Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2012, 15:18   #61
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht

De Belgen zijn weinig chauvinistisch.

So what ?

Wij moeten geen Eiffeltoren neerpoten opdat heel de wereld naar naar ons nationaal monument komt kijken.

Dus stop met Uw gezeik over het feit dat wij geen cultuur hebben:

Who cares anyway !

Wij lachen gewoon met de toeristen die wereldwijd kiekjes komen nemen van wat petieterige stukjes brons !
Mijnheer ViveLaBelgique, ik stel niet dat u daar in België “geen cultuur” hebt, nietwaar. De Vlamingen en de Belgische Franstaligen hebben wel degelijk (elk een aparte) cultuur, zoals ik eerder omstandig aanvoerde. Ik vraag enkel verduidelijking omtrent een door sommigen voorgehouden typisch “Belgische” cultuur. Ook u blijkt die verduidelijking niet te kunnen geven, waarvan akte.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 15:21   #62
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Loos gebabbel. Zoals vaak.
Kortom, ook u slaagt er niet in een zinnige verduidelijking te geven omtrent een voorgehouden "Belgische" cultuur. Méér nog, u slaagt er zoals gewoonlijk niet eens in om inhoudelijk op een post te reageren.
Oud 31 januari 2012, 15:43   #63
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Je ziet bij de draadjes hier over muziek dat bij de Nederlandstalige producties de haat vrijwel altijd komt van lieden met een VL, leeuw, VB, geelzwarte kleuren of dergelijke annotaties in hun avatar.
De schaarse Franstalgie op dit forum neemt in deze draden veelal een respectvollere houding in (al dan niet uit beleefdheid)

Sommigen Franstaligen grijpen een succesvol Nederlands cultuurproduct dan weer aan voor een oproep tot eenheid van Belgie:

Ik ben een Franstalige meisje van België en... IK HOUD VAN DEZE MUZIEK <3.
Als ik dat beluisteren, hoop ik dat België altijd verenigd zal blijven!
Sorry voor m'n nederlands! Ik spreek niet zo good vlaams
.
Riliaaliciouss 3 days ago 27 likes

Het ging hierom.
Net zoals dit Franstalig meisje geen onderscheid maakt tussen Zuid- en Noordnederlands, zo maken vele Vlamingen ook geen onderscheid.

Alleen een handvol Vlamingen, Flaminganten, Belgicisten (ja, ook (en vooral) die) maken wel een (imo onnodig) onderscheid.
Nog volop geindoctrineerd door een soort van Belgitude.

Waarom hen dat bezielt ? Wie weet het ???
Oud 31 januari 2012, 16:49   #64
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Kortom, ook u slaagt er niet in een zinnige verduidelijking te geven omtrent een voorgehouden "Belgische" cultuur. Méér nog, u slaagt er zoals gewoonlijk niet eens in om inhoudelijk op een post te reageren.
Zoals ik reeds vermelden zijn de Belgen in het algemeen weinig chauvinistisch. Als U onze pulp wil verheffen tot cultuur dan zie ik hierin eerder Uw twijfels over Uw eigen identiteit.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 16:56   #65
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Je ziet bij de draadjes hier over muziek dat bij de Nederlandstalige producties de haat vrijwel altijd komt van lieden met een VL, leeuw, VB, geelzwarte kleuren of dergelijke annotaties in hun avatar.
De schaarse Franstalgie op dit forum neemt in deze draden veelal een respectvollere houding in (al dan niet uit beleefdheid)

Sommigen Franstaligen grijpen een succesvol Nederlands cultuurproduct dan weer aan voor een oproep tot eenheid van Belgie:

Ik ben een Franstalige meisje van België en... IK HOUD VAN DEZE MUZIEK <3.
Als ik dat beluisteren, hoop ik dat België altijd verenigd zal blijven!
Sorry voor m'n nederlands! Ik spreek niet zo good vlaams
.
Riliaaliciouss 3 days ago 27 likes

Het ging hierom.
Wat stelt uw avatar dan voor? Uzelf soms?
Oud 31 januari 2012, 17:04   #66
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Belgische" cultuur is doodgewoon wishful thinking. Er is een Nederlandse cultuur in Vlaanderen met eigen accenten. Net zoals er een Franse cultuur is in Wallonië met eigen specifiek Waalse kenmerken. Wie dat allemaal onder dezelfde noemer "Belgisch" wil brengen poogt er een hutsepot van te maken die eigenlijk op niets gefundeerd is.
Oud 31 januari 2012, 17:53   #67
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik las uw visie met aandacht, mijnheer eniotnA.

