![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Alleen een handvol Vlamingen, Flaminganten, Belgicisten (ja, ook (en vooral) die) maken wel een (imo onnodig) onderscheid. Nog volop geindoctrineerd door een soort van Belgitude. Waarom hen dat bezielt ? Wie weet het ???
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoals ik reeds vermelden zijn de Belgen in het algemeen weinig chauvinistisch. Als U onze pulp wil verheffen tot cultuur dan zie ik hierin eerder Uw twijfels over Uw eigen identiteit.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Belgische" cultuur is doodgewoon wishful thinking. Er is een Nederlandse cultuur in Vlaanderen met eigen accenten. Net zoals er een Franse cultuur is in Wallonië met eigen specifiek Waalse kenmerken. Wie dat allemaal onder dezelfde noemer "Belgisch" wil brengen poogt er een hutsepot van te maken die eigenlijk op niets gefundeerd is.
![]() |
#67 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Cultuur staat al lang niet meer gelijk met literatuur, klassieke muziek en theater. De meeste mensen kijken geen theater en beluisteren geen klassieke muziek. Wat literatuur betreft, tja, veel mensen hebben daar eigenlijk ook helemaal geen interesse voor. In die zin denk ik dat bier, frieten en voetbal veel dichter bij de mensen staat als al hetgeen u opnoemde, maar dat is eigenlijk mijn punt niet. Ik wil vooral aangeven dat uw definitie van cultuur veel te beperkt en elitair is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
U zult het ongetwijfeld met mij eens zijn dat uit uw reactie blijkt dat u mijn post een beetje te oppervlakkig gelezen hebt... Laatst gewijzigd door Gwylan : 31 januari 2012 om 19:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
1. Ik had het helemaal niet over chauvinisme. 2. Ik wil noch uw, noch onze, noch welkdanige andere "pulp" tot cultuur verheffen. 3. Ik zie absoluut niet in wat één en ander te maken heeft met mijn identiteit, en hoe het voor u aanleiding kan zijn om daaromtrent aan wat dan ook te twijfelen. Mijn vraag, ook al blijkt ze op de zenuwen te werken van u en andere belgicisten, is zeer eenvoudig : willen degenen die aanvoeren dat er een typische Belgische cultuur bestaat ons eens uitleggen wat die cultuur precies inhoudt. Even herhalen : mijn vraag behelst de voorgehouden "Belgische" cultuur waarmee de Vlamingen en de Belgische Franstaligen zich in even grote mate verbonden voelen, en niet de cultuur waartoe de Vlamingen en de Belgische Franstaligen elk apart behoren. Laatst gewijzigd door Gwylan : 31 januari 2012 om 19:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Enerzijds beseft u dat cultuur ruimer is, anderzijds interesseert u zich voornamelijk in literatuur, theater en klassieke muziek. Waarom wilt u zich persé daarop focussen? Het gaat tenslotte om een vorm van cultuur (althans wat theater en klassieke muziek betreft) die slechts een paar procent van de mensen kunnen appreciëren. Laatst gewijzigd door captain jack : 31 januari 2012 om 19:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik zal het eenvoudig stellen, mijnheer : als men wil beweren dat voetbal, bier en frites "typisch Belgische cultuur" zijn, dan hangt de helft van de wereldbevolking die typisch Belgische cultuur aan, nietwaar. Ik had het graag iets specifieker gezien, ziet u. Laatst gewijzigd door Gwylan : 31 januari 2012 om 19:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Als men ervan uitgaat dat cultuur iets subjectief is, dan kan men moeilijk ontkennen dat een Belgische cultuur niet bestaat omdat men ze zelf niet kan waarnemen. Laatst gewijzigd door captain jack : 31 januari 2012 om 19:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik verwijs u derhalve graag naar bedoelde woordenboeken : er is keuze genoeg. Anderzijds kan ik het extreem grappige in uw stelling wel appreciëren : als ik er zou van uitgaan dat het begrip “cultuur” iets subjectief is, dan kan ik moeilijk ontkennen dat een Belgische cultuur niet bestaat omdat ik ze zelf niet kan waarnemen. Welnu : 1. ik ontken helemaal NIET dat een typische Belgische cultuur niet bestaat, wel integendeel : mijn stelling is nu net dat bedoelde cultuur inderdaad niet bestaat. 2. ik kan die onbestaande cultuur zelf niet waarnemen, en ik stel vast dat ook anderen dat kennelijk niet kunnen ; straffer nog, zelfs degenen die beweren dat er wel degelijk een typisch Belgische cultuur bestaat blijken dat niet te kunnen. 