Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2012, 05:57   #61
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Maar je moet het wel nog verkocht krijgen aan de rest van de planeet he.
Ik heb nooit gehoord van een internationale goedkeuring van een coalitievorming, als die gebeurt volgens de regels van het land in kwestie en als er geen zware verkiezingsfraude is geweest. Zeker niet in een "oude" democratie zoals Belgie.

Wat denkt ge dat er gaat gebeuren ? De veiligheidsraad van de UNO gaat blauwhelmen sturen of zo ?
Oud 13 januari 2012, 06:02   #62
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ze hebben er op dit ogenblik, en met héél wat minder stemmen, weinig of geen belang bij om over "splitsing" te spreken. Maar mocht bijvoorbeeld de N-VA bij een volgende federale parlementsverkiezing zeg maar 53% der stemmen halen, dan ontstaat er een totaal verschillende situatie. Ik weet natuurlijk wel dat ook op dat ogenblik de zogenaamd "Vlaamse" minderheidspartijtjes samen in een volkomen door Franstaligen gedomineerde coalitie kunnen stappen en aldus een federale bestuursmeerderheid mogelijk maken (zoals trouwens nu reeds het geval is), maar ik durf vermoeden dat er zelfs in België een grens bestaat van wat in de praktijk politiek maatschappelijk mogelijk is.
Met alles wat ik nu zie heb ik daar mijn twijfels over. Dat was infeite de essentie van mijn bericht.

Citaat:
Evenwel en hoe dan ook ben ik er al zeer lang van overtuigd dat het niet de Vlamingen (met of zonder N-VA of VB) zijn die het uiteenvallen van de huidige Belgische staatsstructuur of een splitsing van België zullen bewerkstelligen, maar dat dit door de Belgische Franstaligen zal gebeuren : eens zij van oordeel zijn dat zij Vlaanderen niet meer nodig hebben of om één of andere reden liever kwijt dan rijk zijn, is het zover.
Juist. Dat denk ik ook. Heb het hier al verschillende keren gezegd.

Want ook voor hen is het Belgische Compromis een molensteen. Ze halen er wel financieel voordeel uit, maar ze blijven toch maar, zoals de Vlamingen, ploeteren in onbekwaam en slecht bestuur. Op een zeker ogenblik is het sop de kool niet meer waard, en het dient gezegd dat de Franstaligen in Belgie veel intelligenter en bekwamer politici zijn, en bovendien veel meer wilskracht en moed hebben om door te drijven wat ze willen.

Citaat:
En ik denk, mijnheer Patrick, dat u net als ikzelf genoegzaam weet dat de Belgische Franstaligen dit op dat ogenblik - zelfs al "kunnen" ze het gezien hun minderheidspositie theoretisch minder makkelijk dan de Vlamingen - zonder enig probleem zullen "durven"...
Joep.

Wat mij hierbij echter zwaar verontrust, en het BHV debacle is daar een aanwijzing voor, is de manier waarop die splitsing gaat gebeuren.

Als dat gedaan wordt door de laatste der Dweil Mohicanen verwacht ik mij aan het ergste.
Oud 13 januari 2012, 09:15   #63
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik heb nooit gehoord van een internationale goedkeuring van een coalitievorming, als die gebeurt volgens de regels van het land in kwestie en als er geen zware verkiezingsfraude is geweest. Zeker niet in een "oude" democratie zoals Belgie.

Wat denkt ge dat er gaat gebeuren ? De veiligheidsraad van de UNO gaat blauwhelmen sturen of zo ?
Over Zuid-Afrika was ook jarenlange discussie internationaal. Israel krijgt ook de wind van voren, net zoals in Rwanda, allemaal landen waar de minderheid een apartheidspolitiek voert/voerde. In België is het een kwestie van tijd voor er een dermate ondemocratische situatie ontstaat dat zelfs Europa hier niet meer naast kan kijken. In feite is dit nu al, maar dat eene procentje tekort is nog te overzien.

Laatst gewijzigd door Effect : 13 januari 2012 om 09:16.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 10:35   #64
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Over Zuid-Afrika was ook jarenlange discussie internationaal. Israel krijgt ook de wind van voren, net zoals in Rwanda, allemaal landen waar de minderheid een apartheidspolitiek voert/voerde.
Er was daar wel een protestbeweging. De internationale gemeenschap zou wel iets nauwkeuriger kijken mocht de Vlaamse regering de onafhankelijkheid of zo uitroepen. Maar zonder protestbeweging zal die zich niet moeien.
Oud 13 januari 2012, 11:10   #65
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik vind het erg mooi van u dat u Vlaamse Dweilen met een hoofdletter schrijft. Het getuigt van respectvol mededogen voor de partijtjes die bij de eerste de beste gelegenheid van de kaart zullen geveegd worden.

Overigens vind ik “de coalitie der dweilen” wat poëtischer klinken dan bijvoorbeeld “de PS-slaafjes” (bemerk : wellicht wegens mijn totaal gebrek aan beschaving schrijf ik dweilen zonder hoofdletter), al klinkt “de coalitie der idioten” ook niet mis.
Inderdaad, Patrickve heeft een mooie metafoor bedacht voor onze Vlaamse traditio's. "Vlaamse Dweilen"! Doet mij denken aan de beruchte en brutale Britse afgevaardigde Nigel Farrar die in het Europarlement Herman Van Rompuy uitschold voor "damprag". Wanneer je dat Engels woord eens zo goed mogelijk vertaalt: vochtvod. Klinkt zelfs nog akeliger dan dweil.
Oud 13 januari 2012, 12:52   #66
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe kan de Vlaamse regering de federale politiek lam leggen ?
Véél politieke spitstechnologie staat haar niet ter beschikking, maar 'belangenconflicten' en 'alarmbellen' kunnen wel van pas komen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 13:03   #67
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Véél politieke spitstechnologie staat haar niet ter beschikking, maar 'belangenconflicten' en 'alarmbellen' kunnen wel van pas komen.
Hoeveel? Zoveel als de Franstaligen? Nog zo een discriminatie!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 13:04   #68
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er was daar wel een protestbeweging. De internationale gemeenschap zou wel iets nauwkeuriger kijken mocht de Vlaamse regering de onafhankelijkheid of zo uitroepen. Maar zonder protestbeweging zal die zich niet moeien.
We gaan toch zeker het Atomium niet laten afbreken door Sharia4Be, terwijl we dat zelf kunnen doen om ons punt te maken?
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 14:27   #69
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met alles wat ik nu zie heb ik daar mijn twijfels over. Dat was infeite de essentie van mijn bericht.

Juist. Dat denk ik ook. Heb het hier al verschillende keren gezegd.

Want ook voor hen is het Belgische Compromis een molensteen. Ze halen er wel financieel voordeel uit, maar ze blijven toch maar, zoals de Vlamingen, ploeteren in onbekwaam en slecht bestuur. Op een zeker ogenblik is het sop de kool niet meer waard, en het dient gezegd dat de Franstaligen in Belgie veel intelligenter en bekwamer politici zijn, en bovendien veel meer wilskracht en moed hebben om door te drijven wat ze willen.

Joep.

Wat mij hierbij echter zwaar verontrust, en het BHV debacle is daar een aanwijzing voor, is de manier waarop die splitsing gaat gebeuren.

Als dat gedaan wordt door de laatste der Dweil Mohicanen verwacht ik mij aan het ergste.
Ik meen dat wij inzake de besproken onderwerpen een zeer gelijklopende opinie hebben, al heb ik kennelijk toch iets meer vertrouwen in de universele politieke en maatschappelijke logica (nou ja) dan u, en in de overtuiging dat zelfs België daar niet blijvend en in elke denkbare omstandigheid kan aan ontsnappen. Het is evenwel zeer waarschijnlijk dat ik veel meer moeite heb met het inschatten van de mate waarin het Belgisch staatsregime meent te kunnen afwijken van bedoelde logica, dus ik wil graag aanvaarden dat u daar een beter zicht op hebt dan ik.

Terzijde : wie is Joep ? wat komt deze Joep in het verhaal doen ?
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 14:40   #70
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

De Walen hebben zich nooit aan de wetten gehouden die taalregels bevatten en zijn dat ook niet van plan.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 14:43   #71
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
De Walen hebben zich nooit aan de wetten gehouden die taalregels bevatten en zijn dat ook niet van plan.
Eén Waal noemen die zich aan de taalwetten houdt, is genoeg om zulke onzin te ontkrachten. Misschien moet u maar eens verder kijken dan uw neus lang is, het is niet omdat er een paar arrogante Franstaligen rondlopen, dat ze allemaal arrogant zijn, laat staan dat ze in de meerderheid zijn.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 14:48   #72
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Uiteraard niet. Maar zoals Gwylan al zei, er is zelfs in dit land een grens aan waar je mee kan weggeraken. De pers en de publieke opinie zouden vernietigend zijn. De enige manier om dan nog te blijven zitten is door jezelf impliciet tot dictator te bombarderen, en hoewel niets hen tegenhoudt om dat te doen, zie ik hen daar echt niet toe in staat.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 14:48   #73
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Moet daarvoor geen 75% gehaald worden in een taalgroep ?

We gingen er net van uit dat er toch meer dan 20-25% Dweilen zouden zijn.

