Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2012, 18:09   #61
de atoombom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De eerste stap is gezet, inderdaad.
De Waalse metallo's zullen beletten dat er een 2de stap komt !
Desnoods met bulldozers.

Ja, laten we het voorbeeld van de Waalse vakbonden volgen.

Die hebben tenminste rijkdom gecreëerd.
de atoombom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2012, 18:12   #62
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Wij leven zowel van import als van export als van onze arbeid. Die indexsprongen zijn perfect om onze breinen aan het werk te houden om concurrentieel te blijven. Innovatie onder druk van indexsprongen. Veel effectiever dan Vlaanderen in Actie Geen hangmatten voor ondernemers en werknemers. We zijn nu al twee keer zo productief als de achterlijke amerikanen met hun wilde westen kapitalisme en we kunnen nog beter ! En als de indexsprong voor de overheid niet niet nodig is dat ze er dan gewoon de werkgeversbijdrage op laat vallen of die een volledige procent laat zakken. Iedereen blij.
Ik werk in de R&D en als ik mijn projectfondsen zie, en vooral onder het kopke personeelskosten, dan verschik ik van hoeveel dat kost en hoeveel werkelijk de mensen ontvangen. Als er een index komt, betekent dit simpelweg besparen: op werking, op loon of gewoon mensen onbetaalde overuren laten draaien. Wij doen het laatste, puur omdat we al op ons tandvlees zitten voor de rest.

Dit jaar is er twee keer index. Halejujia....ons uurtarief naar de (buitenlandse) klant moet weer omhoog.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2012, 18:12   #63
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Is per werknemer en niet per werknemer/uur ... appelen niet met peren vergelijken ...

Dit zal geen factor 2 verschil uit maken.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2012, 18:22   #64
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Dit zal geen factor 2 verschil uit maken.
In het geval van de farmaceutische sector misschien niet. Geen idee.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 28 januari 2012 om 18:24.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2012, 18:23   #65
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik werk in de R&D en als ik mijn projectfondsen zie, en vooral onder het kopke personeelskosten, dan verschik ik van hoeveel dat kost en hoeveel werkelijk de mensen ontvangen. Als er een index komt, betekent dit simpelweg besparen: op werking, op loon of gewoon mensen onbetaalde overuren laten draaien. Wij doen het laatste, puur omdat we al op ons tandvlees zitten voor de rest.

Dit jaar is er twee keer index. Halejujia....ons uurtarief naar de (buitenlandse) klant moet weer omhoog.
Ik schreef het al dat het voor mij persoonlijk niet hoeft maar er zijn toch echt wel een pak mensen die in de probleemzone zitten of beginnen komen en die dat nodig hebben. Centen in plaats van procenten ofzo ik weet het niet.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2012, 18:24   #66
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

IMF pleit voor einde automatische loonindexering.

VIDEO één journaal:

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...9607/1.1206799
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2012, 19:54   #67
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
IMF pleit voor einde automatische loonindexering.

VIDEO één journaal:

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...9607/1.1206799
Waarom pleit het IMF altijd voor besparingen op kap van de werkende klasse?
Waarom pleiten die niet voor een miljonairstaks, een tobintaks,...?
Voor wie lobbyen die eigenlijk?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2012, 19:57   #68
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Probeer eens even 10 min logisch na te denken....

Wij produceren hoofdzakelijk NIET voor de binnenlandse markt.
Welk land produceert er wel hoofdzakelijk voor de binnenlandse markt?
Oud 28 januari 2012, 20:07   #69
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Waarom pleit het IMF altijd voor besparingen op kap van de werkende klasse?
Waarom pleiten die niet voor een miljonairstaks, een tobintaks,...?
Voor wie lobbyen die eigenlijk?
Dat klopt. In feite maken ze hier een politieke keuze.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Oud 28 januari 2012, 20:09   #70
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Welk land produceert er wel hoofdzakelijk voor de binnenlandse markt?
Wallonië misschien?
Oud 28 januari 2012, 20:31   #71
de atoombom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Wallonië misschien?
Oud 29 januari 2012, 19:00   #72
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
Vanackere en Peeters zetten deur op kier voor indexsprong.

Voor het eerst sinds de jaren tachtig zet een minister van Financiën, Steven Vanackere (CD&V), de deur op een kier voor een indexsprong. Niet om de begroting te stutten, maar wel om de concurrentiekracht van de bedrijven te versterken, benadrukt Vanackere in een interview met De Tijd. De Vlaamse minister-president Kris Peeters treedt zijn CD&V-collega bij.

link: http://www.tijd.be/nieuws/politiek_e...53493-3136.art

Dat viel te verwachten... nu kan ik de stakers wel volledig bijtreden.

Ook is er onduidelijkheid rond de aftrek van de hypotheek ook voor de bestaande die dreigt afgeschaft te worden in 2014.

De gewone werkenden werken keihard aangepakt. Rijkelui worden gespaard, werkmensen worden bij wijze van spreken geschopt en geslagen.
De index dient natuurlijk puur om de koopkracht van de bevolking te bewaren. De stijgende energieprijzen (gas, elektriciteit) zijn natuurlijk de oorzaak van de prijsstijgingen. Een afschaffing van de index betekent een daling van de koopkracht waardoor de consumptie ook zou dalen. En wie is daar dan slachtoffer van?