3. ik ben van mening dat als wij allen een voorgehouden cultuur op geen enkele wijze kunnen waarnemen, of anders gesteld, dat geen enkele uiting van die specifieke cultuur op concrete wijze vast te stellen valt, de meest voor de hand liggende reden daarvan is dat bedoelde cultuur eenvoudigweg niet bestaat. Het behoort tot uw persoonlijke vrijheid om dat alles “subjectief” te noemen, maar ik noem het gewoon logica. Ik kan u verzekeren dat bijvoorbeeld de Franse cultuur wel degelijk bestaat, en dat uitingen ervan zowel in de literatuur als in andere kunstvormen zeer concreet vast te stellen zijn. Om te vermijden dat ik de geheugenruimte van dit forum zou platleggen middels een opsomming van voorbeelden, nodig ik u uit om een goede bibliotheek te bezoeken en/of om bijvoorbeeld zelf wat opzoekingswerk te verrichten op het internet. U kunt desgewenst beginnen met deze site : http://www.culture.fr/fr/sections?mt= Laat evenwel niet na om ons te verblijden met een uitgebreide lijst van uitingen der voorgehouden typisch Belgische cultuur, en wel met deze waar zowel de Vlamingen als de Belgische Franstaligen zich evenzeer mee verbonden voelen, uiteraard. Om u wat vooruit te helpen kunt u misschien hier al eens gaan zien : http://fr.wikipedia.org/wiki/Culture_de_la_Belgique Let daarbij vooral op de rubriek “La culture belge existe-t-elle ?", waaruit na wat warrige uitleg omtrent kermissen en bedevaarten blijkt dat er in feite geen “Belgische” cultuur bestaat. Om u wat moeite te besparen citeer ik hier bovendien enkele passages uit het rubriekje “Peut-on dire qu'il n'existe pas de culture belge ?” : (ik citeer) « Malgré les différentes identités culturelles que représentent nos deux principales régions, il existe aussi de nombreuses similitudes : Fêtes de la bière, attitude surréaliste, sens de l'auto-dérision, manière de cuisiner parfois commune. On dit du wallon qu'il est le plus germanique des latins, donc quelque part on peut s'attendre �* des similitudes entre la culture wallonne et germanique. Le fait est que la St Nicolas, bien que de tradition germanique, reste aussi présente que la bière, malgré l'imposition médiatique du Père Noël. On argumente souvent que la culture wallonne et française sont identiques, car certains belges francophones réussissent en France. C'est vrai, mais au prix d'une adaptation dont certains reviennent. Si on veut répondre raisonnablement �* cette question, nous devons nous interroger sur ce qu'est la culture et sur ce qui la caractérise. Une culture existe �* partir du moment où il y a un code commun, en général bâti sur un langage commun. » En dan wat verder : (ik citeer) « Y a-t-il en Belgique une langue commune? Non, il y a trois langues officielles en Belgique: le néerlandais, le français et l'allemand. Mais la Belgique est l�* où les langues romanes et les langues germaniques se rencontrent, alors il y a beaucoup de mots germaniques dans le français belge et beaucoup de mots romans dans les dialectes de la Flandre. Quelques exemples sont: une kermesse du mot kermis (fête foraine), un kot du mot kot (habitation d'un étudiant, cabane), l'expression je viens avec du néerlandais ik kom mee (je t'accompagne). » En nog wat verder : (ik citeer) « Littérature belge Parce que la Belgique est un pays biculturel, il n'y a pas �* proprement parler de « littérature belge » qui réunisse l'ensemble des auteurs flamands et wallons. Les écrivains belges font partie et participent soit �* la littérature française, soit �* la littérature néerlandaise. On entendra donc par « auteurs belges » les écrivains, francophones ou néerlandophones, nés sur le territoire belge actuel. Les écrivains flamands sont couramment lus aux Pays-Bas, et vice-versa ; les écrivains belges francophones sont couramment lus en France et inversement. Mais il est très rare qu'une œuvre flamande pénètre la sphère culturelle francophone et réciproquement les auteurs belges francophones se tournent généralement vers Paris plutôt que vers leurs voisins du nord. On peut également ajouter qu'il existe une littérature régionale, notamment wallonne. » ‘t Is zéér magertjes voor wat die typische « Belgische cultuur » betreft, nietwaar ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar wijl ik u aan de lijn heb, mijnheer Everytime, deze vraag, als u het mij toestaat : wat is er volgens u als Belgische Franstalige inhoudelijk en wezenlijk verschillend aan uw cultuur en de mijne ? Dank bij voorbaat voor uw gewaardeerd antwoord. Laatst gewijzigd door Gwylan : 31 januari 2012 om 21:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |