Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wie?
De Wever 28 45,16%
Janssens 13 20,97%
Almaci 3 4,84%
Turtelboom 1 1,61%
DeWinter 5 8,06%
Who cares? 12 19,35%
Aantal stemmers: 62. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2012, 20:45   #61
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Is wel anders... De Wever is geen fascist. Nu hij zal wel die zware VB'ers moeten overtuigen om op hem te stemmen... Dat zal wat moeilijker zijn maar dat lukt hem wel. Hij kon wel Belgicisten naar zich toelokken bij de vorige nationale verkiezingen.
Goh, ik denk niet dat de doorsnee Antwerpse kiezer in die termen redeneert.
En Antwerpen is traditioneel altijd wel redelijk "rood" geweest. Of De Wever van de Antwerpenaren nu plots allemaal ultra-liberalen kan maken............."Nous verrons" .
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2012, 20:47   #62
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Dewinter mag burgemeester worden van Antwerpen en Bart Dewever minister president van de Vlaamse regering in 2014.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2012, 21:04   #63
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Ik woon te ver van Antwerpen opdat het me echt zou kunnen schelen wie er burgemeester gaat worden, eind dit jaar.
Toch denk ik dat P.Janssens zichzelf zal opvolgen, ondanks de "winning mood" van De Wever.
Aangezien Turtelboom minister wenst te blijven, is ze geen kandidaat-burgemeester.
Dus een coalitie SP-a, O-Vld, CD&V zit er aan te komen. Eventueel met Groen erbij, als Almaci een goede beurt maakt (wat in de lijn ligt vd verwachtingen)
Denk dat je gelijk hebt en dat telt ook voor mij, maar het blijft belangrijk om te weten wie burgemeester zal worden in de grootste vlaamse stad.
Turtelboom is idd een schijn kandidate, zoveel is duidelijk. o-vld heeft niet veel meer over sinds van campenhout overstapte naar n-va. Ze moesten wel een dergelijke truuk uithalen.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2012, 22:10   #64
suqar_7loe

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Mensen die in deze draad op DeWinter stemmen, moeten we die serieus nemen?
Oud 21 januari 2012, 22:23   #65
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Inderdaad erg triestig... al snap ik het niet want Annick De Ridder lijkt me nochtans een straffe madam. Ze hebben daar toch helemaal geen "Turtelboom" nodig?
Ik snap niks van die affaire. Spijtig dat de VLD Antwerpen het zo slecht doet.
De Ridder is uit de lokale politiek gestapt. Ze werkt nu voor de Katoen Natie en acht die functie "onverenigbaar met haar mandaat in Antwerpen".

Daarmee is de Open VLD in Antwerpen hoofdzakelijk een mannenclubje geworden.

In de gemeenteraad werd De Ridder opgevolgd door de bekende advocaat Kris Luyckx, maar daar heeft de partijtop kennelijk weinig vertrouwen in (lijkt me nochtans een capabele figuur).

Met schepen Luc Bungeneers heeft de VLD het niet getroffen: ongetwijfeld een heel degelijke schepen (verantwoordelijk voor financiën en zwerfkatten), maar te kleurloos om stemmen te trekken.

Voorts hebben ze nog Willem-Frederik Schiltz en Claude Marinower als bekende VLD'ers, al gaat het gerucht dat Marinower zich uit de politiek zou terugtrekken.

De Van Campenhout-saga is bekend.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2012, 22:24   #66
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Nee, maar de kans is groot dat de anderen zo achterlijk zijn dat ze uit grote schrik bij elkaar kruipen en Bart de Wever geen andere keuze zullen laten dan met VB in een coalitie te stappen, als hij tenminste iets van zijn eigen programma wil verwezenlijken. Het tegennatuurlijke kartel van SP.A met het restpartijtje CD&V belooft op dat gebied niet veel goeds.
Waarom zou dat tegennatuurlijk zijn?
Oud 21 januari 2012, 22:27   #67
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
En N-VA zal mee in het cordon mogen, als er ook maar enige kans is om een anti-Vlaamse coalitie van verliezers op de been te brengen.
Wie ligt er in de Antwerpse gemeentepolitiek nu wakker van een pro- of anti-Vlaamse koers? Op gemeentelijk niveau spelen heel andere breuklijnen.
Oud 21 januari 2012, 22:32   #68
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Ik woon te ver van Antwerpen opdat het me echt zou kunnen schelen wie er burgemeester gaat worden, eind dit jaar.
Toch denk ik dat P.Janssens zichzelf zal opvolgen, ondanks de "winning mood" van De Wever.
Aangezien Turtelboom minister wenst te blijven, is ze geen kandidaat-burgemeester.
Dus een coalitie SP-a, O-Vld, CD&V zit er aan te komen. Eventueel met Groen erbij, als Almaci een goede beurt maakt (wat in de lijn ligt vd verwachtingen)
die haalt het deze keer niet
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2012, 22:35   #69
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
De Ridder is uit de lokale politiek gestapt. Ze werkt nu voor de Katoen Natie en acht die functie "onverenigbaar met haar mandaat in Antwerpen".
Ah daar heb je het... jah dan moet je natuurlijk deftig vrouwvolk importeren. Spijtig... was een toffe madam om bezig te zien.
Citaat:
Daarmee is de Open VLD in Antwerpen hoofdzakelijk een mannenclubje geworden.

