelijkheden van een politiek akkoord behoorde, was de voorbije 485 dagen al helemaal uitgekristalliseerd. Leg de verschillende nota’s naast elkaar in die maanden, en je zult vaststellen dat er geen wereld van verschil is."

Met andere woorden: De Wever was even goed kunnen blijven zitten. Maar De Wever wilde niet blijven zitten. De NVA heeft volgens mij nooit eens willen gaan zitten!

(*)

Dan zal ik moedig Woutertje gelijk eens het antwoord geven se. Olijke Bart heeft u geen antwoord gegeven omdat hij geen oplossing wilde. Wat die man eigenlijk constant wilde , is stokken in de wielen te steken en de lat zo hoog leggen dat de Franstaligen so wie so 'non!' zouden zeggen. En zo de boel laten verrotten! Dat en dat alleen was de strategie van De Wever en de NVA.

Laatst gewijzigd door system : 15 oktober 2011 om 16:33.
system is offline  
Oud 15 oktober 2011, 16:12   #69
HRobin
Minister

Standaard

Uit gva.be

Citaat:
De N-VA blijft bij haar kritiek op het communautaire akkoord dat de acht partijen vorige week hebben afgesloten. Na een grondige studie van de teksten zijn de Vlaams-nationalisten ervan overtuigd dat hun analyse de juiste is. "De staatshervorming zorgt niet voor minder staat, maar voor meer. Van een vereenvoudiging is geen sprake. Het favoriete woord in het akkoord is het woordje 'behalve'", zegt N-VA-voorzitter Bart De Wever.

De N-VA gaf eerder deze week al kritiek op het communautaire akkoord: de nieuwe financieringswet zou Vlaanderen teveel kosten, de akkoorden rond BHV en Brussel zouden geen communautaire vrede brengen en de staatshervorming is verre van een copernicaanse omwenteling. De partij blijft bij die kritiek en gaat zelfs nog een stuk verder.

"Het is niet zeker of dit akkoord wordt uitgevoerd. Want de tekst ademt wantrouwen uit. Het is ook niet zeker wanneer het wordt uitgevoerd, want alles wordt aan alles gekoppeld. Alle Vlaamse toegevingen moeten eerst in de grondwet, en een reeks bevoegheidsoverdrachten worden gekoppeld aan samenwerkingsakkoorden, waarvan de ervaring leert dat deze vaak gebruikt worden om zaken te blokkeren. En veel zaken worden ten slotte doorverwezen naar werkgroepen", zegt De Wever.
HRobin is offline  
Oud 15 oktober 2011, 16:18   #70
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Uit gva.be
De Wever heeft nog maar weinig recht tot praten. Een vaandelvluchtige moet niet te veel praatjes verkopen. De kredietwaardigheid van die man op dit vlak is zo goed als een dikke 0. En hij vertelt bovendien grote onzin. Precies of er geen 'werkgroepen' zouden zijn geweest, moest hij tot een akkoord zijn gekomen. Natuurlijk, als ge geen akkoord wilt, noch kunt afsluiten, zijn er geen werkgroepen. Das stimmt.

Laatst gewijzigd door system : 15 oktober 2011 om 16:23.
system is offline  
Oud 15 oktober 2011, 16:37   #71
HRobin
Minister

Standaard

Uit http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20111013_134
Citaat:
De N-VA vindt de samenstelling van de toekomstige regering een triest dieptepunt. Dat stelt de partij donderdag in een persbericht. 'De regering Di Rupo I wordt de eerste regering in de geschiedenis van België die men doelbewust maakt zonder een meerderheid aan Vlaamse kant.'

'Di Rupo I zal een regering worden die gesteund wordt door 50 van de 62 ofwel 80% van de Franstalige volksvertegenwoordigers', stelt de N-VA. 'Aan Vlaamse kant zal deze regering amper de steun krijgen van 43 van de 88 ofwel 49% van de Vlaamse volksvertegenwoordigers.'

'De Vlamingen zijn veruit in de meerderheid in dit land en betalen het leeuwendeel van alle belastingen, maar we worden straks wel opnieuw bestuurd door een regering die gedomineerd wordt door de Franstaligen', verklaart voorzitter Bart De Wever.

De partij vindt dat de wens van de kiezer wordt genegeerd: 'Di Rupo I wordt aan Vlaamse kant een regering van de verliezende partijen. CD&V, Open Vld en SP.A kregen bij de verkiezingen van 2010 alle drie een stevige pandoering van de kiezer.'

De N-VA wijst CD&V, OpenVLD en SP.A ten slotte op 'de vele dure beloftes die ze allemaal gezworen hadden na de verkiezingen van 2010', om geen regering zonder Vlaamse meerderheid te maken.
HRobin is offline  
Oud 15 oktober 2011, 16:45   #72
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Vraag: zou het resultaat er beter hebben uitgezien met Bart De Wever.