Omtrent de “Belgische cultuur” die volgens u bestaat : aan diverse goedwillende forumdeelnemers die uw opinie terzake delen heb ik enige tijd geleden reeds gevraagd om mij te willen uiteenzetten wat de “Belgische cultuur” precies inhoudt. Veel verder dan “bier, frites en voetbal” kwamen ze niet. U zou mij werkelijk een genoegen doen indien u een zinnige en klare omschrijving zou willen geven van “Belgische cultuur”. Vanzelfsprekend wel wetend dat cultuur veel ruimer is, interesseren mij toch vooral de cultuurvormen als literatuur, theater, klassieke muziek, etc…, dus in casu graag enige verduidelijking inzake de typisch Belgische literatuur, het Belgisch theater, en de Belgische klassieke muziek die de Vlamingen en de Belgische Franstaligen gemeen hebben en waarmee zij zich evenzeer als hun anderstalige landgenoten verbonden voelen. Wil tevens zo goed zijn mij een verklaring te geven voor het feit dat er in federaal België niet eens een ministerie van Belgische cultuur bestaat, wat toch minstens eigenaardig is mocht bedoelde cultuur wel degelijk bestaan. Dank bij voorbaat..
Sorry, maar hier maak je volgens mij een grove fout.

Cultuur staat al lang niet meer gelijk met literatuur, klassieke muziek en theater. De meeste mensen kijken geen theater en beluisteren geen klassieke muziek. Wat literatuur betreft, tja, veel mensen hebben daar eigenlijk ook helemaal geen interesse voor.

In die zin denk ik dat bier, frieten en voetbal veel dichter bij de mensen staat als al hetgeen u opnoemde, maar dat is eigenlijk mijn punt niet. Ik wil vooral aangeven dat uw definitie van cultuur veel te beperkt en elitair is.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 18:53   #68
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Sorry, maar hier maak je volgens mij een grove fout.

Cultuur staat al lang niet meer gelijk met literatuur, klassieke muziek en theater. De meeste mensen kijken geen theater en beluisteren geen klassieke muziek. Wat literatuur betreft, tja, veel mensen hebben daar eigenlijk ook helemaal geen interesse voor.

In die zin denk ik dat bier, frieten en voetbal veel dichter bij de mensen staat als al hetgeen u opnoemde, maar dat is eigenlijk mijn punt niet. Ik wil vooral aangeven dat uw definitie van cultuur veel te beperkt en elitair is.
Ik heb helemaal NIET gesteld dat hetgeen u aanhaalt mijn definitie van cultuur is, nietwaar. Ik zeg zeer duidelijk : "Vanzelfsprekend wel wetend dat cultuur veel ruimer is, interesseren mij toch vooral de cultuurvormen als literatuur, theater, klassieke muziek, etc ".
U zult het ongetwijfeld met mij eens zijn dat uit uw reactie blijkt dat u mijn post een beetje te oppervlakkig gelezen hebt...

Laatst gewijzigd door Gwylan : 31 januari 2012 om 19:13.
Oud 31 januari 2012, 18:59   #69
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
"Belgische" cultuur is doodgewoon wishful thinking. Er is een Nederlandse cultuur in Vlaanderen met eigen accenten. Net zoals er een Franse cultuur is in Wallonië met eigen specifiek Waalse kenmerken. Wie dat allemaal onder dezelfde noemer "Belgisch" wil brengen poogt er een hutsepot van te maken die eigenlijk op niets gefundeerd is.
Uw stelling strookt met mijn visie, maar vermits sommige forumdeelnemers volharden in de bewering dat "Belgische" cultuur wel degelijk bestaat, ben ik geïnteresseerd in hun uiteenzetting omtrent de precieze aard en inhoud van die vermeende typisch "Belgische" cultuur. Tot heden is geen enkele van hen evenwel verder gekomen dat wat sneren en/of de vermelding van bier en frites en dergelijke. Op de duur zullen we nog verplicht zijn om aan te nemen dat u en ik, samen met héél veel anderen, gelijk hebben...
Oud 31 januari 2012, 19:09   #70
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Zoals ik reeds vermelden zijn de Belgen in het algemeen weinig chauvinistisch. Als U onze pulp wil verheffen tot cultuur dan zie ik hierin eerder Uw twijfels over Uw eigen identiteit.
Uw zeer eigenaardige sneer doet mij even met de ogen knipperen.