In de gemeenteraad werd De Ridder opgevolgd door de bekende advocaat Kris Luyckx, maar daar heeft de partijtop kennelijk weinig vertrouwen in (lijkt me nochtans een capabele figuur).

Met schepen Luc Bungeneers heeft de VLD het niet getroffen: ongetwijfeld een heel degelijke schepen (verantwoordelijk voor financiën en zwerfkatten), maar te kleurloos om stemmen te trekken.

Voorts hebben ze nog Willem-Frederik Schiltz en Claude Marinower als bekende VLD'ers, al gaat het gerucht dat Marinower zich uit de politiek zou terugtrekken.

De Van Campenhout-saga is bekend.
thanks voor de uitleg.
Antwerpen... je weet wel wij hier op de parking we kennen er niet zo veel van .
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2012, 22:52   #70
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
de bekende advocaat Kris Luyckx, maar daar heeft de partijtop kennelijk weinig vertrouwen in (lijkt me nochtans een capabele figuur).
Met, zoals zovele liberalen, naar het schijnt 'losse pollekes'.
Oud 21 januari 2012, 23:05   #71
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik denk overigens dat Petriek een volgende termijn zal kunnen breien, en De Wever houdt misschien best zoveel mogelijk van een poging burgemeester te worden.

Zoiets lijkt me demografisch en coalitiegericht gezien namelijk onmogelijk.

Laatst gewijzigd door lombas : 21 januari 2012 om 23:06.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2012, 23:21   #72
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Met, zoals zovele liberalen, naar het schijnt 'losse pollekes'.
Wat bedoel je daar precies mee?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2012, 23:31   #73
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik denk overigens dat Petriek een volgende termijn zal kunnen breien, en De Wever houdt misschien best zoveel mogelijk van een poging burgemeester te worden.

Zoiets lijkt me demografisch en coalitiegericht gezien namelijk onmogelijk.
Zolang als hij weigert samen te werken met het VB is dat inderdaad betrekkelijk onmogelijk.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2012, 23:33   #74
suqar_7loe

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

"Wij zien Annemie Turtelboom met plezier komen." Dat zeggen Patrick Janssens en Bart De Wever in een exclusief dubbelinterview, dat vandaag in Gazet van Antwerpen verschijnt.

"Een minister die het zo goed heeft gedaan op Binnenlandse Zaken en die nu een zwaar departement als Justitie runt, is een versterking voor Antwerpen", vindt burgemeester Patrick Janssens. "Ik kijk dus uit naar haar komst. Ook voor haar partij is het goed nieuws. Hoe sterker het debat in de aanloop naar de verkiezingen wordt, des te liever ik het heb. Antwerpen speelt liever in de premier league dan in tweede klasse."

Ook Bart De Wever ziet Turtelboom graag komen. "Al had ik liever een nieuwe sterke figuur erbij op de speelhelft van Janssens in plaats van op de mijne", lacht hij. "Als Antwerpen er een federale minister bij krijgt, dan maakt dat voor de stad een verschil in de Wetstraat. Maar voor Turtelboom zelf wordt het niet makkelijk: inwijken in een stad vol chauvinistische Antwerpenaren, een lokale partijafdeling die op apegapen ligt… Geen simpele uitdaging."
Bron
Oud 21 januari 2012, 23:37   #75
Den Duisteren Duikboot

Standaard

http://www.vandaag.be/binnenland/885...erpen-aan.html

Citaat:
Of Open Vld in Antwerpen met een aparte lijst naar de kiezer wil gaan en of Turtelboom die lijst gaat trekken, is nog een open vraag. De Antwerpse afdeling van de partij reageert afwachtend. "Wij weten niet meer dan u", zei een Antwerpse liberaal vrijdagavond geïrriteerd. "De partijtop heeft op geen enkel moment onze mening gevraagd."
Ze wordt alvast met open armen ontvangen.
Oud 22 januari 2012, 01:59   #76
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Laat de strijd maar beginnen zou ik zeggen. Wie zal de nieuwe burgemeester van Antwerpen worden volgens jullie?

Als het aan mij ligt, zie ik daar het liefst Almaci. Minister Turtelboom zei onlangs dat ze tijd te kort had op haar eigen kabinet. Mevrouw draagt een grote verantwoordelijkheid. Iemand die verantwoordelijk is voor justitie kan best niet te veel jobs combineren, me dunkt. Alsof er daar geen werk is. Desalniettemin, verdient ze deze kans. Van alle VLD'ers is zij één van de meest bekwame.

Een strategisch tactische zet, iemand?

