![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: HERDENKT U DE MASSA-MOORD VAN 11 JULI 1302? | |||
JA |
![]() ![]() ![]() |
30 | 55,56% |
NEE |
![]() ![]() ![]() |
24 | 44,44% |
Aantal stemmers: 54. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
11 juli is geen volksfeest, behalve voor de mensen die worden omgekocht om te feesten, maar die weten niet wat er gevierd wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | ||
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Kunnen we eindelijk eens een dagje puur genieten van een barbecuetje betaald met ons eigen centen en dan wordt daar nog over gezeurd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vier geen feestdagen : noch 11 juli noch 21 juli. Voor mij zijn die dagen dagen zoals de anderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En klein detail: die Fransen, wat deden die in 1302 in Kortrijk? Of was dat massatoerisme? De oervariant van 1940. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Banneling
|
![]() Mijn vraag blijft: is het moreel verantwoord een massa-moord te herdenken d.m.v. een feest? Wij, Belgen, feesten niet t.g.v. massamoorden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Gouverneur
|
![]() @Hans1
Als u niet langer een massamoord wil gedenken schaf dan 11 novembber af. Of was de Eerste Wereldoorlog misschien geen massamoord?
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Gouverneur
|
![]() @Patriot
En zijn ze de twaalfde juli 1302 blijven verder vechten misschien?
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat doet het meest aan vrede denken? De wapenSTILSTAND of de SLAG der gulden sporen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Gouverneur
|
![]() @Patriot
Niet de wapenstilstand doet mij aan vrede denken. Wel de nog steeds tastbare gevolgen van de oorlog. Ik ben geboren op het einde van de Tweede Wereldoorlog en toch heeft de Eerste Wereldoorlog diepere sporen bij mij nagelaten. Toen ik naar het "bewaarschooltje" ging kwam ik langs de Hallen in Ieper waarvan de rechterkant als men voor de halletoren staat nog steeds niet was heropgebouwd. Toen ik een jongen van een jaar of zes was gebeurde het regelmatig dat, in een tijd van grote werkloosheid, een werkloze die wat wilde bijverdienen met het koper van de obussen die overal in de streek werden gevonden, door een verkeerde handeling de lucht in vloog. Vandaag kunt u nog in de Westhoek rond rijden en de teruggevonden bommen zien liggen in de gaten die uitgespaard zijn in elctriciteitspalen en telefoonpalen. En u wil mij dan nog wijs maken dat de Eerste Wereldoorlog eindigde op 11.11.1918.? Dagelijks worden onder de Menenpoort in Ieper de doden van die oorlog herdacht. Meerdere keren per jaar worden nog de resten van soldaten opgegraven. Maar voor u is de oorlog geëindigd op 11.11.1918. Voor mij zal hij eindigen als de laatste bom verdwenen is, als de laatste resten zijn opgegraven en als een landbouwer niet meer zijn leven riskeert in de Westhoek als hij zijn veld omploegt.. En ik weet nu reeds dat hij niet tijdens mijn leven zal eindigen. 11 November heeft voor mij wel degelijk een diepe zin. Maar niet omdat de oorlog is geëindigd op die dag. Als die van het BUB de mensen willen lastig vallen met de onnozele praat van de massamoord van 1302, dan doen ze maar. Iedereen mag zich van mij belachelijk maken. Maar spreek over 11 november als u weet wat de Eerste Wereldoorlog geweest is en wat nog dagelijks de gevolgen ervan zijn.
![]() |
#76 |
Gouverneur
|
![]() @Patriot
Ik heb Raoul Vereecke nooit gekend. Ik heb wel een foto waarop hij als een jongen van 4 of 5 jaar naast mijn moeder zit op de familiefoto. Ooit van Vinkt gehoord? Daar is Raoul gestorven. Raoul, Louis Charles Vereecke. Hoe hij gestorven is? Mijn moeder vertelde mij dat hij gesneuveld was in Vinkt. De waarheid heb ik pas achterhaald toen ik een boekje, uitgegeven in Luik door George Thone in 1949 vond in een boekhandel in Brugge, enkele jaren geleden. Mijn moeder was toen reeds overleden.Geschreven door de Commissie voor Oorlogsmisdaden. Getiteld "OOrlogsmisdaden bedreven gedurende de bezetting van het Belgisch grondgebied Mei 1940. Op blz.28 lees ik: "Achter elk der veertien soldaten schuilt zich een Duitse soldaat die de loop van zijn geweer gericht houdt op de rug van de gevangene die hij als schild gebruikt. Zij komen nader en volgen de grachten die langs de baan lopen. Onder de bedreiging neergeschoten te zullen worden moeten zij roepen: "Niet schieten! niet schieten! Hier zijn Belgische krijgsgevangenen." Eén hunner moet zelfs met een witte doek zwaaien. Zo komen zij tot op dertig �* veertig meter van het antitankkanon en kommandant Durhenne "omdat hij moet" zegt hij-geeft bevel tot vuren. Het is een verschrikwekkend schouwspel: een zwate rookwolk, helmen die de lucht in vliegen, kreten van pijn, dan plots een doodse stilte. Het drama is uit. De lijken van acht jonge mensen liggen afgrijselijk verminkt, langs de steenweg. Het waren... Vereecke Raoul uit Hasselt..." De Belgische kommandant Durhenne liet gewoon zijn eigen landgenoten doodschieten. Zolang ik leef zal ik Raoul in mijn herinnering meedragen. De jongen die op de familiefoto staat naast mijn moeder. De Tweede Wereldoorlog zal voor mij nooit eindigen. Het gebeurde op zaterdag 25.5.1940. Het verslag gaat verder. "Waren de slachtoffers op slag dood? Wat er ook van weze, de lijken blijven liggen tot 's dinsdags 's namiddags." Men weet niet wie ze uiteindelijk begraven heeft. Op blz. 30 lees ik: "Op 1 juni werden aldus opgegraven:...Vereecke Raoul, Lois, Charles. Kommandant Durhenne heeft zich dus zelfs niet om de lijken van zijn medesoldaten bekommerd. Die van het BUB daarentegen zitten maar te leuteren over 1302. Over de massamoord. Leve België, leve kommandant Durhenne, leve de moordenaar van Raoul.
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Beste, dat is inderdaad een drama, maar het was oorlog en je kan het land niet afrekenen op de zware keuze die die commandant moest maken(strategisch versus humanitair).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Gouverneur
|
![]() @Patriot
Zou u dan ook niet beter zwijgen over de massamoord van 1302? Of was er daar ook een Commissie voor Oorlogsmisdaden.
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zeg er toch niks over? Van mij mag jij gerust feesten hoor, dat doe ik trouwens ook. |
|
![]() |
![]() |