Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wie gelooft dat het niet de bedoeling was de lonen van de ministers te verhogen?
Volgens mij is dit een misverstand, 5% omlaag was de bedoeling 6 11,54%
Neen, volgens mij wilden ze en stoemelings 8% erbij hebben, jammer voor hun is het uitgekomen 45 86,54%
ik weet het niet 1 1,92%
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2012, 05:34   #61
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

De grote leugen van iedere traditionele partij is, dat ze je wijsmaken, dat jij de schuld bent van hun rampzalig beleid.
Dat 3 regeringen en 3 parlementen, over de jaren heen, miljarden kosten aan de belastingbetaler, zal je van geen enkele partij horen.
De opbrengst is snel te berekenen. Een dikke zero.
En N-VA bewijst met de dag meer, dat ze met hun ultra rechts beleid, hier geen verandering in wil brengen.

Laatst gewijzigd door subocaj : 9 januari 2012 om 05:35.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2012, 05:38   #62
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
En N-VA bewijst met de dag meer, dat ze met hun ultra rechts beleid, hier geen verandering in wil brengen.
Ja. Integendeel. Ze hebben weer aangetoond dat ze koploper zijn in het verspreiden van leugens. Cijfers over inkomens van regeringsleden zijn absoluut geen geheim. Dit cadeautje zou de regering de N-VA nooit gegund hebben. Iedereen die even nadenkt, kan dat bevestigen.

Beangstigend dat alle aanhangers van de N-VA de uitspraken van de N-VA-top zomaar geloven of dat zij bewust met zijn allen meedoen om leugens zo goed mogelijk te verspreiden. Dat dit in de 21e eeuw in Europa gebeurt...

Laatst gewijzigd door Robinus V : 9 januari 2012 om 05:40.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2012, 05:56   #63
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Ja. Integendeel. Ze hebben weer aangetoond dat ze koploper zijn in het verspreiden van leugens. Cijfers over inkomens van regeringsleden zijn absoluut geen geheim. Dit cadeautje zou de regering de N-VA nooit gegund hebben. Iedereen die even nadenkt, kan dat bevestigen.

Beangstigend dat alle aanhangers van de N-VA de uitspraken van de N-VA-top zomaar geloven of dat zij bewust met zijn allen meedoen om leugens zo goed mogelijk te verspreiden. Dat dit in de 21e eeuw in Europa gebeurt...
U gelooft toch ook wie U wil en wie U niet wil

Het zou me niet verbazen dat de regering dit document opzettelijk heeft laten lekken om zo de oppositie een "losse flodder" te bezorgen die zij - de regering dus - gemakkelijk kan weerleggen.
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2012, 07:57   #64
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
In geen enkele mogelijke omstandigheid was die eerste versie van 8% verantwoord geweest. En dat er daarvoor een rechtzetting (via weer een complexe on overbodige weg die wederom toelaat fouten te maken) moet komen is zever. Dit afvegen op NVA is zever. NVA heeft dit niet geschreven en elk weldenkend mens die dit leest heeft dit door. Dit is fraude.
2
Oud 9 januari 2012, 08:00   #65
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is er eigenlijk een draad geweest over de Vlaamse regering die een foute rekeningnummer had doorgegeven om verkeersbelasting op te storten? Dat soort flaters kan miljarden euro's kosten. Werden daar vervolgens complottheorieën rond bedacht?

Misschien zijn N-VA'ers intellectueel minder eerlijk dan de rest. Overal menen zij complotten van de regering te zien, terwijl je evengoed complotten van de N-VA kan beargumenteren. Wat je argumentatie kan noemen, natuurlijk. Noch de complottheorieën tegen de regering, noch die tegen de N-VA geven blijk van een eerlijke manier van discussiëren. Als politiek verworden is tot om het meest leugens ingang te laten vinden in de gedachten van de kiezers, waar zijn we dan in godsnaam mee bezig?