1. Ik had het helemaal niet over chauvinisme.
2. Ik wil noch uw, noch onze, noch welkdanige andere "pulp" tot cultuur verheffen.
3. Ik zie absoluut niet in wat één en ander te maken heeft met mijn identiteit, en hoe het voor u aanleiding kan zijn om daaromtrent aan wat dan ook te twijfelen.

Mijn vraag, ook al blijkt ze op de zenuwen te werken van u en andere belgicisten, is zeer eenvoudig : willen degenen die aanvoeren dat er een typische Belgische cultuur bestaat ons eens uitleggen wat die cultuur precies inhoudt.
Even herhalen : mijn vraag behelst de voorgehouden "Belgische" cultuur waarmee de Vlamingen en de Belgische Franstaligen zich in even grote mate verbonden voelen, en niet de cultuur waartoe de Vlamingen en de Belgische Franstaligen elk apart behoren.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 31 januari 2012 om 19:22.
Oud 31 januari 2012, 19:10   #71
captain jack
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik heb helemaal NIET gesteld dat hetgeen u aanhaalt mijn definitie van cultuur is, nietwaar. Ik zeg zeer duidelijk : "Vanzelfsprekend wel wetend dat cultuur veel ruimer is, interesseren mij toch vooral de cultuurvormen als literatuur, theater, klassieke muziek, etc ".
U zult het ongetwijfeld met mij eens zijn dat uit uw reactie blijkt dat u mijn post een beetje te snel en oppervlakkig gelezen hebt...
Ik heb het eens herlezen. Het antwoord komt nogal dubbelzinnig over.

Enerzijds beseft u dat cultuur ruimer is, anderzijds interesseert u zich voornamelijk in literatuur, theater en klassieke muziek. Waarom wilt u zich persé daarop focussen?
Het gaat tenslotte om een vorm van cultuur (althans wat theater en klassieke muziek betreft) die slechts een paar procent van de mensen kunnen appreciëren.

Laatst gewijzigd door captain jack : 31 januari 2012 om 19:14.
Oud 31 januari 2012, 19:14   #72
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb het eens herlezen. Het antwoord komt nogal dubbelzinnig over.

Enerzijds beseft u dat cultuur ruimer is, anderzijds interesseert u zich voornamelijk in literatuur, theater en klassieke muziek. Waarom wilt u zich persé daarop focussen?
Omdat het, zoals ik stel, mij vooral interesseert.

Ik zal het eenvoudig stellen, mijnheer : als men wil beweren dat voetbal, bier en frites "typisch Belgische cultuur" zijn, dan hangt de helft van de wereldbevolking die typisch Belgische cultuur aan, nietwaar.
Ik had het graag iets specifieker gezien, ziet u.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 31 januari 2012 om 19:20.
Oud 31 januari 2012, 19:21   #73
captain jack
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik zal het eenvoudig stellen, mijnheer : als men wil beweren dat voetbal, bier en frites "typisch Belgische cultuur" zijn, dan hangt de helft van de wereldbevolking die typisch Belgische cultuur aan, nietwaar.
Ik had het graag iets specifieker gezien, ziet u.
Uiteindelijk kan het concept cultuur tot in het oneindige gerelativeerd worden. Wat jij als cultuur beschouwt, zal een ander niet als cultuur aanvaarden en vice versa. Iedere poging om een cultuur te definiëren loopt altijd fout aangezien het iets uiterst subjectief is. Men kan onmogelijk een cultuur gaan waarnemen met objectieve maatstaven.

Als men ervan uitgaat dat cultuur iets subjectief is, dan kan men moeilijk ontkennen dat een Belgische cultuur niet bestaat omdat men ze zelf niet kan waarnemen.