Dus weeral noppes.
Oud 13 januari 2012, 14:49   #74
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard niet. Maar zoals Gwylan al zei, er is zelfs in dit land een grens aan waar je mee kan weggeraken. De pers en de publieke opinie zouden vernietigend zijn. De enige manier om dan nog te blijven zitten is door jezelf impliciet tot dictator te bombarderen, en hoewel niets hen tegenhoudt om dat te doen, zie ik hen daar echt niet toe in staat.
Je bedoelt, nog 3 of 4 keer meer vernietigend dan nu ? Oeps.
Oud 13 januari 2012, 14:54   #75
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bedoelt, nog 3 of 4 keer meer vernietigend dan nu ? Oeps.
Ik denk dat dat dan inderdaad nog intensiever zou zijn ja. Bovendien wordt de regering momenteel op blunders aangevallen. Dat is eigenlijk een aanval op hun activiteiten. In jouw scenario zouden ze zelfs aangevallen worden op hun bestaansrecht (iets wat in de huidige situatie ook nog wel zal komen overigens, laat ze nog even blunderen en we zijn er).
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 15:17   #76
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat dat dan inderdaad nog intensiever zou zijn ja. Bovendien wordt de regering momenteel op blunders aangevallen. Dat is eigenlijk een aanval op hun activiteiten. In jouw scenario zouden ze zelfs aangevallen worden op hun bestaansrecht (iets wat in de huidige situatie ook nog wel zal komen overigens, laat ze nog even blunderen en we zijn er).
Het was ironisch bedoeld want ik zie niet veel animositeit. Als je ziet hoe de Pravda-VRT de dingen toedekt met de mantel der liefde...
Oud 13 januari 2012, 15:46   #77
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Eén Waal noemen die zich aan de taalwetten houdt, is genoeg om zulke onzin te ontkrachten. Misschien moet u maar eens verder kijken dan uw neus lang is, het is niet omdat er een paar arrogante Franstaligen rondlopen, dat ze allemaal arrogant zijn, laat staan dat ze in de meerderheid zijn.
Tja, ik woon (en werk) inderdaad op een plaats waar de confrontatie weinig relativering mogelijk maakt. Ik denk dat jij inderdaad gelukkiger woont (Of ooglappen draagt)
Er zijn inderdaad uitzonderingen, maar het blijven uitzonderingen.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 15:59   #78
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Tja, ik woon (en werk) inderdaad op een plaats waar de confrontatie weinig relativering mogelijk maakt. Ik denk dat jij inderdaad gelukkiger woont (Of ooglappen draagt)
Er zijn inderdaad uitzonderingen, maar het blijven uitzonderingen.
Ik woon op de taalgrens en heb 2 maand in Brussel gewerkt. Terwijl u nu aan de lopende band veralgemeent over "de Walen" zul je waarschijnlijk op je achterste poten staan als er een Waal schrijft over "de racistische Vlaming". Elke mens met zin voor nuancering en realiteit weet dat élke zin over "de Vlaming" of "de Waal" pure zever is.

Mijn beste vriendin is Waals en spreekt beter Nederlands dan ik Frans. Aan de universiteit heb ik nu een Waalse leren kennen die geen woord Frans spreekt zolang ze in Vlaanderen is. Waarschijnlijk zijn ze in uw wereldbeeld allemaal uitzonderingen....

Iedereen wie denkt in hokjes is al op voorhand eraan voor de moeite...

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 21:33   #79
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
Iedereen die denkt in hokjes is er al op voorhand aan voor de moeite...
Geldt dat ook voor het 'racisten & fascisten'-hokje van het VB?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2012, 21:49   #80
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Ik woon op de taalgrens en heb 2 maand in Brussel gewerkt. Terwijl u nu aan de lopende band veralgemeent over "de Walen" zul je waarschijnlijk op je achterste poten staan als er een Waal schrijft over "de racistische Vlaming". Elke mens met zin voor nuancering en realiteit weet dat élke zin over "de Vlaming" of "de Waal" pure zever is.

Mijn beste vriendin is Waals en spreekt beter Nederlands dan ik Frans. Aan de universiteit heb ik nu een Waalse leren kennen die geen woord Frans spreekt zolang ze in Vlaanderen is. Waarschijnlijk zijn ze in uw wereldbeeld allemaal uitzonderingen....

Iedereen wie denkt in hokjes is al op voorhand eraan voor de moeite...
Als je kijkt naar de bredere Waalse bevolking en zeker de grotere historische context overschouwt, kan je toch niet ontkennen dat Franstaligen zich altijd wat minder enthousiast hebben getoond in het leren van de Nederlandse taal, dan Vlamingen in het leren van de Franse?

Trouwens, hoe meer anderstaligen Nederlands kunnen, hoe beter hoor. Ik heb niet liever. Maar we moeten wel realistisch blijven. Die Franstalige winkel in Lier bewijst dat er nog altijd een foute mentaliteit bestaat bij veel Franstaligen.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be