Als het de bedoeling was om zichzelf een opslag te geven, dan wisten de regeringspartijen dat dat ooit zou uitkomen. Kan iemand één logisch argument geven waarom ze de oppositie zo'n cadeau zouden willen hebben geven? Ik kan er echt geen bedenken. Het gaat dus wel degelijk om desinformatie door de N-VA, en je moet al heel goedgelovig zijn om in zo'n complottheorie te willen meegaan. Natuurlijk beseffen de meesten zelf wel dat het een complottheorie is, maar, ja, het is opportuun om anderen die leugen wijs te maken, he, als je voor de sektarische N-VA bent.
Het één heeft niets met het ander te maken.
Een verkeerd rekeningnummer is een administratieve fout.
Een regeringsbeslissing om 8% opslag aan zichzelf te geven echter ...
Oud 9 januari 2012, 08:25   #66
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het de bedoeling was om zichzelf een opslag te geven, dan wisten de regeringspartijen dat dat ooit zou uitkomen. Kan iemand één logisch argument geven waarom ze de oppositie zo'n cadeau zouden willen hebben geven? Ik kan er echt geen bedenken. Het gaat dus wel degelijk om desinformatie door de N-VA, en je moet al heel goedgelovig zijn om in zo'n complottheorie te willen meegaan. Natuurlijk beseffen de meesten zelf wel dat het een complottheorie is, maar, ja, het is opportuun om anderen die leugen wijs te maken, he, als je voor de sektarische N-VA bent.
De fout van de regering is er, en er was op die moment geen enkele aanwijzing dat het slechts om een administratieve fout zou gaan. Het gaat dus NIET om desinformatie van de N-VA. Het gaat om correcte informatie volgens wat toen bekend was. En dan mag jij eens zeggen waarom een oppositiepartij die door een minderheidsregering is uitgespuwd ten voordele van een draak van een akkoord dergelijk cadeau niet met twee handen zou aanpakken.

Dit incident is de fout van de regering en alleen de regering.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2012, 08:45   #67
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
De fout van de regering is er, en er was op die moment geen enkele aanwijzing dat het slechts om een administratieve fout zou gaan. Het gaat dus NIET om desinformatie van de N-VA. Het gaat om correcte informatie volgens wat toen bekend was. En dan mag jij eens zeggen waarom een oppositiepartij die door een minderheidsregering is uitgespuwd ten voordele van een draak van een akkoord dergelijk cadeau niet met twee handen zou aanpakken.

Dit incident is de fout van de regering en alleen de regering.
Juist ! Het is wel opvallend dat tot nu toe geen enkele niet-NVa-er het begrip 8 % in de mond neemt. Ze praten alleen over de 5 %...

Laatst gewijzigd door Boduo : 9 januari 2012 om 08:46.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2012, 08:50   #68
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Premier Elio Di Rupo bevestigt dat de lonen van de ministers en staatssecretarissen wel degelijk omlaag gaan. De tabellen waarop N-VA een stijging van acht procent afleest, waren nog niet aangepast vanwege de snelheid waarmee de begroting moest worden ingediend, luidt het.

'Het is evident dat de maatregelen integraal zullen worden uitgevoerd. Dat kan niet anders', benadrukt Di Rupo, verwijzend naar de budgettair moeilijke periode waar ons land door moet. 'Het is in die context absoluut noodzakelijk dat de regeringsleden en de ministeriële teams, zoals alle burgers, bijdragen aan de inspanningen om de publieke financiën op orde te krijgen.'

De ministers en staatssecretarissen zullen dus wel degelijk vijf procent moeten inleveren op hun loon. Voor de implementatie van de loonsverlaging is al een omzendbrief voorbereid.

Ook voor de kabinetten is een aanzienlijke verlaging van de budgetten voorzien, verduidelijkt de premier. Daarvoor legde de ministerraad in december al een enveloppe vast, waardoor de werkingskosten met 15 procent dalen, zo'n 9 miljoen euro. Het aantal kabinetsmedewerkers daalt dan weer tot 827, tegenover 932 bij de start van de vorige legislatuur.

'Snelheid van de begroting'

De verwarring over de cijfers wijt premier Di Rupo aan de begrotingstabellen die de parlementsleden hebben ontvangen. Gezien de snelheid waarmee de begroting moest worden ingediend - voor 31 december 2011 - zijn die tabellen niet meer aangepast. 'De vragen die bepaalde parlementsleden nu stellen, zijn dus begrijpelijk', aldus nog Di Rupo.
De administratie bereidt een amendement voor dat de volledige uitvoering van de beslissingen regelt.

Kamerfractieleider Ben Weyts (N-VA) had eerder officiële documenten van de ministerraad van 16 december bekendgemaakt waarin bleek dat de regering loonopslag zou krijgen. Alle excellenties vielen uit de lucht, en het bericht werd snel ontkend. 'Dat klopt niet. De afgesproken verlaging met 5 procent blijft behouden', benadrukte ook minister van Financiën Steven Vanackere (CD&V) zondagochtend.

Het ging wel om een officieel document vanuit de overheidsdienst Begroting, maar dat werd opgesteld op basis van cijfers van de vorige regering.

'Not amused'

Alle leden van de regering beklemtonen dat het voornemen om vijf procent loon in te leveren onveranderd blijft, en ook zal worden uitgevoerd. Volgens de VRT zijn ze 'not amused' met de fout, 'omdat ze hierdoor met een groot perceptieprobleem opgezadeld zitten'.