Laatst gewijzigd door captain jack : 31 januari 2012 om 19:44.
Oud 31 januari 2012, 20:08   #74
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
In Wallonië bestaat enkel Franse cultuur, daar vallen geen Waalse kenmerken te bespeuren. Wat is er Waals aan Amélie Nothomb, wat is er Waals aan Raymond Devos, wat is er Waals aan Margritte? Nada, zilch, nienté, le vide absolu, het zijn en zullen exponenten blijven van de Franse cultuur. Waals is folklore, en dus bezigheidstherapie voor boerkes in beschermde ateliers.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 20:53   #75
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Uiteindelijk kan het concept cultuur tot in het oneindige gerelativeerd worden. Wat jij als cultuur beschouwt, zal een ander niet als cultuur aanvaarden en vice versa. Iedere poging om een cultuur te definiëren loopt altijd fout aangezien het iets uiterst subjectief is. Men kan onmogelijk een cultuur gaan waarnemen met objectieve maatstaven.

Als men ervan uitgaat dat cultuur iets subjectief is, dan kan men moeilijk ontkennen dat een Belgische cultuur niet bestaat omdat men ze zelf niet kan waarnemen.
Wel, laten we misschien eenvoudigweg de definitie aannemen die onze en uw woordenboeken weergeven, tenzij u liever een geheel persoonlijke betekenis wil geven aan elk woord dat hier wordt gebruikt.
Ik verwijs u derhalve graag naar bedoelde woordenboeken : er is keuze genoeg.

Anderzijds kan ik het extreem grappige in uw stelling wel appreciëren : als ik er zou van uitgaan dat het begrip “cultuur” iets subjectief is, dan kan ik moeilijk ontkennen dat een Belgische cultuur niet bestaat omdat ik ze zelf niet kan waarnemen.

Welnu :
1. ik ontken helemaal NIET dat een typische Belgische cultuur niet bestaat, wel integendeel : mijn stelling is nu net dat bedoelde cultuur inderdaad niet bestaat.
2. ik kan die onbestaande cultuur zelf niet waarnemen, en ik stel vast dat ook anderen dat kennelijk niet kunnen ; straffer nog, zelfs degenen die beweren dat er wel degelijk een typisch Belgische cultuur bestaat blijken dat niet te kunnen.
3. ik ben van mening dat als wij allen een voorgehouden cultuur op geen enkele wijze kunnen waarnemen, of anders gesteld, dat geen enkele uiting van die specifieke cultuur op concrete wijze vast te stellen valt, de meest voor de hand liggende reden daarvan is dat bedoelde cultuur eenvoudigweg niet bestaat.

Het behoort tot uw persoonlijke vrijheid om dat alles “subjectief” te noemen, maar ik noem het gewoon logica.

Ik kan u verzekeren dat bijvoorbeeld de Franse cultuur wel degelijk bestaat, en dat uitingen ervan zowel in de literatuur als in andere kunstvormen zeer concreet vast te stellen zijn. Om te vermijden dat ik de geheugenruimte van dit forum zou platleggen middels een opsomming van voorbeelden, nodig ik u uit om een goede bibliotheek te bezoeken en/of om bijvoorbeeld zelf wat opzoekingswerk te verrichten op het internet. U kunt desgewenst beginnen met deze site : http://www.culture.fr/fr/sections?mt=

Laat evenwel niet na om ons te verblijden met een uitgebreide lijst van uitingen der voorgehouden typisch Belgische cultuur, en wel met deze waar zowel de Vlamingen als de Belgische Franstaligen zich evenzeer mee verbonden voelen, uiteraard.

Om u wat vooruit te helpen kunt u misschien hier al eens gaan zien : http://fr.wikipedia.org/wiki/Culture_de_la_Belgique

Let daarbij vooral op de rubriek “La culture belge existe-t-elle ?", waaruit na wat warrige uitleg omtrent kermissen en bedevaarten blijkt dat er in feite geen “Belgische” cultuur bestaat.

Om u wat moeite te besparen citeer ik hier bovendien enkele passages uit het rubriekje “Peut-on dire qu'il n'existe pas de culture belge ?” :

(ik citeer)
« Malgré les différentes identités culturelles que représentent nos deux principales régions, il existe aussi de nombreuses similitudes : Fêtes de la bière, attitude surréaliste, sens de l'auto-dérision, manière de cuisiner parfois commune. On dit du wallon qu'il est le plus germanique des latins, donc quelque part on peut s'attendre �* des similitudes entre la culture wallonne et germanique. Le fait est que la St Nicolas, bien que de tradition germanique, reste aussi présente que la bière, malgré l'imposition médiatique du Père Noël. On argumente souvent que la culture wallonne et française sont identiques, car certains belges francophones réussissent en France. C'est vrai, mais au prix d'une adaptation dont certains reviennent.
Si on veut répondre raisonnablement �* cette question, nous devons nous interroger sur ce qu'est la culture et sur ce qui la caractérise.
Une culture existe �* partir du moment où il y a un code commun, en général bâti sur un langage commun.
»

En dan wat verder :

(ik citeer)
« Y a-t-il en Belgique une langue commune?
Non
, il y a trois langues officielles en Belgique: le néerlandais, le français et l'allemand. Mais la Belgique est l�* où les langues romanes et les langues germaniques se rencontrent, alors il y a beaucoup de mots germaniques dans le français belge et beaucoup de mots romans dans les dialectes de la Flandre. Quelques exemples sont: une kermesse du mot kermis (fête foraine), un kot du mot kot (habitation d'un étudiant, cabane), l'expression je viens avec du néerlandais ik kom mee (je t'accompagne).
»

En nog wat verder :

(ik citeer)
« Littérature belge
Parce que la Belgique est un pays biculturel, il n'y a pas �* proprement parler de « littérature belge » qui réunisse l'ensemble des auteurs flamands et wallons. Les écrivains belges font partie et participent soit �* la littérature française, soit �* la littérature néerlandaise. On entendra donc par « auteurs belges » les écrivains, francophones ou néerlandophones, nés sur le territoire belge actuel.
Les écrivains flamands sont couramment lus aux Pays-Bas, et vice-versa ; les écrivains belges francophones sont couramment lus en France et inversement. Mais il est très rare qu'une œuvre flamande pénètre la sphère culturelle francophone et réciproquement les auteurs belges francophones se tournent généralement vers Paris plutôt que vers leurs voisins du nord.
On peut également ajouter qu'il existe une littérature régionale, notamment wallonne.
»

‘t Is zéér magertjes voor wat die typische « Belgische cultuur » betreft, nietwaar !
Oud 31 januari 2012, 21:10   #76
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is wel als Belgische cultuur beschouwd.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 21:17   #77
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het is wel als Belgische cultuur beschouwd.
Wat precies en door wie ?
Oud 31 januari 2012, 21:23   #78
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat precies en door wie ?
Belgische artiesten bijvoorbeeld. Zelfs als ze alleen in hun regio gekend zijn, zijn ze Belg en dit wat hun mening over België mag zijn.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 21:27   #79
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Belgische artiesten bijvoorbeeld. Zelfs als ze alleen in hun regio gekend zijn, zijn ze Belg en dit wat hun mening over België mag zijn.
Kortom, het zijn artiesten die de Belgische nationaliteit hebben. Dat betekent helemaal niet dat er zoiets als een typisch "Belgische" cultuur bestaat, nietwaar.

Maar wijl ik u aan de lijn heb, mijnheer Everytime, deze vraag, als u het mij toestaat : wat is er volgens u als Belgische Franstalige inhoudelijk en wezenlijk verschillend aan uw cultuur en de mijne ? Dank bij voorbaat voor uw gewaardeerd antwoord.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 31 januari 2012 om 21:32.
Oud 31 januari 2012, 21:34   #80
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Kortom, het zijn artiesten die de Belgische nationaliteit hebben. Dat betekent helemaal niet dat er zoiets als een typisch "Belgische" cultuur bestaat, nietwaar.

Maar wijl ik u aan de lijn heb, mijnheer Everytime, deze vraag, als u het mij toestaat : wat is er volgens u als Belgische Franstalige inhoudelijk en wezenlijk verschillend aan uw cultuur en de mijne ? Dank bij voorbaat voor uw gewaardeerd antwoord.
Er is geen verschil, behalve dat er Vlaamse boerkes zijn die ons zonodig een Waals boerkensschap willen aansmeren.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be