Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2012, 10:34   #61
kameleon
Minister

Standaard

Schoolverlaters die thuis wonen en na 3 jaar geen werk hebben krijgen geen steun meer. Misschien is de reden wel dat ze nog thuis wonen omdat ze niet zelfstandig kunnen leven en ook niet in staat zijn om werk te zoeken ?
Regering Di Croo wilt deze profiteurs met €400/maand er uit.
Oud 13 januari 2012, 10:44   #62
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
je kan geen systeem blijven bekostigen als je toelaat dat werkonwilligen mee profiteren van de steun die je geeft aan werkwillige werklozen.Uiteindelijk moeten we allemaal solidair zijn, dus ook diegenen die menen dat ze liever niet willen werken. Ok, dat mag, maar dan moeten ze de prijs betalen: geen steun van de overheid die bedoeld is voor werkwilligen.

Als we toch willen dat die mensen een menswaardig bestaan hebben, moeten we een ander systeem uitvinden, die los staat van de werkloosheidsuitkering.
Je moet daarvoor geen ander systeem uitvinden, je moet de werkonwilligen uit het systeem halen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 10:45   #63
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Je moet daarvoor geen ander systeem uitvinden, je moet de werkonwilligen uit het systeem halen.
en wat er mee doen?
Oud 13 januari 2012, 10:50   #64
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
en wat er mee doen?
Een sociaal bloedbad aanrichten.
Oud 13 januari 2012, 10:52   #65
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een sociaal bloedbad aanrichten.
en waarom zou je dat willen doen?

of wil je zeggen dat ik dat wil?

kun je nu eens, voor 1 keer, voor mij, duidelijk zijn?
wat wil jij doen met werkonwilligen? gewoon een simpel antwoord op een simpele vraag aub.
Oud 13 januari 2012, 10:59   #66
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
en waarom zou je dat willen doen?

of wil je zeggen dat ik dat wil?

kun je nu eens, voor 1 keer, voor mij, duidelijk zijn?
wat wil jij doen met werkonwilligen? gewoon een simpel antwoord op een simpele vraag aub.
Kunnen we eerst nog even terug naar de discussie.
We waren het eens dat het niet de bedoeling is dat werkonwilligen mee profiteren van het systeem.
Jij wil daarvoor een nieuw systeem op poten zetten, ik denk dat het systeem niet moet veranderen; maar dat we de werkonwilligen er uit moeten zwieren.

Ik begrijp niet waarom er een sociaal bloedbad moet aangericht worden om werkonwilligen er uit te zwieren.
Oud 13 januari 2012, 11:06   #67
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We waren het eens dat het niet de bedoeling is dat werkonwilligen mee profiteren van het systeem.
Jij wil daarvoor een nieuw systeem op poten zetten, ik denk dat het systeem niet moet veranderen; maar dat we de werkonwilligen er uit moeten zwieren.

Ik begrijp niet waarom er een sociaal bloedbad moet aangericht worden om werkonwilligen er uit te zwieren.
dit is de discussie.

je praat in cirkels. antwoord nu eens gewoon op de vraag: wat doe je met werkonwilligen? en gelieve geen holle, nietszeggende begrippen als "sociaal bloedblad" te gebruiken.

gewoon, concreet blijven.
kunnen ze in het systeem van werkloosheidsvergoedingen blijven, ja of neen? zo ja, hoe hou je dat systeem dan betaalbaar en hoe leg je dat dan uit aan diegenen die wel werk zoeken?
en zo neen, moeten die mensen dan totaal niets krijgen, of ga je ze toch een menswaardig bestaan laten houden?

allé hop, aan het werk.
Oud 13 januari 2012, 13:13   #68
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Een werkonwillige, in tegenstelling tot een werkloze werkwillige of iemand die werkonbekwaam is, kiest daar zelf voor.
Hij behoort op dat ogenblik te weten welke gevolgen daar aan verbonden zijn en zijn keuzes te maken :

toch werk zoeken
of
samenwonen/huwen met een partner met een inkomen of voldoende middelen of bij mama en papa te blijven wonen en op hun kap te leven
of
er de financiële gevolgen van dragen en riskeren alles wat hij heeft kwijt te spelen. Datr is dan zijn keuze en zijn probleem, waar de rest van de maatschappij niet voor hoeft op te draaien.
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 13:50   #69
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
dit is de discussie.

je praat in cirkels. antwoord nu eens gewoon op de vraag: wat doe je met werkonwilligen? en gelieve geen holle, nietszeggende begrippen als "sociaal bloedblad" te gebruiken.

gewoon, concreet blijven.
kunnen ze in het systeem van werkloosheidsvergoedingen blijven, ja of neen? zo ja, hoe hou je dat systeem dan betaalbaar en hoe leg je dat dan uit aan diegenen die wel werk zoeken?
en zo neen, moeten die mensen dan totaal niets krijgen, of ga je ze toch een menswaardig bestaan laten houden?

allé hop, aan het werk.
Neen, werkonwilligen kunnen niet in het systeem blijven en hoeven we niet te steunen.

Nu terug naar de discussie?
Kan er iemand uitleggen waarom we een sociaal bloedbad moeten aanrichten om de werkonwilligen er uit te zwieren?
Oud 13 januari 2012, 13:53   #70
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, werkonwilligen kunnen niet in het systeem blijven en hoeven we niet te steunen.

Nu terug naar de discussie?
Kan er iemand uitleggen waarom we een sociaal bloedbad moeten aanrichten om de werkonwilligen er uit te zwieren?

waw, nog nooit zo iemand rond de pot zien draaien. jij zit toch al in de politiek, hoop ik?

echt
Oud 13 januari 2012, 14:07   #71
Tavek
Banneling

Standaard

Wat zorgt er voor dat a) mensen langdurig geen werk vinden en b) werkgevers geen vacatures ingevuld krijgen. Deze twee vragen zijn de clou van heel ons probleem.

Het antwoord hierop is niet simpel, en er zal al menig studie over geschreven zijn. Maar ik zal mijn visie even geven. En ja, de werkloosheidsuitkering beperken in de tijd kan hier een goede zaak zijn om meer volk aan het werk te helpen.

Ten eerste zijn er veel mensen niet of minder geneigd om zich bij te scholen, tijdelijke functies aan te nemen, etc...omdat ze toch maar een uitkering krijgen en dus "op het gemak" achter een job kunnen zoeken. Als hun competenties en opleiding niet aansluiten op de arbeidsmarkt, kunnen ze nog lang zoeken, maar ze zullen niets vinden. Het afschaffen van onbeperkte uitkeringen zou mensen sneller dwingen om zich om te scholen of om ervaring op te doen buiten hun eerste jobkeuze.

Ten tweede ligt er ook een duidelijk probleem bij de werkgever. Deze wens niet meer, in tegenstelling tot vroeger, mensen met een profiel dat afwijkt van de functieomschrijving, aan te nemen. Training on the job kost geld, en dat willen veel werkgevers er niet meer in steken. Ook vragen ze steenvast meer en meer "ervaring". Maar hoe kan men ervaring opdoen in een job als men er niet in mag werken !!???? Dit is een probleem waar veel werklozen mee te maken krijgen.

En dan zaagt men maar dat men geen werkvolk vindt...

Dus, een oplossing: schaf werkloosheiduitkeringen langer als bvb 2 tot 3 jaar af, en spendeer de vrijgekomen fondsen simpelweg aan subsidies voor bedrijven die mensen aannemen om ze op te leiden binnen een bedrijf.

En voor oudere werknemers (55+) kan je bvb de patronale bijdragen in het geheel afschaffen, zodat ze voor bedrijven erg interessant worden om in dienst te houden. Door de verhoogde werkzaamheidsgraag in die categorie wordt dit inkomensverlies gemakkellijk gecompenseerd en verlicht men de druk op de pensioenketel.

Laatst gewijzigd door Tavek : 13 januari 2012 om 14:08.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 16:30   #72
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
waarom investeren we feitelijk nog in onderwijs?
Om iedereen toe te laten een richting te kiezen waar niemand zit op te wachten?.
Gegarandeerd heel hun leven dop.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 16:38   #73
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
Wekloosheidsuitkering de eerste 6 maanden drastisch optrekken, zodat wie de pech heeft z'n job te verliezen op een normale manier kan verder leven en zich bijgevolg volledig kan toeleggen op het zoeken van een job of zich kan omscholen.
Na 6 maand zakt de uitkering om dan na 2-3j volledig te verdwijnen.

Voor oudere werknemers en andere ECHTE probleemgevallen kan je nog steeds een uitzonderig voorzien.
Is er toch, noemt men OCMW en beschutte werkplaatsen.
Oud 13 januari 2012, 16:42   #74
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Na 6 maanden is het niet meer nodig om op een normale manier verder te kunnen leven en zich volledig toe te kunnen leggen op het zoeken van een job?

Als mijn geheugen me niet in de steek laat, stond de helft van de ontslagen werknemers van Opel na een jaar nog aan de dop.
Terwijl ze bij volvo smeekten om werknemers.
Oud 13 januari 2012, 17:04   #75
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Moet ook niet.
Om dat te vermijden bestaat zoiets als het OCMW.
Werkloosheidsuitkeringen moeten dienen om werknemers die hun job verliezen tijdelijk te ondersteunen, niet als levenslange hangmat.
Dan kan men ze net zo goed bij de staat tewerkstellen.
Oud 13 januari 2012, 20:01   #76
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
Een werkonwillige, in tegenstelling tot een werkloze werkwillige of iemand die werkonbekwaam is, kiest daar zelf voor.
Hij behoort op dat ogenblik te weten welke gevolgen daar aan verbonden zijn en zijn keuzes te maken :

toch werk zoeken
of
samenwonen/huwen met een partner met een inkomen of voldoende middelen of bij mama en papa te blijven wonen en op hun kap te leven
of
er de financiële gevolgen van dragen en riskeren alles wat hij heeft kwijt te spelen. Datr is dan zijn keuze en zijn probleem, waar de rest van de maatschappij niet voor hoeft op te draaien.
Dan hoop ik dat jij zonder werk komt te zitten, geen rijke partner hebt of vind en je ouders net op dezelfde manier redeneren zoals jij en ook vinden dat jij je plan maar moet trekken in het leven. Idiote, onrealistische, populistische, hersengespoelde domme loonslaaf!
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 20:02   #77
AsGardSGO
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Terwijl ze bij volvo smeekten om werknemers.
Awel ga er soliciteren.
- Albert Einstein
Oud 13 januari 2012, 20:26   #78
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Awel ga er soliciteren.
Wat een argument.
Ik wist niet dat ik werk zocht.
Ik werkte 40 jaar en was daarvan 4 dagen werkloos.
Geen loopbaanonderbreking, geen ouderschaps verlof.
Oud 13 januari 2012, 20:31   #79
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Dan hoop ik dat jij zonder werk komt te zitten, geen rijke partner hebt of vind en je ouders net op dezelfde manier redeneren zoals jij en ook vinden dat jij je plan maar moet trekken in het leven. Idiote, onrealistische, populistische, hersengespoelde domme loonslaaf!
Hoe noemt ge uzelf ?
Slimme profiteur?
Oud 14 januari 2012, 00:12   #80
AsGardSGO
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Hoe noemt ge uzelf ?
Slimme profiteur?
Ik noem mij niets speciaal. Ik zeg gewoon de dingen zoals ze zijn en ik ze zie. En dat ze niet altijd even rustig en braaf zijn is misschien niet het slimste nee maar uw soort met uw mentaliteit en denkwijzen halen op den duur het slechtste uit een mens.
U kent maar een mening en visie en dat is de uwe, een andere die tegen uw visie is of u andere kanten wil laten zien zijn volgens u verkeerd, niet ingelicht, onwetend etc en dat worden sommigen grondig beu.
- Albert Einstein
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be