Beke:
"Op een aantal thema’s zeker wel. In de discussie over de regionalisering van de brandweer stonden wij alleen. Als de NVA aan tafel had gezeten, hadden we daar een bondgenootschap over kunnen sluiten. Misschien hadden we dan iets binnengehaald. Al wil ik dat ook niet overdrijven. Wat tot de politieke mogelijkheden van een politiek akkoord behoorde, was de voorbije 485 dagen al helemaal uitgekristalliseerd. Leg de verschillende nota’s naast elkaar in die maanden, en je zult vaststellen dat er geen wereld van verschil is."
Wat een zwans. Als Beke zegt dat hij met Bart De Wever mee aan tafel een beter resultaat had kunnen halen, wat hield hem dan tegen om zelf een beter resultaat te halen? Moest BDW zijn zinnen voor hem afmaken misschien?

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 15 oktober 2011 om 16:45.
Flippend Rund is offline  
Oud 15 oktober 2011, 16:46   #73
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doordat de NVA is gaan lopen, zitten we met dit probleem.

En daarom zeg ik tot de NVA, samen met Alice Nahon:
" 't is goed om eens in 't eigen hert te kijken. "

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 oktober 2011 om 16:48.
Het Oosten is offline  
Oud 15 oktober 2011, 16:49   #74
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De Wever heeft nog maar weinig recht tot praten. Een vaandelvluchtige moet niet te veel praatjes verkopen. De kredietwaardigheid van die man op dit vlak is zo goed als een dikke 0. En hij vertelt bovendien grote onzin. Precies of er geen 'werkgroepen' zouden zijn geweest, moest hij tot een akkoord zijn gekomen. Natuurlijk, als ge geen akkoord wilt, noch kunt afsluiten, zijn er geen werkgroepen. Das stimmt.
U beseft toch dat U uiteindelijk tot de verliezers gaat behoren... en dit ondanks als U al dan niet betaalde inspanningen...

U zult zo zeldzaam worden als een oldtimer...
Maar dan zonder waarde...

Laatst gewijzigd door freelancer : 15 oktober 2011 om 16:49.
freelancer is offline  
Oud 15 oktober 2011, 16:50   #75
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Doordat de NVA is gaan lopen, zitten we met dit probleem.
Dus we zijn het er over eens dat een Vlaamse minderheidsregering een probleem is?

Citaat:
En daarom zeg ik tot de NVA, samen met Alice Nahon:
" 't is goed om eens in 't eigen hert te kijken. "

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 15 oktober 2011 om 16:50.
Flippend Rund is offline  
Oud 15 oktober 2011, 16:52   #76
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Dus we zijn het er over eens dat een Vlaamse minderheidsregering een probleem is?
Ik had het liever anders gezien. Maar de afwezigen (lees: de NVA) treffen hier zwaar schuld. En het is geweten: de afwezigen hebben altijd ongelijk. Zeker in dit geval.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 oktober 2011 om 16:54.
Het Oosten is offline  
Oud 15 oktober 2011, 16:58   #77
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik had het liever anders gezien. Maar de afwezigen (lees: de NVA) treffen hier zwaar schuld.
Mja als een meerderheid beslist van een coalitie te maken zonder de NVA, dan zie ik niet in wat de NVA daar aan kan doen. De andere partijen hebben het zo beslist en dat is hun vol democratisch recht, en daar ga ik niet over jammeren. Maar de NVA hier de schuld van geven is zeker onterecht!

Citaat:
En het is geweten: de afwezigen hebben altijd ongelijk. Zeker in dit geval.
Oud 15 oktober 2011, 17:03   #78
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mja als een meerderheid beslist van een coalitie te maken zonder de NVA, dan zie ik niet in wat de NVA daar aan kan doen. De andere partijen hebben het zo beslist en dat is hun vol democratisch recht, en daar ga ik niet over jammeren. Maar de NVA hier de schuld van geven is zeker onterecht!

Indien de NVA niet was gaan lopen dan zat ze nu samen met de liberalen en de CD&V in een regering. En dan was er geen probleem geweest op dit punt. Maar ja, angsthazen zorgen altijd voor problemen. Dat is geweten.
Het Oosten is offline  
Oud 15 oktober 2011, 17:11   #79
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Indien de NVA niet was gaan lopen dan zat ze nu samen met de liberalen en de CD&V in een regering. En dan was er geen probleem geweest op dit punt. Maar ja, angsthazen zorgen altijd voor problemen. Dat is geweten.
De nota van Di Rupo was onaanvaardbaar voor de N-VA. Wat moest de N-VA doen? Alle principes overboord gooien om er toch maar bij te zijn? Waarom zou je zoiets doen als je al liberalen en tsjeven hebben om dit taak te vervullen?
Oud 15 oktober 2011, 17:13   #80
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat een zwans. Als Beke zegt dat hij met Bart De Wever mee aan tafel een beter resultaat had kunnen halen,
ik denk dat we allemaal akkoord kunnen gaan dat dat zwans is maar Beke wil toch nog een positief woord over BDW kwijt en dat siert hem.
jogo is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be