Men zou beter ervoor zorgen dat de overheid een belangrijke participatie heeft in bedrijven van openbaar nut met een enorme maatschappelijke impact zodat de prijzen van overheidswege gereguleerd worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2012, 19:44   #73
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
De index dient natuurlijk puur om de koopkracht van de bevolking te bewaren. De stijgende energieprijzen (gas, elektriciteit) zijn natuurlijk de oorzaak van de prijsstijgingen. Een afschaffing van de index betekent een daling van de koopkracht waardoor de consumptie ook zou dalen. En wie is daar dan slachtoffer van?

Men zou beter ervoor zorgen dat de overheid een belangrijke participatie heeft in bedrijven van openbaar nut met een enorme maatschappelijke impact zodat de prijzen van overheidswege gereguleerd worden.
Of helemaal nationaliseren.
Oud 29 januari 2012, 20:46   #74
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of helemaal nationaliseren.
Kan ik mee leven. De private energieleveranciers in ons land hebben vaak een monopolistische concurrentie en kunnen hun wil te sterk doordrijven. Electrabel, Luminus, Nuon kun je echter niet nationaliseren. Zoiets lijkt alleen haalbaar indien ze in de problemen komen, en dan nog is het met belastingsgeld van de burger.

Een sterke participatie van de overheid in private energieleveranciers lijkt me het meest haalbaar. Ofwel moet er een nieuw concurrentieel Vlaams energiebedrijf opgericht worden die in handen is van de overheid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2012, 21:25   #75
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Wie gaat de zaken oplossen ?
Wie de zaken gaat oplossen ?

Je hebt twee mogelijkheden. Zij de de zaken verkeerd hebben laten lopen (voornamelijk de staatsschuld ...), ofwel zij die toen nog niet aan de vetpotten zaten.

Ik heb zo'n flauw vermoeden ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2012, 22:03   #76
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:

Vermits enkel de stijgende energieprijzen de oorzaak zijn van de indexstijging, laten we dan dit jaar gerust 2x een indexaanpassing doen. Dit kan alleen maar gunstig zijn.
Een voorbeeldje: Van Hool.
We geven de werknemers 4% opslag. De overheid kan dan meer belastingen innen, waardoor uiteindelijk de koopkracht stijgt. Bijgevolg zullen de mensen meer bussen kopen en er komen meer mensen in dienst bij Van Hool. Vermits enkel de stijging van energieprijzen doorgerekend worden in de eindprijs van het product en niet de lonen die met 4% stijgen, kunnen we dit zonder problemen blijven herhalen. Immers in andere landen, bv. Nederland, stijgen de energieprijzen ook.

De werkelijkheid ziet er natuurlijk lichtjes anders uit:

Citaat:
Hij herhaalde meteen ook zijn oproep om de loonkosten in België dringend te verlagen. “Anders moeten wij bepaalde productgroepen verhuizen naar het buitenland. We zijn daar al mee bezig”, klinkt het. Zo liggen de loonkosten in ons land 12 tot 16 procent hoger dan in Nederland, merkt Van Hool op.

http://trends.knack.be/economie/nieu...5045907697.htm
Oud 29 januari 2012, 22:08   #77
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Kan ik mee leven. De private energieleveranciers in ons land hebben vaak een monopolistische concurrentie en kunnen hun wil te sterk doordrijven. Electrabel, Luminus, Nuon kun je echter niet nationaliseren. Zoiets lijkt alleen haalbaar indien ze in de problemen komen, en dan nog is het met belastingsgeld van de burger.
We hebben onze kerncentrales aan Electrabel zowat cadeau gedaan.

Citaat:
Een sterke participatie van de overheid in private energieleveranciers lijkt me het meest haalbaar. Ofwel moet er een nieuw concurrentieel Vlaams energiebedrijf opgericht worden die in handen is van de overheid.
Waarom zou dat Vlaams moeten zijn?
De index en de invloed van de energieprijs er op, zijn federaal.
Oud 29 januari 2012, 22:15   #78
de atoombom
Banneling

Standaard

Citaat:
We hebben onze kerncentrales aan Electrabel zowat cadeau gedaan.

Waarom zou dat Vlaams moeten zijn?
De index en de invloed van de energieprijs er op, zijn federaal.
Waarschijnlijk om kosten en moeilijkheden te vermijden als binnen enkele jaren de splitsing een feit is?
Oud 30 januari 2012, 07:54   #79
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als je in R&D werkt, dan behoor je so slim te zijn om dit op voorhand in te calculeren. Dan moet je niet 'besparen'.
Idem dito voor je uurtarief naar de (buitenlandse) klant.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 30 januari 2012, 07:59   #80
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als je de boel kapot wil krijgen, breng dan maar meer overheid in.
Kijk maar naar de rol/invloed van de overheid in Ethias en Dexia.
Kijk naar de weddes van de drie bonzen van de nmbs ....

Dat betekent niet dat de overheid niets moet doen, of maar moet laten betijen. Helemaal niet. Maar dat is of topic in deze draad.

.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be