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/ve...pen_Turtelboom

Edit: Het zal een nek aan nek race worden tussen De wever en Janssens, vrees ik.
Waarom geen andere liberale kandidaat, meer gericht op de grootstad Antwerpen? Het is voor een Nederlander überhaupt curieus dat men dit mag combineren; ok in Nederland kan men gemeenteraadslid en provinciale statenlid zijn of gemeenteraadslid (of burgemeester) of eerste kamerlid. In theorie mag meer, zoals combinaties met tweede kamerlidmaatschap, anderzijds hebben ook Belgische ministers als ze tevens Burgemeester zijn, voor die laatste post een soort vervanger..
Oud 22 januari 2012, 09:18   #77
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik denk dat Janssens zich niet teveel zorgen moet maken. Hijzelf heeft een vrij foutloos parcours gereden, heeft een sterk profiel en gaf leiding aan een sterke ploeg. De enige ruis die er op de lijn heeft gezeten, kwam van de mislukte poging van alexander de croo om zijn schepenen tot ontslag te dwingen. Externe factor dus, waar goede reactie op kwam.

De katholieken zijn hier de zwakste schakel. Met wie zij stemmen gaan halen is niet duidelijk. Geen profiel, geen namen.

Groen is sterk bezig met almaci, dat is duidelijk. Ik zie haar relatief veel stemmen halen. Het valt te verwachten dat iemand voor haar een hoofddoeken-val zal opzetten, maar als ze slim genoeg is om daar rond te wandelen denk ik dat zij haar partij richting 10% kan loodsen.

De liberalen hebben het enige gedaan wat ze konden : externe versterking. Zonder van campenhout en de ridder hebben zij te weinig "smoel" om de kiesstrijd aan te gaan. Dus, intrede van turtelboom, een politica met een hoog kiespotentieel. Overduidelijk schijnkandidaat, maar ze kan genoeg stemmen binnenhalen om haar partij weer in de coalitie te krijgen.

N-VA : zaait al enkele maanden twijfel of BDW inderdaad de kopman en dus de kandidaat burgemeester zal leveren. Officieel omdat dat noch moet beslist worden in april. Jaja...
Hij kan niet anders, want er is niemand anders die deze rol kan opnemen.
Wat ik denk is dat hij persoonlijk liefst burgemeester zou worden, maar dat hat partijbelang hem ertoe zal brengen om dat niet te doen, want zonder hem is het volstrekt uitgesloten dat ze in 2014 een overwinning boeken. Het is niet met die smurf uit Beersel dat ze dat gaan doen.
In die zin zou de taktische zet om hem in oktober voluit in antwerpen in te zetten ideaal zijn, voor zover hij wel een klinkende overwinning haalt maar liefst geen landslide. Zodoende kan Janssens die dan nummer twee is, toch burgemeester worden door terug een brede coalitie op de been te helpen. En dan heeft BDW de handen vrij im zijn partij in 2014 naar een overwinning te brengen.
Alle ballen prijs !
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 11:19   #78
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Ik denk aan Janssens.
Alle traditionele partijen zijn immers samen aan het spannen om NVA toch maar opzij te kunnen schuiven. Zelfs al worden ze dus de grootste partij dan nog zal men hen blijven boycotten. Je weet wel die democratie dat ze constant zitten te roepen die in stand moet blijven gehouden worden. (zou NVA deze uitspraak niet als leugen kunnen aanklagen België is immers geen democratie.)
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 13:23   #79
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Ik denk aan Janssens.
Alle traditionele partijen zijn immers samen aan het spannen om NVA toch maar opzij te kunnen schuiven. Zelfs al worden ze dus de grootste partij dan nog zal men hen blijven boycotten. Je weet wel die democratie dat ze constant zitten te roepen die in stand moet blijven gehouden worden. (zou NVA deze uitspraak niet als leugen kunnen aanklagen België is immers geen democratie.)
N-VA en VB hebben volgens de peilingen een absolute meerderheid in Antwerpen. Het VB heeft de hand uitgestoken om met de N-VA een coalitie te vormen, desnoods in een gedoogconstructie.

De bal ligt dus volledig in het kamp van de N-VA. Men kan niet enerzijds (terecht) beweren dat men uitgesloten wordt door de traditionele partijen, als men anderzijds zelf een potentiële bondgenoot blijft uitsluiten.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 13:25   #80
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
N-VA en VB hebben volgens de peilingen een absolute meerderheid in Antwerpen. Het VB heeft de hand uitgestoken om met de N-VA een coalitie te vormen, desnoods in een gedoogconstructie.

De bal ligt dus volledig in het kamp van de N-VA. Men kan niet enerzijds (terecht) beweren dat men uitgesloten wordt door de traditionele partijen, als men anderzijds zelf een potentiële bondgenoot blijft uitsluiten.
klopt. ik vind dat NVA de hand van VB moet aanvaarden: moeilijk te combineren met het verraad van CDV / SP / VLD
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be