Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 december 2011, 02:18   #61
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
nu klink je wel heel erg uit de hoogte.
Zeggen dat een flink aantal scholen en leerlingen anti-intellectualisme nastreven en een gebrek aan elementaire beleefdheid hebben, is arrogant?

Genoteerd dan maar zeker?

Citaat:
als leerkracht moet je je ook wat kunnen aanpassen aan de leefwereld van de jongeren.
En wat is die "leefwereld" dan precies?
Oud 19 december 2011, 02:41   #62
Zapatista
Parlementslid

Zapatista's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en hoe zie je dat concreet?
Eerst en vooral de absolute macht van de leerkrachten intrekken of toch beperken, informeel contact vergroten tussen leerkrachten en leerlingen en de kleine dingen zoals de leraar met de voornaam aanspreken. Ik ben natuurlijk geen expert op dat gebied, maar ik denk dat de meesten er wel mee akkoord gaan dat het onderwijs dringend aan hervormingen toe is.
Oud 19 december 2011, 02:51   #63
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista Bekijk bericht
Eerst en vooral de absolute macht van de leerkrachten intrekken of toch beperken, informeel contact vergroten tussen leerkrachten en leerlingen en de kleine dingen zoals de leraar met de voornaam aanspreken. Ik ben natuurlijk geen expert op dat gebied, maar ik denk dat de meesten er wel mee akkoord gaan dat het onderwijs dringend aan hervormingen toe is.
Waarom zou je leren dat je personen met autoriteit meteen mag tutoyeren als je later in situaties zult terechtkomen dat zulke flambayantie nefast kan zijn?
Oud 19 december 2011, 03:04   #64
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Waarom zou je leren dat je personen met autoriteit meteen mag tutoyeren als je later in situaties zult terechtkomen dat zulke flambayantie nefast kan zijn?
Zoals?
Oud 19 december 2011, 03:07   #65
Zapatista
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik vind een leerkracht geen persoon met autoriteit, misschien zouden ze de 2 uur godsdienst/zedenleer beter vervangen door iets waar men leert hoe om te gaan in zulke latere situaties.

Ik vond altijd dat school er was om kennis te vergaren en me voor de rest met rust te laten.
Oud 19 december 2011, 03:30   #66
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind een leerkracht geen persoon met autoriteit, misschien zouden ze de 2 uur godsdienst/zedenleer beter vervangen door iets waar men leert hoe om te gaan in zulke latere situaties.

Ik vond altijd dat school er was om kennis te vergaren en me voor de rest met rust te laten.
En kennis krijg je van wie ...?

Laatst gewijzigd door lombas : 19 december 2011 om 03:30.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2011, 03:31   #67
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Helaas bent U een uitzondering. De meeste snotapen vinden school een marteling, een zonde van de tijd die ze , naar gelang van de leeftijd, beter zouden kunnen spenderen aan cowboy en alien spelen, winkeldiefje wezen, en als de hormonen wat toeslaan, doktertje naaäpen of relschopper zijn, al dan niet in combinatie met vandaaltje.

Ikzelf was een buitenbeentje, de stille kloot op de achtergrond die gepest werd omdat ie een andere nationaliteit had. Maar wel "stiekem" meer leesboeken meekreeg in de lagere school bij de het laatste rapport van't schooljaar.
Oud 19 december 2011, 03:44   #68
Zapatista
Parlementslid

Standaard

Citaat:
En kennis krijg je van wie ...?
Ja, en dan?

Die autoritaire kijk op school is wat de schoolervaring verpest voor degenen die wel iets willen leren.
Oud 19 december 2011, 03:47   #69
Zapatista
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Helaas bent U een uitzondering. De meeste snotapen vinden school een marteling, een zonde van de tijd die ze , naar gelang van de leeftijd, beter zouden kunnen spenderen aan cowboy en alien spelen, winkeldiefje wezen, en als de hormonen wat toeslaan, doktertje naaäpen of relschopper zijn, al dan niet in combinatie met vandaaltje.

Ikzelf was een buitenbeentje, de stille kloot op de achtergrond die gepest werd omdat ie een andere nationaliteit had. Maar wel "stiekem" meer leesboeken meekreeg in de lagere school bij de het laatste rapport van't schooljaar.
Om eerlijk te zijn vond ik school ook een kwelling. Ik leerde graag en veel, maar dat arrogant en totalitair gedrag van leerkracht en hun drang om hun absoluut gezag te misbruiken op elke gelegenheid stoorde me enorm. Hoe ouder ik werd hoe dommer, luier en verachtelijker de leerkrachten overkwamen bij mij, universiteit was een openbaring voor mij.
Oud 19 december 2011, 09:27   #70
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En welke macht hebben leerkrachten? als ze de stof niet kennen krijgt leerkracht naar zijn voeten dat er teveel buizen zijn. Ge moogt niets, zelfs als ge ene pakt op spieken moogt ge hem enkel op die vraag (waar hij op die moment aan bezig is) een nul geven. gsm, iphone's etc afpakken is uit den boze.
informeel, moet ik echt mijn leerlingen allemaal op mijne facebook zetten?

onderwijs moet hervormd worden en hadden ze mij na een jaar of 3 een vaste school en vaste vakken gegeven dan was ik gebleven. Op basis van interimcontractjes kan ik geen lening afsluiten en toekomst opbouwen.
ik behoorde ook niet tot de vrijdagse zuipkliek vd directuer dus een benoeming zou quasi onmogelijk zijn of toch veel langer op zich laten wachten
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2011, 10:09   #71
Anatomehelena
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht

