![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Off topic getrol.
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De kinderen moeten naar scouts, chiro, muziekschool, zwemmen, voetbal enzovoort. Vele ouders zijn gescheiden dus zijn de kinderen mogelijk net het weekend dat je met de rest van de familie naar je grootouders zou gaan bij hun vader (of omgekeerd). Mensen gaan veel meer op reis, neemt ook tijd in beslag. Velen organiseren iets met vrienden en als dat dan net een dag is waarop andere familieleden bij je ouders komen ... Het gaat er niet om dat wij minder of meer bij onze familie komen, het gaat er om dat door ons drukke socio-culturele leven het haast onmogelijk is om allemaal net op dezelfde dag bij elkaar te komen. Sinds mijn ouders op leeftijd zijn (nu dus enkel mijn vader na mijn moeders overlijden), ging ik 3 �* 4 keer per week naar hen thuis. Slechts af en toe trof ik daar mijn zuster, die nochtans ook een keer in de week kwam (zij woont wat verder weg), zij vangt haar kleinkinderen op en kan dus niet altijd komen wanneer ze wil. Maar het voordeel was dat er dan gemakkelijk 5 keer op de week één van hun kinderen bij onze ouders kwam.
![]() |
![]() |
#63 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In de westhoek (Moeskroen en omgeving) geeft/gaf men zelfs een volledige warme maaltijd. Hoe meer gangen, hoe rijker de overledene was. Dit is een mooi gebruik. Alleen: om terug te gaan op de honderdjarige die (meest waarschijnlijk) geen of amper nazaten had is het dan ook niet nodig geweest om mensen die van heinde en verre naar... de begrafenis? kwamen, van eten te voorzien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#65 | ||
|
![]() Citaat:
Zou jij het niet leuk vinden mocht de familie nog eens samenkomen buiten zo'n koffietafel?
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Banneling
|
![]() haha! ik zie dat ik weer een letterke kwijtgespeeld was. (mijn toetsenbord is niet meer OK, ofwel ben ik het zelf):
ik schreef dus (zonder het rode N-letterke) dan had men nog de kermissen die ook mee aan de acht cruciale zonnestanden verboNden waren en waarbij de families ook samen grote feestmaaltijden genoten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
---------------------------------- Er wordt hier nog constant bijeengekomen op trouw- en andere feesten. Ik vraag me af of je je dat wel realizeert. Het gaat hier nu over iemand die honderd jaar werd en waarbij waarschijnlijk haar eventuele kinderen al lang voor haar overleden zijn. Misschien was deze mevrouw wel dement en konden haar achter-achter kleinkinderen zelfs niet meer met haar communiceren. Wie heeft haar advertentie gemaakt? niemand weet het. Misschien wel een vreemde "vrijwilligster" (bij de bejaardenverzorgsters ook wel: "vrijwillige erfgename " of "vrijwillige erfenisjaagster" genoemd) die zo weinig mogelijk kosten wou hebben? Mijn vader heeft de mensen die hij wou hebben op zijn "koffietafel" zelf kunnen uitnodigen. Hij wist dan ook dat hij terminaal was. Dit is een zeer goede zaak. Alleen waren vele oude familieleden zeer beledigd omdat ze pas een overlijdens bericht mochten ontvangen nadat alles achter de rug was. dus: maak er niet al teveel "bei uns" culturele lapsussen aan. Precies of al die marokkanen hier vliegen wekelijks naar het zandland om daar een of andere nonkel of achtertante te begraven! Cut the bullshit hé meissie, daar lopen we niet meer in hoor. Het "wij verzorgen onze oudjes zelf wel" is ook zo'n leukkie: die van ons worden wel een jaar of twintig ouder .... Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 30 december 2011 om 14:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk vieren wij (zoals ik hierboven al gezegd hebben in een antwoord aan Nynorsk) : verjaardagen, nieuwjaar, Kerstmis, moederdag, vaderdag, Pasen en zo voort. Maar onze familie viert dit met dichtbijzijnde familie: mijn zus, kinderen en kleinkinderen en bijbehorende partners, ik met mijn nageslacht en vroeger mijn ouders erbij. Dat zal wel overal zo zijn zeker (hoop ik toch!) Maar dan komt er een doodsbrief van tante Louiske, nonkel Jef, tante Yvonneke, nonkel Gust, enzovoort, enzovoort. Dan zitten we een graad verder in de verwantschap. Dat waren (schoon)broers en (schoon)zussen van mijn ouders. Die hebben zelf kinderen (één tante had er 10, een andere had er 5 enzovoort). Al die kinderen (in totaal dus de 28 kleinkinderen van mijn grootouders - dat heb ik hierboven al gezegd) zien elkaar dan nog eens op de begrafenis/crematie en hebben de kans om nadien bij te praten tijdens de koffietafel. 28 kinderen met partners, met hun kinderen met partners en met hun kinderen en ook al partners natuurlijk. Weet u wel hoeveel mensen dat zijn? Daar komen ook nog de overlevende nichten en kozijns van de overledene zelf bij, want die zijn er ook nog enkele in mijn familie. Gaat u voor iedere verjaardag of kerstfeest heel die nannekesnest uitnodigen? Bij mij kunnen die niet binnen hoor! En een zaal huren voor moederkesdag lijkt me sterk overdreven. Komaan zeg, is dat nu zo moeilijk te begrijpen? Natuurlijk maken we dan plannen tijdens die koffietafels om elkaar nog eens te zien. (Heb ik hiervoor ook al 50 keer gezegd ![]() En dan zouden wij nu ruim 40 jaar later nog samen verjaardagsfeestjes moeten vieren???
![]() |
![]() |
#69 | |
|
![]() Als het te veel gevraagd is. Neen je hoeft het niet meer uit te leggen. Na deze zin heb ik dan ook niet meer verder gelezen.
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nochtans stond u direct te roepen : bij ons zus en bij ons zo. Uw post # 65 druipt van de "ons"-en en "jullie"-en. Uw post # 55 : "Bij ons in de cultuur ..." Anderzijds doet u zich voortdurend voor als volledig geïntegreerde Marokkaanse in België. Ik heb nieuws voor u jongedame : u snapt niets maar dan ook niets van onze cultuur, ons volk, onze manier van leven. En voor de multicullers beginnen te brullen dat ik zoiets niet mag zeggen tegen een braaf Marokkaans meisje : ik ben hier niet begonnen over "ons" en "jullie". In dit topic was de multicul mijlenver uit mijn gedachten.
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kijk maar naar koningen/ koninginnen enzo, die worden dikwijls oud ! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wie er nog is, zijn voornamelijk je kinderen, en kleinkinderen, en hier maken de mensen meestal geen 20 joeng , dus dat is niet een heel groot aantal. Als je 100 geworden bent, zijn je meeste vrienden al lang dood. Idem voor de kozijns en nichten van jouw generatie. Mijn grootmoeder is 98 geworden, die zei zelf dat ze wou doodgaan, dat ze het beu was, want haar man, haar broers en zussen, haar nichten en kozijnen, haar vrienden waren bijna allemaal dood of gebrekkig, zelfs haar twee zonen waren reeds gestorven... Daar was weinig volk aan de koffietafel, en meestal mensen die ik amper of geheel niet kende... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er moet ene minder zat gevoerd worden, en de factuur voor vreet en zuip is op kosten van 't sterfhuis.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 1 januari 2012 om 10:24. |
|
![]() |
![]() |