Staatssecretaris voor Staatshervorming Servais Verherstraeten (CD&V bevestigde eveneens in 'De Zevende Dag' dat het regeerakkoord, waarin sprake is van een loonsvermindering, zal uitgevoerd worden. Volgens zijn collega Melchior Wathelet (cdH) is er inderdaad een fout gemaakt in het document. 'De vorige regering telde 22 leden, terwijl we nu met 18 zijn, dat bedrag moet dus nog aangepast worden', luidde het.

'Wat telt zijn de politieke afspraken, en die zullen uitgevoerd worden', aldus Verherstraeten. 'Het is maar normaal dat in tijden van crisis wij de eersten zijn die inleveren', besloot Wathelet.
http://www.hetnieuwsblad.be/article/...MF20120108_012

Na meer dan 500 dagen onderhandelen moeten de cijfers nog aangepast worden.
Doet mij denken aan de verklaringen rond de vraag van de Eu-commissie over de begroting. Toen was het antwoord dat ze in Europa de cijfers verkeerd hadden geinterpreteerd.

Blijkbaar krijgt iedereen foute cijfer en kan niemand meer rekenen, enkel de huidige Belgische meerderheid.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2012, 08:53   #69
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Juist ! Het is wel opvallend dat tot nu toe geen enkele niet-NVa-er het begrip 8 % in de mond neemt. Ze praten alleen over de 5 %...

N-VA sprak en spreekt weldegelijk over een opslag van 8% per minister en staatssecretaris terwijl ze hebben afgesproken om de lonen met 5% te verminderen en de totaal kost voor de regering met meer dan 15%.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2012, 14:10   #70
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
N-VA sprak en spreekt weldegelijk over een opslag van 8% per minister en staatssecretaris terwijl ze hebben afgesproken om de lonen met 5% te verminderen en de totaal kost voor de regering met meer dan 15%.
Jantje, dat is het juist wat ik zeg: NVA spreekt DUIDELIJK over de opslag van 8%. Pas n�* dit bericht is het publiek kenbaar gemaakt dat ze de INTENTIE hadden 5% van hun loon in te leveren !
Simpel gezegd: 8-5=3.
Dus krijgen ze toch nog 3% opslag.
Of niet ?
Oud 9 januari 2012, 15:06   #71
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

zo mag je niet rekenen. Als je eerst 8% opslag geeft en dan 5% daalt, bijft er geen 3% over maar 2.6%.

En ik heb vandaag al een deel van de begrotingsdocumenten zitten doornemen die klaar liggen ter stemming deze week. Een van de departementen die ik bekeken heb ik defensie: stijging van de werkingsmiddelen van het kabinet met bijna 3% tov 2011. Ook bij het loon van de minister is nog niets te zien van die -5%. Wanneer zijn ze van plan om die dignen aan te passen? Ter zitting rap rap? Of nog voor het begin van de besprekingen?
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2012, 15:09   #72
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Jantje, dat is het juist wat ik zeg: NVA spreekt DUIDELIJK over de opslag van 8%. Pas n�* dit bericht is het publiek kenbaar gemaakt dat ze de INTENTIE hadden 5% van hun loon in te leveren !
Simpel gezegd: 8-5=3.
Dus krijgen ze toch nog 3% opslag.
Of niet ?
Ze krijgen 5% minder PER LID van de regering. Met minder ministers geeft dit een verlaging van de totale kost van de regering met 16% (als de cijfers van de N-VA binnen hun scenario wel correct waren).

Eigenlijk zou er nog meer af moeten, maar ik vraag me af of er bij de Vlaamse regering al een gelijkaardige eerste stap goedgekeurd geraakt is...
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2012, 15:14   #73
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Eigenlijk zou er nog meer af moeten, maar ik vraag me af of er bij de Vlaamse regering al een gelijkaardige eerste stap goedgekeurd geraakt is...
ai, nu wordt het pijnlijk jongen. Bij aantreden van de vlaamse regering in 2009 is toen al beslist om het aantal ministers, aantal kabinetars en de wedde van de ministers te verminderen.
Vlaamse ministers verdienen nu dus al minder dan de Federale. Per kabinet zitten ze nu al met minder medewerkers dan de federale (bij de federale stijgt het aantal medewerkers per kabinet nog) Zie ook de perscommunicatie van Peeters van vandaag.

Los daarvan zal men in de vlaamse regering nog eens kijken of er nog wat van kan.
Kortom: ze staan daar al veeeeeel verder dan in de federale. Moest u de politiek goed gevolgd hebben, zou u dat geweten hebben.
Oud 9 januari 2012, 15:17   #74
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
zo mag je niet rekenen. Als je eerst 8% opslag geeft en dan 5% daalt, bijft er geen 3% over maar 2.6%.