Je droomt over "de goede oude tijd".
Secretaressen, studiemeesters, die zijn al jaren wegbezuinigd.
je weet niet waarover je spreekt. Een school zonder secretariaat... hahahahaha .
Wie denk je dat de schoolfactuur opmaakt? Denk je dat het de leerkracht is misschien?
Anatomehelena is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2011, 10:17   #72
giserke
Banneling

Standaard

SPA adjudant Smet heft de oplossing gevonden: Nederlanders importeren

Wat voor onbenul is dat? Zelfs het kleinste kind kent het probleem waarom startende leerkrachten afhaken: tijdelijke contracten en geen werkzekerheid.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2011, 13:31   #73
Zapatista
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
En welke macht hebben leerkrachten? als ze de stof niet kennen krijgt leerkracht naar zijn voeten dat er teveel buizen zijn. Ge moogt niets, zelfs als ge ene pakt op spieken moogt ge hem enkel op die vraag (waar hij op die moment aan bezig is) een nul geven. gsm, iphone's etc afpakken is uit den boze.
informeel, moet ik echt mijn leerlingen allemaal op mijne facebook zetten?

onderwijs moet hervormd worden en hadden ze mij na een jaar of 3 een vaste school en vaste vakken gegeven dan was ik gebleven. Op basis van interimcontractjes kan ik geen lening afsluiten en toekomst opbouwen.
ik behoorde ook niet tot de vrijdagse zuipkliek vd directuer dus een benoeming zou quasi onmogelijk zijn of toch veel langer op zich laten wachten
Dat is natuurlijk het ander uiterste, wat ik evenmin goedpraat. Natuurlijk moet u uw leerlingen niet op facebook zetten, dat zou dan weer onprofessioneel zijn. Ik bedoelde eerder wat meer contact tijdens de schooluren, ik denk dat als die autoritaire kloof gedicht wordt beide partijen wat meer respect voor elkaar kunnen opbrengen.

Ik weet natuurlijk niet hoe het overal aan toe gaat, ik spreek uit mijn eigen ervaring van nog niet zo heel lang geleden en ik denk dat ik eerlijk kan zeggen dat er nog niks veranderd is.
Oud 19 december 2011, 14:25   #74
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Vertel dat maar eens aan een gemotiveerde leerkracht
Deed ik succesvol
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2011, 14:31   #75
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Bedoelde u: flamboyantie ?

Wie moeilijke woorden verkeerd schrijft wordt uitgelachen heb ik al dikwijls ondervonden
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2011, 14:40   #76
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anatomehelena Bekijk bericht
je weet niet waarover je spreekt. Een school zonder secretariaat... hahahahaha .
Wie denk je dat de schoolfactuur opmaakt? Denk je dat het de leerkracht is misschien?
In het vrij onderwijs -Jezuieten toch) was dat "broeder econoom" . Daar hoorde ik collegas mee bellen.

In het G.O. is er mogelijk nog een directiesecretaris/esse voor personeelsdossiers (indien de directeur dat niet zelf doet) die ook dikwijls het leerlingensecretariaat (afwezigheden etc) erbij doet.
De rest doen de leraars: toezichten, geziene leerstof, rapporten invullen, verslagen lerarenvergaderingen, uurroosters leggen, 101 extra-activiteiten.
-Op een bepaald moment moesten directies gewoon kiezen tussen budget voor onderhoudspersoneel en studiemeesters. DankU wel, Daniël Coens.

Laatst gewijzigd door filosoof : 19 december 2011 om 14:42.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2011, 14:41   #77
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Bedoelde u: flamboyantie ?

Wie moeilijke woorden verkeerd schrijft wordt uitgelachen heb ik al dikwijls ondervonden
Sommige mensen hoeven zelfs niets verkeerd te schrijven om door anderen uitgelachen te worden, nietwaar eno'tje?

Ik moet er gelukkig moeite voor doen.
Oud 19 december 2011, 14:47   #78
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk het ander uiterste, wat ik evenmin goedpraat. Natuurlijk moet u uw leerlingen niet op facebook zetten, dat zou dan weer onprofessioneel zijn. Ik bedoelde eerder wat meer contact tijdens de schooluren, ik denk dat als die autoritaire kloof gedicht wordt beide partijen wat meer respect voor elkaar kunnen opbrengen.

Ik weet natuurlijk niet hoe het overal aan toe gaat, ik spreek uit mijn eigen ervaring van nog niet zo heel lang geleden en ik denk dat ik eerlijk kan zeggen dat er nog niks veranderd is.
Citaat:
Natuurlijk moet u uw leerlingen niet op facebook zetten, dat zou dan weer onprofessioneel zijn.
Ik ken leraars met dubbel facebook profiel: één voor leerlingen en één voor vrienden.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2011, 19:30   #79
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
ik denk dat als die autoritaire kloof gedicht wordt beide partijen wat meer respect voor elkaar kunnen opbrengen.
het is geen oorlogssituatie hé
leerlingen moeten leren en op het einde vh jaar zien dat ze de stof beheersen om naar het volgende jaar te gaan.

dat is de essentie van school en onderwijs.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2011, 19:47   #80
Zapatista
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
het is geen oorlogssituatie hé
leerlingen moeten leren en op het einde vh jaar zien dat ze de stof beheersen om naar het volgende jaar te gaan.

dat is de essentie van school en onderwijs.
Inderdaad, voor de rest moeten ze met rust gelaten worden.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be