En ik heb vandaag al een deel van de begrotingsdocumenten zitten doornemen die klaar liggen ter stemming deze week. Een van de departementen die ik bekeken heb ik defensie: stijging van de werkingsmiddelen van het kabinet met bijna 3% tov 2011. Ook bij het loon van de minister is nog niets te zien van die -5%. Wanneer zijn ze van plan om die dignen aan te passen? Ter zitting rap rap? Of nog voor het begin van de besprekingen?
2,6%: Ja, dat weet ik wel hoor, maar ik hou het hier liever EENVOUDIG.
Die -5% is vanaf 1 januari 2013. Dat mompelde er eentje tussen z'n tanden in de "7de Dag".
Eerst nog 12 maanden +8%...

Laatst gewijzigd door Boduo : 9 januari 2012 om 15:19.
Oud 9 januari 2012, 15:22   #75
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Die -5% is vanaf 1 januari 2013. Dat mompelde er eentje tussen z'n tanden in de "7de Dag".
Eerst nog 12 maanden +8%...

how, dat heb ik ergens dan gemist. Nog een jaar lang? Dat lijkt me straf.
Oud 9 januari 2012, 15:24   #76
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

de essentie is dat de fout op het eerste zicht gecorrigeerd is
en we houden van klokkeluiders.

we wachten nu nog juist achter hun functioneringsbonus ala Dexia. Dan gillen we nog eens van de pret 1 jaar voor de verkiezingen mensen doen inleveren en zelf zakken vullen.

Laatst gewijzigd door brother paul : 9 januari 2012 om 15:25.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2012, 17:20   #77
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
how, dat heb ik ergens dan gemist. Nog een jaar lang? Dat lijkt me straf.
Het kostenplaatje v.d. regering werd gemaakt op 16 december. Dat was voor het komende jaar. Die kosten zouden begroot zijn op hetzelfde bedrag als in 2011. Er zijn 4 ministers minder dus krijgt elkeen een slok meer, voor het komende jaar. Daarvan zullen ze (?) 5% aftrekken , maar wanneer, dat heeft er totnutoe geen één gezegd.

Oud 9 januari 2012, 18:38   #78
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:

In februari gaan ze erover babbelen, zei Kris Peeters in 't VRT nieuws.

Wat ik denk: ofwel gaan hun lonen bijlange niet omlaag. Ofwel gaat dit wel gebeuren en gaat de trend zich ook doorzetten naar andere lonen...
Als de huidige omstandigheden nog lang blijven aanslepen, is het onvermijdelijk om niet in moeten leveren. Voor het tegendeel zou België (en de rest van Europa) plots een grote economische groei moeten kennen.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2012, 18:48   #79
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
In februari gaan ze erover babbelen, zei Kris Peeters in 't VRT nieuws.

Wat ik denk: ofwel gaan hun lonen bijlange niet omlaag. Ofwel gaat dit wel gebeuren en gaat de trend zich ook doorzetten naar andere lonen...
Als de huidige omstandigheden nog lang blijven aanslepen, is het onvermijdelijk om niet in moeten leveren. Voor het tegendeel zou België (en de rest van Europa) plots een grote economische groei moeten kennen.
je gooit twee dingen door elkaar.

De vraag van mij was of men de fout in de lonen van de federale regering ging pas rechtzetten tegen begin 2013 of niet. Ik denk van niet, omdat ze dat niet kunnen maken, en dat ze dus bij de begrotingsbesprekingen van deze week hun "toevallige fout" gaan rechtzetten.

Waar Peeters over sprak is dat men in de vlaamse regering eens moet bekijken of men voor de tweede keer nog kan besparen op de weddes van de regering. DAt zal men bekijken in februari tijdens de begrotingscontrole. Volledig iets anders dus, niet verwarren tussen beide
Oud 9 januari 2012, 21:37   #80
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik kan me echt niet voorstellen dat die dat zouden geprobeerd hebben. Wat ik me wel kan voorstellen is dat een Vlaamsche terrorist in de administraties die fout expres gemaakt heeft. Het spel wordt hard gespeeld, niet onnozel.
²

niemand loopt hoog op met de NVA, maar nu ook weer niet in die mate dat men er van uitgaat dat de NVA geen procentberekening meer kan uitvoeren.

Als ze het geprobeerd zouden hebben, zou het niet op zo'n ridicule manier gebeurd zijn.

de echte les is dat die 5% inlevering zo futiel is dat ze geen begrotingswijziging noodzakelijk maakt

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be